"נטפליקסים": מומלצי נובמבר

טלוויזיה
נובמבר הגדול של נטפליקס מביא איתו שניים מהסרטים היותר מדוברים בשנה החולפת, בכל הנוגע לעולם הסטרימינג והשניים עומדים בדיוק בציפיות שלהם. האחד נפלא והשני...בינוני

"נטפליקסים": מומלצי נובמבר
"נטפליקסים": מומלצי נובמבר

בפרוש תחילת השנה הנוכחית, עמדו גדולי וחשובי נטפליקס והפריחו לאוויר העולם הבטחות על ערימות של סרטים. את ההבטחה הזו הם קיימו במלואה, אבל את האיכות הזניחו ושמו בצד. לקראת סופה של השנה עולות להן, בהפרש קטן מאוד, שתיים מההבטחות הגדולות וההפקות הגדולות ביותר עליהן אחראית ענקית הסטרימינג. במאי קליפים שלוקח איתו מערבון שחור דווקא העלה לא מעט סימני שאלה ותהיות, אבל בנוגע לסרט בכיכובם של שלושה מכוכבי הענק הגדולים ביותר שיש להוליווד להציע היה ברור שיהיה...בינוני למדי. אז מי טוב, מי פחות ומה מהם כדאי קודם לראות....התשובות למטה.


"נקמה מרה": להחזיר עטרה ליושנה


ברוכים הבאים אל אחד המערבונים השחורים הבודדים והכל כך מרשימים שיצאו לאחרונה ובכלל. ג'יימס סמואל, במאי קליפים ומלחין, ביום יום (וגם אח של סיל, שכמובן תורם את קולו לחלק מהפלייליסט), לוקח על עצמו בימוי סרט ארוך ושלם שני, בסך הכל, אחרי שהראשון שלו ("הם מתים עד השחר") נפל על הפרצוף לפני השמונה שנים. גם סרטו הראשון של סמואל בתור במאי היה מערבון, שחור. גם אז היו חברי קאסט מרשימים, רק שהפעם הם מרשימים פי כמה וגם מספקים תוצאות נפלאות, מעבר לביצוע הנהדר של סמואל בעמדת הבמאי והמלחין.


רגע, עוד לא מוציאה כלום החוצה | צילום: IMDB

סמואל אסף את כל השפעתו ממערבוני הספגטי של סרג'יו ליאונה, את מיטב האפקטים המדממים, הטקסטים המבריקים והמתחכמים מסרטי טרנטינו, ליקט את מיטב הגווארדיה של השחקנים השחורים מהוליווד, קישט בעזרת פסקול מלהיב וכל כך מחובר וארז בסרט אדום, עם האות N, בתור חותם שדווקא לא מצליח הפעם לבטל את איכותו של הסרט. מהמערכה הראשונה, דרך הפתיח הארוך וכלה בביצוע ויזואלי מתוסרט, מרשים ונהדר, סרטו של סמואל פשוט מצליח לפגוע בכל מחלקה אליה הוא מגוון להצליח. בלי ליצור ולגרור אנטיגונזם, בהפיכת היוצרות של השולטים במערב ובפשטות עלילתית, הוא אורג מערבון נקמה נפלא, בטעם של פעם ועם פסקול וביצוע ויזואלי עדכני לחלוטין.

יותר ויותר קולות מספרים בהוליווד על העובדה שגברים לבנים ופריווילגים היטו את הכף לטובת האדם הלבן, בכל הנוגע לסרטי המערבונים. הקאובוי, אשר מקור המילה מיוחס לעלבון עבור שחורים, בכל הנוגע לפועלם באותה התקופה (המילה פרה (Cow) ביחד עם המילה Boy, אשר היוותה, כידוע, כינוי גנאי עבור עבדים שחורים) היה בכלל שחור, במקור והודר באופן בוטה ממרבית ומתרבות סרטי המערבונים. עם התקדמות השנים הצבע החל להיכנס ונקודת מפנה וציון מפורסמת הייתה כאשר קלינט איסטווד הכניס את מורגן פרימן בתור דמות ראשית ב"בלתי נסלח", דלגו עוד שני עשורים וקצת קדימה והחותמת הסופית הגיעה עם "ג'אנגו ללא מעצורים" של טרנטינו, אשר בהחלט נתן השראה לסרט הנוכחי, אשר מבוסס על דמויות האמיתיות של רופוס באק ונאט לאב.


מי מתעסק? זה אידריס! | צילום: IMDB

סמואל אומנם מתחיל את הסרט במשפט שעשוי לגרור אחריו גלגול עיניים עבור כל מי שתנועת ה-BLM כבר הצליחה להתישו, אבל ההמשך של הסרט פשוט מגיע לספר סיפור. סיפור במערב הפרוע אשר גיבוריו שחורים ויש בו גם דמויות לבנות, מעטות, חלשות ובעיקר כאלו שנמצאות ברקע ואין להן השפעה אמיתית. אם תחפרו חזק תמצאו את האמירה, אבל היא לגמרי לא מהדהדת באופן וצורה אגרסיביות. עיקרו של הסרט הוא הסגנון שלו ויש לו כזה נהדר, מרהיב ויוצא מן הכלל. בין אם מדובר בעריכה מוקפדת, סיקוונסים מרשימים בוויזואליות שלהם, בפס הקול הנפלא שסידר סמואל ובעיקר בסינרגיה ובאיזון המושלם שבין שני הגופים, אשר פונים לשניים מחמשת החושים של בני האנוש.

מדובר בהפתעה לא קטנה, בעיקר כאשר מדובר על במאי פחות מוכר בתעשייה, שמצליח לגייס לשורותיו ערימות כמעט מוגזמות של שחקנים שחורים, מהשורה הראשונה בהוליווד. הכישרון של סמואל, בהשראתם של הגדולים מכולם והיכולת שלו לרתום באופן מדויק את השחקנים שלו ויש הרבה מרכזיים כאלו, שחייבים זמן מסך בשביל להתפוצץ, הוא לא פחות ממרשים. העלילה עצמה לא מסובכת מדי ומביאה איתה סיפור נקמה, כשם תרגום הסרט בעברית ואת המקור לרצון לנקמה פורש סמואל כבר בתחילת הסרט, כאשר המסע הארוך לנקמה, בעזרתן של כל דמויות המשנה יגיע ויתפרש כמעט לאורך שעתיים שלמות.


השיער שלך לא תיקני, נעשה לך תספורת | צילום: IMDB

סמואל לא רצה לערב פוליטיקה עם אקשן מדמם בסרט נקמה, אבל בוודאי היה מודע לפרשנויות שיעלו, בלי שיבקש זאת. למזלו הוא יצר סרט כל כך מרשים, מכל כך הרבה בחינות, שהוא לא צריך למצוא את עצמו מדבר יותר מדי פוליטיקה וגזע, כיוון שהוא יצר מערבון נהדר, אשר עומד בפני עצמו ובאופן מרשים מאוד. לגמרי עזר שעל המסך אפשר לראות גם שמות כמו: אידריס אלבה ("הסמויה", "ת'ור"), ג'ונתן מאיירס ("לוקי"), רג'ינה קינג ("השומרים", "סיפורו של רחוב ביל"), לאקית' סטנפילד ("תברח"), דיימון וויאנס ("נראה אותך שוטר"), זאזי ביטס ("דדפול 2", "ג'וקר") ודלרוי לינדו ("מלקולם אקס"). כל אלו ועוד יוצרים מערבון אפקטיבי, מרשים ופשוט מהנה, שלחלוטין מחזיק במשך שעתיים ורבע של הנאה ותחושה של החזרת עטרה ליושנה...ובצבע.




"הודעה אדומה": כמו הלוגו של נטפליקס - לעוס ומאוס, אבל מבדר

הודעה לקהל הצופים של נטפליקס - סרט בכיכובם של גל גדות, דווין "דה רוק" ג'ונסון (גם אם הוא לא היה "הסלע" כבר שנים, הוא תמיד יהיה "דה רוק") וריאן ריינולדס משתתפים בסרט אחד. הוא לא עומד להיות סרט דרמה קורע לב ומתוחכם, כי אם קומדיית אקשן, בניחוח גלובאלי ואם אפשר אפילו קצת אינדיאנה ג'ונסי. לא באמת הייתה לכם ציפייה אחרת מהרגע שראיתם את הכרזה, הטריילר וכמובן את הכוכבים הראשיים, נכון? ומה שציפיתם שיהיה, זה בדיוק מה שאתם עומדים לקבל, כאשר תבחרו להקליק על השלט מספר מועט של הקלקות, בכדי להגיע לסרט הזה בעמוד הראשי של הנטפליקס שלכם.


שמישהו ימזוג לנו קנקן של דולרים, בבקשה | צילום: IMDB

מצד אחד החומר של הסרט הוא מושלם לבתי הקולנוע. מדובר בסרט שכל כולו אפקטים, רעש והמולה ומצד שני, כאשר בבירור מדובר על יצירה נחותה למדי, שנועדה למען בידור נטו, לא בטוח שתרצו להוציא את מיטב כספכם על כרטיס כניסה למשהו שגם אם תירדמו בחצי ממנו, לא תצטרכו לברר ולהשלים פרטים. עלייתו של הסרט היקר ביותר בהיסטוריה של נטפליקס, נותנת לכם את המפלט הרצוי, כמתבקש בסרטי אקשן אסקפיסטיים ומצד שני ככל הנראה יחזיר את ההשקעה שלו, כאשר החבר'ה בקומות העליונות של רשת הסטרימינג יקבלו את נתוני הצפייה ואת אהבת הקהל הרחב ומקביל את שטנת המבקרים הרציניים ובצדק. לשני הצדדים.

נטפליקס הולכת ומתקרבת מדי יום להפוך להיות אפליקציה מחוללת תכנים גנריים, בהזמנה וללא שום אבחנה. "המיקס של (נט)פליקס" - פשוט תנברו בספריית הוידאו של האייטיז, הניינטיז ואולי קצת תחילת האלפיימז, תקלפו את עטיפות ה-DVD, זרקו את אריזת הפלסטיק הצידה ותכניסו את הדיסקים לבלנדר של ענקית הסטרימינג. תקבלו דה רוק בתפקיד הכי רוקי קלאסי, עם חיוך רחב ותמימות של ענק עדין, תקבלו גם ריאן ריינולדס בתפקיד עצמו, כרגיל, כאשר מתפקיד לתפקיד הוא הולך ומתרחק מכל דבר אחר שאיננו הגנריות הריינולדסית, שהפכה אותה לדדפול האהוב ועם זאת גם תוקעת אותו בתור מעין ג'ים קארי, אשר מסרב להתבגר ולהשתנות. לבסוף הנציגה שלנו, שאמנם לא עושה כבוד יותר מדי, אבל רוכשת לארסנל שלה תפקיד שטרם גילמה בהוליווד.


צחקו, נהנו ועכשיו לפרויקט הבא | צילום: IMDB

השלושה רודפים אחרי שלוש ביצי זהב של קליאופטרה (אותה עומדת לגלם גדות ממש בקרוב, בסרט שיהיה על חייה של קליאופטרה) וכל אחד, עם השטיק שלו ועם הכישרון שנתן לו האל, ינסה לעשות מהלך מוצלח על אשכי הזהב הגדולים הללו. אסופת אלמנטים מסרטי השנים המאוחרות של המאה הקודמת מצטברת לה בכדי לשנות כיווני עלילה בכל כמה רגעים נתונים. אסופת יעדים אקזוטיים, כנהוג בסרטי אקשן בינוניים (שמרביתם כבר מנוכסים לנטפליקס ממילא, לאחרונה) וכמובן הגיבורים הראשיים, הכל כך גנריים וכל כך משעממים וללא עקומת התפתחות.

בצד החיובי ועל אף אורכו המוגזם לחלוטין של הסרט (כמעט שעתיים על כמעט כלום ושום דבר), מדובר בסרט שבדיוק לו ציפיתם, בכל הנוגע לאסקפיזם טהור. רוב הצופים בו לא מחפשים עומקים או משמעות עודפת ויתרה ומי שלא מתאים לו, פשוט יכול לדלג ולחפש לעצמו משהו טוב יותר בנטפליקס, שיוכל להעביר לו את הזמן. "הודעה אדומה" הוא עוד נקודת ביניים בינונית מובהקת, אשר משקפת את טיבם של הבטחותיה של רשת הסטרימינג הבין לאומית, שתצטרך לחפש באז, שהוא גם מוצלח בתוצאה הסופית שלו ולא רק בבילד אפ ותשלומי המשכורת לצוות.

סיכום המבקר
10/
7.0
תגובות
כתוב תגובה ותהיה הראשון להגיב על "נטפליקסים": מומלצי נובמבר
סרטים בקולנוע