הרדיקל החדש: סרט מרהיב וחשוב

ביקורות
בעידן הטכנולוגי של ימינו, קצת איבדנו את חירותינו. שני האקרים הפועלים להוציא אותנו לחופשי מוצאים עצמם תחת מעקב תמידי של ממשלת ארצות הברית. זה לא סרט קונספירטורי, אלא מציאות עגומה שחשוב להודות בה.

הרדיקל החדש: סרט מרהיב וחשוב
הרדיקל החדש: סרט מרהיב וחשוב

אם אתם חיים על כדור הארץ ומחוברים 24/7 לרשת כי יש לכם פייסבוק, וואטצאפ, Waze, אינסטגרם ומה לא, אתם בטח מודעים לעובדה שעוקבים אחריכם כל הזמן. מה שאתם אולי לא יודעים הוא ששני אנשים, קודי וילסון ואמיר טאקי, שני האקרים, משלמים מחיר יקר על מנת לשחרר אותנו מהעול שהממשלות כופות עלינו.

במאי הסרט, Adam Bhala Lough, יצר סרט דוקו קצת מטריד אודות שני אנשים מבריקים, מעט פילוסופיים, הנולדו לעידן האינטרנט ומשוכנעים שכל משטר וכל צורת הגבלה על חיינו הם נטל אשר עלינו להשתחרר ממנו. ב-2012 קודי וילסון, סטודנט למשפטים, יצר קובץ דיגיטלי הניתן להורדה בחינם, דרכו ניתן להדפיס אקדח באמצעות מדפסת תלת מימד. מאז, הוא נמצא במאבק תמידי עם ממשלת ארצות הברית, נתון למעקבים ונעצר לפרקים.

אמיר טאקי הוא האקר בריטי/איראני האחראי בין היתר, לעלייתו של מטבע הביטקוין. מטבע דיגיטלי חופשי אשר ניתן להשתמש בו ללא שימוש בבנקים וללא ממעקב. אתם רק יכולים לתאר לעצמכם איך האליטות הבנקאיות בעולם פועלים במרץ למגר את התופעה.

לא הייתם רוצים שיהיה לכם חשבון בנק, בו לא תאלצו לתת מענה על חלוקת הכסף שלכם, לא תאלצו לשלם כל עמלה אפשרית ולא תהיו תחת הגבלה מתמדת לגבי מתי תוכלו להשתמש בכסף אותו הרווחתם? תחשבו שזה מה שאמרי טאקי וקודי וילסון מציעים לכם. ממשלת בריטניה החליטה שזה לא מתאים לה, על כן הטילה על טאקי מעצר בית לתקופה של חמישה חודשים בחשד לטרור.


(קודי וילסון, נכנס לרשימת 15 האנשים המסוכנים לפני גיל 25 | צילום: Christopher Messina)

הסרט עוקב אחר חייהם של השניים בנפרד וגם ביחד, כשהם חוברים לפרויקט משותף בשם Dark Wallet. מערכת בה ניתן להשתמש במטבע וירטואלי ללא עקבות. למרות הרקע השונה ממנו באו, הם פיתחו חברות אמיצה במיוחד.

משרד המשפטים האמריקאי מיהר להסיר את הקבצים של וילסון מהרשת. אם תשאלו אותו, וילסון יגיד לכם שהוא מאמין כי הוא מעניק לאנשים שוויון רידיקלי. הוא מעונין להקטין את הרגלוציה ולהוקיע אותה לחלוטין. ממשל אובמה בזמנו החל מאוד מהר להעניק סמכויות נרחבות למשטרה ופעל להגביל את חוקי הנשק. למה? פחד מאיבוד שליטה. ממשלות מאז ומתמיד חיפשו לשלוט על האזרח הקטן, וילסון רוצה לבטל את השליטה הזאת.

העובדה שמדובר באקדח מעלה נקודה אדומה ובצדק. מדוע שלאנשים יהיה מותר להדפיס בעצמם אקדח מבלי שעברו בדיקת רקע או נרשמו במשרד המשפטים? איכשהו הסרט יעניק לכם את התשובה לשאלה, אך יתן לכם גם את הזכות להחליט לבד. זהו אינו סרט קונספירטורי כלל - הזכות לשאת נשק הוא לא מוקד הדיון. הרי אנשים אשר רצונם להרע, ממילא רוכשים כלי נשק חם ברחובות ללא מספר סידורי. הדיון החשוב הוא: ממשלות פועלות למגר כל אדם אשר מעניק לציבור ידע שלאותה ממשלה אין שליטה עליו. כמו בימי הביניים, כך גם היום. האנשים הנאורים מחפשים את חירותם ורוצים לברוח מעול החוקים המגבילים, כל עוד אינם מחפשים להרע. היחידה לבטחון פנים, צדה אנשים כאלו, מגבילה את חייהם, עוצרת אותם תחת האשמות שווא, כאילו היו וילסון ואמיר טאקי מכשפות אותן צריך להעלות על המוקד.


(אמיר טאקי רדיקל אמיתי, ירד מתחת לראדר | צילום: Christopher Messina)

ייתכן וזה קצת אירוני לדעת שוילסון גדל והתחנך במדינת ארקנסו בארצות הברית וכי טאקי מגיע מרקע של תרבות שמרנית גם כן. ייתכן ולא. הרדיקל החדש מספר את המשכם הישיר של ג'וליאן אסאנג' ואדוארד סנודן. אם השניים האחרונים, היו כלבי השמירה והעזו לצעוק שהמלך עירום, טאקי ווילסון הם הדור הבא שכבר פועל למגר את התערבותה של המדינה בחיינו.

אם מצנזרים משהו מהעולם ומונעים אותו, האם לא מסתירים צד אחד של האמת? בסרט תמצאו לא מעט נקודות פילוסופיות מהותיות. יתכן ולא תסכימו איתן, אבל אני מבטיחה לכם שתלכו איתן הביתה. אני מזמינה אתכם לצפות בסרט חשוב על המציאות בה אנו חיים, מציאות שאין בה חירות אמיתית. משטרים ובעלי ההון מפעילים כל מנגנון אפשרי על מנת לווסת שליטה. אי אפשר באמת לשים הגבלה על משהו רק בגלל שאנו לא מסכימים עם כל תוצאה אפשרית שהוא עלול להביא.

בסוף השבוע האחרון, בסנכרון מושלם עם ההקרנה הראשונית של הסרט במסגרת פסטיבל דוק אביב, האקרים פרצו למערכת ה-NSA האמריקאית והשתלטו על מערכות של בתי חולים במטרה לגרום נזק. אם זה מה שעבר לכם בראש בזמן שקראתם את הטקסט, פספסתם ובגדול.

רדיקליות היא אינה מילה אסורה. היא הכרח לקידום האדם להיותו חופשי. אחרת, נשאר כולנו כבולים. אנשים כאלה צריך לעודד שימשיכו להביא לשולחן רעיונות חדשים ויכולת להתעלות מעל כל ממסד, בטח כזה שכובל אותך.

וילסון מנהל משפט בימים אלו מול מחלקת הבטחון של ארה"ב, ייתכן וימצא את עצמו במעצר על כך שהוציא קובץ חופשי לאינטרנט. אמיר טאקי, העלים את עצמו ומנסה להחזיר מאי שם את מעמדו של מטבע הביטקוין. וילסון וטאקי הם המבשרים החדשים לדור חדש שקם וקורא להתנער ממגבלות הממשל והבנקים. הם מקריבים את חייהם האישיים ודבקים במטרה אותה שמו לעצמם. בינתיים, המדינה הדמוקרטית בעולם, זאת ששולטת על השוק המערבי והחופשי עוקבת אחר כל אחד ואחד מכם באופן לא חוקי ויוצאת מזה נקייה.


אי אפשר לעצור רעיון. אי אפשר להגביל אותו. היה זה וולטר שאמר: "מסוכן להיות צודק כאשר הממשלה טועה".

פרטים על הקרנת הסרט:

http://www.docaviv.co.il/2017/f ilms/the-new-radical

סיכום המבקר
10/
5.5
תגובות
כתוב תגובה ותהיה הראשון להגיב על הרדיקל החדש: סרט מרהיב וחשוב
סרטים בקולנוע