"פגע וברח": איך אומרים "פאודה" באנגלית?

ביקורות
ליאור רז ואבי יששכרוף, שכבר הצליחו בגדול בנטפליקס עם הסדרה המצוינת "פאודה", גייסו את הגב והתקציב של ענקית הסרטימינג בשביל להביא סדרה חדשה, שגם היא מדלגת בין שתי עולמות; הפעם בין ישראל לארצות הברית. התוצאה בסך הכל לא רעה, אבל אל תצפו ל"פאודה" נוספת.

"פגע וברח": איך אומרים "פאודה" באנגלית?
"פגע וברח": איך אומרים "פאודה" באנגלית?

ליאור רז מתחיל לבנות לעצמו שם בארצות הברית. אחרי ההצלחה הגדולה בנטפליקס וההופעה במספר סרטים של ענקית הסטרימינג ("מבצע פינאלה" ו"מחתרת השישה"), רז קיבל את המפתחות לסדרה אקשן חדשה בהנחה שהוא יביא לנטפליקס עוד "פאודה" רק שהפעם יהיה גם תקציב יותר גדול. ליאור ואבי יששכרוף ציידו את עצמם במספר שחקנים מוכשרים - חלקם ישראלים וחלקם אמריקאיים, אבל כמו ילד בחנות ממתקים, נראה שהתפזרו ואכלו קצת יותר מדי שטויות, מזל שהתוצאה דווקא די סבירה ולא מעוררת כאב בטן.

אז על מה הסדרה?
שגב אזולאי (ליאור רז)הוא מדריך טיולים ישראלי ונשוי לרקדנית אמריקאית בשם דניאל (קיילין אוהם). דניאל אמורה להיבחן בלהקה אמריקאית אבל ממש קצת לפני שהיא טסה לחו"ל רכב פוגע בה והורג אותה (בסצנה שבה צריך להסביר למי שביים אותה שככה לא חוצים כביש). מה שנראה בהתחלה כתאונת "פגע וברח" לא מכוונת מתחיל להתברר כתסבוכת מטורפת ככל ששגב נכנסו לעובי הקורה. שגב כמובן איננו סתם מדריך טיולים ישראלי, אלא הוא סוג של ג'יימס בונד ישראלי שהיה בכוחות המיוחדים גם בצה"ל וגם עבד כסוג של שכיר חרב בקולומביה, יש לו כמובן גם קרובת משפחה במשטרת ישראל (מורן רוזנבלט) וחבר טוב שגר בארה"ב (גל תורן) וביחד החבורה מצליחה להסתבך בסדרה די מבולגנת אבל מעניינת.


כמה המניות של נטפליקס עכשיו? | באדיבות IMDB

הטוב
שני דברים עיקריים: הראשון הוא ללא ספק השחקנים, כל השחקנים הראשיים - גם הישראלים וגם האמריקאיים מקבלים שבחים בארץ ובעולם על משחק אמין ואיכותי, אבי נימני אפילו יגיד "סופר איכותי" ולא סתם. ליאור רז תמיד טוב ולזה התרגלנו כבר ממנו, קיילין אוהם מרגישה כמו שחקנית ותיקה למרות שהיא לא וגם גל תורן, ליאור אשכנזי ומורן רוזנבלט - כולם מעלים רמה ונראים כמו שחקים הוליוודיים מן המניין וכמובן לצדם גרג הנרי נותן קצת ניסיון ("שומרי הגלקסיה" ו"פייבאק"). הדבר השני הוא האקשן הבלתי פוסק שיגרום אפילו לנו - לדורות הכי לא מרוכזים, להתרכז במסך ולא לעבור אחרי כמה שניות בפלאפון ובסופו של דבר זה מה שביקשנו מסדרת אקשן, אקשן טוב שישאיר את עינינו דבוקות למסך הנכון.


מחפשת פרס על משחק משובח | צילום: קורינה/נטפליקס

הרע
השם "פאודה" כבר היה תפוס, אבל זה בדיוק מה שאפשר להגיד על התסריט שנכתב, פאודה בערבית זה "כאוס" וכאוס זאת בדיוק המילה לתאר את התסריט. התסריט המדובר אמנם מתחיל במבנה סביר אבל באיזשהו שלב מתחיל לעשות מרתון טוויסטים מבולגנים וברוב המקרים גם מאוד שקופים מראש. אחרי הטוויסט השלישי או הרביעי זה כבר מתחיל להיות פחות מלהיב או מרתק ומרגיש יותר כמו רשלנות מקצועית וחוסר אמינות ביחס למציאות או אפילו ביחס למשהו דמיוני, זה פשוט מאבד את האמינות. בלא מעט שלבים מתקבלת התחושה כאילו היה ניסיון לקחת חומר של 3-4 עונות ולדחוס הכל בעונה אחת, סוג של "הוספתי יותר מידי חומוס, סלט ופלאפל והפיתה נפתחה והכל נשפך". מלבד העלילה המבולגנת יש יותר מידי סצנות שמתרחשות בחושך, זה מן הסתם הגיוני מבחינת הסיפור אבל זה לא תמיד מצטלם טוב וחבל שכמות הסצנות הללו לא קיבלה מינון נמוך יותר.

הבמאי
במקרה הזה יש שלושה שגם כתבו וגם ביימו, ליאור רז ואבי יששכרוף שמוכרים בעיקר בזכות עבודתם האיכותית ב"פאודה" והתסריטאית דון פרסטוויץ' שהייתה אמורה להכניס את הניסיון והצ'ארם האמריקאי. פרסטוויץ' אמנם לא שם מוכר לישראלי הממוצע אבל היא עבדה בלא מעט סדרות טובות - "ההריגה", "שיקאגו הופ" ו"פלאש פורוורד". גם היא, כמו רז ויששכרוף, אשמה בתסריט המבולגן. בסך הכל השלושה עשו עבודה סבירה, אבל יש לא מעט נקודות לשיפור, אם תהיה ל"פגע וברח" עונה נוספת, נוכל לראות האם השלושה למדו לקח.


שחקנים ונהנים
כבר דובר לא מעט על השחקנים בסדרה, אבל השניים הבולטים הם גל תורן ומורן רוזנבלט, אשר מתבלטים כמעט מעל כולם. רוזנבלט היא ללא ספק הדמות הכי אהודה בסדרה ומרגיש שהיא מבצעת בדמות אחת מספר תפקידים שונים וממלאת את כולם בהצלחה רבה. גל תורן גם מצליח לגרום לצופה להאמין שהוא נולד לתפקיד ה"ווינגמן" הסטלן שחי שכל חייו סובבים את שגב אזולאי.


מנסים להבין את הטוויסט הבא | באדיבות נטפליקס

יש לך מילים אחרונות
אם בוחנים את "פגע וברח" בעיניים אובייקטיביות, מדובר בסדרה לא רעה בכלל, אשר מציגה זווית קצת אחרת ממה שראינו בדרך כלל בזכות העובדה שהיא מציגה קצת את ישראל והיחסים שלה עם ארצות הברית, היא מציגה מגוון רחב של שחקנים טובים ואקשן מעניין וטוב וכן יש לה גם מספר חסרונות כשהבולט שבהם הוא התסריט המבולגן שמנסה קצת יותר מידי, אבל היא בהחלט סדרה שתשאיר את הצופה צמוד אליה, לפחות עד סופה. האם הוא יעבור לעונה הבאה? לא בטוח. אם בוחנים את הסדרה בעיניים ישראליות ופחות אובייקטיביות אפשר להתרגש מכך שרז ויששכרוף מצליחים לקדם את עצמם מעבר לים וגם על הדרך לפרגן ובצדק לעוד כמה שחקנים ישראלים והצופה הישראלי כנראה יראה גם את העונה השנייה אם תצא.

סיכום המבקר
10/
6.5
תגובות
כתוב תגובה ותהיה הראשון להגיב על "פגע וברח": איך אומרים "פאודה" באנגלית?
סרטים בקולנוע