"אלי": כאשר ג'יימס בונד פוגש את המציאות

טלוויזיה
הסדרה "החמה" החדשה מבית היוצר של נטפליקס היא גם מעניינת וגם קשורה אלינו, לכן אין שום סיבה לא לצפות בסדרה.

"אלי": כאשר ג'יימס בונד פוגש את המציאות
"אלי": כאשר ג'יימס בונד פוגש את המציאות

רוב הישראלים שמעו על אסון צ'רנוביל גם לפני הסדרה שמספרת באריכות ואדיקות על האסון. רוב הישראלים שמעו גם על סיפור גבורתו של אלי כהן עוד לפני הסדרה "אלי", אשר מגוללת את סיפור חייו של המרגל הישראלי המפורסם, אבל לא באמת הכירו לעומק את פועלו וגבורתו של אלי כהן. בעידן שבו קוראים פחות ופחות ספרים והקשב והריכוז שלנו יורד ואובד, הטלויזיה והקולנוע מבצעים שירות חשוב ומעדכנים את צרכניהם אודות אירועים היסטוריים חשובים, שכנראה חלק גדול מהצופים לא ישכיל לקרוא או לשאול עליהם סתם כך.

ההיסטוריה של מדינת ישראל מרתקת ולא ברור איך הקולנוע הישראלי והעולמי, או ליתר דיוק ההוליוודי, מפספס את נתחים היסטוריים עצומים ממדינה שמשאירה פניני תסריטאות זרוקים על הרצפה - רק לבוא ולאסוף. בתפריט: פיגועים, מחבלים, שב"כ, מוסד, הסכמי שלום, מדינה קטנה שמותקפת ללא הרף ועוד לא מעט אירועים. אפשר להבין מדוע בארץ מפחדים לגעת בכל הנושאים הקשים האלו - בכל זאת יש לנו מדינה שלא חסר הרבה בשביל שתתלקח אש מילולית, אבל לא ברור למה הוליווד דואגת לשחזר הצלחות בצורה כמעט פחדנית במקום ללכת אל פרויקטים חדשים נועזים יותר ויש לא מעט סיפורים כאלו במדינה שלנו. נטפליקס הבינו ככל הנראה את הפוטנציאל הלא יסולא בפז וביחד עם הבמאי - תסריטאי גדעון (גידי) רף המוכשר ("הומלנד", "חטופים", "מבצע אחים") הרימו סדרה מצוינת שמספרת סיפור כל כך חשוב.


גידי רף, משמאל, בטקס האמי ה-64 | צילום: Imdb

קצת על אלי כהן - האיש שעלה ממצרים, עבד קצת כמתרגם עיתונות ערבית באמ"ן ואז כמנהל חשבונות במשביר ונהיה מרגל שהציל לא מעט אזרחים וחיילים ישראלים בזכות ידיעות מודיעניות חשובות ביותר (בשביל לדעת איך ומה תצרכו לראות את הסדרה). להבדיל ממה שמוצג בסדרה, אף אחד לא באמת יודע איך ולמה כהן נתפס, ישנן שלוש גרסאות חלוקות. הסדרה עצמה לא משחזרת בצורה מדויקת כל צעד וכל שעל של המרגל הנועז, את זה כמובן אף אחד לא יודע כולל המפעילים שלו, אבל היא לא רחוקה מהמציאות, למרות חריגות קולנועיות ברורות ש-רף ונטפליקס יצרו לצורך העניין.

רף רצה שת"פ של ישראל והוליווד ובחר כהן הוליוודי - סשה ברון כהן שמוכר לכולנו בעיקר בתפקידיו ההזויים בתור "עלי ג'י", "בוראט", "ברונו" ו"הדיקטטור". ברון כהן כמו ג'ים קארי, סטיב קארל ולא מעט שחקנים אחרים שמחוברים לתפקיד קומי ומנסים להתנתק ממנו, מנסה לעשות את המעבר הלא פשוט. ברוב הזמן זה מצליח וברון כהן מצליח להיכנס לדמותו של אלי כהן בהצלחה רבה, למרות זאת יש מספר מקרים שבהם עדיין ניתן לראות את ההליכה או הריצה ה"בוראטית", אבל בכלליות, סשה ברון כהן נכנס בגדול לדמות ואולי אפילו יצליח לנער מעליו את הענן הקומי שאפף אותו עד היום.


תחשוב מחשבות עצובות, בלי קטע קומי - סשה ברון כהן | צילום: Imdb

רף החליט ללכת על קאסט "מקורי" וזה אומר מבטא ישראלי וערבי ע"י השחקנים מארץ המוצא המקורית, לפחות ברוב המקרים. בגזרה הישראלית לוהקו לא מעט כוכבים ישראלים - הדר רצון רותם ("חקירה מעבר לקווים" ו"הומלנד") מעבירה תפקיד מעורר אהדה וסימפטיה בתור נאדיה, אישתו של אלי כהן. הכוכבת ההוליוודית הפחות מוכרת שלנו - אלונה טל ("ורוניקה מארס", "סוכן מחוק"), קופצת להופעות קטנות אבל איכותיות. אורי גבריאל ("הממלכה" ו"האביר האפל"), מוני מושונוב ויעל איתן - כולם בתפקידים טובים ואמינים .בגזרה הערבית מתבלטים אלכסנדר סידיג שלמרות השם האנגלי הוא סודני במקורו (בעל שורשים בריטיים), סידיג מגלם את סווידאני ומצליח להנחיל בהצלחה לדמות של סווידאני את היראה שאנחנו אמורים לקבל מהדמות. וואליד זואייטר מגלם את אמין אל-חפאז בהצלחה רבה, על הרוב מתעלה השחקן היהודי נוח אמריך ("האמריקאים" , "המופע של טרומן") שנראה יותר ישראלי מישראלי, רק זרקו לו פלאפל או קצת במבה והוא טורף אותם.


יושב ומחכה שתראו את הסדרה | צילום: Imdb

הסדרה מתקדמת באיטיות מרובה, אבל מתקדמת וככל שעוברים הפרקים והדקות היא הופכת להיות מעניינת ומחברת יותר ויותר בין הצופה לדמויות הראשיות. ככל שנוקפות הדקות ישנם רגעים מותחים ולא מעט רגעים הירואיים וההיסטוריה הופכת להיות מעניינת יותר ויותר. לסיכומו של דבר, למרות הקסם העוטף את המילה "ריגול", יש גם מעט קטעי מידע שמצריכים יצירתיות תסריטאית ומצד שני עדיין יש צורך לשמור על כמה שיותר אמת בסיפורים; בכל זאת רף ונטפליקס קיבלו את אישור המשפחה. לסיכומו של דבר, "אלי" היא סדרה מעניינת שמספרת סיפור משמעותי שראוי וחשוב שיסופר, היא עושה את זה בצורה טובה ומותחת בלא מעט מקרים וגם מנסה לשמור על אותנטיות, לכן אין ברירה מלבד להמליץ עליה בריש גלי ולא בצורה סמויה.
סיכום המבקר
10/
7.5
תגובות
כתוב תגובה ותהיה הראשון להגיב על "אלי": כאשר ג'יימס בונד פוגש את המציאות
סרטים בקולנוע