"השליח האנגלי": מותחן ריגול מצוין

ביקורות
הרבה מותחני ריגול נוהגים לטוס ביעף ולעבור לצד הצופה, כאילו שאינם ממש מתאמצים במשך שעתיים לגרור אותו אל עומק הסיפור שלהם. המותחן הזה עושה עבודה נהדרת בכך שהוא שובה את הצופה מהרגע הראשון ועד האחרון ולא מרפה.

"השליח האנגלי": מותחן ריגול מצוין
"השליח האנגלי": מותחן ריגול מצוין

לאורך השנים האחרונות הם עשו מאמצים כבירים להימצא איתכם גם מספר דקות לאחר שהסרט נגמר, אבל רובם נפלו עוד באמצע ובהחלט הוכיחו שצריך תכונות משולבות ומיוחדות בשביל שמותחן ריגול יעשה לכם את זה. מרבית האלמנטים כבר נמצאים בתוך הסיפור עצמו, בכל הנוגע לכיצד לעניין ולמשוך את הצופה, כי אם נודה על האמת, צריך להיות ממש במאי גרוע, שגייס צוות שחקנים כושלים, על מנת לחרבן סרט ריגול טוב. הסרט הנוכחי בוודאי לא יהיה זה שיפשל בזמן האמת והוא ניצב זקוף, הרבה בזכות השחקן הראשי שלו ובזכות עבודת בימוי מיומנת, שלא מאפשרת לצופה להרפות מעלילת הסרט המרתקת.

צריך לפתח חשדנות בנוגע לסרטי ריגול ולא בגלל שחלק מהגיבורים שלהם עשויים להיות לא מהימנים, כחלק מהגדרת התפקיד שלהם, כי אם בקשר לאופן הביצוע שלהם, בידי הבמאים בדרך כלל. בלא מעט סרטי ריגול אתם עשויים למצוא את עצמכם מנותקים למדי מסיפור הרקע וממצב האומה שזקוקה למרגל, על מנת שיושיע אותה. לעיתים הצופה עשוי למצוא את עצמו אבוד בין ערימת מונחים תלושים ומבלבלים ולא תמיד יהיה קו עלילתי קוהרנטי ויציב, שמאפשר לו לעקוב באופן פשוט למדי אחרי התפתלויות העלילה.


חייב...לשירותים! | באדיבות בתי הקולנוע לב

הסרט הנוכחי, ובכן, עושה את כל העבודה, אשר אחרים נפלו ועוד יפלו בה, בדיוק במקומות בהם צריך להתעלות מעל הבינוניות הקבועה של סרטי הריגול. הוא יוצר חיבור רגשי אל גיבור הסרט - איש המכירות המנותק, שהולך ומתקלף בפני קהל הצופים בכל דקה של הסרט וגם יוצר חיבור רגשי אל עמיתו, בצד השני של הגבול, בדיוק כפי שנוצר החיבור הרגשי החזק בין השניים. הסרט מאפשר לצופים לעקוב בקלות ובבהירות אחרי כל שלב עלילתי ומאפשר בקלות יתרה להבין מה קורה בכל חלק וחלק ממנו. בין נסיעת עסקים לבין העברת תמונות ומידע בנוגע לתכניותיה של ברית המועצות, אתם תבינו ותתחברו היטב לכל שלב ושלב מהסיפור המוצג לכם.

הסרט הזה מעלה המון תהיות ומחשבות מלחיצות ומאוד רלוונטיות בנוגע למצב העדין כעת באיזור המזרח התיכון והעולם כולו, כאשר איראן הולכת ומתחמשת בנשק גרעיני. אולי חלק לא קטן מהצופים לא כל כך יודע, אבל אחת התקופות החמות במאה הקודמת, הייתה בכלל בעלת שם קפוא. "המלחמה הקרה" בין רוסיה לבין ארצות הברית התאפיינה בלא מעט עימותי "למי יש יותר גדול" וקצת לפני שכָּלוּ כָּל הַקִּצִּים שלחו הבריטיים נציג משלהם, שאיננו אפילו מרגל אמיתי, כי אם איש מכירות ונתנו בידיו אחריות עצומה - להעביר חזרה הביתה מידע, אשר יצליח להאט את התפרצות המלחמה, שהייתה קרה במשך תקופה מאוד מאוד ארוכה.


איפה עמדת האלכוג'ל? | באדיבות בתי הקולנוע לב

הבמאי דומיניק קוק ("על חוף צ'סיל") והתסריטאי טום אוקונור ("לשחק באש") מביאים אל הבד את סיפורו האמיתי של גרוויל ווין, שהיה איש מכירות בתקופה שבה המלחמה הקרה הגיעה לשיאה, באיזור משבר הטילים בקובה. ווין נקרא אל הדגל, על מנת לעורר מרגל רוסי, בשם אולג פנקובסקי. פנקובסקי היה קולונל במודיעין הצבאי הסובייטי ובשלב ההוא של חייו גם החל בקריירה חדשה כחפרפרת, אשר במסגרת חפרפרותו העביר סודות חשובים למערב. באותם הימים התקשו במערב לחלץ את ידיעותיו של פנקובסקי ועל כן היו צריכים לשלוח מישהו שיחלץ את המידע ממנו - מישהו שלא יעורר חשד בלב ליבו של ארגון הקג"ב ו-ווין היה האיש המושלם למשימה.

מי מתאים יותר מאיש מכירות בעל ביטחון עצמי כמעט מופרז להיות זה שיוציא את עצמו בדיבורים ממצבים מסוכנים אופציונאליים? האיש הזה בהחלט. הוא מותיר אחריו את אשתו ובנו ויוצא למסע, שממנו הוא עשוי שלא לשוב בכל עלייה נתונה על מטוס חזרה לבריטניה. מה שאף אחד מהצדדים לא לוקח בחשבון הוא שהמרגל הלא מיומן ייקשר לאיש הקשר שלו באופן אישי ויפתח איתו יחסי חברות קרובים וכיצד זה ישפיע על המשימה והשלכותה חלקים ממנה. סרט הריגול הזה מצליח לסחוף ולרתק, לא רק בגלל המתח והעניין הבלתי פוסקים שהוא מייצר, אלא גם בגלל שיש בו פן אישי ואנושי, שלא מציג את הסוכן ואת שותפיו בתור כלים במשחק המסוכן הזה בלבד.


באמת? בשוק? זה המקום הכי טוב שלכם? | באדיבות בתי הקולנוע לב

הקאסט נפלא וצמד הגיבורים הראשיים משכנעים לאורך כל הדרך, בייחוד בנדיקט קמברבאץ', אשר מגלם את אחת הדמויות האמינות והמשכנעות שגילם מזה זמן רב. הוא עבר תהליך לא פשוט בשביל התפקיד שהוא מגלם בסרט וההופעה שלו בהחלט מתגמלת את הצופים, בכל כיוון שמסתכלים עליה - קמברבאץ' באחת ההופעות הטובות ביותר שלו מזה שנים. השחקן הגאורגי המופלא מרב נינידזה משלים את השחקן הבריטי באופן מושלם ושיתוף הפעולה בין השניים ראוי להערכה ומשכנע לאורך כל הסרט וברגעים מסוימים גם מרגש ביותר.

הסרט הזה אולי לא יגרוף סרטים מכיוון שאיננו יוצא דופן באופן ההגשה שלו לקהל הצופים והוא לא ממציא את ז'אנר סרטי הריגול מחדש, אבל מדובר בסרט ריגול נהדר וכזה שעשוי טוב וטוב יהיה אם ילמדו על בסיסו כיצד לייצר סרטי ריגול מרתקים ואפקטיביים. הוא בונה היטב את הרקע של צמד הדמויות וגם אם מותיר את משפחותיהם קצת ברקע ובלי מספיק השפעה והעמקה, הוא מפצה בכך שהוא מבליט את הופעותיהן של שתי הדמויות הראשיות במקסימום. מאז "אלי" המצוינת של סשה ברון כהן, אשר מתחה עוד קצת את הז'אנר של הריגול, רק בפלטפורמה אחרת, לא היה טוב כמו "השליח האנגלי" ולא היו הופעות טובות כאלו הנפלאות של צמד הכוכבים שלו.


תיזהר, כאן תמיד עוצרים אותי החארות מהמכס | באדיבות בתי הקולנוע לב

משפט על הסרט:
מותחן ריגול נפלא, כתוב היטב, בנוי ומצולם נהדר. כזה שלא אכפת לכם שימחזרו את הרעיון שלו גם עוד שלושה עשורים קדימה.

משפט על הבמאי:
דומיניק קוק, שהבולטת ביצירותיו הייתה "על חוף צ'סיל" היבשושית, מבצע את קפיצת המדרגה אשר לה המתין ומביים במיומנות את מותחן הריגול הנהדר הזה.

משפט על השחקנים:
בנדיקט קמברבאץ' בהופעה יוצאת מן הכלל וכמעט חד פעמית בשלבים מסוימים, נינידזה מתגלה לקהל הלא אירופאי בהופעה מאופקת, מחושבת ומרשימה. בצד הדרך תוכלו לראות את ג'סי באקלי, שאין כמעט סרט בשנתיים האחרונות שהיא לא מציצה ממנו, בהופעה טובה מאוד, כהרגלה. אנגוס רייט ("אשת הברזל", "מליפיסנט") ורייצ'ל ברוסנהן ("הגיבורים של בוסטון" ו"שעה של גיבורים") מקשטים את הקאסט גם הם.

משפט על אורך הסרט:
שעה, ארבעים וקצת דקות הם בהחלט זמן סביר לספר את סיפור הגבורה המרתק הזה.

סיכום המבקר
10/
7.5
תגובות
כתוב תגובה ותהיה הראשון להגיב על "השליח האנגלי": מותחן ריגול מצוין
סרטים בקולנוע