"תור: אהבה ורעם": הוא חוזר...מצחיק יותר

ביקורות
מארוול חוזרים לקולנוע עם הסרט הרביעי, בסדרת סרטי האל הנורדי ובמפץ גדול, צבעוני וקורע מצחוק. טאיקה וואיטיטי שוב מנווט, בעודו מתיישב במושב הנהג, בפעם השנייה ברציפות בסרטי תור והתוספת החדשה והמרשימה: כריסטיאן בייל בתור הוולדמורט של הסרט.

"תור: אהבה ורעם": הוא חוזר...מצחיק יותר
"תור: אהבה ורעם": הוא חוזר...מצחיק יותר

בשלהי אביב שנת 2011 פרצו לתודעה שניים - תור: אל הרעם והשחקן שגילם אותו: כריס המסוורת'. מאז ועד היום עברו 11 שנים וניכר כי הטיסה, חסרת המעצורים, במסגרתה השניים אוחזים בהגה, לא נמצאת בשום כיוון של עצירה. המסוורת' הוא כוכב עצום בהוליווד וכמובן מקושר, בעיקר, לתפקידו במסגרת הסרטים של מארוול ואילו תור? סרט רביעי (היחיד שקיבל כזה), כבר אמרנו? אחד השרידים לשלב הקודם ביקום הנוקמים של מארוול, שניכר כי עומד להישאר עמנו עוד לא מעט זמן, גם אם הוא נעדר, בינתיים, מהסדרות של דיסני + (וטוב שכך).


מה? כבר עברו 11 שנים? | באדיבות סרטי פורום פילם

הטון של סרטי תור היה כזה, אשר מאפיין סרטי קומיקס אקשן טיפוסיים, ברובו ומתובל במעט קומדיה, כחלק מהמשוואה שמארוול החלו להנהיג באותה התקופה. עברו השנים והביאו עמן עוד שני סרטי המשך; "תור: העולם האפל", אשר הגיע כשנתיים לאחר הסרט הראשון וגם היה זה שנחשב להכי פחות זכור או אהוב בסדרת הסרטים ולפני חמש שנים הפציע "תור: ראגנארוק", אשר היווה עצירת ביניים, בכדי לחתום טרילוגיה ושהיה פצצת בידור לכל דבר ועניין. האיזון בין התוכן, אשר ברובו היה רציני וכמעט אפלולי, לבין נגיעות קומיות נשבר ורוסק לרסיסים, כאשר הסרט השלישי עבר לאיזון של חמישים-חמישים בין קומדיה לשאר הז'אנרים ונחשב עד היום לאחד הסרטים המבדרים והמצחיקים ביותר שיצאו, כחלק מפרויקט "הנוקמים".

את הסרט ההוא ביים אחד - טאיקה וואיטיטי, במאי ניו זילנדי, אשר החל את הפריצה שלו כשנתיים לפני שלבש את סרבל העבודה המארוולי שלו וכאשר הביקורות והרווחים התפוצצו עד הגג, מרוב שבחים עבור הסרט השלישי והמדובר כל כך, הפך וואיטיטי בן לילה להיות אושייה, מהמוכרות והעסוקות בהוליווד. את הסרט הנוכחי מביים הניו זילנדי פעם נוספת וכמובן, כמנהג גדולים ממנו, לוכד לעצמו תפקיד לא קטן בסרט, מכיוון שהוא גם שחקן נפלא ובעל יכולות קומיות נהדרות וגם כזה, אשר מוציא משחקניו את היכולות הקומיות שלהם ובמיוחד מהמסוורת' הגדול, השרירי והמרשים חזותית. וואיטיטי היה גם זה אשר ביים את סרטוני ההכנה לסרט השלישי בסדרה ובעצם לקח את דמותו של האל הנורדי, ריכך אותה בעדינות, קצת לפני שהסרט עצמו עלה והנחית את הגרסה הקומית וזו שלוקחת את עצמה בקלות הרבה יותר גדולה, בבום גדול במהלך הסרט עצמו, אשר היווה הפתעה גדולה לכל מי שהתרגל למשהו שונה לחלוטין, מסרטי מארוול עד אז.


את יכולה...למשוך לי באצבע? | באדיבות סרטי פורום פילם

הפעם אלמנט ההפתעה כבר לא כזה גדול, בכל הנוגע לשילוב הקומי בסרט, כיוון שהמון רעמים עברו בבייפרוסט מאז אותו סרט שלישי בסדרה. קהל הצופים ראה איך אל הרעם המסותת והמאסיבי הופך להיות כרסתן, דכאוני וגם משתלט על הקומדיה, כמעט לבדו וגונב זרקורים בסרטים אחרים בעולם המארוולי של אותם הזמנים - יותר מכל דמות אחרת. בסרט הנוכחי האיזון נשבר פעם נוספת, כאשר הפעם הקומדיה השתלטה על מרבית החלקות של הסרט וכמעט מניסה החוצה את כל השאר, בעודה הופכת כבר קצת פארודית, בלא מעט רגעים של הסרט, במסגרתם הגיבור מרגיש אינפנטילי וכמעט כזה המנסה להתאים את עצמו לקו המוצרים של ערוץ הסטרימינג של מיקי מאוס.

אין שום בעיה בלהפוך את המותג לקומי, בעל אחוז גבוה (מאוד, אפילו), פשוט ישנה בעיה מסוימת, כאשר הקומדיה כבר מגחיכה את הגיבור ומשכיחה לעיתים שמדובר באחד מגיבורי העל החזקים ביותר ביקום הקולנועי של מארוול. תור ניכר, לעיתים קרובות מדי, כמו האהבל המקומי והסיטואציות אליהן הוא נקלע, בגלל אובר רצון להצחיק, מצד וואיטיטי וצוות הכותבים שלו, מרגישות קצת פחות קשורות לעלילה ויותר סלפסטיקיות ייעודיות, בשביל להוציא גיחוכים מהקהל הנאמן, אשר מלווה את המותג הזה כבר יותר מעשור, במצטבר. ושלא תתבלבלו, ז'אנרים אחרים כמו: דרמה כבדה מאוד וכמובן סצנות אקשן נפלאות ואפילו מקטעי אימה יימצאו גם הם, פשוט פחות. הרבה פחות.


אמרו לי להקליל...אז הורדתי במשקל | באדיבות סרטי פורום פילם

עלילת הסרט לוקחת את הצופים בחזרה אל זרועותיו השריריות של תור ובחזרה אל ידידו הקרונוני - קורג, אשר נמצאים כחלק מקבוצת "שומרי הגלקסיה". בשביל שהפרידה תהיה מנומסת ותור יוכל לקבל את הסרט שלו לעצמו וללא כוכבי משנה אחרים, מהיקום ההולך ומתפוצץ מהם של מארוול, הוא מפריד כוחות והולך לחפש את עצמו מחדש בתור גיבור בודד, עם צוות מצומצם שכולל את חברו המאובן ושתי עיזות צווחניות במיוחד. תור חוזר לכדור הארץ בכדי להגן על האסגרדים שלו, הנמצאים בסכנה מנבל חדש, אשר רוצה להשמיד את כל האלים, באשר הם ומולו ניצבת הפתעה חדשה - ליידי תור, שהיא במקרה (או שלא באמת), לא אחרת מהאקסית שלו - ג'יין פוסטר.

אבל את זה כבר ראיתם בפוסטר וזה לא באמת ספויילר. נטלי פורטמן חוזרת לגלם את תפקיד חברתו לשעבר של תור, אחרי שנתלשה מהיקום הקולנועי לזמן ארוך למדי. לצד כישוריה האינסטנטיביים להיות גיבורת על, חבוי גם סוד גדול, אשר אותו היא מסתירה מהחבר שלה לשעבר וזאת על מנת להילחם יחד במכסח האלים, הקרוי גור ומגולם באופן מופתי על ידי כריסטיאן בייל (כאילו שהוא יכול לעשות תפקיד באופן אחר). גור מכניס אלמנטים הכרחיים מאוד של אימה, אשר נדרשים בעיקר לאזן את הצד של הקומדיה, אשר מרגיש לרגעים לא מועטים כאילו הוא מטייל בין מחוזות הסלפסטיק והפארודיה. ג'יין, לעומתו, מכניסה דרמה ורגשות ובל נשכח גם את ואלקירי, אשר מהווה מעין דמות צד מעורבבת, בכל הנוגע לז'אנרים, מהם היא מגיעה ואותם היא מתעתדת לייצג.


עדיין בשחור, אבל כבר לא עטלף | באדיבות סרטי פורום פילם

הנבל של בייל וזו אולי פרשנות אישית ומורחבת למה שהסרט בכלל רצה להתעסק בו, הוא מעין ייצוג של בן מעמד צוואר כחול או מעמד ביניים, אשר מביע את אי האמון שלו במנהיגים שלו, כאשר הוא חש שהם זנחו אותו ואת כל דומיו ועל כן יוצא למסע נקמה פרוע וחסר מעצורים. המנהיגים הזחוחים והנהנתנים מגולמים היטב על ידי חלק מהאלים ובעיקר על ידי אל אחד, המגולם באופן משעשע למדי, על ידי ראסל קרואו, שפעם הופעה שלו בזירה גדולה ולעיניי צופים רבים הייתה עם חזות שונה לחלוטין. הנבל של בייל הוא נפלא ומחזיק את הסרט איתן, כאשר הוא נופל ומועד למחוזות הקומיים מדי. גור, המגולם על ידי באטמן לשעבר, הוא מלחיץ, מבהיל ומאיים וגם לא מעט מטורלל ופורש משנה מאוד אקטואלית ורלוונטית לימים הנוכחיים, בהם העולם שלנו מצוי.

בסופו של דבר "תור: אהבה ורעם" נוגע בהרבה מקומות ומתפרש על המון ז'אנרים ולעיתים, בגלל העובדה הזו, הוא גם קצת הולך לאיבוד, בכל הנוגע לזהות שלו. הוא סרט כיפי, עם פסקול רוק קלאסי, מהנה ובילוי נפלא בקולנוע, כאשר הוא מרחיב את היקום של מארוול ומעשיר אותו בעוד מספרים יפים, שיבואו לידי ביטוי, בוודאות, בקופות. מדובר בסרט שמתנתק לרגע מיקום המולטיוורס, אותו סיפקו לנו שני הסרטים האחרונים וחלק מהסדרות של מארוול ויש בעובדה הזו לא מעט קסם, פשטות וחזרה למקורות, אשר בוודאות יאבדו, ממש בקרוב ועם ההתרחבות הבלתי פוסקת של השלב הנוכחי ביקום של מארוול.


אז ניפגש בקרוב, באיזו סדרה בדיסני+? | באדיבות סרטי פורום פילם

משפט על הסרט:
לאחר העלייה הגדולה, אשר אפיינה את הסרט השלישי, מגיעה ירידה קטנטונת ועדיין מוצלחת למדי, שבוודאות ובכל אופן תמלא את אולמות הקולנוע בחודשי הקיץ הקרובים.

משפט על הבמאי:
טאיקה וואיטיטי ממשיך למצב את מעמדו בתור אחד הבמאי המלהיבים שיש כיום בהוליווד, כאשר החזון והנגיעות שלו ניכרות בכל אלמנט בסרט ועם זאת, הוא צריך קצת לנתק מגע ולקחת רוורס מפרויקטים של מארוול, בשביל להביא את עצמו לידי מיצוי מלא של הפוטנציאל, שלא ניזון מתאגיד הענק, אשר הוא חוסה בצילו.


משפט על השחקנים:
וואיטיטי בעצמו מככב בתור קורג ועל המסוורת' ופורטמן, ביחד ולחוד, אין צורך להרחיב. טסה תומפסון נהדרת כתמיד וכאמור ראסל קרואו מפציע להופעת אורח משעשעת במיוחד. גם כוכבי "שומרי הגלקסיה" כאן להופעה מוגבלת למדי ועוד ערימות על גבי ערימות של כוכבים בתפקידים קטנים, בעיקר ומעל כולם, הנבל הנפלא, בגילומו של בייל.


פטישה. לא עוד אישה | באדיבות סרטי פורום פילם

משפט על אורך הסרט:
שעתיים. נהדר לראות שיש סרט ביקום של מארוול שלא מאבד את זה, בכל הנוגע לקשירה שלנו לאולם הקולנוע לזמן בלתי מוגבל.

סיכום המבקר
10/
7.0
תגובות
כתוב תגובה ותהיה הראשון להגיב על "תור: אהבה ורעם": הוא חוזר...מצחיק יותר
סרטים בקולנוע