"לשחרר את גאי": סוף סוף השתחרר

ביקורות
ראיין "דדפול" ריינולדס חוזר לעשות מה שהוא יודע לעשות הכי טוב והוא...להיות ראיין ריינולדס. הפעם בסרט מרוסן יותר ומיועד גם לבני נוער, הוא מצליח לשלב בין אהבה אל סגנון המשחק שלו ובין אהבה למשחקי מחשב. זה יוצא נהדר.

"לשחרר את גאי": סוף סוף השתחרר
"לשחרר את גאי": סוף סוף השתחרר

דמותו של האנטי גיבור האלים ובעל פה הג'ורה היא כבר מזמן נכס של ראיין ריינולדס, שלא לומר בדיוק להפך. הוא לא מצליח להתנער מחליפת הלייטקס הדביקה הזו וגם האמת שנראה שהוא לא כל כך רוצה. בין ביקורת טריילר בדמותו של האיש המכוסה אדום-שחור ואוחז בחרבות ולבין דרכים נוספות לפרסם את הסרט הבא בכיכובו, מוצא את עצמו ראיין ריינולדס כבר מנסה לשווק את הסיפור הזה יותר משנה, כי.....נו, לא נרחיב על הסיבה המרכזית לדחייה הארוכה ורק נאמר ששמה מתחרז עם שרונה.

השנה עברה וחלפה לה והציפיות רק גברו וברגע שהוא הגיע, הוא הוכיח כי הציפיות לא היו לשווא. שון לוי, אשר ביים לא מעט פרויקטים מוצלחים בחייו (כולל "דברים מוזרים") לקח קונספט משולב מכמה סרטים שעשו את זה בענק (וגם כאלו שקצת פחות) ונתן את הטאץ' הקומי הייחודי שלו. בעזרת אותו הטאץ' של ראיין ריינולדס, מצליחים השניים לייצר סרט נפלא, שבהחלט שווה לעטות בשבילו מסיכה בשילוב עם משקפי תלת מימד (ובכן, לא בטוח שאת אלו תרצו או תצטרכו).


פה מחליפים לחליפת הסופר גיבור האדומה-שחורה? | באדיבות סרטי פורום פילם

זה מרגיש בלא מעט שלבים כמו מיקסר ענק, שנזרקו אליו רעיונות ופיסות תסריט מ"שחקן מספר אחת", "טרון", "אינטליגנציה מלאכותית" ואפילו "המופע של טרומן", פוזרו קמצוצים מדודים של "ווסטוורלד" והמנה הייתה מוכנה בסף הכל תוך שנתיים. ניכר כי בעזרת כתיבה של תסריט שמצליח להסביר באופן הגיוני איך מתרחשים כל כך הרבה מקרים, אשר מנוגדים לכל חוקי הפיזיקה (ואם אתם צריכים דוגמא לאיך לא לעשות את זה נכון, אז welcome "מהיר ועצבני 9" האיום והנורא ובעיקר הלא הגיוני בעליל) וכמובן חזון ורצון מסוים לפנות לנתח קהל מסוים, אבל לא רק לו, אפשר לייצר להיט קיץ נפלא, אשר יכול להוות בילוי נפלא בקולנוע לכל המשפחה ביחד (כמובן אם הילדים קצת יותר גדולים).

לוי יודע בדיוק איך לפנות לקהל היעד הראשי שלו - גיימרים והוא אכן מדבר בשפה שלהם, אבל לא רק בשפתם, כי גם אם אינכם גיימרים תוכלו לשאוב הנאה מרובה מהטקסטים השנונים, מהגראפיקה הנפלאה, מהמשחק הנהדר והכימיה המטורפת בין השחקנים וכמובן מטאיקה ווייטיטי, שמעולם לא היה איש של משימה אחת בלבד. עיצוב העולם של לוי הוא לא פחות מנפלא, הדמויות מצחיקות בטירוף ואי אפשר שלא להתחבר אליהם ואל התהליך שהן עוברות, על אף עצם העובדה שהסרט קצת מקרטע לקראת הסיום וזורק לפח את כל האלמנטים הייחודיים יותר שלו וחוזר בחזרה למקומות הכי צפויים שיכול היה לנכס לעצמו.


אל תתייג אותי רק בתור במאי, אני בעיקר בדרן | באדיבות סרטי פורום פילם

הסרט עמוס ברפרנסים למשחקי וידאו וגם במשמעויות כפולות ומבדרות; החל מהשמות של הדמויות הראשיות שלו: גאי (בחור) ובאדי (חבר), דרך העלילה שמנסה להיכנס לעובי הקורה של יצרנית משחקי הוידאו - חברת "סונאמי" (כי עם "ק" במקום ה-"ס" כנראה קל יותר לראות את הביקורת מתקרבת ממרחק קצר מקילומטר) החמדנית, שמעדיפה לתרגם כל קניין רוחני לכדי כסף ובסופו של דבר - שם הסרט, שלא ברור האם השחרור של גאי מתייחס אל הדמות שלו במשחק, אשר מסתמנת בתור הראשונה שפיתחה לעצמה מודעות עצמית משוחררת ומשחררת, או לעצם העובדה שהיא דמות אשר צריכה שחרור מהעולם שבו היא חיה.

גאי הוא ניצב במשחק מחשב, אשר עובד בבנק, בשכונה הכי מסוכנת בעולם והוא מתחיל את הבוקר בברכת לדגת הזהב שלו - "גולדי". ממשיך בבחירת חולצה זהה לכל אלו שיש לו בארון, נעליים והופ לעבודה, לעוד יום ללא אתגרים מיוחדים. הוא מברך את כולם והריטואל הבלתי נגמר נמשך בכל יום, כאשר לעיתים ניתן להטיל ספק באשר לעובדה שהוא חי. אם גאי היה מצליח לראות את "לקום אתמול בבוקר", ייתכן שהוא היה מרגיש שהוא נשאב ללופ בלתי נגמר, אותו ייגזר עליו לבלות לבדו לנצח נצחים.


אחחחח באדי, עוד יום נפלא בגן עדן הפרטי שלנו | באדיבות סרטי פורום פילם

מהיום שגאי פוגש מרחוק את מי שהוא חושב שהיא אהבת חייו, העולם משתנה עבורו, למרות שעבור שאר בני האנוש בסביבתו וגם בסביבה שמחוצה לה הוא נותר אותו הדבר. גאי מגלה ביום בהיר אחד (שלוקח קצת זמן להגיע אליו) שהוא יכול לשדך לעיניו משקפי שמש מסוג מסוים, אשר ישנו את חייו ותפיסתו את חייו לנצח. זוג המשקפיים ההוא מציג לו, בסביבה בה הוא חי, כי הוא יכול להתחדש ולצבור לעצמו....ובכן, הכל; בריאות מחודשת ומחוזקת, צבירת ממון וכלי נשק רבים מכפי שהוא יכול לספור. הוא מגלה שהוא חי בתוך משחק כלשהו ובוחר להנות מאוד מהחיים החדשים שהוא גילה.

גאי מודע לחופש בחירה ולא לבנאליות שהעולם שלו מציע לו, עולמו קצת יותר מתרסק עליו, כאשר הוא מבין באופן מוחלט כי הוא חלק ממשחק מחשב ואין עבורו עולם אמיתי, מחוץ למשחק. כאן טמונה הנקודה המרכזית של הסרט, בנוגע לבחירה חופשית לבני אדם וליציריהם - נושא אשר דנו בו עשרות סרטים באופנים פילוסופיים יותר ופחות. הסרט הנוכחי הוא בהחלט פחות, אבל הוא לא משאיר את החלק השכלתני שלכם ללא ויכוח ודיון מתאים בצאתכם מאולם הקולנוע, אבל יותר מכך שהסרט מציע דיון ממש פילוסופי בנוגע לבחירה חופשית ומי רשאי או לא מותר לעסוק בה, הסרט הזה הוא פשוט כיף אקשן טהור וחווייתי.


לא מבין מה מוזר בסיטואציה הזו | באדיבות סרטי פורום פילם

בעולם החיצוני ישנם שני מתכנתים; מילי ו-קיז (ג'ודי קומר וג'ואי קירי), אשר מנסים להוכיח כי בעל תאגיד משחקי מחשב מטורף (טאיקה ווייטיטי) הוא זה שגנב מהם את הרעיון שלהם למשחק והם צריכים להוכיח, בעזרתו של גאי כי זכויות היוצרים הן אך ורק שלהם. האינטריגות הללו יוצרות בעצם את המנוע העלילתי והסיפור, אשר לוקח אנשים בשר ודם על תוך משחק המחשב, אבל בניגוד ל"טרון", הכל באמצעות משקפיים (וגם לא מעט בעזרת זוג משקפי תלת המימד שתקבלו בכניסה לסרט).

שבוע אחרי שהתפוצצה (הלכה למעשה, בחלקה) על הקהל התופעה המחודשת של "יחידת המתאבדים" (אשר הפעם לא קיבלה שם של סרט ארוך בגלל נוכחותה של המלכה הארלי), מגיעה התופעה הזו ומוכיחה כי אולמות הקולנוע חיוניים לקהל חובבי הסרטים, גם אם מדובר בשחרור רסן רגעי וקצר של שעתיים בלבד. אין כל צל של ספק כי הציפייה לסרט הזה הוכחה בתור משתלמת ומתגמלת. ראיין ריינולדס? הוא יחכה להזדמנות הקרובה ביותר, במסגרתה הוא יוכל לעשות דדפ......כלומר, ראיין ריינולדס.


וכאן תוכלי לראות את אוסף המנהרות שלי, נתחיל בלבנה... | באדיבות סרטי פורום פילם

שוחרר היטב:
מנת הבידור שלכם לתחילת חודש אוגוסט בחלקו הראשון עובדת נהדר; עובדה שרק גורמת לדמעות פרידה מחופש גדול שתיכף מאפסן לו במחסן. אקשן בלי גבולות והפעם מותר לו, משחק נפלא והופעות נהדרות מצד כל השחקנים בסרט.

האוחז ברימון או במושכות:
שון לוי אשר ביים את "דייט לילי", "לדפוק התמחות", "פלדה אמיתית" וגם "דברים מוזרים" מגיע טעון במטען קומי שהוא חייב לפרוק וזה נראה נהדר.

אלו שמבקשים שלא נעשה את זה בבית:
אז אומנם ראיין ריינולדס בעמדת התפקיד הראשי, אבל לצידו עוד רבים וטובים בדמותם ("מלחמת הכוכבים: עלייתו של סקייווקר") של קומר וקירי, ליל ריי הווארי, טאיקה ווייטיטי הנפלא ואוטקארש אבודקאר.

מתי נסגר כאן הקניון?
קצת פחות משעתיים וסיימתם את אחד הסרטים המהנים בזמן האחרון.

סיכום המבקר
10/
7.5
תגובות
כתוב תגובה ותהיה הראשון להגיב על "לשחרר את גאי": סוף סוף השתחרר
סרטים בקולנוע