"נהר אפל": הטוויסט שמעולם לא הגיע

טלוויזיה
אפילו שון בין לא הצליח להציל את הסרט הביזארי הזה, שיוצר את אחת ההטעיות הגדולות דרך שמו וכרזתו, המעידים עליו בתור מותחן אימה. המציאות משדרת אחרת - לא מותחן, לא מאיים וכמעט ללא נהר.

"נהר אפל": הטוויסט שמעולם לא הגיע
"נהר אפל": הטוויסט שמעולם לא הגיע

אליס (רות' ווילסון) נקראת לשוב הביתה בעקבות מותו של אביה (שון בין). היא חוזרת במטרה לרשת את החווה של המשפחה שלה ועל הדרך מתמודדת עם שדים מעברה, עם אח שחביבותו מוטלת בספק וגם ניהול חווה בצפון יורקשייר (אנגליה, אבל בחלק המוזר שלה). דמותה של אליס מתבססת די מהר כדמות קשוחה ביותר והבעיה מתחילה כבר מהחלק הראשון ובעיקר דרך החיבור לדמות. הסיפור שמרחף מעל לכל אורך הסרט הוא ההתמודדות שלה עם השדים מהעבר, סיפור שלא מצליח להתפתח באופן מעניין במיוחד.

לפני כמה שנים התפרסם ספר בשם "Save the cat" שמתיימר ללמד כל מה שצריך על כתיבת תסריט באמצעות חוקי אצבע פשוטים. הספר עורר סערה מרובה והתסריטאים נהרו בהמוניהם כדי להגיד – "זה ממש לא ככה!" ו-"כל כתיבה שונה מקודמתה" אבל מה? זה אשכרה עובד, ואפשר לאפיין לפי הספר הזה 75% מהסרטים. חזרה אלינו, החלק הראשון בספר הוא בדיוק כמו הכותרת: "הצל את החתול". החלק הזה מדבר על החיבור שיוצרים לדמות הראשית מהשנייה הראשונה ולוקח בתור דוגמה את הסרט האייקוני – "הנוסע השמיני" ובו בסצינה הראשונה באמצע הטירוף המתרחש הדמות הראשית מוצאת זמן להציל חתול, עובדה פשוטה שתורמת לחיבור הצופה לדמות הראשית.


רציתי לומר משהו. שכחתי, אז בואו ניתן לזמן לעבור קצת | באדיבות yes

מה הקשר לכאן? אין קשר. וגם לא חתול. ואין שום דבר שגורם לנו לחבב (או אפילו להבין) את הדמות הראשית. ולכן הסרט המורכב הזה על משפחה, צלקות נפשיות וכדומה די עובר לצופה מעל הראש. המורכבות הופכת לשעמום והציפיה האינסופית לטוויסט (שלא מגיע!) הופכת לחוויה שלילית. יש כמה רגעים שבהם נוצר ניצוץ של הבנה של בנוגע למה שניסו לייצר בסרט, דרך שיחות פשוטות בין האח לאחות שגורמים להבין את המורכבות שאליה כיוונו, אבל זה מעט מדי ומאוחר מדי. רוב הסרט עובר בשקט וכמעט ללא מילים. ששוב, יכול להיות כלי לא רע בכלל בידי הבמאי הנכון אבל לא כאן. במקום שבו יכלה להיווצר אי נוחות נוצר שעמום. במקום שבו יכלה להיווצר אווירה נוצר מבט בשעון של "שמישהו כבר יגיד משהו!" וחבל.

לקראת סיום, מילה ורבע על שון בין – האיש וחצאי ההופעות. בין היה זכור בשלבים מוקדמים יותר דרך תפקידו בתור הסוכן 006 בג'יימס בונד: "גולדן איי", למשך כ-10 דקות, אבל דמותו הידהדה למשך כל הסרט (ואפילו היה מעורב בטוויסט). שש שנים לאחר מכן הגיע תפקידו האלמותי והקצר בתור בורומיר עם תפקיד שהסיום הטראגי שלו לא עזב גם בסרט השלישי ולסיום איך לא – "משחקי הכס", כאשר דמותו של נד סטארק נחרטה בזיכרון אפילו לקראת פתיחת העונה התשיעית והאחרונה, דרך הרגע הבלתי נשכח, במסגרתו נד איבד את ראשו, עובדה שהיוותה בתור נקודת הפתיחה להבנה כי הכל בסידרה הזו אפשרי. בסרט הנוכחי בין שוב מתפקד חלק קטן מאוד מהסרט, כחלק מהטרנד שהוא מוביל בנוגע ל"קטן זה הגדול החדש".


מה? איפה בין? עוד פעם ברח אחרי רבע תפקיד? | באדיבות yes



הסרט ישודר היום (שלישי ה-26/3) בשעה 22:00 ב-yes3, במסגרת פסטיבל הקולנוע וגם בספריית yesVOD24/7
סיכום המבקר
10/
5.5
תגובות
כתוב תגובה ותהיה הראשון להגיב על "נהר אפל": הטוויסט שמעולם לא הגיע
סרטים בקולנוע