פורץ לתודעה

טלוויזיה
שבע שנות פעילות בסך הכל, אבל הפריצה הגדולה מתרחשת ממש בשנתיים האחרונות. קלווין האריסון ג'וניור פורץ לתודעה דרך שני סרטים, בהם הוא מגלם תפקיד ראשי ויוצא דופן. הישארו לעקוב.

פורץ לתודעה
פורץ לתודעה

האמריקאי הצעיר, בן ה-26, שהתגלה לראשונה ב"12 שנים של עבדות" וב"משחק של אנדר", בתפקידים מינוריים למדי, החל לצבור תאוצה במספר סרטים קצרים ותוכניות טלוויזיה מרובות. בסופו של דבר הגיעה הקפיצה בסרט "זה בא בלילה" באחד התפקידים הראשיים והמרשימים, הדרך הלאה המשיכה בריצה מהירה מאוד אל עבר תפקידים גדולים יותר, שהראשון והמשמעותי הוא ב"פנים רבות לאמת" והאחרון שבהם, קצת אחר כך, בסרט "גלים".

היכולת של האריסון ג'וניור לשנות את הבעות פניו בהתאמה מדויקת לחוויה, אותה הוא מעביר לצופה והמנעד הרגשי שהוא מציג בשני הסרטים הללו, הם ההוכחה לכך שמשהו חדש, טרי ומרענן צומח בקולנוע האמריקאי ואף על פי שלעיתים נראה שהוא סתם מותח את את שרירי הלסת שלו ומפריז במחוות מוגזמות, ניכר כי בהחלט אסור להוריד מהשחקן הצעיר את העיניים וכדאי להמשיך ולעקוב אחרי בחירת התפקידים שלו, שמתחילים לתפוס לאיטם צורה ובעיקר צבע ונושאים כבדי משקל וכאלו החוזרים על עצמם.


קבלו אותי להופעה כפולה, בטלוויזיה שלכם | באדיבות yes

פנים רבות לאמתהאמת מבלבלת

את טים רות' ונעמי ווטס כבר פגשנו בתור הורים שמציאותם הולכת ומתערערת עליהם ב"משחקי שעשוע". גם הפעם עולמם עלול להתמוטט עליהם, כפי שמרמז שם הסרט בעברית, בניגוד גמור ורב למקבילו באנגלית. "פנים רבות לאמת" כבר רומז לכם מהדקה הראשונה שמה שאתם צופים בו הוא השכבה העליונה לפאי רועים עמוס ודחוס. לעומת זאת, אם היו מקדמים את פניכם לסרט עם השם המקורי שלו – Luce, כנראה שלא היה לכם מושג לאן בדיוק אתם נכנסים ומה החוויה, אותה אתם עומדים לחוות.

לוס הוא נער צעיר ומבריק, על גבול הגאון. הוא נמצא בכל קבוצה מובילה אפשרית בבית ספרו – דיונים, ספורט וגם נושא נאומים בשבחו של בית הספר וצוותו. הוא אומץ על ידי שני הורים לבנים ופריבילגים ובעצם נשלף ממציאות זוועתית באריתראה, שרק לאחר שנים רבות של טיפולים, אימץ אל עצמו שפה, הרגלים וזהות מקומית. הוא אהוב על ידי חבריו, הוריו ואפילו מנהל בית הספר וסגל המורים, אבל רק מורה אחת מנסה לתקוע סיכה קטנה בבלון הנפוח הזה.


הבן שלך נסיך, רק.....האופל | באדיבות yes

הארייט ווילסון, המגולמת על ידי אוקטביה ספנסר המשובחת, מבחינה בדפוס מדאיג מתחת לכל החזות הנוצצת והמבריקה הזו ומתחילה להעמיד מראות אל פניו של לוס ואל פני משפחתו. בכל תגלית שמתגלה, צומת חדשה נוצרת עבור כל אחד מחברי המשפחה וההשפעות מתחילות להתגלגל כמו כדור שלג. ככה, מבלי לחשוף יותר מדי פרטים על הסרט, אפשר לגשת ובהחלט להיכנס אל הקרביים שלו ואין ספק שתשאבו הנאה קולנועית מסרט שמגיע בכדי להעיר אתכם ולטלטל אתכם ובתקופה של Black Lives Matters, אין מתאים יותר, מאשר לצפות בו.

מהצד השני והפחות קוהרנטי, ישנה העלילה שמצד אחד מתסכלת ומציפה את הצופה ברגשות ומהצד השני משתמשת בלא מעט מניפולציות ותחבולות זולות, שכוללות גם אובר אקטינג מטריד של השחקן הראשי. השטאנץ, עליו מתבסס הסרט, מותיר לא מעט פעמים את הנפתולים העלילתיים, משניים. ואם כבר בנפתולי עלילה עסקינן, הם רבים וכמעט גורמים לסרט לעלות על גדותיו מרוב נושאים, שבהם הוא רוצה לטפל ובהם רוצה לגעת הבמאי הצעיר – ג'וליוס אונה.


איזה יופי הוא נואם? נכון? | באדיבות yes

הסרט מבוסס על מחזה של ג'יי. סי. לי שעלה באוף-ברודווי ב-2016 וככזה הוא גם מתנהל בקצב איטי, מחושב ולא מחסיר באלמנטים מלודרמטיים, כולל פס הקול, אשר לעיתים מזוויע ולעיתים מרגיש מאולץ וכמו פס הקול שלו, גם הסרט - לעיתים מזעזע את הצופים ולעיתים מרגיש יותר מדי; יותר מדי זמן עלילה, יותר מדי התפתחויות ונושאים ועם זאת, גם המון מודעות וכאב וללא ספק שעם הפלוסים והמינוסים שלו, הוא אוחז בגרון ולא מרפה וכנראה שלא תשכחו אותו גם כמה ימים לאחר הצפייה בו.





גליםהים סוער, הדגל השחור מונף

עם תחילתו של הסרט, מוביל טריי אדוארד שולץ, הבמאי של הסרט, את צופיו לסחרור בלתי פוסק בתוך רכב, בתנועת מצלמה של 360 מעלות. סחרור שמתחיל את הסרט בתור כיף גדול, אבל גם רומז על המשכו הבלתי צפוי וההולך ומדרדר. שולץ המקסיקני בן ה-32, בסרטו השלישי בסך הכל והשני עם קלווין האריסון ג'וניור (אחרי שגילה אותו ב"זה בא בלילה") מגיע בשביל להתחקות אחרי חייהם של משפחה אמריקאית שחורה ופריבילגית למדי. נוף ובסיס כללי המזכיר מאוד את הסרט "פנים רבות לאמת", בכל הנוגע לרקע של הבחור הצעיר, אבל עלילה ומשפחה שונה לחלוטין.


שתדע לך שיש מקומות שבהם אם אתה לא מחזיר "כיף", תולים אותך | באדיבות yes

מי שהספיק לגנוב הצצה קולנועית על השחקן המוכשר הזה ב"זה בא בלילה" וגם ב"פנים רבות לאמת", יצטער שלא יצא לו לחוות את הדרמה הנפלאה, המרגשת והעוצמתית הזו, במסגרתה שוב מתגלה האריסון ג'וניור בתור הדבר האמיתי ובתור אחת התקוות הגדולות של הקולנוע, בין אם הוא מוקרן בבית או בחוץ. הקורונה דחקה את הסרט הזה אל מחוץ לאולמות הגדולים, בהקרנות מסחריות ותחמה אותו בין שלל פסטיבלים, שם זכה שולץ להכרה והמון כבוד על יצירה נהדרת, אבל ההפצה הרחבה עדיין עברה למסכי הטלוויזיה, קצת בניגוד לכל התכניות.

קלווין האריסון ג'וניור מגלם שוב את תפקיד הבחור הצעיר והמוצלח. הפעם הוא לא הנחנח היחסי, שמצטיין בכל התחומים, הוא ספורטאי נהדר וחזק ויש לו הורים דומיננטיים, שוב, שדוחפים אותו להצלחה ובמיוחד האבא. אביו הוא סופר פושר והוא לא מוכן לקבל בינוניות מבנו, גם במחיר של איבוד הקשר האנושי איתו. חיזוק הקשר הפיזי ביניהם והאימונים המשותפים, שכוללים דחיקה של טיילר הצעיר למצוינות, מגיעים על חשבון מקומות אחרים באופיו ובמזל שהדרך הזו מתווה לו והמציאות טופחת על פניו, בשיטת הגלים, גלים.


מקווה שהבאת משהו טעים, אני מת מרעב | באדיבות yes

לטיילר הצעיר יש גם אחות, שבחלקו הראשון של הסרט מקבלת מיני תפקיד ומעט מאוד נתחים עלילתיים ואילו בחלקו השני היא הכוכבת הראשית ובכך הסרט עצמו מקבל חלוקה כמעט שווה לסיפורי צמד האחים. בכל אחד מהסיפורים ישנה דומיננטיות עצומה עבור הצילום ופס הקול הנפלאים, שמחבר שולץ לסרטו ובעזרת תצוגות משחק מופלאות, לא פחות, של האריסון ג'וניור ושל טיילור ראסל הפאזל מושלם לכדי יצירה נוגעת, מרטיטה ועוכרת שלווה.

הבמאי הצעיר מבקש לקחת את צופיו למסע בין גזעי, בין משפחתי ובעיקר כזה המעמיד מקרים קשים בפרופורוציות ומשתמש בלב האנושי בתור גשר גדול, שמהווה מתווך כאשר דורש הבמאי מצופיו לנסות ולהבין ולהתחבר למצבים בלתי אפשריים. זהו מסע עמוס בחמלה, גאולה והשלמה וקשה לומר עליו יותר מדי, מבלי לקלקל לחלוטין את ההנאה שבו ולחשוף פרטי עלילה שלו, אבל הסרט הזה ייקח אתכם איתו וגם כן יישאר עוד קצת לאחר שתסיימו את הצפייה בו ויוכיח פעם נוספת, שגם בגיל צעיר למדי, האריסון ג'וניור יודע בהחלט לקחת בחירות נכונות בסרטים, בהם הוא מככב.



"פנים רבות לאמת" ו"גלים" מוצגות כעת ב-yesVOD
סיכום המבקר
10/
7.5
תגובות
כתוב תגובה ותהיה הראשון להגיב על פורץ לתודעה
סרטים בקולנוע