"סודות מדינה": עיראקיליקס

ביקורות
רוצים לצאת למלחמה בעיראק? לא צריך יותר מכמה מסמכים בשביל להטות את הכף לכיוונכם. קירה נייטלי חוזרת עם הופעה דומיננטית במסגרתו של מסמך קולנועי חשוב ובסרטו החדש של גאווין הוד. דרמה פוליטית מרתקת וריאליזם במיטבו.

"סודות מדינה": עיראקיליקס
"סודות מדינה": עיראקיליקס

גאווין הוד הוא במאי שאוהב לספק מנת ריאליזם גדושה בסרטיו. חובב דרמה גדול מאין כמותו, שאמנם נתפס פעמיים מהלך על הקו שבין מד"ב וקומיקס ("X-מן המקור: וולברין" ו"המשחק של אנדר"), אבל הליבה שלו היא ליבת דוקומנטרי ריאליסטי מבעבעת. אחד מסרטיו הראשונים של הוד היה "צוצי" האפריקאי המצוין והסופר ריאליסטי, שהיה גם מועמד לפרס הסרט הזר הטוב ביותר לאותה השנה, משם עבר לקצת אמריקנה עם "חקירה מעבר לקווים" ולפני חמש שנים גם הגיש את "עין בשמיים" הנוקב.


מסתבר שעדיין מייצרים טלפונים שאפשר להישען עליהם | סרטי שובל וסרטי יונייטד קינג

כעת הוד שב לביים ברוב הוד והדר דרמה פוליטית-משפטית, שבמרכזה אחד הסקנדלים הגדולים שקדמו למלחמה בעיראק - זירת ההתגוששות לוקחת מקום בבריטניה הגדולה. הוד מגייס למשימה כוכבת בריטית מהשורה הראשונה ומועמדת לשני אוסקרים: קירה נייטלי, שידועה ביכולות המשחק הכבירות שלה, אבל לאחרונה מתקשה לשמור על יציבות או שניתן לומר – מתקשה בהתרוממות חזרה לסרטים בעלי חשיבות או מוכווני מועמדויות לפרסים גדולים.

נייטלי, שחזרה לשעוט על סוס המועמדויות לפני כחמש שנים (בתפקיד המשנה שלה בסרט "משחק החיקוי") כבר התחילה להרגיש את הקרקע בוערת מתחת לרגליה וכנראה שהייתה זקוקה לתפקיד הזה בתור חבל הצלה. הפעם הבריטית הדקיקה מככבת בתור קת'רין גאן, גיבורה אשר רצו לגרום לקהל הציבור להאמין שהיא שנויה במחלוקת. גאן, שהייתה עובדת בתור מתורגמנית מסינית לאנגלית, במשרד ה-GCHQ ומשרתה כללה האזנות סתר, לא חשבה שתמצא את עצמה ביום בהיר אחד מתחבטת בנוגע להדלפה או פרסום תוכנו של אחד המזכרים שנגלו לעיניה.


לשלוח או לא לשלוח...זו השאלה | סרטי שובל וסרטי יונייטד קינג

מה (כמעט) כל אחד מאיתנו היה מבצע לו היה נתקל במסמך שחוקיות תוכנו מוטלת בספק גדול? סביר להניח ששום דבר. מה עשתה גאן, כאשר היא נתקלה בסיטואציה דומה? היא בודקת ומנסה לראות מה ניתן לעשות על מנת לפעול בדרך הנכונה ביותר כנגד ממשלתה, שדחפה להאזנות לא חוקיות על מנת לקדם את יציאתה של ארצות הברית למלחמה בעיראק, על רקע האשמת שתי המעצמות את סאדאם חוסיין בהחזקת נשק ביולוגי. לאחר שהיא פונה באופן אנונימי על מנת לקבל מושג כמה עמוק המזכר לוקח אותה, היא מוצאת את עצמה נלחמת בשלטונות הבריטיים, במערכת בתי המשפט בבריטניה וכמובן לא נלחמת רק בהם בכדי למנוע את מלחמת עיראק, כי גם על חירותה הפרטית וחירות בעלה.

הוד מפצל ומאחה את סיפורו לשלושה חלקים, כאשר לב הסרט המפעם מספר את סיפורה של גאן, שבגדול לה היה רק מה להפסיד מעצם בדיקתה בנוגע למסמך והמהלך שממשלתה יזמה. שני החלקים האחרים מצרפים את סיפורם של העיתונאי שהסיפור מתגלגל לידיו (המגולם על ידי מאט סמית') ולבסוף, בחלק השלישי מככב רייף פיינס בתור עורך דינה של קת'רין, שרוצה למצוא את הצדק, להגן על לקוחתו וגם להכניס אצבע לעינה של הממשלה.


אני אדפיס, אתה תפיץ | סרטי שובל וסרטי יונייטד קינג

חוזקו של הסרט, מעל הכל, מתבסס ומגיע בזכות הסיפור עצמו. תוסיפו לכך הופעה נפלאה, כמעט ברמת מועמדות לאוסקר, של נייטלי והצוות המסייע לצידה ותקבלו את אחד הסרטים הכי פחות מוערכים השנה, שאפילו לא נספר במירוץ של האוסקר, באף קטגוריה. חשיבותו של הסיפור לכלל סוגי הציבור המעורבים במלחמה בעיראק הוא בבחינת ערך עליון, חשוב ואין ספק שישנם לא מעט גורמים שהיו שמחים שהסרט יירד מתחת לרדאר, בערך כפי שהתרחש במציאות מאז שהוא יצא לאקרנים ברחבי העולם.

הוד מוכיח פעם נוספת כי הוא אשף בייצור סרטים עם בסיס ריאליסטי יצוק, בדיוק כשם שקירה נייטלי מוכיחה פעם נוספת מאיזה חומר היא קורצה בתור שחקנית נפלאה, אמינה ומוכרת במאה אחוז, בכל סוג תפקיד שהיא מקבלת. סרט שממש לא כדאי שיירד מתחת לרדאר הצופים בארץ ובעולם, בכל הנוגע לתכניו ובייחוד בימים בהם אזרחים נוטים יותר ויותר להטיל ספק באמינות הדיווחים של ממשלותיהם, בכל נושא שהוא.


כבוד השופט, עד מתי הפאות? עד מתי?! | סרטי שובל וסרטי יונייטד קינג

משפט על הסרט:
מותחן פוליטי-משפטי משובח. סרט חשוב, שאסור לפספס או לזלזל בנוכחותו בקולנוע. שבוע אחרי "פרשת המים" שקורע את אחד מתאגידי הענק, הגיע הזמן להיכנס לנישה אחרת של תחקירנות.

משפט על הבמאי:
גאווין הוד מוכיח פעם נוספת את נחיצותו בנוף הקולנועי הדרמטי, כאשר הוא מספק סיפור דרמטי, מתסכל ומותח ועושה זאת בעזרת עבודת בימוי מהוקצעת ויסודית.

משפט על השחקנים:
מאז שנייטלי הייתה מועמדת על תפקידה ב"משחקי החיקוי" היא נעה ונדה בין דשדוש להופעות סבירות, הפעם היא פשוט מרשימה עם הופעה מצוינת. לצידה של נייטלי מככבים רייף פיינס (וולדמורט מסרטי "הארי פוטר"), מאט סמית' ("דוקטור הו" ו"הכתר"), ריס איפנס ("נוטינג היל" לנצח) ומת'יו גודמן ("אחוזת דאונטון" ו"משחק החיקוי").

משפט על אורכו של הסרט:
קצת פחות משעתיים, אבל בהחלט ללא מריחות מיותרות ועושה טוב הוד שגם לא מקצר אותו. קולע בול.

סיכום המבקר
10/
7.5
תגובות
כתוב תגובה ותהיה הראשון להגיב על "סודות מדינה": עיראקיליקס
סרטים בקולנוע