גלובוס הזהב 2016, עונת הפרסים: התחלנו

קולנוע
רגע לפני שהאוסקר קרב ובא, החלטנו להתמקד בטקס הקטנטן והמקדים לו: גלובוס הזהב. עונת הפרסים של 2015-16 אשר נמצאת בעיצומה, וכל מה שנותר הוא להתחיל לצפות בסרטים המדוברים של השנה, ועל הדרך להמר על הזוכים בפרסי הטקסים הגדולים.

גלובוס הזהב 2016, עונת הפרסים: התחלנו
גלובוס הזהב 2016, עונת הפרסים: התחלנו

אז נתחיל עם הדיון המשעשע בכל שנה בנוגע לגלובוס הזהב: בכל שנה, גלובוס הזהב בוחר לפלג את הסרטים המועמדים לפרסיו בשני תחומים - תחום הדרמה, ותחום ה..קומדיה או המוזיקלי. לפני הכל, למה להפריד בין השניים? האם סרטי קומדיה אינם מסוגלים להיות רציניים או איכותיים מספיק כמו סרטי הדרמה? והשאלה השניה והמשעשעת היא, מה הקשר בין מוזיקלי לקומדיה? זה בדיוק כמו שתהיה קטגוריית "אימה ומשפחה" או "אנימציה ואירוטיקה". הגיון פשוט לא נמצא כאן. אך כנראה שזה לא משנה, מסורת היא מסורת, ועכשיו נוכל להתמקד בעיקר, הסרטים עצמם.

השנה ניתן להגיד שהמועמדויות הפתיעו לטובה בלא מעט תחומים. ישנן בחירות מפתיעות ומרעננות, שחקנים ראויים ובהחלט ניתן להגיד שאם כך תראה עונת הפרסים הקרובה אני מרוצה לחלוטין. יש הפעם הרבה נוכחות בולטת ומחזקת בתחום הנשי עם ג'ניפר לורנס וקייט בלאנשט המועמדות לפרס השחקניות הטובות ביותר; יש מועמדות לסרטים לא שגרתיים בתחומי הסרטים הטובים ביותר כמו "מקס הזועם: כביש הזעם" או "מרגלת", וסוף סוף ניתן להגיד שאיגוד העיתונאים הזרים (אשר בוחרים את המועמדים והזוכים) הצליח לרענן את המוסכמויות המשעממות. אלו המועמדים העיקריים:



הסרט הטוב ביותר - קומדיה או מוזיקלי:
"מכונת הכסף"
"להציל את מארק וואטני"
"מרגלת"
"אסון מהלך"
"ג'וי"

נתחיל מכך שמסתמן כי "להציל את מארק וואטני" נכלל בז'אנר הקומדיה או המוזיקלי. נחמד לדעת. החלק הטוב פה הוא שסוף סוף יש כאן קומדיות טובות שלא מתיימרות להיות איכותיות שזוכות למועמדות. "מרגלת" היא קומדיה נהדרת שאין בה שום ערך מוסף פרט להיותה קומדיה, והיא מצוינת ככזו. גם ''אסון מהלך'' הוא ממש לא סרט פרסים טיפוסי, והנה, גם הוא מופיע כאן. כל הכבוד לאיגוד העיתונאים הזרים בהוליווד על הבחירות המפתיעות. אם אודה בסתר לבי, הסרט הטוב מבחינתי כאן ללא תחרות הוא "ג'וי", דרמה קומית פמיניסטית מוצלחת שלא הצלחתי להוריד את החיוך במהלך הצפייה בה. איזה סרט יזכה? כנראה "מכונת הכסף" או מארק וואטני, בשם הפוליטיקלי קורקט. לבי לעולם יהיה אין-ג'וי.



הסרט הטוב ביותר - דרמה:
"קרול"
"מקס הזועם: כביש הזעם"
"האיש שנולד מחדש"
"חדר"
"ספוטלייט"

שימו לב, מקס הזועם מועמד! והוא אפילו לא סרט דרמה! כן, רגע של אושר, שוב האיגוד מפתיע לטובה. "מקס הזועם: כביש הזעם" הוא הכל חוץ מסרט טקסי פרסים אופייני. הוא בועט, צווחני, אלים, נטול ערכים, כולו אקשן טראשי אחד גדול וכל קשר בינו לבין דמויות עמוקות או עלילה מורכבת הוא מקרי. וזה היופי שבו. הוא סרט שלא צריך את המסגרות הללו בשביל להיות טוב, והוא בהחלט אחד מהסרטים הטובים שצפיתי בהם השנה. העובדה שהאיגוד למרות כל הניגוד המסורתי שלהם הציע אותו כמועמדות עוד פעם מפתיעה לטובה וגורמת להאמין שיש איזה שהיא תקווה בטקסים שהתרגלנו לומר שהם מכורים מראש כבר שנים. אבל כל זה לא משנה כל עוד אנו יודעים ש"ספוטלייט" יזכה בפרס הגדול.



השחקן הטוב ביותר - דרמה:
ליאונרדו דיקפריו, "האיש שנולד מחדש"
מייקל פאסבנדר, "סטיב ג'ובס"
אדי רדמיין, "הנערה הדנית"
וויל סמית', "זעזוע מוח"
בריאן קרנסטון, "טרמבו"

ליאונרדו דיקפריו ככל הנראה יועמד גם לאוסקר בקרוב על סרט זה, וככל הנראה גם יפסידו שוב (תודו שזה יהיה משעשע). השאלה האמיתית היא מי יזכה הפעם, או יותר נכון, אם אנחנו כבר כאן, מי המועמד המוביל לאוסקר הקרוב. את רוב הסרטים כאן פשוט לא ראיתי עקב עיכוב רציני ומאוס של הפצת הסרטים הנוכחיים בארץ (כבכל שנה), אך הצד החיובי הוא שהספקתי לצפות במייקל פאסבנדר ב"סטיב ג'ובס", והוא הצליח לגרום לי לשנוא את ג'ובס בכל איברי. מה שמוכיח שוב שמדובר בשחקן נפלא שראוי לפרס, לעת עתה.



השחקן הטוב ביותר - קומדיה או מוזיקלי:
סטיב קארל, "מכונת הכסף"
אל פאצ'ינו, "דני קולינס"
מאט דיימון, "להציל את מארק וואטני"
כריסטיאן בייל, "מכונת הכסף"
מארק רופאלו, "דו-קוטביות ללא הפסקה"

צפיתי בין המועמדים רק ב"להציל את מארק וואטני", ואין ספק שדיימון כוואטני היה לא רע בכלל, הבעיה היא שהדמות הכתובה שנתנו לו לגלם הייתה פשוט.. אנמית למדי. אין יותר מידי נקודות אישיות בהן ניתן להזדהות איתה. אין ספק לפחות שכשחקן הוא עשה את מיטב יכולתו לתת בדמות הזו מוטיבים הומוריסטיים וחביבים. סיכויים טובים לטובתו, אך שנית, בינתיים אין לדעת.



השחקנית הטובה ביותר - דרמה:
קייט בלאנשט, "קרול"
ברי לרסון, "החדר"
רוני מארה, "קרול"
סירשה רונאן, "ברוקלין"
אליסיה ויקנדר, "הנערה הדנית"

זה כמעט הקאט-פייט המושלם; ברי לרסון היא שחקנית חדשה ומרעננת שזוכה לשבחים אינסופיים על תפקידה ב"חדר", ואילו קייט בלאנשט כידוע לנו היא שחקנית נהדרת עם כישרון מלידה. שתיהן הוכרזו כזוכות הודאיות בלא מעט מקומות, אך רק אחת מהן תזכה. תתכוננו, יהיה אקשן.



השחקנית הטובה ביותר, מוזיקלי או קומדיה:
איימי שומר, "אסון מהלך"
לילי טומלין, "סבתא"
מגי סמית', "הליידי בוואן"
מליסה מקארתי, "מרגלת"
ג'ניפר לורנס, "ג'וי"

גו גירלס פאוור! שנה בה יש את קייט בלאנשט, ברי לרסון וג'ניפר לורנס מועמדות כשחקניות לפרס חייבת להיות שנה מושלמת לפמיניסטיות שבנינו. הן שחקניות נשיות חזקות, בולטות, מרשימות, שאין ספק שהשנה הזו שמה אותן קצת בקדמת הבמה משנים קודמות. גם מליסה מקארתי מועמדת חזקה בתחום הקומי, וגם זה מעמד ראוי ולא צפוי לה.



הבמאי הטוב ביותר:
טוד היינס, "קרול"
ג'ורג' מילר, "מקס הזועם: כביש הזעם"
טום מקארת'י, "ספוטלייט"
רידלי סקוט, "להציל את מארק וואטני"
אלחנדרו גונזלס, "האיש שנולד מחדש"

אם יש מישהו שראוי בין המועמדים הללו לזכות, זה ללא ספק ג'ורג' מילר. הוא הצליח לבנות עולם שלם בעל אלמנטים ויזואלים מדהימים ופרועים שם ב''מקס הזועם'', אבל חוץ מזה, הוא הצליח להעביר סיפור שלם מבלי לספר אף סיפור. "מקס הזועם: כביש הזעם" הוא סרט שכולו מרדף מכוניות אחד גדול. הדמויות שבו לא מדברות יותר מידי, העלילה מתחילה ומסתכמת בין מרדפי המכוניות, והדיאלוגים הם בסך הכל דרך להעביר את הסיפור ממרדף אחד למרדף אחר. ובכל זאת, זה הסרט המרהיב והאפקטיבי של השנה. צריך כישרון בימוי אינסופי כדי לגרום לזה לעבוד. רידלי סקוט היה לא רע ב"מארק וואטני", ניתן להגיד שהוא חצי-חזר לגדולתו, ואני מאמין שגונזלס הבריק שנית ב"האיש שנולד מחדש", אבל בנינו, לבנו עם מילר, גם אם אני מאמין שהאיגוד יבחר בגונזלס הפעם.



שחקן המשנה הטוב ביותר:
פול דנו, "אהבה וחסד"
אידריס אלבה, "חיות ללא מדינה"
מארק ריילנס, "גשר המרגלים"
מייקל שאנון, "99 בתים"
סילבסטר סטאלון, "קריד"

סוף סוף סילבסטר סטאלון זוכה למועמדות בטקס כלשהו. זה סוג של הישג מסויים בקריירה של שחקן שמופיע כמעט 40 שנה על המסך, לא? סוף סוף "גשר המרגלים" מוזכר בין המועמדים (הופתעתי שנעלם עד כה), ומשמח עוד יותר שמארק ריילנס מועמד על תפקידו הנהדר כמרגל רוסי למרות שזמן המסך שלו מועט במיוחד.



שחקנית המשנה הטובה ביותר:
ג'יין פונדה, "נעורים"
ג'ניפר ג'ייסון ליי, "שמונת השנואים"
הלן מירן, "טרמבו"
אליסיה ויקנדר, "אקס מכינה"
קייט ווינסלט, "סטיב ג'ובס"

זה הזמן לשבח את קייט ווינסלט על תפקידה המדהים ב"סטיב ג'ובס". היא מגלמת את עוזרתו של ג'ובס, דמות משנית וכמעט חסרת נוכחות על ידו של האדם הגדול והמרושע, אך ברגעים של רגש מצליחה היא להביע פרץ של משחק נפלא ומרגש. כן, כנראה שנשאר עוד משהו בגברת האייקונית מטיטאניק אם היא מצליחה ליצור נוכחות ליד שחקן אדיר כמו מייקל פאסבנדר. גם אליסיה ויקנדר מצליחה להביע אנושיות רבה כאחת שמגלמת מכונה לא אנושית ב"אקס משינה". תחושתי היא שג'יפר ג'ייסון לי תזכה, אך עלי לצפות ב"שמונת השנואים" ומהר כדי לוודות.



התסריטאי הטוב ביותר:
קוונטין טרנטינו, "שמונת השנואים"
אמה דונופוה, "חדר"
טום מקרת'י, ג'וש סינגר, "ספוטלייט"
אדם מקיי, צ'ארלס רנדולפה, מיצ'אל לוויס קסיי, "מכונת הכסף"
אהרון סורוקין, "סטיב ג'ובס"

שני תסריטאים מצויינים יש לנו כאן, טרנטינו וסורוקין, שאני מניח ששניהם כתבו סרטים נהדרים אע"פ שבינתיים צפיתי רק באחד מהם. לכן, אשבח רק את סורוקין על כתיבת הסרט בעל התסריט הטוב ביותר שצפיתי בו השנה, ללא שום תחרות. "סטיב ג'ובס" הוא ביוגרפיה שכתובה בידי אמן. הצורה בה הסרט בנוי, עם הדמויות שכל פרטיהן נבנים אט אט, דרך דיאלוגים ארוכים, ובכך מצליח ליצור סרט ייחודי ולא צפוי שפשוט נהניתי לצפות בו. אם מילר היה אומן ב"מקס הזועם: כביש הזעם" דרך בימוי, אין ספק שסורוקין אומן הפעם דרך הכתיבה.



סרט האנימציה הטוב ביותר:
"הקול בראש"
"שון כבשון: הסרט"
"סנופי וצ'ארלי בראון: פינאטס הסרט"
"אנומליסה"
"הדינוזאור הטוב"

כמה כיף לראות שני סרטים מעולים של פיקסאר בין המועמדים. "הדינוזאור הטוב" הוא סרט האנימציה המקסים של החורף האחרון, ו"הקול בראש" הוא בכללי בין סרטי האנימציה הטובים שצפיתי בהם בחיי. ככל הנראה, זה מכור, "הקול בראש" פשוט נפלא מידי בשביל לא לזכות בפרס הזה. אך אם יש מועמד אחר שמאפיל עליו, זה יהיה כנראה "אנומליסה" שנראה נהדר.

פסקול הסרט הטוב ביותר:
"הנערה הדנית"
"מקס הזועם: כביש הזעם"
"הקול בראש"
"האיש שנולד מחדש"
"קרול"

כולי מלא תקווה ש"מקס הזועם: כביש הזעם" יזכה. זה הסרט עם הפסקול הכי קצבי וחזק שצפיתי בו השנה.

שיר מקורי בסרט:
"חמישים גוונים של אפור" - Love Me Like You Do
"אהבה וחסד" - One Kind of Love
"מהיר ועצבני 7" - See You Again
"נעורים" -Simple Song #3
"ספקטר" - Writing’s On The Wall

יש מישהו השנה שלא טחן וחפר את "See You Again" ולא משנן את המילים שלו בעל פה?

הסרט הזר הטוב ביותר:
"הבן של שאול" (הונגריה)
"ילדות פרא" (צרפת)
"המועדון" (צ'ילה)
"קומדיה אלוהית" (בלגיה)
"הסייף" (פינלנד).

ישראל לא מועמדת השנה, וכנראה שטוב שכך, כך אולי תתחיל האקדמיה הישראלית לקולנוע לבחור סרטים ראויים לייצגנו בטקסי הפרסים ולא סרטים לקקנים וחסרי משמעות. חשוב לציין שלכל הפחות שנה שעברה זכינו עם מועמדות קטנה של "גט", גם אם השורה התחתונה היא שהתעלמו ממועמדות זו לחלוטין.

כאן סיימנו עם עסקי הקולנוע. מכאן והלאה אלו המועמדים בתחום הטלווזיה, אך לצערי, בתחום הזה אינני מתמצא. חובתי להגיד ש"כתום זה השחור החדש" היא סדרה פמיניסטית מדהימה שקשה שלא להתמכר אליה, וש"משחקי הכס" היא כרגיל סדרה איכותית שקשה למצוא ברמתה כיום או בעבר.

סדרת הדרמה הטובה ביותר:
"אימפריה"
"מר רובוט"
"משחקי הכס"
"זרה"
"נרקוס"

סדרה קומית/מוזיקלית הטוב ביותר:
Casual""
"מוצרט בג'ונגל"
"כתום זה השחור החדש"
"עמק הסיליקון"
"טרנספרנט"
" ויפ"

מיני סדרה:
"פשע אמריקאי"
"פארגו"
"אימה אמריקאית: מלון"
"בשר ועצמות"
"וולף הול"

שחקנית ראשית בדרמה הטובה ביותר:
רובין רייט - "בית הקלפים"
ויולה דיוויס - "המדריך לרוצח"
טראג'י פ. הנסון - "אימפריה"
אווה גרין - "פני דרדפול"
קטרינה בלפה - "זרה"

שחקן ראשי בדרמה הטובה ביותר:
ג'ון האם - "מד מן"
רמי מאלק - "מר רובוט"
בוב אודנקירק - "סמוך על סול"
ליב שרייבר - "ריי דונובן"
ואגנר מורה - "נרקוס"

שחקנית ראשית בקומדיה הטובה ביותר:
רייצ'ל בלום - "Crazy Ex Girlfriend"
ג'ימי לי קרטיס - "מלכות הצעקה"
לילי טומליין - "גרייס ופרנקי"
ג'וליה לואי-דרייפוס - "ויפ"
ג'ינה רודריגז - "ג'יין הבתולה"

שחקן ראשי בקומדיה הטובה ביותר:
ג'פרי טמבור - "טרנספרנט"
עזיז אנסרי - "Masters of None"
רוב לאו - "הכריש"
גאל גרסיה ברנאל - "מוצרט בג'ונגל"
פטריק סטיוארט - "Blunt Talk"

שחקנית משנה:

אוזו אודובה - "כתום זה השחור החדש"
ג'ואנה פרוגט - "אחוזת דאונטון"
רג'ינה קינג - "פשע אמריקאי"
מאורה טירני - "הרומן"
ג'ודית לייט - "טרנספרנט"

שחקן משנה:
אלן קאמינג - "האישה הטובה"
כריסטיאן סלייטר - "מר רובוט"
דמיאן לואיס - "וולף הול"
בן מנדלסון - "קשר דם"
טוביאס מנזיס - "זרה"

שחקנית ראשית במיני סדרה:
קירסטן דאנסט - "פארגו"
ליידי גאגא - "אימה אמריקאית"
שרה היי - Flesh and Bone""
פליסיטי הופמן - "פשע אמריקאי"
קווין לטיפה - "בייסי"

שחקן ראשי במיני סדרה:
אידריס אלבה - "לות'ר"
אוסקר אייזק - "Show Me a Hero"
דייויד אוילואו - "Nightingale"
פטריק ווילסון - "פארגו"
מארק ריילנס - "וולף הול"

טקס גלובוס הזהב ישודר בלילה שבין יום ראשון לשני, 10.1.16, בכל ערוצי הסדרות של יס ובהוט. אנחנו נהיה שם, ונעלה סיקור מסוכם לעצלנים שבניכם כאן באתר יום לאחר מכן. בינתיים, שתהיה לנו עונת פרסים נפלאה. ומי שלא טוב לו - יום טוב לו.
סיכום המבקר
10/
5.5

מתוייגים בכתבה זו

תגובות
 — לפני 8 שנים
מסכים עם הכותב  —  סטלונה שחקן בינוני, יש לו לפעמים הברקות אבל בפועל לשחקן שיחסית לפרסום שלו ויחסית ל"שם" שלו לא זכה למספיק פרסים ובצדק, אי אפשר להשוות אותו לשחקנים כמו אדוארד נורטון או אפילו שחקנים צעירים יותר כמו טום הארדי.
 — לפני 8 שנים
יש לך טעות  —  סילבסטר סטאלון היה מועמד בעבר על תפקידו בסרט "רוקי" בשנות השבעים.
כתוב תגובה משלך על גלובוס הזהב 2016, עונת הפרסים: התחלנו
2
סרטים בקולנוע