מהג'וקר ועד הג'וקר לא היה כמו...הג'וקר - חלק ב'

קולנוע
רגע לפני שיצירת המופת - "ג'וקר" נוחתת בבתי הקולנוע בארץ, חזרנו להמשך בחינת דמותו המסתורית ולאחר הסקירה בחלק הקודם, שכללה את ניקולסון ולדג'ר, הפעם נבחן כיצד התמודד ג'ראד לטו ונעניק הצצה קטנה להתמודדות הטרייה של פיניקס עם הדמות האיקונית.

מהג'וקר ועד הג'וקר לא היה כמו...הג'וקר - חלק ב'
מהג'וקר ועד הג'וקר לא היה כמו...הג'וקר - חלק ב'

בפרק הראשון סקרנו את הגלגולים המודרניים של הג'וקר והתחלנו עם ג'ק ניקולסון בתפקיד ענק, שהגדיר את הז'אנר המקאברי-קומי והפך את סרטי גיבורי העל להפקה הוליוודית לגיטימית. המשכנו להית' לדג'ר עם תפקיד נדיר שאולי גרם למותו בעקיפין, אבל זיכה אותו באוסקר, בעקיפין ומיישרין וככל הנראה היווה את גולת הכותרת של הקריירה הקצרצרה והמרשימה שלו וגם את סתימת הגולל של אותה הקריירה וחייו בכלליות. הפעם נתמקד ביורשי הצמד ההיסטורי, שהגיעו ממש לאחרונה וניסו לרשום את מקומם בדפי ההיסטוריה או הפחד לעמוד ברף שהציב לדג'ר ועלייתו של הליצן האפל.

הג'וקר החדש מזנק לנעליים הענקיות, שהשאיר לדג'ר ומגלה שהן בכלל נעלי בית
לאחר סיום טרילוגיית האביר האפל נותרו ב- DC עם רעב לעוד. מתוך רצון לייצר משהו חדש מלבד באטמן והימרו על "יחידת המתאבדים". כדי לייצר הייפ סביב הסרט החליטו לגייס קאסט מרשים למדי וביניהם וויל סמית', מרגו רובי, קארה דלווין ו- ג'ארד לטו בתור הג'וקר. על פניו, מדובר על אחד הליהוקים היותר מוצלחים. שחקן זוכה פרסים ומוערך עד מאוד שיודע לעשות מהפכים קיצוניים ולהיכנס באופן טוטאלי לדמות. גם סיפורים מהצילומים עצמם לא הורידו את ההתרגשות והטוטאליות של לטו הורגשה מכל כיוון. הוא העלה תמונות שלו גוזר את השיער הארוך שלו, מגלח את הגבות שלו וצובע את השיער. הקאסט מספר על כך שלטו מעולם לא יצא מהדמות ו-וויל סמית' סיפר שראיון שמעולם לא פגש את לטו אלא רק את "הג'וקר".


רבע שעה?! אתם צוחקים עליי | צילום: IMDB

אז מה השתבש? הכיוון. בניעוד לג'וקרים שאליהם נחשפנו עד כה, הגירסא של לטו ניסתה להיות משהו של המילניום. לא לנסות לחפש זווית חדשה אלא להמציא מחדש. החל מהלבוש (המאוד קיצוני) עד לקעקועים ואפילו החיוך שהיה מעוטר בהמון המון שיניים מכסף. לא רק זה, אלא הג'וקר של לטו לא באמת מהווה חלק משמעותי מהעלילה ונראה שהגיע בתור הגיג קטנטן (פחות מרבע שעה זמן מסך) ובתור הסבר ליצירתה של הארלי קווין. מיותר לומר שלא לזה ציפו המעריצים והאכזבה הייתה מרובה.

ולבסוף, עלייתו של המשיח, בימינו אנו

חואקין פיניקס והגדרתו מחדש של הג'וקר
השמועה על ה-Joker בכיכובו של חואקין פיניקס הגיעה אל קהל המעריצים בהפתעה ויצרה הייפ אדיר. ההצצות הראשונות שהתקבלו מהסט הציגו לעולם ג'וקר אחר. פגיע, מציאותי, נואש, משוגע ואנושי עד כאב. כאשר יצא הטריילר הראשון הג'וקר כבר הפך לשיחה ערה ברחבי האינטרנט וההימורים של "האם יהיה גדול יותר מניקולסון או גרוע יותר מלטו" הגיעו מכל כיוון.


אני הג'וקר החדש והגעתי להישאר | צילום:IMDB

"ג'וקר" החדש, בכיכובו של פיניקס הוא שעתיים ושתי דקות של עונג צרוף. מה עוד אפשר לומר על סרט שזכה ל-8 דקות של תשואות בעמידה בפסטיבל הסרטים בקאן? שהוא לחלוטין שווה את זה. פיניקס קיבל את כל המסך והזמן לעשות את זה. בניגוד מוחלט למה שקיבלנו עד כה, פיניקס קיבל את המשימה לספר לנו הכל על הג'וקר והוא הסתער עליה בכל הכוח.

לצורך גילום התפקיד השיל פיניקס מעליו 23 קילו (!!) בזמן קצר מאוד. דבר שלטענתו כבר החל להראות את אותותיו מבחינת השפיות שלו. בריאיון שערך סיפר שהטרנספורמציה הפיזית שעבר החלה להשפיע על התפיסה העצמית שלו. בנוסף, החליט לבצע את הפעלולים בעצמו שכללו חטיפה של מכות מרובות. דבר שלטענתו סייע בהכנה שלו לגילומה של דמות שהמשיכה לחטוף סטירות מהעולם פעם אחר פעם.


מה? רואים שרזיתי קצת? | צילום:IMDB

עוד אחד הצדדים הבולטים בגו'קר ובזה של פיניקס הוא הצחוק. פיניקס הרגיש שהצחוק (כמו דמות הג'וקר עצמה) הוא משהו שנמצא קבור בתוך דמותו של ארתור ארתור פלק ומנסה להגיח החוצה כמעט בכוח. כדי להכין את הצחוק שלו וללמוד אותו חקר פיניקס מקרים של "צחוק בלתי נשלט" – מחלה ידועה אך נדירה וניסה לחקות את האנשים שצוחקים מתוך כאב.

כבר ב-20 הדקות הראשונות שבהן אנו מבלים כמעט בלעדית עם הג'וקר אפשר להבין מכך שהפעם, בניצוחו של הבמאי טוד פיליפס - לא הולכים לדלג על שום שלב בהפיכתו של הגו'קר לאחד מהנבלים המוצלחים שיש. וההמשך, לא מאכזב. לכל אורך השעתיים וטיפה של הסרט, לאט לאט נרקמת לה עלילה סביב הג'וקר, שמצד אחד מסייעת לנו להבין טוב יותר את הגו'קר ואת המניעים שלו ומצד שני, חושפת אותנו להפיכתו ליצירת המופת והטירוף שהיא ה-ג'וקר. דקה אחר דקה, מסירה העלילה שכבות שעוד הגנו על דמותו של ארתור פלק מפני הטירוף שריחף מעליו תמיד ומלווה אותנו יד ביד מהפיכתו כקומיקאי כושל ואדם בעל שפיות רופפת לג'וקר - נבל העל. האיש שאיבד את הכל וחזר עם תשובה בצורת כאוס.


העולם מרביץ, אז מורבצים | צילום:IMDB

הסרט החדש מהפנט וגורם לסרט להרגיש ספק סרט קומיקס, ספק סרט נוקב וחברתי על עלילותיו של אדם בעולמנו אנו. הג'וקר החדש מאפשר לנו להסתכל עליו לא כעל דמות ביזארית עם המון סימני שאלה לא ברורים, אלא על דמות שאיתה אנחנו מזדהים וצועדים בנעליה לכל אורך הדרך. ובסוף מגלים שאלה היו נעלי ליצן. מרגש, סוחף ובהחלט ראוי לכל שבח. הג'וקר החדש הוא יצירת מופת וחואקין פיניקס הוא הליבה שלה. רוצו לראות!
סיכום המבקר
10/
5.5
תגובות
כתוב תגובה ותהיה הראשון להגיב על מהג'וקר ועד הג'וקר לא היה כמו...הג'וקר - חלק ב'
סרטים בקולנוע