סרט במתנה!צפייה ישירהסרטים בקולנועבקרוב בקולנועבתי קולנועטריילרים חדשיםחדשותמצא לי סרטביקורות
סרטים
בתי קולנוע
צפייה ישירה
חדשות
טריילרים
סדרות
קהילות
התוכן שלי
נוספים
התחבר
חדש בקולנוע
חדשות » ביקורות
קולנוע
טלוויזיה
מוזיקה
רכילות
טכנולוגיה
קטע וידאו
ביקורות

"יד האלוהים": עם יד על הלב

יום שני, 20 בדצמבר 2021, 01:08Monday, 20 December 2021
שתף בפייסבוק


פאולו סורנטינו עם אחת היצירות הנוגעות והמרגשות שלו, שכל כולה היא פואמה של אהבה וגעגועים לנעוריו בנאפולי של שנות השמונים ושל ארמנדו דייגו מראדונה. סרט המקור האישי של הבמאי הנפלא הזה הוא יצירה מופלאה, שלא תרצו לפספס בנטפליקס ובקולנוע.

"יד האלוהים": עם יד על הלב
"יד האלוהים": עם יד על הלב

הקולנוע של סורנטינו תמיד היה ועדיין נחשב לכזה שונה, ייחודי, נועז, ביזארי ובעיקר יוצא דופן. העלילה איננה תמיד המרכז, אשר מאבד את מקומו לעיתים קרובות מאוד, באותם סרטים של אותו הבמאי, על ידי יצירת אווירה ורגעים קולנועיים מרשימים. עם השנים ובעזרת מיומנות וכישורי קולנוע יצירתיים, חוקר סורנטינו תחומי עניין שונים ומחבר אותם לאמונה, לדת ולאלוהים. התמות המרכזיות יכולות להתייחס לחייהם הריקניים מתוכן של אנשי החברה הגבוהה באיטליה (בסרט "יפה לנצח", בכיכובו של טוני סרווילו), בזקנה, בריאות ויופי בסרט שגם בו דמותו הכמעט בלתי נראית והמאוד אלוהית של מראדונה הופיעה (בסרט "נעורים" עם מייקל קיין, הארווי קייטל ופול דנו) או בפוליטיקאים שערורייתיים וחסרי רסן כמו ראש הממשלה האיטלקי לשעבר: סילביו ברלוסקוני (בסרט "לורו", שוב עם טוני סרווילו).

בכל פעם שסורנטינו מתביית על נושא, אשר מעסיק אותו, הוא הופך אותו לאובייקט בסרטו, שלא בהכרח יהיה העיקרי או המרכזי. מעין רעיון, אותו הוא עוטף בצבעים עזים ועליו הוא מלביש סצנות ייחודיות על גבולות הביזאר ורצוי שאלו יהיו עמוסות בסימבוליזם, אשר לעיתים מובן לכל בר דעת ולעיתים חמקמק ויוצר צורך לחשוב עליו עד סוף הסרט ואפילו גם לאחריו. בסרט הנוכחי מתמיד הבמאי האיטלקי בדרך שהפכה אותו לבמאי כל כך ייחודי ומעניק חוויה אסתטית ומחשבתית כפי שמצופה ממנו בדרך כלל, אך הפעם הוא גם יוצק יותר מעצמו, מהרגיל, אל תוך הסרט, באופן מאוד אישי, כאשר הוא מספר את החוויות הייחודיות שעיצבו אותו בתור האיש שהפך להיות, הן מבחינת דרכו בתור במאי והן מבחינתו בתור אדם, שכאילו נוצק ממספר חוויות מכוננות, שלא תמיד חייבות לייצר רצף עלילתי.


חוזר לעיר ובעיקר למגרש, בכדי לקבל השראה | צילום: IMDB

סורנטינו לא פעם סוטה מקו העלילה המרכזי בסרטיו, על מנת להתפעל מחוויה ספציפית, שעוברת באופן כמעט אגבי בסרט. הוא מאריך את סרטיו, בשביל לגרום לצופיו להעריך ולנצור רגעים קטנים בחייהם וכמובן גם בסרט עצמו והפעם הוא ממש מתבסס על האופן הזה, במסגרתו הוא רואה את החיים ואת הקולנוע, אותו הוא מייצר. בסרט הנוכחי משרטט הבמאי האיטלקי קו בלתי נראה בין שני חלקים עלילתיים, אשר בזכות אותו הקו הוא מעניק לצופים רגעים תלושים ויפיפיים, בעזרתם הוא מתפעם מעירו, ילדותו והחוויות המקומיות של נאפולי בעיקר בחלק הראשון. החלק השני הוא החלק שבו סורנטינו ממסמר את ליבו אל תוך לב ליבו של הסרט ומעניק המון רגעים מרגשים, שקשה להיזכר בזהים להם בכל אחד מסרטיו המפורסמים עד כה.

הסרט פורש בפני הצופים את חוויותיו של פבייטו סקייזה הצעיר בנאפולי של שנות השמונים, קצת לפני שמראדונה חתם בקבוצה או כפי שסורנטינו עצמו תיאר את הגעתו כנחיתה מהשמיים, כמעין סוג של אל. פבייטו הצעיר הוא ייצוג מסוים, גם אם לא מדויק ברמת הביוגרפיה המדוקדקת, של סורנטינו עצמו והחוויות שחווה פבייטו הן, כאמור, אלו שתרמו לעיצובו של סורנטינו בתור אדם ובתור במאי. לחלק ניכר שותף ארמנדו דייגו מראדונה, אשר הלך לעולמו כמעט לפני שנה ובשיבה טובה (בגיל 60, אחרי שהעמיס על גופו יותר סמים ממה שמכר פבלו אסקובר) ועל אף שלא מדובר כאן בסרט שמתעסק במראדונה או בהגעתו לנאפולי, הוא פחות נוגע בכוכב הכדורגל השערורייתי עצמו ויותר מתעסק בכיצד הושפעה העיר נאפולי מעצם ההגעה, על תושביה, האווירה בה וכמובן כיצד הכל מתגלגל על הגיבור הראשי. בכל שלב ושלב של הסרט מראדונה נוכח ברוחו, מתווה את דרכו של פבייטו ומסמן עבור הבמאי והתסריטאי האיטלקי את נקודות המפתח העלילתיות. יד אלוהים היא יותר בבחינת יד מכוונת, בכל הנוגע לנקודות ציון עלילתיות.


תראה את הגמד הזה מרשית בכל פעם | צילום: IMDB

לא סתם סורנטינו העיד יותר מפעם אחת, בראיונות עמו, שמראדונה הציל את חייו, באופן אישי, מעבר לעובדה שנחשב לאגדה (שנויה במחלוקת, אמנם) בעיר הדרומית. בסרטו הנוכחית של סורנטינו מוצגת גם הדרך, במסגרתה מראדונה הציל את הבמאי וכיצד מפגש שלו עם במאי נוסף, בשם אנטוניו קפואנו (אמיתי לחלוטין, אשר דמותו מופיעה בסרט גם בתור נוכח-נפקד, עד שהוא הופך להיות נוכח-נוכח), אשר מהווה את החלק השני והעיקרי ונותן את הכיוון לפבייטו הצעיר. הנוכחות של קפואנו, שהוא במאי איטלקי, עבורו גם כתב סורנטינו את אחד מתסריטי תחילת דרכו, מהווה נקודה נוספת אותה סורנטינו אוהב לצקת לסרטיו, מעבר לנוכחות של מראדונה - המוזה של הבמאי מבמאי אחר. בדרך כלל פליני מקבל את הקרדיט ואת מנת ההומאז' הקבועה, בכל הנוגע לדרך שבה בונה הבמאי האיטלקי את סרטיו וגם הפעם, בחלקו הראשון של הסרט הוא שואב השראה מפליני, אבל בחלקו השני - קפואנו מקבל את חלקו.

המשפחה של פבייטו היא מרכז עולמו. הוא מאוהב בדודתו, חולק חדר עם אחיו הגדול ואת השיחות עם אחותו הוא מנהל, כאשר היא מבלה את זמנה באסלה, במרבית זמנה. אין הרבה אנשים חיצוניים, אשר קושרים איתו קשרים, אבל כאשר הם מגיעים, הם מקבלים נתח עלילתי מאוד אינטימי עם פבייטו. בין אם חברו, אוהד נאפולי ומבריח הסיגריות - ארמה ובין אם מדובר בבמאי קפואנו; לכל אחד תפקיד קטן, שהופך גדול ומשמעותי בחיי הבמאי וכל אחד מקבל נתח, אשר ממחיש את ההשפעה על פבייטו הצעיר. הוריו ושאר חברי משפחתו הם רק חלק, משמעותי ככל שיהיה, מהסל הכולל של ההשפעות. החלק השני והדרמטי יותר לוקח את העלילה אל מחוץ לבית משפחת סקייזה ושם הוא משלים את שאר ההשפעות על עולמו הנרחב של סורנטינו, המגולם על ידי דמותו של פבייטו הצעיר.


מה הקטע הזה עם הווקמן? | צילום: IMDB

הסרט, כמיטב המסורת של סורנטינו, מכיל לא מעט רגעי עירום יצירתיים, אשר תפקידם להצביע על התקופה המאוד מינית ולא מגובשת בחייו של פבייטו הצעיר, אשר מתפקד לרגעים רבים בתור אלצ'קו, הנער שאהב את דודתו ורק רצה קצת מלולה היפה של הכיתה. מעבר למין מסוגנן ובוטה למדי, עורם סורנטינו ערימות רבות של רגעים נעדרי תקינות פוליטית והמון וולגאריות, אשר נעטפת ברגעים קולנועיים יפים ומרגשים. לא מקרה זר לסורנטינו ועם זאת, הוא מצליח לייצר בכל פעם מחדש את הרגעים השנויים במחלוקת, שלא במסגרת הפרובוקציה, כי אם במסגרת אומנות מרשימה. וכן, מין, רבותיי. מעבר לעיסוק הבלתי פוסק בקולנוע, כדורגל, משפחה וכל מה שביניהם, מדובר בסרט ששם דגש על ההתעוררות המינית של הדמות הראשי שלו והמרדף להפוך לגבר, כאשר הוא מקבל עצות מכל מי שסביבו, כאשר הוא בעצמו לא יודע בדיוק מה הוא רוצה או צריך והאם זה אמור להגיע על חשבון של משהו אחר.

נטפליקס מצליחה לשבור את המיתוס השלילי עליה בחודשיים האחרונים, כאשר היא מייצרת תכנים איכותיים, לצד אלו שמוזרמים סביבם. תו האיכות הירודה [/i]אשר מאפיין את ענקית הסטרימינג כאילו פוסח באופן אוטומטי על תכנים, אותם מייצר סורנטינו ועובר לכל שאר החבילה המשוחררת לצד סרטו שלו. ואחרי שתתרגשו ותתפעלו במשך קצת יותר משעתיים, תוכלו לבחור ולהיזרק אל התוכן הבא, המתקשר לסרט מיד עם תום הצפייה בו - ראיון של שמונה הדקות עם סורנטינו עצמו, על הסרט ועל נאפולי. אם שעתיים וחמש דקות לא הספיקו ואתם צמאים לעוד קצת מהבמאי האיטלקי הגאון, אז כנראה שאתם ממש צריכים את הקצפת הזו על הגלידה שלכם.


שלום, אני נוסעת, אני לא רוצה שתלוו אותי הלאה | צילום: IMDB

משפט על הסרט:
לא הרבה סרטים מבצעים את הצעידה, לאחר הצפייה בהם, אל תוך נבכי המחשבה והתת מודע של הצופה. בטח ובטח לא אל חדרי הלב העמוקים ביותר. התוצרת הנטפליקסית המשובחת הזו של אמצע דצמבר בטלוויזיה או אם השכלתם לצפות בו על המסך בבתי הקולנוע בסביבות אמצע-סוף נובמבר, עונה על כל הדרישות.


משפט על הבמאי:
מה אפשר לומר עוד על אחד הבמאים שנאמר עליהם כל כך הרבה, בכל פעם שאחד מסרטיהם משתחרר. הוא מצליח להפעים, לרגש ולהרשים, כהרגלו ובכל סרט חדש שיוצא מבית היוצר שלו, הוא גורם להתאהב בקולנוע מחדש.


משפט על השחקנים:
לאן שהולך סורנטינו, הולך איתו הפלוס 1 שלו. טוני סרווילו בתפקיד יוצא מן הכלל ועם זאת...לא הראשי. התפקיד הראשי שמור לפיליפו סקוטי, שאיננו סקוטי כלל וכלל. מדובר במעין שילוב של טימותי שאלאמה בימיו המוקדמים, ביחד עם ארמי האמר והאפרסק, מעורבב קצת עם "אלכס חולה אהבה" והוא בהחלט נראה ומרגיש כמו אחד מהשחקנים הצעירים והמוכשרים בדור השחקנים האיטלקים הצעירים.


משפט על אורך הסרט:
שעתיים וקצת, שלא בא לכם שייגמרו.

קישורים רלוונטים
חדשות בנושאים דומים
"המתרגמים": אבד בתרגום יום רביעי, 08 בדצמבר 2021, 00:10
"מרי פופינס חוזרת": שובה של המטרייה יום חמישי, 20 בדצמבר 2018, 23:16
"המסיבה": הזמנה שלא תרצו להחמיץ יום חמישי, 09 בנובמבר 2017, 22:12
"נעורים": בגרותו משבחת את נעוריו יום חמישי, 10 במרץ 2016, 22:00
ואלה המועמדים לטקס פרסי האוסקר יום חמישי, 14 בינואר 2016, 22:16


תגובות

שתף:
תגובה



שלח

לא נמצאו תגובות
"המשימה": לא חשבנו אחרת
"המשימה": לא חשבנו אחרת
סרט שודים נוסף, במסורת הבלתי נגמרת של חב...
Amazon פינת Apple TV: משהו להירדם איתו
Amazon פינת Apple TV: משהו להירדם איתו
בתקופה שבה אתם מעדיפים להסתגר בבית ולא ל...
"נסיעה ממולכדת": עד שהוא הגיע, לא תבואו לראות?
"נסיעה ממולכדת": עד שהוא הגיע, לא תבואו לראות?
באיחור אופנתי, של כמעט שבע שנים, מגיע אל...
Amazon פינת Apple TV: המאכזבים
Amazon פינת Apple TV: המאכזבים
בהיעדר מבחר גדול בקולנוע או סתם בגלל שבא...
"קוברה קאי 4": קיצר, מתי הילארי סוואנק באה לסגור באסטה?
"קוברה קאי 4": קיצר, מתי הילארי סוואנק באה לסגור באסטה?
העונה הרביעית נשאבה בבינג' זריז וממכר, ע...
"הארי פוטר: בחזרה להוגוורטס": כשאין תכנים אמיתיים לייצר
"הארי פוטר: בחזרה להוגוורטס": כשאין תכנים אמיתיים לייצר
החבר'ה ב-HBO Max עוד לא נרגעו מהספיישל ש...
Amazon מול Apple TV - סיבוב נוסף
Amazon מול Apple TV - סיבוב נוסף
לא בקצב של נטפליקס ולא בערימות חסרות הפר...
״קינגס מן: ההתחלה״: האמת? מחכים כבר לסוף
״קינגס מן: ההתחלה״: האמת? מחכים כבר לסוף
לא ברור כל כך לאיזו מטרה הסרט הזה הופק, ...
נטפליקס מורידה מסך על 2021
נטפליקס מורידה מסך על 2021
שנת 2021 מורידה מסך ומקבלת בברכה את פניה...
"ליקריץ' פיצה": גבירותיי ורבותיי, הבמאי השתגע
"ליקריץ' פיצה": גבירותיי ורבותיי, הבמאי השתגע
פול תומאס אנדרסון, שהסגנון, הרצינות והכו...
"מטריקס: התחייה": בסרט הבא הם כבר יצטרכו דפיברלטור
"מטריקס: התחייה": בסרט הבא הם כבר יצטרכו דפיברלטור
המותג של מטריקס חוזר לחיים, אבל אחרי שעת...
Amazon מול Apple TV - ראש בראש
Amazon מול Apple TV - ראש בראש
כאשר נטפליקס ממשיכים לשלשל תכנים, ללא הפ...
"בשם האח": ורוח הקודש
"בשם האח": ורוח הקודש
העיבוד המודרני למחזה "אנטיגונה" מצליח לה...
"הבת האפלה": עוד מנה גדושה של רגשות אשמה מונחת על הצלחת
"הבת האפלה": עוד מנה גדושה של רגשות אשמה מונחת על הצלחת
העיבוד הקולנועי של מגי ג'ילנהול לספרה של...
סרטים בקולנוע
בוטיק פריז, המשימה, מאסר בית, סמטת הסיוטים, שערוריה: סיפורו של עיתון, שרלטן, הועידה, בואו כמו שאתם, בת המלך, מיה ובוני החלומות, נסיעה ממולכדת, אימהות אמיתיות, בלתי נתפס, החלק הטוב שבי, לאן את הולכת אאידה, לילה בחיפה, עץ המשאלות, צעקה, הטרגדיה של מקבת, טנדר בר, יחידה 355, מהומה בהונג קונג, מחברות שחורות-רונית, געגועים מתוקים, ליקריץ פיצה, נאום החתונה, קינגס מן: ההתחלה, שטני, מטריקס התחייה, תמונת הנצחון, הזוג ריקרדו, אלין, בשם האח, הבת האפלה, מישהו יאהב מישהו, ספיידרמן: אין דרך הביתה, יד האלוהים, אל תסתכלו למעלה, מחיר החיים, סיפור הפרברים, צל בענן, שעתו האחרונה של מר קול, הכרוניקה הצרפתית של הליברטי, קנזס איבנינג סאן, המתרגמים, השליח האנגלי, לשיר 2, משפחת אדמס 2, אנקאנטו, בית גוצ'י, הצלף
בקרוב בקולנוע
מין חסר מזל או פורנו משוגעים, אין ברירה אחרת, אהבה בין השורות, אלמה, הזאב והאריה הגדול, להתאהב בפיגארו, הספירה לאחור, אין רשע בעולם, ויהי בוקר, בלפסט, משחק השנאה, חתונה בהפתעה, ספנסר, מוות על הנילוס, סוכן הצללים, דוג טריפ, אמהות מקבילות, אנצ'רטד, הנה אנחנו, לב שקט, ראמבל, סנולנד, סיראנו, פריז, הרובע ה-13, אהבה, חתונות ואסונות אחרים, נגד הקרח, באטמן, הדוכס, הבית באיטליה, אדומה אש, מתחתנת, לברוח, לא ממושמעות, 100% זאב, אחוזת דאונטון: עידן חדש, מבצע פורצ'ן: תרגיל מלחמה, העיר האבודה, אל תחכי לי, מורביוס, אמבולנס, סוניק הסרט 2, שאיפה לחיים, לא רעים בכלל, רכבת הקליע, חיות הפלא: הסודות של דמבלדור, הבריחה מפרטוריה, איש הצפון, משקלו הבלתי נסבל של כשרון ענק, קולות רקע, סאמרלנד, דוקטור סטריינג' בממדי הטירוף

TOP 500
סטטיסטיקות
28,824 סרטים, 3,008 סדרות, 7,102 עונות, 120,501 פרקים, 398,628 אישים, 587,558 משתמשים, 267,285 הודעות, 28,992 ביקורות, 98,641 תמונות, 7,107 וידאו
מידע כללי ועמודים נוספים
שפה
סרטים © 2022