"אוברלורד": אנדרייטד לורד

ביקורות
סרט האימה הזה חמק מעיניי הצופים המקומיים בארץ וחבל שכך. שיקולים מוטעים הביאו לכך שלא יצא לאף אחד להתענג על הפנינה הזו בקולנוע, אבל היי...אולמות הקולנוע עדיין לא הזמינו אותנו להיכנס חזרה, אז בואו נבדוק מה יש בטלוויזיה?

"אוברלורד": אנדרייטד לורד
"אוברלורד": אנדרייטד לורד

שם הקוד של הפלישה לנורמנדי הייתה "מבצע אוברלורד" וכך מנחית הסרט את צופיו, ביחד עם השחקנים הראשיים שלו בצרפת, של סוף מלחמת העולם השנייה, ממטוס ובאחת הסצנות המרשימות ביותר שנראו בסרט מסוגו בשנים האחרונות. אחרי הסיקוונס של הפתיחה, נראה אתכם בוחרים שלא להישאר ולדבוק בהמשך הסרט, בטח ובטח כאשר הוא גם מקיים בחזיתות אחרות ומפסיק להישען על הפתיחה המסחררת והמזהירה שלו.


אז מה עושים לאחר הנחיתה? | צילום: IMDB

מטוס עמוס בחיילים ועוד דומיו, עושים את דרכם על מנת לפוצץ מגדל פיקוח מאוד מסוים, אשר נמצא בשליטה נאצית וזאת על מנת לתת מהלומה אסטרטגית, בדרך לגרום לנאצים לרדת על ברכיהם ולהיכנע. מה שלא יודעים חיילים רבים שהוצנחו ושרדו את המסלול בשמיים מבלי למות בידי הגרמנים, הוא שבאיזור העיירה הכפרית, שבה נטוע המגדל, ישנו סוד גדול מאוד שהגרמנים מחביאים וזאת בכדי להשיג שליטה אבסולוטית ולהטות את הכף לטובתם עבור כמה דורות קדימה ולא רק למלחמה הנוכחית.

מספר מצומצם של שורדים מגיע ולאיטו מגלה שנותרה יותר עבודה ממה שחשב ובשביל להשמיד את המגדל, הם צריכים בין היתר לעבור חיילים גרמנים רבים וגם לתת טיפול נאות עבור מעבדה סודית, אשר התגלתה במהלך אחד הסיורים המקריים של אחד מהם ושם הוא מגלה שנעשים ניסויים בבני אדם, על מנת להפוך אותם לייצורים עילאיים ובלתי ניתנים להריגה. ואם אתם מצפים לראות נחילי זומבים נאצים מוטרפים ומריירים דם יהודים ניגר מפיהם, אז אתם צריכים קצת לכוונן את רף הציפיות לכיוון אחר.


קוקו...מי שם? | צילום: IMDB

הוא מוגדר סרט אימה ואף משויך לז'אנר הזומבים, אבל הסרט הזה הוא הרבה יותר סרט מלחמה משניהם ביחד. אלמנטים של אימה צצים ועולים מדי פעם וגם דמויי זומבים מגיעים לביקור קצר, אבל מדובר על דקות מתוך סרט שמתקרב יותר לאיזור השעתיים. בתור סרט מלחמה הוא עומד נפלא, בתור נציג לז'אנר האימה הוא מציג לא מעט מאפיינים שמכניסים אותו למשפחה, אבל זומבים....לא, לא כל כך.

הוא לא מתיימר להיות עמוק יותר מדי ועל כן הוא לא מעמיק אל תוך הנפשות הפועלות בו, אבל הוא עדיין מציג חבורת גיבורים מגוונת, אשר כוללת חייל שחור, חייל איטלקי, חייל יהודי ומפקד בלונדיני, שנראה דווקא שייך לצד השני של המתרס. לכל אחד יש את האופי שלו וגם חלק מהם מגלים על עצמם משהו קטן, במסגרת המבצע הגדול שהם מנסים להוציא לפועל, אבל זה כאמור לא הסיפור המרכזי.


איטלקי, יהודי, אפרו-אמריקאי ובלונדיני נכנסים ליער... | צילום: IMDB

לסרט הזה עדיף להיכנס באופן טבעי וללא צפייה בטריילר שלו וכמובן עם נירמול ציפיות וההנאה מובטחת, ממש מובטחת. הוא מותח, מעניין ועשוי נהדר ולא לחינם הוא מקושר לג'יי ג'יי אברהמס, אשר עבד על התסריט של הסרט ביחד בילי ריי ("משחקי הרעב" והמועמד לאוסקר על "קפטן פיליפס") וגם אם הצוות של השחקנים לא מצלצל לכם מוכר במבט ראשון, שני או שלישי, תגלו שהוא נבחר בקפידה ומכיל שחקנים נהדרים, שבהחלט עושים את העבודה.

קשה להתעלם מהעובדה המרכזית, שהסרט הזה לא ראה אור בארץ. הוא כשל בקופות בארצות הברית, ברמה שאפילו לא אפשרה לו לכסות את התקציב ונבלע עמוק עמוק בין סרטים שעשו עבודה משובחת בז'אנר האימה, שפרח בשנת 2018 ובראשם "תורשתי" המטלטל והמשובח. ועם זאת ולאחר שהכל נאמר, קשה שלא להסתכל על עשרות סרטים מז'אנרים השווים בערכם לז'אנר האימה וגם כאלו המשתייכים לז'אנר עצמו, שאפילו לא ראויים לצפייה ביתית ועדיין מקבלים במה באולמות הקולנוע המקומיים, כאשר סרטים מקוריים, מלהיבים ועשויים היטב כמו זה, נשארים בחוץ.


אל תספר לאף אחד, אבל הסרט הזה לא הגיע לישראל בכלל | צילום: IMDB

אולי זו הציפייה המופרזת שיוצר הטריילר, לראות זומבים או אולי הכישלון הקופתי ואולי דווקא העובדה שאימה וזומבים עובדים קצת פחות בארץ, אבל השורה התחתונה שקולנועית, הסרט הזה נשאר בחוץ ותוכלו למצוא אותו רק כתוצאה משיטוט בין שלל הכותרים שמציע לכם ה-VOD ואפילו שם הוא לא ממותג תחת ז'אנר האימה (נכון, yes?) ואולי די בצדק וזאת על מנת לנסות ולפתות קהל יעד רחב יותר, שלא נמנה על פריקים של סרטי אימה או סרטי זומבים.

בסופו של דבר, השורה התחתונה היא החזקה מכולן; הסרט הזה עובד בתור מכלול שלם. ועובד נהדר. הוא מותח, עשוי היטב ובעל עלילה מעניינת, שאמנם לא מנסה לפתח יותר מדי את הדמויות שלו וכאן הוא בעצם מיישר קו עם סרטים מסוגת האימה, שמעדיפים לייצר יותר תוכן וויזואלי מאשר פיתוח עלילה ודמויות. הוא אמנם כן לוקח את הזמן בשביל לבנות עלילה ומתח ואחרי פתיחה מסחררת מוריד מספר הילוכים, אבל אתם כבר תהיו שבויים ולא תנידו עפעף עד סופו.


אני אזריק לכם משהו קטן לפני תחילת הצפייה, זה בסדר...זה עובר | צילום: IMDB

משפט על הסרט:

נהדר, לא מוערך דיו ולא בצדק. סרט נפלא, אשר מתויג בתור אימה ובגלל שהוא מציג פעילויות על טבעיות, הוא אכן כזה, אבל מתנהל רובו ככולו בתור מותחן מלחמה מהודק, שעם עוד קצת זמן מסך, יכול היה להיות גדול ומרשים הרבה יותר.

משפט על במאי הסרט:
ג'וליוס אייברי האוסטרלי, שביים את יואן מקרגור ב"בן אלף" ה-סביר, מעלה רמה ודווקא עם צוות די אלמוני של שחקנים ומעט אמצעים מצליח לייצר יופי של סרט.

משפט על השחקנים:
ג'ובאן אדפו ("גדרות") המצוין בתפקיד ראשי נהדר, לצידו וויאט ראסל (עדיין הבן של קורט ראסל) וכמה פליטים של "משחקי הכס" וביניהם ג'וזף קווין (תפקיד קטן בסדרה וגם כאן), ג'ייקוב אנדרסון (תולע אפור) ומעל כולם פילו אסבק הנפלא, שגילם את יורון גרייג'וי וכאן הוא הנבל האולטימטיבי (שוב) ועושה זאת באופן משכנע, כמו שהוא כבר רגיל.

משפט על אורך הסרט:
נטו של שעה וארבעים, שיכולים היו דווקא להתארך ולשפר את הסרט באופן משמעותי, על מנת לייצב אותו בכל החזיתות של כל סוגי הז'אנר, אבל נסתפק במה שיש.

"אוברלורד" זמין לצפייה ב-yesVOD

סיכום המבקר
10/
7.5
תגובות
כתוב תגובה ותהיה הראשון להגיב על "אוברלורד": אנדרייטד לורד
סרטים בקולנוע