"אובי וואן קנובי": דווקא עכשיו נגמר לדיסני הכוח?

טלוויזיה
הסדרה המצופה כל כך וזו שכרזותיה מציפים בערך כל שלט חוצות שני, לרגל השקת Diesney+ ברחבי ארץ ישראל, היא פריקוול בינוני ועמוס בחורים עלילתיים מוגזמים. ועדיין, איכשהו ובאופן לא ברור...מהנה לצפייה לפעמים.

"אובי וואן קנובי": דווקא עכשיו נגמר לדיסני הכוח?
"אובי וואן קנובי": דווקא עכשיו נגמר לדיסני הכוח?

מרגע ש-Diesney+ דרכה בישראל האיכות שלה, באורך פלא, נמצאת בגרף של ירידה. אחרי שהורגלנו לאיכות הגבוהה של סדרות מבית היוצר של לוקאספילם את שירות הסטרימינג של דיסני, כמו: "המנדלוריאן" ; ו"הספר של בובה פט" (או המנדלוריאן 2.5), הגיעה, בשעה טובה ומוצלחת, הסדרה הכל כך מצופה והיא, איך לומר בעדינות? לא בדיוק מה שציפינו ממנה להיות. זה כאילו משהו ב-DNA של הטרילוגיה הילדותית והשנייה בתור, אך הראשונה בכרונולוגיה, נועד להיכשל ולהצטעצע בכל פעם מחדש. דיסני רוצים לגדל דור צופים חדש, אבל לא מעזים לאתגר גם את ההורים שלהם, מחדש.


זו הגרסה של דיסני לוולטר ווייט | צילום: IMDB

תמיד עומדת כנגד סדרות מסוג זה העובדה שהסוף כבר ידוע מראש. אובי וואן ישרוד, ליאה תחזור הביתה בשלום ותחפש את אובי וואן בהזדמנות אחרת ודארת' ווידר...נו, אתם יודעים את הסוף שלו ומתי הוא מגיע (רמז דק...זה לא יקרה בסדרה הזו). נוכח העובדה שהסוף ידוע מראש נותר לתכנן איך ממלאים כל מיני פרטים חסרים מהשנים שחלפו בין סרט כזה למשנהו ובין פריקוול או סדרה אחרת; לייב אקשן או מצוירת. כאשר ידוע לכולם מה יהיה הסוף, המאמץ לייצר מתח אמיתי או עלילה הדוקה עולה כפליים ומאלץ את הכותבים להכפיל את האיכות ולסגור המון קצוות, הן בעזרת דמויות כתובות היטב והן בעזרת עלילה חריפה, אמינה והגיונית.

הסדרה הנוכחית מפגישה את הצופים עם הדמויות שנבראו בתחילת שנות האלפיים, באחת הטרילוגיות המושמצות ביותר בהיסטוריה של הפרנצ'ייז; אבל כזו שייצרה אחריה סדרות מוצלחות ובלתי נשכחות וגם דמויות שנותרו חקוקות בזיכרון, על אף איכותה. אובי וואן קנובי היווה את אחת הדמויות, אשר הצליחו להתבלט מעל הבינוניות היחסית של סדרת הסרטים ההיא. ליואן מקרגור היה חלק גדול ביצירת דמותו האהובה של המאסטר של אנאקין סקייווקר ועל כן הציפייה לסדרה הייתה כמעט חסרת תקדים. האינטרנט געש ורעש ואפילו היידן כרסיטנסן חזר לעבוד, לכמה רגעים, בהפקה אמיתית, אשר קשורה לתחום הבידור ולא בהפקות מדרג נמוך, אליהן התרגל מאז שנפרדו דרכיו מדרכי הכוח.


חכו, חכו...אני עוד הולך לנשום ולנשוף עליכם עוד קצת ב"אסוקה" | צילום: IMDB

הרמזים המטרימים היו שם, מפוזרים, לאורך כל הדרך. דיסני רצו סדרה עם התאמה לדור הצעיר ואפילו דירוג הצפייה (PG לסוגיו) התעדן במעט, מזה שהיה בעבור "המנדלוריאן" ; ו"הספר של בובה פט". הסדרה החלה עם קצת גישושים כלליים וקצת גישושי אובי וואן ואז...אז הגיע ליאה הצעירה והכל התחרבן. זה התחיל בסצנה לא פחות ממופרכת, במסגרתה ליאה הצעירה (המגולמת על ידי וויויאן ליירה בלייר הצעירה, ששיחקה ב"קופסת הציפורים") חומקת מחבורה של פושעים-מתנקשים מיומנים בריצה קלילה אל עבר מעבה היער, כאשר הרודפים נופלים, מועדים וכושלים במשימת חטיפה פשוטה למדי אל מול ילדונת, שלא באמת רצה מהר או מערימה עליהם בעזרת תחבולות ותכסיסי הישרדות, אותם למדה בבית משפחת אורגאנה.

ליאה הייתה מעין אייקון של כל מה שהיה רע בסדרה הזו ולא באמת הכל היה רע, למרות שזה עשוי להתפרש ולהשתמע מהדברים הנכתבים כאן. דמותה של הנסיכה ליאה הצעירה היא דמות ילדותית מאוד, אשר מתאימה את עצמה לקהל יעד צעיר, כמעט באופן מובהק למדי ובחוסר כישרון מגלמת את הדמות הכי מעצבנת ביקום של מלחמת הכוכבים ותאמינו לנו שכאלו היו לא מעט, בעיקר מתחילת שנות האלפיים (וד"ש לג'אר ג'אר בינקס). דמותה של הנסיכה הצעירה היא כזו, אשר הצליחה, בלא מעט רגעים, להאפיל ולמשוך את הסדרה עוד קצת למטה, על אף הופעה מכובדת למדי של קנובי עצמו, אשר גולם היטב על ידי מקרגור, באופן המצופה ממנו, יש לציין.


ילדה, איפה אמא? ואבא? | צילום: IMDB

מעבר לליאה אורגנה-סקייווקר, הייתה גם עלילת צד שדוחפת את לוק לכמה רגעים פנימה ומעבר לה ובהבלחות קצרצרות ופלאשבקיות, בעיקר, קיבלו הצופים את אנאקין הישן, לרגעים של מסע אחורה בזמן. את אנאקין החדש (יענו דארת') הכניסו להיות שותף פעיל יותר (מדי) בעלילה - עובדה, אשר היוותה איזו שהיא הוזלה של אחת הדמויות הקאנוניות ביותר של סדרת הסרטים וכזו שהייתה סביבה הילה של ייחודיות וכמעט חד פעמיות, בכל הנוגע לסדרת הסרטים. שילובו הבלתי פוסק של ווידר וזריקתו, באין מפריע לסדרת טלוויזיה זניחה (בסופו של דבר) בהחלט פוגעת בקאנוניות שלה וכמעט הופכת את דמותו של וויידר לעוד אחת משלל הדמויות שיש לפרנצ'ייז להציע לצופים הצעירים. מסדרה שכוללת כל כך הרבה דמויות מפתח, אפשר היה לצפות להרבה יותר, בעיקר כאשר היו שתיים לפניה, שסימנו רף לא נמוך בכלל וההופעות של דמויות נוסטלגיות היו הופעות אורח קצרצרות ומלאות פאתוס.

דמות הנבל או הנבלית הן דמויות, אשר שווה להתעכב עליהן למשך טיפה יותר מהשאר. ריבה האינקווזיטורית היא דמות חלשה מאוד בתור נבלית, גם אחרי שסודה מתגלה ובעיקר הרבה לפני. היא לא מאיימת, לא מפחידה ונעדרת מוטיבציה חזקה או איזו שהיא מגמתיות לרוע או לניסיון ללכוד ולכלוא את מיסטר וואן. היא לא אמינה והיא בעיקר מהווה מעין פלטפורמה רעועה להגעתו לעלילה של ווידר ואחרי שהוא מגיע, היא ממשיכה לפעול ברקע ובלי הבנה בנוגע לאיך היא ממשיכה, בכלליות וגם מה עוד נותר לה להוכיח ולמי?


תגרום לכם לפהק יותר מלפחד - ריבה | צילום: IMDB

העלילה כבר מרגישה לעוסה בכל כך הרבה רגעים ממנה, הדמויות המשניות לא קוסמות לצעירים או למבוגרים ובאף אחת מעלילות הצד לא הושקעה מספיק מחשבה, ברמת איטום החורים שלהן. כאילו יוצרי הסדרה רצו להגיע מהר מאוד לזהב וזרקו מספינת החלל הזו המון ציוד, אשר שוקל משקל (איכותי) וניסו להקל עליה, על מנת שתגיע ליעד הנכסף - כסף. על כל נגזרותיו. את המחיר משלמים הצופים, שציפו המון ונשארו עם מרבית תאוותם בידם, כאשר גם מיטב הקרבות, שפעם היו נזרקים לאוויר, אחת לסרט, כבר מרגישים הרבה יותר חרושים, זולים וחסרי משמעות אמיתית כמו פעם.

אובי וואן קנובי איננה כישלון חרוץ. היא פשוט עוד סדרה בינונית בעולם שמנסה למלא את עצמו מחדש, עד אל מעבר לרווייה, אותו טווה עבורינו ג'ורג' לוקאס לפני כל כך הרבה שנים. המורשת תישאר, אבל השאלה מה ייזכר בסופו של דבר? בינתיים ניכר כי דווקא דמויות הצד, עוטות הקסדות ונעדרות חרבות האור, הן אלו אשר הולכות ומשתלטות על החלקות הטובות, ברקע אווירת מערבונים וגם כאלו אשר צריכות הרבה פחות התאמה לקווי העלילה המרכזיים - עובדה שהופכת אותן לדמויות שוליים, אבל גם מפשטת את המחויבות שלהן לעלילה המרכזית ולחוקים, הכללים וערימת הדמויות, אשר פסעו בשבילים המרכזיים של עלילות הסרטים.


אני אחת מהפטריות של מריו ולואיג'י...על ספידים | צילום: IMDB

בסופו של דבר ואחרי הכל, נותרו המעריצים עם תשובות ברורות ואיזה שהוא חוט מקשר נוסף, בין עלילות ובין סרטים. נזכור את היידן כריסטנסן, שכבר לא נראה בן עשרים, אבל עדיין מנסה לגלם את דמותו כמו לפני עשרים שנים. נזכור את הנסיכה ליאה, בגרסה המעצבנת והמגוחכת ביותר שלה וכמובן נזכור את אחד מהדברים הטובים ביותר של הטרילוגייה המושמצת ביותר, אשר בעטיו הגיעה הסדרה הזו לכדי הבשלה - יואן מקרגור AKA אובי 1 קנובי. אחרי כל אלו, כנראה שהסדרה הזו תישכח תחת בליל של תכתובות, ציוצים, תמונות וממים, שהאינטרנט יפיק בזכותה, לפחות למשך הזמן הקצוב שהיא הייתה עימנו על מסכי הטלוויזיה. ושיהיה בהצלחה לדיסני פלוס עם תכנים מוצלחים יותר לבית לוקאספילם.

סיכום המבקר
10/
6.0
תגובות
כתוב תגובה ותהיה הראשון להגיב על "אובי וואן קנובי": דווקא עכשיו נגמר לדיסני הכוח?
סרטים בקולנוע