"מלחמת הכוכבים: עלייתו של סקייווקר": קיילו כל הקיצים

ביקורות
אחת מסדרות הסרטים הנערצות ביותר מגיעה סוף כל סוף לקיצה, עובדה שלעולם לא תמנע מדיסני להמשיך לחלוב את עטיניה מכל כיוון אפשרי. הסרט האחרון מרהיב, אבל בד בבד נותר בתור צל דהוי וכחלק מהשבלונה של סרטי "מלחמת הכוכבים"

"מלחמת הכוכבים: עלייתו של סקייווקר": קיילו כל הקיצים
"מלחמת הכוכבים: עלייתו של סקייווקר": קיילו כל הקיצים

סדרת סרטי "מלחמת הכוכבים" עדיין מצליחה לייצר באז מטורף, בכל הנוגע להגעת סרטים חדשים לאקרנים. "הנוקמים" הצליחו להשתוות לרגעים מסוימים ואף לטפס לעיתים מעל, אבל עדיין יש ל"מלחמת הכוכבים" איזו שהיא יוקרה שונה, הכוללת ערגה ל-עבר והמון הכוונה להווה והעתיד. סדרת הסרטים הזו כבר מזמן לא מכוונת רק למעריצים הוותיקים והיא מוכיחה זאת בכל ספין אוף וענף נוסף שהיא מצמיחה מעץ המקור שייצר ג'ורג' לוקאס אי שם בסוף שנות השבעים. עם זאת, אף אחד לא שוכח את המעריצים הוותיקים, כאשר נוצר עוד פרק, שגורר אחריו עוד טרילוגיה, שבסופו של דבר ניכר כי מטרת הצד שלה, המתקיימת לצד מטרתה המרכזית - עשיית עוד טונות של כסף, היא לשוב ולרצות את אותם מעריצים וותיקים בכל פעם מחדש.

לאחר הטרילוגייה המקורית, עליה היה אחראי לוקאס בכבודו ובעצמו - בין אם בבימוי ובין אם בהפקה וכתיבת התסריט, הגיעה טרילוגיית הפריקוול, אשר איכזבה את מרבית מעריצי הסדרה ומאז ניכר שמקצה שיפורים מאסיבי היה הכרחי וכמעט שני עשורים לאחר אותה פרילוגיה מושמצת, מגיע הזמן לכבות את הנרות גם בעבור טרילוגיית הסיקוול, שהיא בבחינת ניסיון צמצום הנזקים שהותירו אחריהם שלושת הסרטים וג'אר ג'אר בינקס אחד, אשר התעכלו בכבדות רבה בקיבות המעריצים הוותיקים של סרטי המקור.


נטיל מטבע על מה תהיה הטרילוגיה הבאה | באדיבות סרטי פורום פילם

"מלחמת הכוכבים: הכוח מתעורר" הוציא את כל המעריצים מהארון, ערך סדרת הומאז'ים שגבלו כבר בליקוק והכל בשביל לרצות את את אותם אלו שחיכו כל כך הרבה זמן להתעוררות הכוח מחדש. הסרט היה טוב, אבל הוכיח שוב כי הכוח החזק ביותר בסדרת הסרטים הוא כוח השבלונה - הכוח השבלוני העלילתי של סדרת סרטי מלחמת הכוכבים, אשר מתעלה בעצם מעל כל כוח אחר. ההתעוררות הייתה בסך הכל תקומה של רעיון ישן, בבגדים חדשים ובטכנולוגיה מבריקה ונוצצת. ריבוט מודרני, עם קו עלילה שממשיך את זה המקורי וכמובן מינוס החלקים הילדותיים, אשר אותם ייצג בעיקר הייצור בינקס, שזכה לקיתונות בוז והיווה את הסמל לכישלון הפרילוגיה, בקרב מעריציה האדוקים של הסדרה.

מאז שהסכר נפרץ, המשיך קונצרן הענק, העונה לשם דיסני להפגיז מכל הבא ליד. סרטים רודפים סרטים וסדרות קטנות כגדולות. בכל שנה אירוע קולנועי חדש ולבסוף קינחו שם עם סדרה ("המנדלורי"), שלקראת סופה גם מגיע סופה של הטרילוגיה האחרונה. מבחינה קולנועית ולאחר שהתעורר הכוח בשנת 2015, הגיע "רוג אחת: סיפור מלחמת הכוכבים", שהיווה את יריית הפתיחה של הספין אופים (שנת 2016), עוד שנה חלפה והגיע הפרק הבא בטרילוגייה החדשה ("מלחמת הכוכבים: אחרוני הג'דיי") וקצת לפני הסוף הגיע הקינוח, החמצמץ יחסית, בשנה שעברה (2018) - ספין אוף נוסף, אשר הגיע לספר את סיפור המקור של האן סולו (ללא קשר אם ביקשתם זאת או לא).


דוהרים לכיוון עוד סדרת סרטים חדשה | באדיבות סרטי פורום פילם

סדרת הסרטים החדשה חזרה לספר את אותו הסיפור והציגה את אותו הקונפליקט פעם נוספת. השבלונה הייתה חזקה מאוד ולא משנה מי התיישב על כיסא הבמאי, כיוון שהוא עשה את כל שביכולתו בשביל לכבד את המקור ולא לסטות ולו במילימטר מהקווים המנחים המרכזיים, אותם הנחיל לוקאס לפני יותר מארבעים שנים. העקרונות שלוקאס הנחיל כללו תמיד עימותים בין כוחות הטוב לרע והאיפוק של אבירי הג'דיי, שייצגו את הטוב, שלא לעבור לצד הסורר והאפל למרות הפיתוי שנבע ממאבקים פנימיים, שבדרך כלל התקשרו גם לכך שגיבור מסוים מתמודד עם זיכרון והשפעת אביו עליו. והנה מגיע הפרק האחרון בהחלט ומוכיח שאפשר לעשות דברים אחרת. נראה לכם?! ממחזר מכל הבא ליד ועושה הכל בשביל לא לשבור ולו במעט את התבנית הקשיחה.

ג'יי. ג'יי אבראמס שוב הוכיח שהחזון הוויזואלי שלו בשותף עם זה של לוקאס הוא משהו שבהחלט חובה לראות במסך הקולנוע הגדול ביותר שנמצא בסביבה. אבל בכל הנוגע לקונספט והרעיון עליו מבוסס הסרט, כנראה שלא היה צריך לצפות ממנו לשבור את הכללים והחוקים, בטח כאשר זה נוגע למשהו שהוא כמעט טאבו בין כוכבי. הוא עשה זאת ב"כוח מתעורר" והוא עושה זאת פעם נוספת כעת, כאשר החידושים היחידים שתוכלו למצוא בסביבה, הם אלו אשר נוגעים לדמויות הראשיות, שכמעט נכפו עליו בתור חלק מהגל הפוליטיקלי קורקט הנוכחי, ששמח לראות אישה בתפקיד ראשי ואם אפשר לזרוק לידה איזה בחור אפרו אמריקאי חסון, זה יהיה נהדר, תודה.


הטוב נגד הרע, בחללית. שוב. בפעם ה-3000 | באדיבות סרטי פורום פילם

הדינמיקה בסרט נשמרת, בדומה להרבה סרטים אחרים. הקרבות האפיים נמשכים וגם המרדף המטורף אחרי לוקיישנים בין כוכביים וחלליים ממשיך, למרות שלא תמיד קריטי לבצע את הגיחות הללו, ממקום למקום ובין כוכב לכוכב. הסרט עמוס ברפרנסים לסרטים הקודמים ומתפקע מרוב נוסטלגיה וכמובן בקריצות עבות ובלתי נגמרות למעריצי סדרת הסרטים המקורית (כי מי עוד רוצה לקרוץ לג'אר ג'אר חוץ מבני הכוכב שלו וגם הם לא ממש מתים עליו). "עלייתו של סקייווקר" המשיך את הקו המתקשה בכל הנוגע לייבוא נבל מרכזי איכותי ולכן הוא נאלץ להסתמך על אחד ישן וזאת בעיקר נוכח העובדה כי קיילו רן - פרי אהבתם של ליאה והאן, מגולם על ידי השחקן שכנראה לעולם לא יוכל להצליח לשכנע בתור נבל - אדם דרייבר.

דרייבר לא שכנע בתור נבל בסרט הראשון והשני ובסרט הנוכחי הוא עושה זאת אפילו פחות, בתפקיד קטן הרבה יותר. הוא גם נופל בסרט הנוכחי כקורבן לתבניתיות ומתקשה לפרוץ חומות, שהן בבחינת בלתי ניתנות לפריצה מבחינה תסריטאית. גם דייזי רידלי, שמגלמת את ריי והופכת בזמן קצר מאוד לג'דאית (אין כאן שגיאת כתיב) לא מקרינה יותר מדי כריזמה ודווקא בפאן הזה מתאימה את עצמה ללוק סקייווקר של מארק האמיל, שמעולם לא סבל מעודף כריזמה ותמיד איכשהו נבלע אל מתחת להררי הכריזמה של האן סולו.


עדיף תשים את המסכה, לפחות ככה אתה נראה מאיים | באדיבות סרטי פורום פילם

הסיפור הפעם לא היה שונה בקו העלילה מסיפורים אחרים שסופרו במסגרת כל אחד מהסרטים שהיו בעבר. האימפריה מתחמשת, צריך לטוס לאנשהו בשביל לקבל רמזים בנוגע לאיך אפשר לעצור את הפלישה הגדולה ומי שתציל את המצב היא אבירת הג'דיי, שעדיין צריכה להתאמן בשביל להיות כשירה במאה אחוז. באותו הזמן חבריה ינסו לעצור את המתקפות בחזיתות אחרות וייתקלו באויבים והפתעות, בכל אופן...לא יהיו פה. הקשרים והחברויות בין הדמויות הראשיות היו די פרווה, דמותו של פו לא נוצלה באופן משמעותי לעלילה או בכלל ומרוב ניסיונות הומאז', ניכר כי אברהמס מביים כמו מעריץ שרוף ולא כמו במאי מיומן.

הסרט השלישי בטרילוגייה החדשה לא מצליח לממש הבטחה לסיום מכובד של הסדרה ומתקשה להמציא את עצמו מחדש, בכל הנוגע לתעוזה עלילתית. הוא שומר על רמת וויזואליות מאוד גבוהה וכמובן על הקסם (ההולך ונחלש) של סדרת הסרטים. אין הרבה חדש בכל הנוגע לסיפור עצמו, אין הרבה חדש בכל הנוגע לגיבורים עצמם והתחושה הכללית, איתה יוצאים לאחר הצפייה בסרט, היא שהוא הצליח בעיקר לא להיכשל, מכיוון שהוא מילא שוב אחרי משאלות ליבם של הצופים האדוקים, אבל בהחלט ישנה תחושת רוויה גדולה בכל הנוגע לתוצאה הסופית של הסרט שדוחס עלילה עמוסה בפרק זמן קצר יותר ובעיקר רץ קדימה.

הוא מלא באינפורמציה מיותרת ולא מותיר מקום לפתח מחשבה, אין בו כבר את הקסם של הסרטים מהעבר והוא מציג המון בורות עלילתיים וסתירות מהסרטים הקודמים, אבל לעזאזל...הוא עדיין סרט "מלחמת הכוכבים" והוא מרשים, מתהדר בארסנל יוצא מן הכלל בכל הנוגע לקאסט והוא כן שומר על וויזואליות ייחודית ובעלת רמה גבוהה מאוד. הוא לא מפסיק לקרוץ לסרטי העבר ולא מוכן להתנתק מהקווים המובילים שלהם וכמעט שלא תופתעו ממנו. האם תהנו בסופו של דבר מהסרט החותם של הטרילוגיה? כנראה שכן, אבל עם כוכבית שמנמנה.


שנייה לפני שהטרילוגיה טובעת | באדיבות סרטי פורום פילם

משפט על הסרט:
המכונה המשומנת של דיסני מחלצת עוד גרסה תאבת בצע, שייתכן שהייתה יכולה להיות טובה בעשרות מונים, אבל בעלת מכוונות כלכלית בעיקר ופחות יצירתית, אז לכו, תצרכו ותהנו.

משפט על הבמאי:
ג'יי ג'יי אבראמס מציג עקומת למידה רפויה למדי, בכל הנוגע למה שהוא למד מיצירת הסרט הראשון. הוא מצליח מאוד במה שעשה בסרט שעלה לפני ארבע שנים, בכל הנוגע לוויזואליות וליקוק למעריצים וגם מתרסק בכך שהוא יוצר שכפול נוסף ונותן לסאגה לגווע בקול ענות חלושה.

משפט על השחקנים:
דרייבר ורידלי די פרווה. בויגה ואוסקר אייזק לא מנוצלים היטב ואת ההפתעות הזקנות תמיד נחמד לראות בסיבוב נוסף ובתקווה גם אחרון.

משפט על אורך הסרט:
ארוך מדי. יותר מדי. ממש אפשר היה לסגור את הבאסטה אחרי שעה ושלושת רבעי ובמקום זה הסיכון באיבוד העניין לטווח ארוך הולך ועולה.

סיכום המבקר
10/
5.5
תגובות
כתוב תגובה ותהיה הראשון להגיב על "מלחמת הכוכבים: עלייתו של סקייווקר": קיילו כל הקיצים
סרטים בקולנוע