"שליחות קטלנית: גורל אפל": אחת, שתיים וש....לא!

ביקורות
הפרק השלישי המחודש והמעודכן של הפרנצ'ייז, שמתחיל להיות בלתי נגמר, הוא עדות נוספת עבור מפיקיה ושלל הנוגעים בדבר כי הגיע הזמן לשלוח את הסדרה ואת גיבוריה לבית האבות הקרוב

"שליחות קטלנית: גורל אפל": אחת, שתיים וש....לא!
"שליחות קטלנית: גורל אפל": אחת, שתיים וש....לא!

היה הייפ רגעי, לחמש דקות, בלב ובנפש כאשר נודע כי לינדה המילטון חוזרת לגלם את שרה קונור בסרט, שהוכרז בתור הסרט השלישי הרשמי, בכל הנוגע לכרונולוגיה של סרטי "שליחות קטלנית". ג'יימס קמרון, בכבודו ובעצמו, שלא היה מעורב בהפקת או בימוי סרטי ההמשך לצמד סרטי האקשן המופתיים שלו ("שליחות קטלנית", "שליחות קטלנית 2: יום הדין"), החליט להעניק כתף קרה לשלושת הסרטים שניסו להמשיך את יצירות המופת שלו ונעו בין סבירים ("שליחות קטלנית: ההתעוררות") לבינוניים (שליחות קטלנית 3: עלייתן של המכונות" והאחרון בסדרה עד עתה - "שליחות קטלנית: ג'נסיס"), העניק את המושכות לטים מילר ("דדפול") וניסה לחדש בשארית כוחותיו את מה שעבד בשנות השמונים והתשעים והפסיק לעבוד אי שם בתחילת שנות האלפיים. אז הוא החזיר את גרושתו משכבר הימים, את ארנולד שוורצנגר המבוגר הרבה יותר (בפעם המי יודע כמה) ועוד כמה כוכבים שאולי יעלו (ואולי, ככל הנראה, לא) וניסה את מזלו.


לא! לא עוד סרט של "שליחות קטלנית" עם אותו הרעיון! | באדיבות סרטי פורום פילם

עכשיו תגידו אתם איך נשמע לכם הרעיון, שבנוסף לצוות המקורי נראה כי צוות ההפקה והכתיבה (שקמרון חלק משניהם) החליט ללכת גם על עלילה די זהה לזו המקורית, מהסרטים הראשון והשני (והשלישי והחמישי)? מדובר ב...תחזיקו את הכיסאות היטב, רובוט שנשלח מהעתיד על מנת להתנקש במישהי שקשורה בצורה כלשהי להנהגת מרד נגד המכונות בעתיד, שהלכו, התפתחו ופנו נגד האנושות. במקביל לרובוט המשוכלל מאוד מאוד מאוד (קצת יותר מאלו שראיתם עד כה, אבל לא באופן דרמטי) נשלחת גם אישה, אשר יסתבר בהמשך כי איננה סתם אישה או רובוט משוכלל קצת פחות, אלא אנושית ומועצמת (והיא לא תפסיק להשוויץ בזה חצי מהסרט) וזאת על מנת לגונן על אובייקט החיסול של הרובוט המשוכלל מאוד מאוד מאוד.

משם מתחיל מרדף בלתי פוסק, עד סופו הבלתי נמנע וצפוי של הסרט והרשו לומר כי מדובר בהחלט במשהו שנראה כמו כניעה מרומזת לגבי מות הסדרה. אי אפשר לחלוב כבר מסדרת הסרטים הזו שום דבר, אם התוצאה הסופית היא זו. חוסר מקוריות, הישענות מוגזמת על הסרט השני והמוצלח ביותר של הסדרה, משפטי קאץ' ממוחזרים ואינספור רפרנסים וקריצות לצמד הסרטים הראשונים רק הולכים ומרדדים את מה שניסו מילר וקמרון להפיץ החוצה. זה נראה טוב לעיתים, בכל הנוגע לאפקטים והאינטנסיביות, אבל לעיתים זה גם נראה מבולגן, בהשראת התסריט הרפוי, חוסר ההיגיון הבסיסי המינימלי שגם אותו זנחו צוות הכתיבה והבימוי ובהחלט הגיע הזמן לסגור את השאלטר, אולי באופן סופי, על הסדרה הנמתחת והנמרחת הזו.


מיירטת את סרטי ההמשך | באדיבות סרטי פורום פילם

הסרט הראשון הניף את ארנולד שוורצנגר לכדי מעמד של כוכב על ויצר מלינדה המילטון, מה שמנסים לייצר השכם וערב כיום - גיבורת על נשית, אנושית, אבל בלתי מנוצחת. הסרט השני המשיך את הליין ופרץ גבולות בכל הנוגע לאקשן ובידור ברמת R. השפה הייתה יחסית נקייה והתסריט היה מהודק ברמה מספקת, כזה שמשאיר מקום לכל מיני שאלות ותאוריות, מבלי להיגרר למקומות שהם יותר טיפשיים מאשר מסקרנים. צמד הסרטים הללו היו תופעה ויכלו להסתיים בתור צמד, מבלי להיגרר לטרילוגיה, שהגיעה בסופו של דבר קצת יותר מעשור, לאחר תום הסרט השני וכאמור, ללא מעורבתו של ג'יימס קמרון.

שאר הסרטים היו ניסיונות להרים את הפרויקט מחדש וכמובן, באורח (לא) פלאי, לא צלחו. לכבוד הסרט, שהוא כבר השישי במספר בסדרת הסרטים, התייצב (שוב) קמרון ונרתם למשימה בתור מפיק ותסריטאי. אבל קמרון של לפני עשרים שנים, איננו קמרון של היום וזה בלשון המעטה. כל כולו מושקע בפרויקט אוואטר, שאם זה יתרסק, כבר לא בטוח שיהיה לו עוד מה למכור. מצער ועצוב, אבל במאי ומפיק העל מוצא את עצמו יותר ויותר מעביר עבודות, מפקח מעל ונכשל כשלונות טוטאליים (היי "אליטה: מלאך קרב") והפעם הוא מוכיח שהיכן שפעם היה מנצח בענק עם מקוריות, חדשנות וכמובן ויזואליות מרהיבה ויוצאת דופן, הרי שזה מרגיש כבר ממוצה, ממוחזר ובעיקר עייף, כמו שני כוכבי העל שלו שאפילו לא מתאמצים לתת משהו נוסף לקהל מעבר למשפטים שהם זכורים בזכותם מהסרטים המוצלחים או סתם ניסיונות עייפים להצחיק.


צריך אתכם לעוד פעם אחת אחרונה בהחלט (?/!) | באדיבות סרטי פורום פילם

הדינמיקה שנוצרה בין קמרון למילרבמהלך הצילומים הייתה לא פשוטה, כאשר קמרון ניכס לעצמו יותר ויותר שליטה מאשר מפיק ושותף לכתיבה, כחלק מצוות של ארבעה כותבים. מילר מוכר בעיקר בזכות "דדפול" ואילו קמרון...הוא קמרון. ומסתבר שהוא עדיין חייב לשלוט על הנעשה בהפקת הסרט שלו וככל הנראה התקשה להתאפק מלחלק פקודות בכל מקום בו היה מעורב ומילר? הוא כנראה יצטרך לחפש פרויקט עם פחות לחץ, לנסות להחזיר עטרה קצרצרה ואדומה ליושנה. התוצאה הסופית, כאמור, מוכיחה שאם אתה רוצה לעשות זאת טוב, כנראה שעדיף שתעשה בעצמך או במקרה הנוכחי והספציפי של "גורל אפל" - אל תעשה בכלל ותשאיר את ההרפתקנות לפרויקט העל, שאינו נראה עדיין באופק - ארבעת סרטי ההמשך לאוואטר, עליהם עובד קמרון בו זמנית להפקות סרטים שפעם רצה לביים. מסקרן מאוד ועם זאת, הכישלון עלול לצרוב חזק הרבה יותר, כאשר (כנראה יגיע בסופו של דבר).

העלילה עצמה לא מרגשת או מצריכה יותר מדי הרחבות, מעבר לעובדה שבחמשת הדקות הראשונות של הסרט משתמשים בכפיל ומסיכה דיגיטלית לג'ון קונור של אדוארד פרלונג, חותכים לחתיכות קווי עלילה שלמים של צמד הסרטים ומותירים את חובבי הסדרה עם הלם מוחלט. אדוארד פרלונג לא חזר להצטוות לקאסט המקורי, שכאמור כולל את המילטון ושוורצנגר ונותר בתור קרדיט רפרנס עמום, אי שם בתחתית רשימת הקרדיטים לסרט. אכזבה גדולה למי שרצה לראות איחוד מעניין יותר לכוכבים הבולטים של הסרט השני והעל זמני. מעבר להשחתת כל מה שהכרתם בחמשת הדקות הראשונות, העלילה פשוט מתלבשת בצורה זהה לזו של הסרט השני, רק (הרבה) פחות טובה, עם שחקנים פחות טובים, בתור הראשיים ועם הכוכבים המזדקנים שמעטרים את הסט ללא שום היגיון עלילתי מינימלי.


הפעם לא נצוד את ג'ון קונור, למי שחשב אחרת | באדיבות סרטי פורום פילם

ובכל זאת הייתה עלילה - דני היא פועלת במפעל רכבים במקסיקו. היא עובדת עם אחיה הצעיר במפעל וכאמור, ביום פחות בהיר אחד וקצת לפני שמפטרים את אחיה, נוכח כניסת זרוע רובוטית ענקית לעמדה שבה עבד, היא מגלה שהיא צריכה להתחיל לברוח. יש כאן רמיזה לא קטנה לחשש בהווה מהעתיד הממוכן, כאשר פועלים פשוטים, שמתקיימים ממשרה דלה ומשכורת רעב צריכים לחשוש לגורלם בגלל שרובוטים יחליפו אותם ואז...הם גם מנסים להתנקש בהם, כמעט באותה נשימה. ואם תחפשו, אפילו לא חזק מדי, תקבלו קצת ררנסים פוליטיים עם מחסל מקסיקני, גיבורה מקסיקנית (ממוצא קולומביאני, במקור) ואמריקאים שמנסים להציל את המצב, אבל כל זאת מוגש בזעיר אנפין וכמעט חסר חשיבות אמיתית, על פי מה שמשתקף מהסרט.

אם לינדה המילטון הייתה אייקון של לוחמת נשית, כאשר הרעיון והתפיסה הזו היו בחיתולים, הרי שהפעם היא חלק מצוות נשי שרוצה לקבוע את הטון. דני היא הגיבורה הראשית, גרייס היא האישה-סייבורגית המחוזקת, שהגיעה מהעתיד בשביל לשמור על דני והיא ניחנה כמובן ברגישות אנושית והמילטון מגלמת את שרה קונור, שמנסה לשמור על שתי הבנות הצעירות, חסרות הניסיון בלחימה, יחסית אליה כמובן. המלאך השומר על שלושתם הוא אמנם סוג של גבר, אבל הוא באמת מסומן בתור כוח עזר ורחוק מלהיות ראשי. אוכלוסיות המיעוטים הכוללות מקסיקנים ונשים (ועוד בקומבינציה של אישה מקסיקנית) מקבלות ייצוג הולם, אבל בסרט מאוד זניח, בכל הנוגע להעצמה נשית.


"תפני את הדרך לאישה אמיתית". מי אמרה ומתי? | באדיבות סרטי פורום פילם

הפעם, כאשר מגיח אל המסך ארנולד שוורצנגר, הוא מגיע בהופעת אורח מינימלית למדי והאמת שעד שהוא מגיע הסרט עוד מתנהל בצורה בינונית אך סבירה ומהרגע שהוא מפציע אל המסך, הסרט עובר רידוד רציני, שלא נובע בהכרח מיכולות המשחק שלו, אלא בגלל קו עלילה שאי אפשר להגדיר אותו אחרת ממגוחך. תרומתו של שוורצנגר כמעט לא מורגשת ולא נדרשת מעבר להיותו קוריוז וקריצה ענקית אל העבר המוצלח של ג'יימס קמרון ובעצם אפשר לומר שהופעתו של "מר עולם", השרירן וכוכב סרטי האקשן של הניינטיז אל המסך, בסרט נוסף של "שליחות קטלנית" די מייצג את מה שעובר על סדרת הסרטים הזו, שמסרבת להרפות. גם בעבור השחקן, גם בעבור המפיק וגם כמובן בעבור סדרת הסרטים הזו, שצריכה כבר לקבל מנוחה נכונה ומעבר הלאה, גם אם לא בשיא.

"שליחות קטלנית: גורל אפל" בהחלט חותמת גורל אפל עבור סדרת הסרטים ומוכיחה שהזמן להפסיק הוא עכשיו, אלא אם משהו ממש מקורי יגיע לידיו של במאי ממש מוכשר, שלא יישא את גורילת הענק, בשם ג'יימס קמרון, על גבו. חזרת הסרט מההקפאה רק מוכיחה שיש דברים שעדיף להשאירם קפואים בעבר ולא לנסות לרדוף ללא הפסקה אחרי שטאנץ, שכבר הולך ונשחק. המשולש שחוזר בסרט "כאילו שלישי" וכולל, כאמור, את קמרון, המילטון וכמובן שוורצנגר, יכול לסגור בקול ענות חלושה את מה שהתחיל בתרועה רמה, שנשמעה לכל אורך ורוחב האייטיז והניינטיז ולפנות את הבמה לרעיונות ומבצעים חדשים.


מחסל יש רק אחד! | באדיבות סרטי פורום פילם

משפט על הסרט:
שליחות בינונית, שבגדול די דורשת משלוח של מחסל מהעתיד אל עבר שנת 2003 על מנת שימנע את המשכה של הסדרה הזו אל תוך תהומות הביזיון והשכחה. בדיוק המקום בו נמצאת סדרת הסרטים הבלתי נפסקת הזו.

משפט על במאי הסרט:
טים מילר הניף את עצמו לגבהים לא מוכרים בעזרתו האדיבה של רייאן ריינולדס וצנח בחזרה כמה עשרות קומות מטה בעזרתו האדיבה של ג'יימס קמרון, לאחר שנראה כי איבד שליטה על הפרויקט ה(לא כל כך)מסקרן.


והיה לי כל כך טוב עם שני סרטי "שליחות קטלנית" הראשונים | באדיבות סרטי פורום פילם

כמה משפטים על השחקנים:
לינדה המילטון נראית כמו צל חיוור וזקן של עצמה. לא מעוררת אהדה כמו פעם וארנולד שוורצנגר כבר די מזמן איבד את זה, בכל הנוגע ליכולתו למנף סרטים באופן אמיתי ומקצועי, מעבר לשמו בכרזות הסרטים. ומהפחות גרועים למזעזעים באמת: גבריאל לונה האלמוני מבצע תפקיד סביר מאוד בתור המחסל Rev-9. נטליה רייס, האלמונית לא פחות, ממוצבת גבוה יותר בחשיבותה, אבל לא מספיק משכנעת בתור הגיבורה הראשית, אך מי ששוברת את שיאי המלודרמה וחוסר הכריזמה והאמינות המינימאלית היא מקנזי דיוויס.


והיה לי טוב כל כך עם "סן ג'וניפרו" | באדיבות סרטי פורום פילם

מקנזי דיוויס, הקנדית הצעירה, שדווקא הייתה נפלאה ב"סן ג'וניפרו" של "מראה שחורה" ואף הייתה שותפה לסרטים גדולים ("להציל את מארק וואטני" ו-"בלייד ראנר 2049"), מתרסקת בענק בתור גרייס, בת האנוש המשודרגת שפשוט מעוררת רחמים, יותר מכל רגש אחר, בכל הנוגע להופעתה בסרט וגורמת אפילו להתגעגע לאמיליה קלארק בתור שרה קונור.

משפט על אורך הסרט:
שעתיים ושמונה דקות של אקשן לא רע, אבל גם לא יותר מדי טוב. בטח לא כזה שיגרום לכם לנהור לקולנוע או לחוש ייחודיות מסוימת. בקלות יכול היה להיות ממוקד יותר, על מנת לצאת מנצח בקטגוריה הזו לפחות.

סיכום המבקר
10/
5.5
תגובות
כתוב תגובה ותהיה הראשון להגיב על "שליחות קטלנית: גורל אפל": אחת, שתיים וש....לא!
סרטים בקולנוע