יום הולדת לדנזל וושינגטון

קולנוע
האגדה חוגגת 66 שנים וזה הזמן שלנו להכיר אותו קצת יותר טוב.

יום הולדת לדנזל וושינגטון
יום הולדת לדנזל וושינגטון

דנזל ורנון וושינגטון נולד ב-28.12.1954 במאונט ורנון שבניו יורק. אביו דנזל היה כומר פנטקוסטלזי (תנועה בנצרות) והוא נקרא על שם אביו, שנקרא על שם הרופא המיילד שלו - ד"ר דנזל. וושינגטון בכלל רצה להיות עיתונאי אבל אחד הקורסים שהוא לקח במסגרת לימודיו היה דרמה, הוא התאהב בנושא המשחק, עזב את הלימודים ועבר ל-סן פרנסיסקו בשביל ללמוד ולהתרכז משחק ומאז כולנו הרווחנו.

כאשר דנזל וושינגטון היה קטן הוא הלך עם אמו למכון יופי, מישהי שהכינוי שלה הוא "הנביאה" אמרה לו שכאשר הוא יגדל הוא ידבר בפני מיליוני אנשים. נשמח לראות איך אותה הגברת עם ניחושים על האוסקר הקרוב.

הופעת הבכורה של דנזל וושינגטון הייתה בשנת 1981 (בחישוב מהיר - לפני 38 שנים) בסרט "העתק מקרי" בכיכובו של ג'ורג' סגל ("מי מפחד מווירג'יניה וולף?"), שנה לאחר מכן וושינגטון כבר זכה באוסקר על תפקיד המשנה הטוב ביותר כשגילם את טוראי טריפ בסרט המצוין "גלורי" המספר על היחידה הראשונה של חיילים אפרו-אמריקאים בצבא האמריקאי במהלך מלחמת האזרחים. קצת לפני שהוא התחיל לזהור (1982) הוא היה מוכר בעיקר בתור ד"ר פיליפ צ'נדלר מהסדרה "St. Elsewhere".


דוקטור, איך זוכים באוסקר? | צילום: Imdb

התפקיד בסרט "גלורי" היווה ככל הנראה טריגר לתפקידים דומים של דנזל שבהם הוא מגלם אפרו-אמריקאים חשובים בהיסטוריה. ודוגמה בולטת לכך הייתה בדמותו של האקטיביסט סטיבן ביקו, אשר לחם נגד האפרטהייד בסרט "זעקה לחופש", הכומר המוסלמי ופעיל זכויות האדם מלקולם ליטל (אקס) בסרט "מלקולם אקס" והמתאגרף רובין "ההוריקן" קרטר בסרט המספר על חייו "הוריקן". וושינגטון התאהב בנישה והתפקידים המדהימים לא הפסיקו להגיע.

בשנת 2000 וושינגטון לקח תפקיד ראשי באחד הסרטים היותר מוכרים שלו "לזכור את הטיטאנים", גם הוא מבוסס על סיפור אמיתי, הפעם כזה הקשור לספורט, בסרט הוא גילם את הרמון בון, מאמן אפרו-אמריקאי בקבוצת פוטבול מכללות אשר מחליף מאמן ותיק ולבן ומנסה לאחד את הקבוצה. וושינגטון מאוד אוהב לשחק בסרטים המבוססים על סיפורים אמיתיים והרשימה ממשיכה גם עם הפרופסור הכריזמטי מלווין ב' טולסון בסרט "הווכחנים הגדולים" ועם הגנגסטר פרנק לוקאס (שלשם שינוי היה דמות לא חיובית) בסרט "אמריקן גנגסטר".


מלקולם אקס ומלקולם וושינגטון | צילום: Imdb

להבדיל משחקנים הוליוודים אחרים, וושינגטון נשוי מ-1983 לשחקנית פאולטה וושינגטון, השניים עבדו ביחד בסרט הטלוויזיוני "וילמה" אבל דווקא לא הכירו שם, הם הכירו רק לאחר כשנה במסיבה. פאולטה ודנזל שיתפו פעולה במס' סרטים מלבד "וילמה", הבולטים בהם הם "אנטואן פישר" (הסרט המלא הראשון שדנזל ביים) והדרמה המצוינת "פילדלפיה"� 39;, לשניים יש ארבעה ילדים, אחד מהם נקרא מלקולם, מי שתוהה, הוא נקרא על שם מלקולם ליטל (מלקולם אקס), מי אמר שדנזל לא מושפע מהסרטים שלו?

וושינגטון לוקח את הסרטים שלו ברצינות רבה, כדי להתכונן לסרט "הוריקן" על המתאגרף רובין קרטר, הוא התאמן במשך שנה באגרוף ביחד עם מאמן האגרוף המפורסם טרי קלייבון שעבד בין היתר גם עם מאט דיימון עבור הסרטים "גרין זון" וזהות אבודה"), בשביל התפקיד של נאט סרלינג בסרט "אומץ תחת אש" הוא התאמן במרכז האימונים הלאומי בפורט אירווין בקליפורניה שם הוא למד לתפעל אקדח 120 מ"מ וגם...טנק אברמס M1 הטנק הנפוץ בצבא ארה"ב).


איך הרכב החדש שלי? | צילום: Imdb

לבתו, קטיה יש כבר שני סרטים ברזומה בתור מפיקה (מפיקה שותפה ליתר דיוק) בסרטים "רצח האומה" ו"גדרות", בסרט "גדרות" - הבמאי היה איך לא..דנזל עצמו. אגב בנות (הפעם לא שלו), וושינגטון עבד עם שתי האחיות פנינג, הוא עבד עם דקוטה פנינג בסרט "נקמה בוערת" שם הוא גילם את שומר הראש שלה והוא עבד גם עם אחותה הקטנה אל פנינג במותחן "דז'ה וו", וושינגטון אמר שדקוטה פננינג היא אחת משלוש השחקנים הכי מוכשרים שהוא עבד איתם, השניים האחרים הם ג'ין הקמן ("בלתי נסלח") ואנג'לינה ג'ולי ("ההחלפה").

ואם בילדים עסקינן, בנו ג'ון דיוויד וושינגטון, הופך אט אט להיות שחקן לגיטימי בהוליווד. "הילד" (בן 35) הופיע כבר ב11 סרטים וסדרות ביניהם הוא שיחק ב-47 פרקים בתור ריקי בסדרה "בולרס", גילם את רון בסרטו, זוכה האוסקר, של ספייק לי; "שחור על לבן" והולך לככב באחד הסרטים היותר מדוברים לשנה הקלנדרית הקרובה: "tenet".


תראה איך הילד גדל | צילום: Imdb

מי שדווקא לא קיבל את המחמאה הזאת מוושינגטון אבל כן החמיא לוושינגטון הוא טום הנקס ("פורסט גאמפ) ששיחק עם וושינגטון בסרט "פילדלפיה", הנקס אמר שלעבוד עם וושינגטון היה כמו בית ספר בשבילו ושהוא מעולם לא למד כל כך הרבה משחקן אחר כמו שלמד מוושינגטון. השחקנים שוושינגטון הכי רוצה לעבוד איתם הם רוברט דה נירו ואל פאצינו והבמאי שהוא הכי רוצה לעבוד איתו הוא מרטין סקורסזה, כל מה שהוא היה צריך לעשות זה לבקש להופיע בסרט "האירי" ומשאלותיו היו מתגשמות.

וושינגטון זכה בשני פסלוני אוסקר - האחד כפי שנרשם קודם עבור תפקיד המשנה בסרט "גלורי" והשני כ-12 שנים לאחר מכן בתור השחקן הראשי בסרט "יום אימונים מסוכן", מלבד הזכיות הוא גם היה מועמד עוד שש פעמים, 5 פעמים עבור השחקן הטוב ביותר עבור הסרטים "מלקולם אקס", "הוריקן", "הטיסה", "גדרות" ו"רומן ג'יי ישראל".


קיבל אוסקר עבור יום האימונים המסוכן | צילום: Imdb

החרטה המקצועית הגדולה של וושינגטון היא דחיית התפקיד של הבלש מיילס בסרט "שבעה חטאים", וושינגטון הרגיש שהתסריט קודר ואפל מידי והתפקיד עבר בהצלחה רבה לבראד פיט, הסרט כאמור הצליח בגדול, וושינגטון דווקא אהב את התוצר ובסופו של דבר התחרט שהוא לא היה חלק מהסרט האגדי.

וושינגטון הופיע ב-58 סרטים וסדרות, רובם מוצלחים ומצליחים במיוחד, מלבד אלו שנרשמו כבר, הוא הופיע גם בסרטים הבאים: "נקודת שוויון", "שבעת המופלאים" (החידוש), "טעון הגנה", "הנבחר", "האיש שבפנים", "ג'ון קיו", "אספן העצמות", "כוננות מיידית" ו"תיק שקנאי", כולם סרטים מוכרים וזאת לא כל הרשימה. הוא חוגג 66 שנים, נקווה שיחגוג 120 שנים ו-120 סרטים שלא ירדו מהרמה שהוא הרגיל אותנו אליה.
סיכום המבקר
10/
5.5
תגובות
כתוב תגובה ותהיה הראשון להגיב על יום הולדת לדנזל וושינגטון
סרטים בקולנוע