"אקס מכינה": האדם מן המכונה

ביקורות
ערב התמיכה עבור פסטיבל אוטופיה יציג לראשונה בארץ, באופן די אבסורדי, סרט שלא ברור כיצד ויתרו עליו במסך הגדול בשאר חלקי הארץ. "אקס מכינה", התמצית המזוקקת של התמהיל המסוכן; אדם, מכונה ומה שביניהם, הוא המרענן הרשמי של ז'אנר סרטי האינטלגנציה המלאכותית.

"אקס מכינה": האדם מן המכונה
"אקס מכינה": האדם מן המכונה

פסטיבל אוטופיה זקוק לחבל הצלה ועל מנת לנסות ולגייס כספים שיאפשרו את קיומו השנה בספטמבר, הערב יתקיים אירוע תמיכה חגיגי בסינמטק תל אביב. אחד מן האייטמים המרכזיים, אשר ערב הגא(ו)לה הציע, היה הסרט, שמשום מה עבר ליד המפיצים הישראליים ולא עבר את חומת הקריטריונים המיינסטרימיים. "אקס מכינה", אשר מכיל שלושה מהשחקנים הרותחים שיש להוליווד להציע, עם נושא עמוק, עשוי טוב ומבוים היטב, הוא אחד הסרטים המוחמצים של תקופות פרסים למיניהן.

ויקיפדיה מספרת, אודות "דאוס אקס מכינה" מונח לטיני, אשר בתרגום פשוט מודיע על היווצרו של אל מתוך מכונה. מושג ערטילאי, אשר שאול מעולם הספרות ובמסגרתו מכניס הכותב גורם נוסף לעלילה, מן גורם חיצוני אשר אינו קשור לשרשרשת הסיבתית העלילתית וכל זאת בכדי לפתור בעיות עלילתיות. בסרט הנוכחי ישנן כמה דרכים להביט על פירושו של המונח הזה, גם בבחינת העלילה עצמה והגורמים החיצוניים אשר משפיעים עליה וגם על הפירוש המילולי הלכה למעשה.


(אני בסט הנכון? זה לא "ממשחקי הכס"?. צילום: מתוך הסרט "אקס מכינה")

הגורם החיצוני, האל לכאורה, אשר מתערב בעלילה ולובש כמה צורות במהלכו של הסרט ומהצד השני המושג "האל מן המכונה" מקבל תוקף משנה לאחר שצופים בסרט המרתק הזה. עוד צורה להחדרת רמיזות אשר מקורן בענתיקות תקופתיות, הוא השם התנ"כי והלעוס "חווה", אשר ניתן כאן לרובוטית הבכורה שמייצגת זן שלם שעומד להיות מופרה מרחמה המלאכותי והבדיוני.

השמות והאזכורים תנ"כיים הם רק המתאבן לקראת הכניסה למשולש האהבים, הקושר בתוכו מין מרומז ומעבר, כאשר השלישייה אשר מתבודדת לה אי שם, בהרים ירוקים בשום מקום, טעונה מהרגע הראשון ועד תום הסרט. עד כמה שהרעיון של סקס עם רובוט בעל בינה מלאכותית נשמע ביזארי, כבר קיבלנו תקדים רציני מהעבר כאשר ספילברג ברא את ג'וד לאו בתור רובוט סקסי, זונה ממין זכר עם לב טהור וכלי מטיטניום ב-A.I ("אינטלגנציה מלאכותית").

הסרט הוא סרט ביכורים לתסריטאי והכותב (ובמאי לראשונה), אלכס גרלנד, שחומריו עובדו לסרטים, לאחר שדני בויל, בעיקר השתמש בחומריו, כאשר ביים את הסרט "החוף" על פי ספרו. בויל המשיך לעבוד עם חומריו הכתובים של גרלנד, כאשר הפך עוד שניים מתסריטיו לסרטים ("28 יום אחרי" ו"שמש" הנהדרים).


(מתחיל להיות צפוף פה לשניים. צילום: מתוך הסרט "אקס מכינה")

הסרט מדגים, בעיקרו, כיצד שלושה שחקנים לא צריכים עוד גלגל רביעי איתם על הסט על מנת לעניין ולרתק על נושא מוכר, המפגש (המיליון) העתידני בין אדם למכונה. כיצד אדם אחד משחק את תפקיד האלוהים (האל שבורא את המכונה), פוגם בבני מינו מכמה זוויות בכדי להפוך לאל אנושי, עלי אדמות, אבל גם המכונה היא חלק מהעניין, כאשר תגובותיה מודדות את פועלו של האדם ואת העתיד ההרסני שהוא מייעד לבני מינו.

הרבה סרטים עסקו ב-A.I, הרבה מהם היו סרטי פעולה, אקשן ופעלולים מיוחדים. הסרט הזה, למרות כרזתו וההרגשה הכללית שהיא נותנת, אינו כזה. יש בסרט דיאלוגים חדים בין שלושת הדמויות, כאשר אחת מהן היא אותה רובוטית בעלת תבונה ורגש אנושיים (אליסיה ויקנדר). מבחן הקבלה שלה לעולם האמיתי נערך על ידי בן אנוש משכיל וחכם, ומטרתה היא יצירת מתן תחושה אמיתית ככל האפשר לבן האנוש הבוחן אותה במבחן טיורינג.


(בואי תשמעי קטע צילום: מתוך הסרט "אקס מכינה")

דומנל גליסון, הג'ינג'י (בנו של ברנדן גליסון הנהדר והותיק) הוא מתכנת בחברה גדולה, אשר זוכה לפגוש את בעל הבית ההזוי שלו, בין הרים, סלעים ומרבצי דשא מטריפים. אי שם, באמצע כל היער הזה, חי לו איש שיוצר אנשים מלאכותיים, לפחות אחת, אותה הוא רוצה לבחון. הסרט הזה לוקח את השלושה לקצה גבולות היכולת שלהם ויוציא כל צופה עם מיליון כיווני חקירה וסיום אחד עוצמתי.

סרט המבוים בקפידה על ידי אותו גרלנד, כותב מוכשר שמתברר גם כבמאי מצוין, בהופעת הבכורה שלו בחלקו הצועק של מגה פון הבימוי. גרלנד משתמש בצבעים חמים על מנת להשרות אווירה תואמת בצופה וכמובן לא מוותר על תסריט מהודק ועלילה עוצמתית, ללא פיצוצים ושאר ירקות. משחק עילאי של אחת התגליות הקולנועיות בתחום, אוסקר אייזק. פשוט עושה מה שבא לו ומגלם את מי שבא לו וכל פעם משנה משהו בחזותו ובתוכן המשחק שלו. שחקן ורסטילי, שעוד לא אמר אפילו רבע ממה שיש לו לומר בתחומו. התפקידים הגדולים עוד לפניו.

גם אליסיה ויקנדר, צעירה יפה ורובוטית, עושה תפקיד לא רע בתור רובוט אנושי, שווה מילה ומגלה התקדמות בעולם ההוליוודי, כאשר 2015 מסתמנת בתור שנת הפריצה של השחקנית השוודית הצעירה (27), כאשר היא מופיעה בלא פחות משמונה (8! כן, כן..) סרטים, אשר מוקרנים בארצות הברית של אמריקה. בסיכומו של עניין, פשוט סרט נהדר וכזה שלא עוזב ואיננו מרפה, למרות שהמקצב שלו ניכר כבעל קצב מטרונום איטי ובעל עלילה מנומנמת, האש המתעצמת והלבה המבעבעת תחת פני השטח, חושפות עוד קצת יותר ממה שנגלה הלאה, עם התקדמות הדקות של הסרט הנהדר הזה.
סיכום המבקר
10/
5.5
תגובות
כתוב תגובה ותהיה הראשון להגיב על "אקס מכינה": האדם מן המכונה
סרטים בקולנוע