סיכום סרטי מארוול

קולנוע
לכבוד חגיגת עשור הסרטים של סדרת מארבל אשר סיפקו לנו הנאה, אקשן והומור גיקי במשך 6 שנים, התכנסו 2 כותבי אתר סרטים וסיכמו: מהם הסרטים הטובים בסדרה? ומהם הגרועים?

סיכום סרטי מארוול
סיכום סרטי מארוול

מארבל הם סוג של פרוייקט קולנועי. פרוייקט קולנועי שלפעמים מוצלח יותר ולפעמים מוצלח פחות, אך עדיין, באיזה שהוא מקום, קשה להתעלם מהקיום שלהם. הם כולם עוסקים בגיבורי על בעלי שלל מעריצים ישנים של חוברות קומיקס שונים, הם בנויים על שחקנים לא רעים וכרגיל לידם גם אנשים יפים, וכמובן, ברובם האפקטים נפלאים. אני זוכר כמה שדיברו בזמנו על "הנוקמים", האיחוד האגדי של חבורת גיבורי העל לסרט אחד, פרוייקט שחיכו שנים ליציאתו, ולא משנה מה היא רמתו, עדיין כולם התאהבו בו ללא ספקות. הם התחילו רק ב2008, לא מזמן, ורק לאחרונה הם הגיעו ל10 סרטים שסיפקו הנאה למעריצים וגם כסף למפיקים, כמובן. אז לכבוד המאורע, התכנסנו כאן כדי לדון - מהם הסרטים הטובים ומהם הרעים בחבורה? ומהו הדירוג שלנו לכל הסיפור ההוא? הנה סיכומו שלי, revigoren.

במקום העשירי: "ת'ור, העולם האפל"

זה מרגיש קצת רע לעשות את זה כך, כי ת'ור הראשון הוא אחד מסרטי הקומיקס האהובים עלי בסדרה, לפי מה שזכור לי לפחות. הסרט הראשון היה מיוחד (כן כן, יגידו מה שיגידו) והיה בו ניחוח מהנה של אקשן ואפקטים קיציים בשילוב העולמות העתיקים שזכורים לנו מסרטי פנטזיות מיתולוגיות. שילוב מגניב, אין ספק, אבל הסרט הראשון עצמו לא היה מדהים (למרות שמהצפייה הזכורה לי בו בקולנוע התלהבתי כמו ילד בן 10, שזה פחות או יותר היה באמת גילי בזמן יציאת הסרט) אם כי הצליח לספק את הסחורה. הסרט השני, הוא כמו גרסה פחות טובה של הראשון, אבל הדבר שהכי הפריע לי בו זה מודעות יתר. הוא מודע לכך שהוא בסה"כ סרט טראש טיפשי אז הוא מרשה לעצמו להציג דמויות שצוחקות אחת לשנייה בפנים באמצע קרב, להפוך כל סצינה בסרט לפארודיה על הסרט עצמו, וליצור סרט שכולו בעצם סוג של קומדיה לא ממש מוצלחת שצוחקת על הסרט הקודם, בערך. לא רק שזה אכזב, זה גם איפה שהוא הרס את החלקים הרציניים (המועטים, שלצערי היו כאלה) שהשפיעו מאוד על הסדרה (שלא כ"כ מודעת לעצמה), וחבל.

במקום התשיעי: "איירון מן 3"

בגדול, איירון מן הוא הגיבור הכי טוב שיש בסדרה הזו. הוא מצחיק, הוא מגניב, השחקן שמשחק את דמותו - רוברט דאוני ג'וניור - הוא שחקן משכמו ומעלה ובכללי, כיף לראות אותו על המסך, מעלה זיכרונות טובים מסגנונו של ג'וני דפ. הבעיה היא שזה לא היה מעבר. הסרטים עצמם שסבבו את דמותו של איירון מן פשוט לא היו מספיק טובים, עלילתם בד"כ הייתה שטחית וסתמית וכמובן שהאקשן המפוצץ לא הצליח לכפות על הבעיות, אך הסרט הזה כבר הגזים ברמה שבה אנו מוכנים למחול רק בשביל ג'וניור הנחמד. עלילת איירון מן 3 היא דווקא בעלת פוטנציאל להיות מפתיעה ומעניינת, אך משהו בסרט פשוט לא עבד, פשוט נותר מקרטע ומשמים, משהו שלא חווים בד"כ בסרטים מהסוג הזה, וחבל. בעיני הוא הפחות טוב בסדרה.



במקום השמיני: "איירון מן 2"

זה בערך כמו איירון מן 3, רק קל יותר, ומצחיק יותר. כאן כבר חלה הבעיה שהייתה גם ב"ת'ור 2", הסרט הזה נמצא באובר מודעות לעולם בו הוא מתקיים. ישנם המון בדיחות, המון רגעי פארודיה עצמית על עולם הגיבורים הקלאסי והעלילה עצמה מקושקשת מתמיד, אך לפחות הפעם האובר מודעות לא נסחף יתר על המידה ומצליח לשמור את הצופה ערני ולא עייף או משועמם מאובר המודעות, וזה גם לא מעט בכלל.

במקום השביעי: "הענק הירוק"

יש לענק הירוק כבר 3 סרטים שהוא מופיע בהם, ובשלושתם דמותו משוחקת כל פעם על ידי שחקן אחר. בראשון, "הענק" שיצא ב2003 בגרסה מדעית ומתוחכמת משהו של אותו היצור, משחק אריק באנה, אך כל מה שאני זוכר מהסרט הוא שמדובר בסרט עמוס פרטים ודל באקשן, עלילה או כל עניין אחר. חבל שכך. בסרט השני שיצא ב2008, "הענק הירוק" משחקת את דמותו של הענק אדוארד נורטון, שהוא לא רע בכלל בתור הענק, אבל הענק די רע יחסית אליו. הסרט מרשים מאוד לעין לתקופתו, אפקטים מרשימים וצילום מצוין, אך האם זכור למישהו איזה פרט מהסיפור עצמו מלבד עצם העובדה שקיים שם ענק ירוק? לא נראה לי. אם כי, נודה באמת וזה מספיק לסרט קומיקס מסוגו בהחלט.

במקום השישי: "שומרי הגלאקסיה"

אני דווקא תולה את האשמה בעייפות הכרונית שלי שמנעה ממני בכלל לפתוח את העיניים לרווחה במהלך רובו של הסרט, אם כי את רובו המוחץ אהבתי, אך לא אהבתי מספיק, לפחות לא כמו שרוב העולם אהב, וחבל שכך. הסרט עצמו בנוי טוב, הדמויות חביבות ומעניינות והאקשן מקסים, אך עדיין משהו בו מרגיש מאוד באובר מודעות, מאוד מוגזם במשחק ובדמויות ולמען האמת? יחסית לסרט קליל ומצחיק, הצילום והסגנון שלו אפל מידי. חצי גדול מהסרט חשוך ואפור ואם תסלחו לי, לא זה מה שאני מצפה מסרט אקשן להיות. אבל אני לא תולה את האשמה בסרט כמובן, כי עייפות היא לא דבר שניתן לקבוע על פיו, בגדול הוא סרט טוב, אם כי לא טוב כמו שכולם עשו ממנו, ואני אצטרך כמה צפיות חוזרות כדי להבין לעומק האם באמת מדובר בסרט כ"כ טוב.



במקום החמישי: "קפטן אמריקה"

מלחמת העולם השניה. נאצים. פטריותיות. אהבת המולדת. יותר מידי, לא? לא. קפטן אמריקה הראשון (בערך כמו השני, רק פחות) הוא קצת מעבר לסרט קומיקס כיוון שהנושאים שהוא עוסק בהם הם מאוד כבדי ראש, אם כי הסרט עושה בהם שימוש קל מידי, ולא מנצל אותם באמת כדי להיות מעבר לסרט קומיקס. אם כי, בתור סרט קומיקס בלבד, הוא לא רע בכלל, ואין לי מושג מדוע חלו ההאשמות הרבות כלפיו כסרט הגרוע בסדרה. אז נכון, הוא היה סוג של הכנה זריזה לנוקמים. אז מה? בתור סרט אקשן בעצמו, הוא לא פומפוזי ואדיר ולא מושקע ומוחצן, הוא סרט אקשן בסדר גודל קצת יותר קטן, אך זה לא מונע ממנו להיות מהנה לצפייה. השחזור ההיסטורי, הדמויות הממוצעות והאקשן החביב כבר עושים את העבודה.

במקום הרביעי: "איירון מן 1"

סוף סוף הגיע הזמן לפנות את המקומות לסרטים הממש טובים שיצאו מהסדרה הזו. איירון מן הראשון הוא בלי להרחיב פשוט סרט קומיקס מצויין, הוא כולל דמויות מצחיקות (בעיקר דמותו של טוני סטארק המשוחקת נפלא על ידי ג'וניור) ובגדול, הוא פשוט כיף מהנה וצרוף. הבעיה הקיימת והיא כנראה קיימת בכל סדרת סרטיו היא שהסרט באמת חסר קתרזיס אמיתי, משהו בעלילה לא מרגיש באמת אפי והכל זורם בקצב שהוא אומנם מהנה אך גם לא מרהיב, וחבל, כי במיטב סדרתם מארבל יודעת כיצד להרהיב את הקהל. עדיין, פשוט כיף.

במקום השלישי: "תור"

אני ממש מקווה שאני טועה, כי זה לא בסדר לשים סרט שכזה במקום השלישי, לגרום לו לעקוף סרטים שנחשבים לגדולים ממנו וככה סתם להציב אותו במקומות הראשונים ולהיראות חסר טעם. אבל כרגיל, שום דבר לא מונע ממני כלום. את "ת'ור" הראשון ראיתי פעמיים (או אולי שלוש), פעם אחת בקולנוע בזמן יציאתו, ופעם אחת לקראת יציאת הנוקמים בצפיה טלווזיונית קטנה עם החבר'ה, כפי שצריך. בשני הצפיות הללו נהניתי כמו במשחק מחשב מטורף, ולא בטוח שבצדק. כנראה שזה בגלל שמדובר בסרט שבאמת פשוט נורא, ואני אוהב שהסרטים הללו מתבלטים בפשטותם, או שזה בגלל שהשילוב האפי בין קומיקס חדשני לבין עולם פנטזיה מיתולוגית הרהיב אותי, אך בגדל זה כנראה פשוט בגלל האפיות שבו, האפיות שבאפקטים, שבפסקול, שבכל השאר שמצילים את הסרט מסיפורו המשעמם והופכים אותו למהנה במיוחד, אם כי אני מאמין שבצפיה הרביעית (או החמישית?) זה כבר ישתנה.

במקום השני: "קפטן אמריקה: חייל החורף"

אני אשקר אם אגיד שלא צפיתי את זה בכלל. כבר מתקופת הטריילרים שקרבו לסרט הבנתי שמדובר כאן בסרט שמכפיל את קודמו בעצמה ובאקשן שהכיל ושמדובר כאן בסרט שחובה לראות בקולנוע, אבל בשם האל, לא ידעתי לאן נכנסתי, אולי כי לא ציפיתי למותחן פוליטי. כן, למרות שזה קשה להאמין, "קפטן אמריקה חייל החורף" הוא פשוט מותחן פוליטי בהסוואת סרט קומיקס, ולא סתם מותחן פוליטי, אלא מותחן פוליטי מצויין, סוחף ומותח, מהסוגים הישנים שכולנו אוהבים. הוא כולל את רוברט רדפורד, הידוע לטוב מסרטי מותחני הקונספירציה הישנים שמשחק כאן את הדמות הרעה שמטילה גורלות איומים על כל הסיפור, וגם את חייל החורף המסתורי שגורם לסיפור רק להתפתל ולהיראות מסתורי יותר. הסיפור עצמו חזק ומותח ובכל רגע לא ניתן לדעת מיהו הרשע או הטוב בסיפור, אך בנוסף לכך גם קיים כאן אקשן מדהים, מהסוג שנדיר לראות בקולנוע. פיצוצים, אפקטים, מרדפים, ריחופי חלליות באוויר, ובעצם, מה לא? הצרה היחידה שבסרט הייתה התלת מימד שבו, שהיה כ"כ מיותר שקשה לוותר לו על כך. פעם הבאה יס פלנט היקרים, אפשר גם בלי ה10 שקל הנוספים הללו שאתם כ"כ אוהבים, כי ממילא ההקרנה הייתה בחינם והתלת מימד מיותר שחבל על הזמן.



במקום הראשון: "הנוקמים"

נו, מה. מה כבר יכול להיות במקום הראשון והאהוב של סדרת אקשן שכוללת ארבעה גיבורים שכמעט כולה עוסקת בארבעת הגיבורים האלו? כנראה שרק סרט שעוסק בארבעת הגיבורים האלו, נכון? ונכון. "הנוקמים" הוא הסרט הכי טוב שיצא בסדרה הנוקמים, וגם הכי טוב שיצא בסדרת הסרטים של מארבל. אני מניח שזה בגלל הציפייה והתשוקה לצפות באיחוד המלבב הזה, אבל לא, זה הרבה מעבר. לפני כשנתיים לא רחוקות במיוחד, "הנוקמים" היה פשוט אירוע קולנועי, מסוג הסרטים שכולם מחכים לצפות בו ויודעים את תאריך היציאה שלו בעל פה. כמו חובבי קומיקס גיקים קטנים, התפנינו אל אולם הקולנוע מספר חברים וצפינו בסרט, ועד היום זכור לי כמה הסרט הזה פשוט גדול. ההומור האדיר והמתוזמן נפלא, האפקטים המפוצצים, השילוב המעניין בין הדמויות לבין הרשעים, הסיפור שלוקח את הזמן ולא מפוצץ את הצופה באקשן, ופשוט כיף, רק כיף, כיף גדול ומרהיב שפשוט הצליח להיות הסרט הכי מהנה ומרשים בסדרה, אם כי זה כמובן לא מפתיע כל כך. אני רק מקווה שהשני יצליח להתעלות מעל הציפיות, כי הנוקמים הוא פשוט סרט הקומיקס המושלם, יותר מכל סרט אחר בסדרה, בקלות.


ועכשיו, סיכומו של MaxFrad:


כאשר פנו אליי בבקשה לכתוב על הסרטים האהובים והפחות-אהובים עליי בעולם הקולנוע של מארוול, לא התפתיתי לזה מלכתחילה מאחר ואני לא חובב גדול של סרטי קומיקס. אולם מאחר ובהחלט מצאתי את עצמי לא פעם נהנה מאוד מעולם הקולנוע של מארוול התפניתי למשימה כי לזכותם של מפיקיו ייאמר שיש להם הומור עצמי וסטייל משובח מאוד. אז קצת אחרי שמארוול חתמה את השלב הראשון והשני בעולם הקולנועי שלה, הגיע הזמן למיני-סיכום. אז מהו הסרט הטוב ביותר והגרוע ביותר בסדרה עד כה? והאם יש למה לצפות מהשלב השלישי ביקום הקולנועי של מארוול?

אז אתחיל בסרט הפחות אהוב עליי בסדרה, משום שהפוטנציאל האמתי שלו פחות מומש והיה אחד הראשונים בעולם הקולנוע של מארוול: הלא הוא "הענק הירוק" ואני מתכוון לשני הגרסאות.



וכשמדברים על הענק הירוק ההשוואה המתבקשת היא בין סרט "הענק" משנת 2003 של אנג לי לסרט "הענק הירוק" מ-2008 של לואיס לטרייה. דמותו של הענק זכתה לעיבוד קולנועי ראשון בשנת 2003, בבימויו של אנג לי ועם אריק באנה בתפקיד הענק. זה היה אחד הנסיונות הראשונים של מארוול להיכנס למסך הגדול ולפתע הוא נחל כישלון רב, הן בביקורות והן בקופות. הסרט היה סרט איטי ומהורהר מדי, כשבמרבית הפעמים ניסה להיות בעל אמירה על היצר הרע של האדם, על יחסי אבות ובנים והבעייתיות בלבישת מכנסיים צמודים כשהיקף המותניים שלך מוכפל לפתע פי עשר. גם השחקנים בו לא הבריקו במיוחד. אך אנשים כמנהלי מארוול סירבו לומר נואש והחליטו ליצור מחדש את הסרט, הפעם עם צוות שחקנים חדש וללא אמירה פילוסופית אלא כסרט קומיקס מלא אקשן וכך יצא לקולנוע סרט הקולנוע "הענק הירוק" בשנת 2008, כחצי שנה לאחר צאת הסרט "איירון מן", שהיווה באופן לא רשמי לחלק מהשלב הראשון בעולם הקולנועי של מארוול. את הסרט ביים לואי לטרייה הצרפתי ובניגוד לסרט מ-2003 הוחלט לדלג על שלב האתחול וסיפור מקורותיה של הדמות (זה הצטמצם לצילומי פלאשבק בסצנת הפתיחה), זה היה אחד הסרטים הראשונים שגם הצביע על מה שעתיד לבוא בעולם הקולנוע שיצרה מארוול: מלא אקשן, כשהענק הורס, בועט, מפוצץ, דורס, מועך, שובר, מנתץ, ובאופן כללי לא ממש בריא לסביבה שלו, והכל בלי התנצלויות ובאיכות מדהימה. אין לו בעיה להרוג אנשים, והוא יודע להשתמש בחפצים שסביבו ? מכוניות, טנקים, קירות ומה לא – לטובתו, כנשק או כמגן, ולא מתייחס אליהם רק כאל מכשול בדרך להרביץ לעוד מישהו או משהו. האקשן מאוד סוחף אך נגמר מהר מאוד. אחרי 3 סצנות עיקריות הוא נגמר ומה שנשאר בין הסצנות בסרט הוא תירוצים רבים מדי לייצר עלילה.

אז למה הסרט לא מצא חן בעיניי? אין ספק שזה לא סרט הקומיקס הגרוע ביותר שיצא לי לצפות בו ("גרין לנטרן" מ-2011 שלDC קומיקס היה גרוע בהרבה) והוא גם לא המשך של סדרת סרטים אהובה ולכן לא באמת הפריע לי שכל מה שהיה לסרט להציע הסתכם בערך בחצי שעה של אקשן, אלא שזה עוד אחד מהסרטים שמנציחים את הגישה ההוליוודית לסרטי קומיקס: פיצוצים ועוד פיצוצים המשולבים בסצנות משמימות משהו. לצערי, קיוויתי ליותר. אומנם בסרט הראשון נעשה שימוש מושכל במסך מפוצל ובאפקטים נחמדים, אך השחקן הראשי לקה בחסר ולא הצליח לעורר אהדה מספקת לשינויים המתחוללים בו ואריק באנה פשוט לא הצליח לסחוף על כתפיו סרט שלם באופן שיעורר עניין מספק. אבל אז הגיעה גרסת 2008 עם ליהוקים מוצלחים בהרבה: אדוארד נורטון בתפקיד הענק וליב טיילר כאהובתו, והסרט מ-2008 אפילו לא מתעלם מהגרסה של שנת 2003 אלא פשוט משפר אותה. אלא שגם זה לא משתפר בהרבה, האולפנים נכשלים בייצור סרט אקשן בעל אמירה ומה שיצא להם הוא סרט משמים עם אקשן בסצנות בודדות ומה שחבל הוא שהיחיד שהיווה נקודת אור בסרט, אדוארד נורטון שגילם את הדמות היטב, הסתכסך עם האולפנים, מה שאילץ אותם ללהק את מארק רופאלו לסרט "הנוקמים", שאומנם מבצע את עבודתו נאמנה אך לא כקודמו בתפקיד לטעמי.

ציון: ? ? (היה וטוב שהיה ומוטב לוותר על אתחול עתידי כלשהו)

בניגוד לזה, הסרט האהוב עליי בסדרה הוא דווקא סרט טרי והסרט האחרון שמארוול הוציאה לאקרנים שהוא לא אחר מאשר:



"שומרי הגלקסיה". הסרט הכמעט אחרון בשלב המסכם של השלב השני שיסתיים עם צאת "הנוקמים 2" בשנה הבאה. בשורה התחתונה: "שומרי הגלקסיה" הוא אחד מסרטי האקשן הטובים של השנה וללא ספק אחד הסרטים הטובים ביותר של הקיץ. 120 דקות של מתח, פעולה, אפקטים מרהיבים, הומור בשפע ופסקול מצוין של שירי שנות ה-70. הסרט מבוסס על קומיקס שהופיע לראשונה בשנת 1969 מבית היוצר של מארוול. הסרט מתאר את קורותיו מסמרות השער והמצחיקות למדי של פיטר קוויל שנחטף בלילה הכי גרוע בילדותו על ידי חללית, ומאז הופך להיות גנב בין גלקטי מיומן. בעקבות כדור מקגאפני במיוחד שמתגלגל לידיו, קוויל מוצא עצמו בורח מרשע מרושע ומתחבר לחבורה מוזרה שכוללת עץ נוהם, דביבון מקלל, הר אדם ואישה ירוקה. מעבר להתלוצצויות על סרטים, סדרות טלוויזיה וסמלי תרבות משנות השמונים, מלווה את הסרט פסקול שנבחר ככל הנראה בקפידה רבה בשביל הצופים המבוגרים (אלה שנגררים אחרי ילדיהם לאולם הקולנוע). בין היתר כולל פסקול הסרט להיטים משנות ה-70 כדוגמת "Hooked on a Feeling" של בלו סווייד, "I'm Not in Love" של 10cc ו, "Ain't No Mountain High Enough" של מארווין גיי ותמי טרל, וגם "I Want You Back" של חמישיית הג'קסונים. העלילה בסרט היא משנית לחלוטין וכוללת הרבה גיבובים של מאבקי כוח בין חייזרים רעים לחייזרים רעים עוד יותר וכמו בכל סרט על חבורת פורעי חוק קיימת סצנת בית כלא, על כל הקלישאות המתחייבות של השוטר שנכלא עם הפושעים ששלח למאסר והסטריאוטיפים של נשים בכלא גברי. כמו בכל קומדיית פעולה, הגיבורים נופלים מהפח אל הפחת, כמעט נשברים, אבל משלבים כוחות ומנצחים את הרשעים במשלב יריות סטריאופוניות, פיצוצים מרהיבים והתנגשויות אסתטיות בהילוך אטי. עלילת הסרט מגוללת את קורות חבורת שומרי הגלקסיה, שבראשה פיטר קוויל. קוויל נחטף בילדותו מכדור הארץ על ידי חייזרים ולכן תקוע מבחינה נפשית ותרבותית איפה-שהוא באמצע שנות השמונים. בתור גנב גלקטי נועז נהפך קוויל למטרה של צייד ראשים אכזרי, מסתבך בגנבת פריט נדיר ומבוקש ובבריחתו נאלץ לכרות ברית עם רביעיית יצורים שלכולם מכנה משותף - כסף ונקמה.
החמישייה כוללת את רוקט: חייזר דמוי ראקון נרגן, אך בעל תחבולות, גרוט - יצור רגיש דמוי עץ, שאמנם לא אומר הרבה אבל מציל את החבורה שוב ושוב; גאמורה הקטלנית, שממלאת את המשבצת של הבחורה שיודעת לפרק במכות כל יריב; ודראקס המשמיד והנוקם. מהחיבור בין חמישיית "שומרי הגלקסיה", שכל כך שונים זה מזה בגישתם לחיים, נולדות סצנות קומיות שגוררות פרצי צחוק אדירים, הסרט מצליח לעורר אהדה רבה ולכן לדעתי הוא המרענן הרשמי של קיץ 2014 בעיקר בהומור העצמי המשובח שלא נעדר לרגע (גם בסצנה שלאחר הכתוביות).

ציון: ???? (מתי סרט ההמשך?)

אז מה מצפה לנו עוד מסדרת הקומיקס הזו? מסתבר שעוד הרבה. בשנים הקרובות מתוכנן לצאת הנוקמים 2 כפי שכבר ציינתי, וזה כנראה אפילו יהיה ממש בשנה הבאה, ואנחנו מלאי ציפיות. אם זה מעניין, גם יצא המשך ל"שומרי הגלאקסיה" החביב, אך הוא יצא רק ב2017, ויש לנו למה לחכות. אם כבר קומיקס, אז בעולם המתחרה כבר יצאו לנו מספר סרטים בעלי שחקני כחול לבן, אך עליהם אתם בטח כבר שמעתם, או שאתם במקרה לא מכירים את גל גדות. בינתיים, אנחנו צמאים לאקשן.
סיכום המבקר
10/
5.5
תגובות
כתוב תגובה ותהיה הראשון להגיב על סיכום סרטי מארוול
סרטים בקולנוע