"הסיפור שאינו נגמר": הוא באמת לא נגמר

קולנוע
35 שנים עברו מצאת אחד מסרטי הקאלט של המאה הקודמת והיום (ה-01/03) הוא מגיע גם לנטפליקס - הזדמנות פז לקחת את דרקון המזל שלכם ולקרוא כמה עובדות שדווקא כן נגמרות על הסרט המצוין.

"הסיפור שאינו נגמר": הוא באמת לא נגמר
"הסיפור שאינו נגמר": הוא באמת לא נגמר

35 שנים עברו מאז ש"הסיפור שאינו נגמר" עלה לראשונה לאקרנים וככל הנראה לכבוד המאורע החליטו מקבלי ההחלטות בנטפליקס להוסיף אותו לרשימת הסרטים שלהם; שתי סיבות מספיק טובות על מנת ללמוד עוד כמה עובדות מעניינות על אחד מסרטי הילדים המוצלחים בכל הזמנים.

1. קו העלילה המרכזי, מספר את סיפורו של בסטיאן, ילד שבורח מכמה חבריו לשכבה או ליתר דיוק בריוני שכבתו. הוא מסתתר בחנות ספרים ומוצא שם ספר שהמוכר טוען שהוא מיוחד, אך כאשר הוא מתחיל לקרוא את הספר הוא מבין שמדובר בספר מרתק ולא רגיל ועושה הכל בשביל לסיים לקרוא אותו בשקיקה וכמעט ללא עצירות. הסרט, כמו לא מעט אחרים וטובים, התבסס על ספר מאת מיכאל אנדה עם אותו השם. הספר יצא לאור בשנת 1979.

2. אנדה כתב מספר ספרי ילדים, אבל "הסיפור שאינו נגמר" היא ללא ספק יצירת המופת שלו. מהצד השני אנדה לא ממש אהב את הסרט ולאחר יציאתו לאקרנים בגרמניה הוא כינס מסיבת עיתונאים וקרא לסרט "מבחיל". הוא ביקש לא להופיע בכתוביות הסיום ובנוסף אמר שהיוצרים לא הבינו את הסרט ועניין אותם רק הכסף, הכל בגלל סצנת הפניקס ששם פסלי הפניקס חשופים, או ליתר דיוק חשופות, מיכאל...פספסת.

3. שם הספר / סרט בגרמנית הוא "Die unendliche Geschichte" שזה באמת הסיפור שאינו נגמר, לפעמים התרגום הישראלי לסרטים מצליח לתרגם נכונה.


Die unendliche Geschichte וכל מילה אחרת מיותרת | צילום: Amazon

4. הסרט יצא בשנת 1984 - שנה לא רעה בכלל לקולנוע, ביחד איתו יצאו גם עוד כמה סרטי קאלט אייטיזים, שלא ינוס ליחם, בעיקר בעיניי הוליווד: "תרגיל לשוטרים מתחילים", "שליחות קטלנית", "חולית", "מכסחי השדים", "ילד הקארטה" ועוד רבים וטובים.

5. הציונים באתרים המובילים לדירוג סרטי קולנוע: 125,000 משתמשים דירגו את הסרט בציון ממוצע של 7.4 (Imdb) ובאתר העגבניות הרקובות 374,153 משתמשים העניקו לו ציון ממוצע של 82%.

6. אחת הסצנות הקשות לצפיה בסרט (כמובן שהעובדה הזאת מכילה ספויילר) היא הסצנה בה הסוס, ארטקס טובע בביצת הייאוש. זו הייתה סצנה קשה לא רק לצפייה אלא גם לצילום, האינסטינקט של הסוס במקרים כאלו הוא לנסות לברוח מעיסת הבוץ ושאר החומרים שיצרו את הביצה ולכן נדרשו שני מאמנים ושבעה שבועות בשביל לאלף את הסוס כדי שיעמוד בשקט בעודו טובע בביצת הייאוש, אכן מייאש.


סצנה קשה | מתוך "הסיפור שאינו נגמר"

7. פלקור הוא דרקון מזל, הרבה טועים וחושבים שמדובר בכלב בשל הדמיון הגדול לכלבים, אפילו בהפקה קראו לו בצחוק חצי גולדן רטריוור חצי דרקון מזל, אבל בפועל פלקור הוא מאה אחוז דרקון מזל, טוב אולי לא מאה אחוז כיוון שלא מעט חלקים שהשתמשו בהם לבניית גופו וראשו של פלקור הם של מטוס.

8. רוב הסרט מתמקד בעולם "פנטזיה" (בספר קראו למקום פנטסטיקה) ולכן רוב צילומי הסרט נעשה באולפנים ולא בחוץ. הצילומים נערכו באולפני בוואריה שבמינכן (גם הסרט "וילי וונקה ומפעל השוקולד" צולם במינכן), אבל היו גם צילומים שמראים את העולם האמיתי והם התרחשו בוונקובר, קנדה. ואם כבר הזכרנו את וילי וונקה ומפעל השוקולד, שחקן שמשחק בשני הסרטים האלו הוא דיף רוי ששיחק אומפא לומפה בסרט "וילי וונקה ומפעל השוקולד" וגם את טיני וויני (הבעלים של החילזון המהיר) ב"סיפור שאינו נגמר".

9. הסיפור שאינו נגמר הוא באמת סיפור שאינו נגמר, או לפחות לא נגמר בסרטים - הסיום של הסרט הוא לא סיום הספר של אנדה, אלא רק מחציתו. הסרט השני בסדרה ממשיך בכיוון הספר אבל מוסיף לא מעט תרחישים שלא נכתבו בספר וגם הסרט בשלישי בסדרה לא ממש מתייחס לסוף הנכון בספר, אז מה עושים בשביל לדעת מה קורה בסוף הספר? קוראים את הספר (ניתן למצוא אותו בארץ).

10. בסרט השלישי והממש לא מוצלח (ציון של 3.1 באתר IMDB) משחק לא אחר מג'ק בלאק.

11. הסרט נוצר כאמור בשנת 1984, שנה שבה האפקטים לא היו מפותחים דיו ולכן שתי סצנות גדולות ומעניינות נשארו בחדר העריכה. הראשונה שבהם היא ההכרות של אטריו ופלקור, בסצנה הזו אטריו מציל את פלקור ממפלצת שמשנה צורה בשם "יגרמול הרבים", דרקון המזל נכלא בקורי העכביש של המפלצת ואטריו משחרר אותו משם, בנוסף הייתה סצנה שבה אטריו ופלקור נקלעים למריבה עם ארבע ענקי רוח, גם הסצנה הזאת ירדה ולא הופיעה בסרט.


ככה זה שאין אפקטים מפותחים | מתוך ה-Twitter של La Historia Sin Fin

12. לאחר שלא נחל הצלחה גדולה בתחום הקולנוע, נואה האת'ווי (אטריו) עזב את קריירת המשחק וניסה את מזלו בתור מורה לאומניות לחימה וגם מקעקע. באחד הראיונות שנערכו איתו הוא אמר שנמאס לו לקעקע על אנשים את קמע ה"אורין" מהסרט, יש בעולם אנשים שהולכים עם קעקוע של קמע ה"אורין" שקועקע ע"י השחקן שגילם את אטריו, לא רע בכלל.

13. הבמאי וולפגנג פטרסן אחראי על מספר סרטים מוכרים, בין היתר "התפרצות" (שמתחיל לאחרונה להיות רלוונטי גם במציאות) "אייר פורס 1" ו"טרויה".

14. נראה שהכוכבים של הסרט לא ממש הצליחו בתחום הקולנוע; האת'ווי, כאמור, הפך למקעקע ומורה לאומניות לחימה, אבל לא רק הוא עזב את התעשייה אלא גם הכוכב הראשי - בארט אוליבר, שעוד הספיק עד 1989 לשחק במספר סרטים ביניהם "הכלב של פרנקנשטיין" ו D.A.R.Y.L. (שבזכות התפקיד בו זכה בפרס סאטורן להופעה הטובה ביותר לשחקן צעיר), אך לאחר מכן עזב את הקריירה הקולנועית והיום הוא צייר-צלם, אשר מתמחה בעיקר באומנות מהמאה ה-19. גם השחקנית שגילמה את הקיסרית הילדה לא ממש נחלה הצלחה בתחום הקולנוע כאשר הקריירה שלה מכילה הופעות ב-4 סרטים, "הסיפור שאינו נגמר" ועוד שלושה סרטים ב-2008, 2017 ו-2018.

15. להבדיל מהסרט לקיסרית הילדה דווקא יש שם במציאות והוא תמי סטרונך, שלה יש סיפור מעניין מנקודת מבט ישראלית. סטרונך נולדה באיראן, לאב סקוטי ולאם ישראלית. בזמן המהפכה באיראן המשפחה שלה ברחה לארץ ולאחר מכן ולאחר מכן עברה לארה"ב שם היא עדיין חיה ועובדת בתור כוריאגרפית.

16. בתחילת הסרט יש אסיפת חירום של כל יצורי הממלכה, חדי העין יוכלו לראות שיש שם כל מיני דמויות שאנחנו מכירים מסרטים אחרים כמו יודה, אי-טי, ווקים, C3PO ואפילו מיקי מאוס, פנטזיה מלאה ביצורים פנטסטיים.


אפילו צ'ובקה שם | מתוך "הסיפור שאינו נגמר"

17. סטיבן ספילברג עזר לבמאי וולפגנג פטרסון לעבד מחדש את הסרט בשביל שיתאים לקהל האמריקאי. פטרסון היה אסיר תודה לשפליברג ואף הביא לו מתנה מהסט של הסרט, "קמע האורין" שנמצא אצל שפילברג גם בימים אלו.
תגובות
 — לפני 4 שנים
איך אהבתי את הסרט אני אצפה בו שוב
כתוב תגובה משלך על "הסיפור שאינו נגמר": הוא באמת לא נגמר
1
סרטים בקולנוע