המועמדים לטקס האוסקר 2014

קולנוע
ועכשיו הגיע הזמן לאירוע הכי משמעותי של השנה - לטקס שבאמת מסכם את שנת 2013 בקולנוע (ובכלל בכלל לא מושפע מפוליטיקה או מסתכל בעיקר על פטריותיות בהענקת הפרסים) שכל חובב קולנוע מחכה לו.

המועמדים לטקס האוסקר 2014
המועמדים לטקס האוסקר 2014

אומנם הפרסים לא תמיד הוגנים, ואומנם הזוכים הם בד"כ סרטים חנפנים ומלוקקים, אבל לפחות מדובר בטקס ראוי, שבהענקת המועמדים יודע לתת כבוד לסרטים הנכונים. למדנו זאת כשבשנה שעברה היו מועמדים "אהבה" של מיכאל הנקה, או "חיות הדרום פראי" שבכלל לא תאמו לפחות 20 קריטריונים של חברי האקדמיה המתנשאים, אבל קיבלו את הכבוד הראוי במומעדות לסרטים הטובים של השנה- שגם האמריקאים יזכו לראות שבשאר העולם יודעים לעשות קולנוע. והשנה- הפתעה לרעה. המומעדים צפויים במיוחד, אבל הפעם גם אין ייצוג להופעות הראויות ולסרטים השונים. יש הרבה סרטים מפוספסים שמועמדים, הרבה סרטים ראויים שלא מועמדים- אבל עדיין, הרשימה בסדר. כל מה שנותר לדעת הוא איזה סרט יהיה מספיק טוב (מספיק מלקק לארה''ב) כדי לזכות בפרס הסרט הטוב ביותר.


הסרט הטוב ביותר:

"12 שנים של עבדות"
"הזאב מוול סטריט"
"היא"
"קפטן פיליפס"
"חלום אמריקאי"
"כח משיכה"
"מועדון הלקוחות של דאלאס"
"נברסקה"
"פילומנה"

רוב העולם קבע, ורוב חובבי הקולנוע מכל סוגם החליטו ש"כח משיכה" הוא סרט השנה, ולכן זה מובן ואף ראוי למה הוא מופיע ברשימה, למרות שאני לא מוצא בו עודף פטריוטיות או עלילה לקקנית ומרגשת, יש לו סיכויים טובים לזכות בזכות הקולנוע המפעים שבו, כמו ש"שר הטבעות: שני הצריחים" זכה לפני מספר שנים. לעומת זאת, "12 שנים של עבדות" הוא מועמד חזק, אוסקריסטי, אמריקאי וקיטשי כהלכה אך גם אלים וקיצוני. קפטן פילפס הוא סרט חביב, אמריקאי וקיטשי לחלוטין אך אין לו הרבה מועמדויות בטקס ומכן נלמד שהסרט בין המועמדים מתוך כבוד, ושהכשלים הטכניים שבו ימנעו ממנו לזכות. אחרי הכל, הסרט האמתי שראוי לזכות הוא "היא", שהיה לא פחות מיצירת מופת מטלטלת- אבל מה לו ולאוסקר, הוא כמה רמות מעליהם. כנראה שהאוסקר יתפשרו כדי להזכיר ולהבליט את עלילת העבדות שהייתה בולטת בשנים האחרונות בקולנוע יותר מידי פעמים.

ההימור שלי: "12 שנים של עבדות"
הבחירה שלי: "היא"


הבימוי הטוב ביותר

סטיב מקווין, "12 שנים של עבדות"
אלפונסו קוארון, "כח משיכה"
דייויד או. ראסל, "חלום אמריקאי"
מרטין סקורסזה, "הזאב מוול סטריט"
אלכסנדר פיין, "נברסקה"

דיויד או ראסל הצליח ליצור אווירת וידיאו-קליפ מלאת אדרלנין שתמונות רצות בלי הפסקה, עם המון סטייל וחן קולנועי שלא ניתן למצוא בכל סרט עוקץ שגרתי- אבל אף אחד, כולל הוא, לא משתווים למלאכת העשייה והגדולה בסרט "כח משיכה" שהבימוי בו הוא ללא ספק אחד המאפיינים הכי גדולים אם לא היחיד שגורמים לכח משיכה להיות מה שהוא. על כך אני מאמין שאין וויכוח ואפילו חברי האקדמיה יסכימו איתי.

ההימור שלי: אלפונסו קוארון
הבחירה שלי: אלפונסו קוארון


השחקנית הטובה ביותר

קייט בלאנשט, "יסמין הכחולה"
ג'ודי דנץ', "פילומנה"
סנדרה בולוק, "כח משיכה"
איימי אדמס, "חלום אמריקאי"
מריל סטריפ, "אוגוסט: מחוז אוסייג'"

חתיכת בחירה קשה מתהלכת לה כאן, בין שני כוכבות גדולות, נשים חזקות, בולטות נורא בעולם הקולנוע ושניהן ראויות לפרס המכובד- והן כמובן קייט בלנשט וסנדרה בולוק. על כל מה שסנדרה בולוק עושה בכח משיכה מגיעה פסלון נוצץ ומלוטש, על איך ששחקנית אחת מצליחה לגרור על גבה סרט שלם ולבצע תפקיד בצורה אמינה ולא אובר-דרמתית- מצד שני, קייט בלנשט דפקה את אחת מההופעות הנשיות הכי כרזמיות, מעוררת הזדהות ואמינות שראינו השנה. לא ניתן להתעלם מכך. את שניהם ניתן להגיד שאהבתי באותה המידה- אך יש לי תחושה שהפעם בולוק תזכה בפסלון. בעצם, אני לא בטוח בכל. בחירה קשה.

ההימור שלי: סנדרה בולוק
הבחירה שלי: סנדרה בולוק


השחקן הטוב ביותר

מתיו מקונוהיי, "מועדון הלקוחות של דאלאס"
ליאונרדו דיקפריו, "הזאב מוול סטריט"
צ'יווטל אג'יופור, "12 שנים של עבדות"
ברוס דרן, "נברסקה"
כריסטיאן בייל, "חלום אמריקאי"

רגע, טום האנקס לא מועמד לפרס על תפקידו ב"קפטן פיליפס"? הופעתו של קפטן פיליפס היא הדבר הכי טוב בסרט, וגם מדובר באחת ההופעות הטובות של השנה- ועומדת בכל הקרטריונים של האוסקר. איך זה הגיוני? ואיך חואקין פיניקס לא מקבל מועמדות כבוד על תפקידו המצמרר בסרט "היא"? חברי האקדמיה השתגעו. דקפריו כבר לא יזכה באוסקר כשהוא בחיים, ובייל נתן הופעה הרבה יותר טובה ב'אחים בדם' מאשר ב'חלום אמריקאי'. באשר לכך, אני מאמין שמתיו מוקונהיי יזכה, אבל אני צריך לראות את סרטו "מועדון הלקוחות של דאלאס" כדי להחליט.


שחקנית המשנה הטובה ביותר

לופיטה ניונגו, "12 שנים של עבדות"
סאלי הוקינס, "יסמין הכחולה"
ג'ניפר לורנס, "חלום אמריקאי"
ג'ון סקוויב, "נברסקה"
ג'וליה רוברטס, "אוגוסט: מחוז אוסייג'"

יש בכלל התלבטות? הופעת המשנה של ג'ניפר לורנס הייתה הפנינה האמתית בסרט "חלום אמריקאי", ולמרות שהיא הופיעה שם הרבה פחות מרוב השחקנים- הצליחה לסחוט הרבה יותר רגש, עוצמה וצחוק יותר מכל אחד מהם. אני מניח שזה לא הטקס האחרון שהיא תזכה בו בשנים הקרובות.

ההימור שלי: ג'ניפר לורנס
הבחירה שלי: ג'ניפר לורנס


שחקן המשנה הטוב ביותר

ג'ארד לטו, "מועדון הלקוחות של דאלאס"
מייקל פאסבנדר, "12 שנים של עבדות"
בראדלי קופר, "חלום אמריקאי"
ברקאד עבדי, "קפטן פיליפס"
ג'ונה היל, "הזאב מוול סטריט"

ההימור שלי: מייקל פאסבנדר
הבחירה שלי: בראדלי קופר


התסריט המקורי הטוב ביותר

"חלום אמריקאי"
"יסמין הכחולה"
"מועדון הלקוחות של דאלאס"
"היא"
"נברסקה"

קטגרויית התסריט, המקורי והמעובד בטקסי האוסקר היא מבין הקטגוריות הכי משמעותיות והכי כנות בעיני בכל הטקס כולו. זאת מבין הקטגוריות היחידות שמדי שנה מתייחסים אל המועמדים בלי הקשר לפוליטיקה, לקקנות או חנפנות- אלא רק לתסריט בפני עצמו. מבחינה זו, "היא" הוא הסרט בעל התסריט המושלם לזכיה בפסלון המוזהב. התסריט בחלום אמריקאי היה מפותל מידי, התסריט של יסמין הכחולה לא היווה שום חידוש- ותסריטו של "היא" הוא מעין גרסא חדשה בה הטכנולוגיה משתלטת על העולם, רק שהגרסא הזו עוסקת בבני האדם ולא בטכנולגיה.

ההימור שלי: "היא"
הבחירה שלי: "היא"


התסריט המעובד הטוב ביותר

"12 שנים של עבדות"
"הזאב מוול סטריט"
"קפטן פיליפס"
"פילומנה"
"לפני חצות"

ההימור שלי: "קפטן פיליפס"
הבחירה שלי: "12 שנים של עבדות"


סרט האנימציה הטוב ביותר

"לשבור את הקרח"
"הרוח עולה"
"הקרודים"
"גנוב על המיניונים"
"ארנסט וסלסטין"

היה ממש נחמד לגלות שיש מועמדות לסרט לא מוכר, סרט שלא הוקרן בארץ או יצא בחנויות הDVD, משתמש בטכנולוגיית אנימציה ישנה ולא בCGI, ואפילו לא יוצר בארה'ב. אני מדבר על ארנסט וסלסטין, שאני מניח שאם למרות כל אלו הצליח להכנס לרשימת המועמדים- מדובר בסרט לא רע במיוחד.


הסרט דובר השפה הזרה הטוב ביותר

"יפה לנצח" (איטליה)
"ניצוד" (דנמרק)
"המעגל השבור" (בלגיה)
"עומאר" (הרשות הפלסטינית)
"התמונה החסרה" (קמבודיה)

מתסכל לגלות שדווקא גרסת המראה והרבה פחות ראויה של הסכסוך הישראלי-פלסטני "עומאר" זוכה למעמד על פני הסרט המוצלח והישראלי "בית לחם". אני מניח שזה נובע מהחלטות פוליטיות מטופשות, ואני רק יכול לקוות שחברי האקדמיה מתייחסים לסרטים בתור סרטים, ולא בתור נספחים פוליטיים. בנוסף לכל- "ניצוד", סרט מרהיב ועוצר נשימה הצליח להכנס לרשימת המועמדויות- ואני יכול להגיד לכם בלב שלם שמדובר בסרט ששם את האוסקר בכיס הקטן.

ההימור שלי: "יפה לנצח"
הבחירה שלי: "ניצוד"


צילום

"כח משיכה"
"בתוך לואין דייויס"
"נברסקה"
"גראנד מאסטר"
"אסירים"

בתוך לואין דיוייס ואפילו אסירים קיבלו מועמדות- בפרסים כ"כ חסרי משמעות. חבל נורא. הצילום ב'אסירים' היה מעולה, אבל הוא לא היה יפה או מיוחד. כך גם הצילום בלואין דווייס, שאני מאמין שקיבל מועמדות רק כדי לא לזנוח את הכהנים לגמרי מחוץ לתמונה. הזוכה האמתי והראוי הוא כמובן כח משיכה, וגם על זה אין וויכוח.

ההימור שלי: "כח משיכה"
הבחירה שלי: "כח משיכה"


עיצוב אמנותי

"גטסבי הגדול"
"כח משיכה"
"חלום אמריקאי"
"היא"
"12 שנים של עבדות"

התלבטות קשה בין "גטסבי הגדול" ולבין "חלום אמריקאי" שלשניהם יש עיצוב מרהיב מבחינה אסתטית, אך גם "היא" מועמד ראוי בעל עיצוב עתידני יפהפה ומדוייק להפליא. אם מתייחסים אל עיצוב אומנותי בתור בגדים, תפאורה, איפור, וכל מאפיין מונטאז'י אחר בנוגע לעיצוב פריים- גטסבי הגדול זוכה. אבל אם מתייחסים אל עיצוב אומנותי בלי הקשר לכל מה שציינתי, אלא רק לתמונה הסופית שנראית על המסך מבחינה ויזואלית- כח משיכה לוקח גם כאן.

הבחירה שלי: "גטסבי הגדול"
ההימור שלי: "כח משיכה"


עיצוב תלבושות

"12 שנים של עבדות"
"חלום אמריקאי"
"גטסבי הגדול"
"גראנד מאסטר"
"The Invisible Woman"

ההימור שלי: "חלום אמריקאי"
הבחירה שלי: "חלום אמריקאי"


עריכה

"כח משיכה"
"קפטן פיליפס"
"12 שנים של עבדות"
"חלום אמריקאי"
"מועדון הלקוחות של דאלאס"

העריכה ב"כח משיכה" היא העריכה הטובה ביותר שראיתי בשנים האחרונות. העריכה שראיתי ב"קפטן פיליפס" היא מבין הגרועות. כל השאר, סביר.

הבחירה שלי: "כח משיכה"
ההימור שלי: "כח משיכה"


איפור ועיצוב שיער

"חרא סבא"
"מועדון הלקוחות של דאלאס"
"הפרש הבודד"

האיפור של ג'וני דפ בסרט "הפרש הבודד" ללא ספק היה מקצועי ומדוייק לכל הבחינות, הן מבחינת עצם העובדה שבכל סרט קשה לכנות את מה שהוא עושה כ"משחק" מתחת לכל טונת האיפור שיש עליו. אף על פי זאת, אני מאמין שזאת הזדמנות טובה לתת פרס ניחומים ל"מועדון הלקוחות של דאלאס", והרי לפרס האיפור כמעט ואין חשיבות בטקס המהולל.

הבחירה שלי: "הפרש הבודד"
ההימור שלי: "מועדון הלקוחות של דאלאס"


פסקול מוזיקלי

"גנבת הספרים"
"כח משיכה"
"היא"
"פילומנה"
"להציל את מיסטר בנקס"

מוזיקה היא עניין של טעם- ועל טעם אי אפשר להתווכח. הפסקול המוזיקלי ב"כח משיכה" היה בעצם אחת ההשפעות הכי גדולות על האפקטיביות הרבה בסרט, עם זאת- הפסקול ב"היא" הצליח לרגש ולצמרר אף יותר. גם ב"להציל את מיסטר בנקס" ישנו פסקול עוצמתי ומשובח, אך למרות הכל- "כח משיכה" הוא הסרט המושלם ביותר השנה מבחינה טכנית, וזאת ניכר גם בפסקול.

הבחירה שלי: "כח משיכה"
ההימור שלי: "כח משיכה"


עריכת סאונד

"הכל אבוד"
"קפטן פיליפס"
"כח משיכה"
"ההוביט: מפלתו של סמאוג"
"השורד האחרון"

"השורד האחרון", דרמת המלחמה הבינונית שיצאה בימים הממש אחרונים של השנה זכתה למועמדות אחת וחביבה- נחמד לדעת. למרות הכל, עריכת הסאונד מבחינה טכנית, כמו שכבר ציינתי, הייתה דוגלת בשלמות בסרט "כח משיכה". לא נמאס כבר?

הבחירה שלי: "כח משיכה"
ההימור שלי: "כח משיכה"


האפקטים הויזואליים הטובים ביותר

"כח משיכה"
"ההוביט: מפלתו של סמאוג"
"הפרש הבודד"
"האויב בתוכנו: סטארטרק"
"איירון מן 3"

היי, זאת בדיחה. אני מקווה שזאת בדיחה. כיצד ייתכן שסרט האפקטים מבין הטובים שיצאו אי פעם, "איש הפלדה", לא נכנס לרשימת המועמדויות, ולעומת זאת "איירון מן 3" עם שתי סצינות אקשן ממוצעות נכנס? זה טיפה לא הגיוני, וטיפה מגוחך ראוי לציין. האפקטים ב"ההוביט" היו אדירים, ולמרות הכל- גם כאן "כח משיכה" מככב כזוכה, כי אם ישנה סיבה עיקרית שבגללה הסרט זוכה לתארים ולשבחים היא האפקטים הרבים שבו.

הבחירה שלי: "כח משיכה"
ההימור שלי: "כח משיכה"


סיכום

אז כפי שזה נראה- ''כח משיכה'' הוא אחד המועמדים הבולטים של השנה, ואחד הסרטים שהולך לזכות במספר הפרסים הרב ביותר מזה שנים שסרט זכה אי פעם בעיני, לפחות עד שיוכיח הטקס אחרת. בשנה שעברה, גם סרט מרהיב מבחינה טכנית וקצת פחות מבחינה עלילתית, גם פילוסופי וגם מינימליסטי, זכה במרב הפרסים הוא הסרט הנפלא "חיי פיי", ונראה שהשנה ההצלחה תשחזר את עצמה שוב בגרסא השונה לחלוטין אך המאוד דומה של "כח משיכה". שמחתי לגלות שלמרות הביקורות והשבחות- "הכל אבוד" כמעט ולא מוזכר באף מועמדות. התאכזבתי לגלות שפיניקס לא מועמד על המשחק, ואסירים לא מועמד על אף פרס משמעותי. נראה שהפתעות רבות בטקס לא יהיו- אך אחרי הפרסים המפתיעים (לרעה) מאוד של שנה שעברה כבר לא נותר למה לצפות.

טקס האוסקר יתקיים ביום במוצ"ש, ב2.3 וישודר בערוצי הסרטים ביס ובהוט. מן הסתם יהיו המון הופעות מיותרות, שירים ארוכים ומייגעים, ריקודים הודיים ובדיחות מלעיגות ולא מצחיקות. נקווה שהשנה הטקס ירשה לעצמו להתעלם מהאינטרס הפוליטי ולהתייחס לכל סרט בפני עצמו.
סיכום המבקר
10/
5.5
תגובות
כתוב תגובה ותהיה הראשון להגיב על המועמדים לטקס האוסקר 2014
סרטים בקולנוע