"מאדאם קירי": מיני קירי

ביקורות
סיפור חייה ותגליותיה של המדענית, זוכת פרס הנובל, מובא אל המסך באופן די מאכזב וחלש וגם רוזמונד פייק לא מצליחה להציל את הסרט, בעודה שוקעת יחד איתו בתצוגת משחק מאולצת ואובר דרמטית.

"מאדאם קירי": מיני קירי
"מאדאם קירי": מיני קירי

דחיית הסרט עשתה לו רק טוב...בעיקר בכל הנוגע לקהל הצופים של אולמות הקולנוע, שלא היו צריכים לשלם בשביל לראות את סרט הטלוויזיה האפרורי והמשמים הזה. מארי קירי מקבלת זמן מסך לא מספק ולא ראוי וכאן זה בדיוק זה נעצר, כאשר מדובר בסרט שמנסה לשלב מינוחים טכניים אל מול סיפור אהבה שמרגיש תפור ומאולץ, מאשר מרגש וייחודי. התוצאה הסופית היא שאף נתח עלילתי לא מקבל פיתוח ראוי או מעניין, יורד כמו שהוא עולה והצופים נותרים עם סרט נשכח ומיותר למדי.


אני רוצה לספר לכם את סיפור חיי, לכו לישון טוב לפני כן | באדיבות סרטי פורום פילם

סיפורה של מארי קירי מתחיל מהאמצע, ללא הכנה מוקדמת על ילדותה, נערותה והתבגרותה בפולין. לא מעט סרטים לוקחים את הכיוון הזה, אבל במקרה הספציפי הזה אולי הסרט היה יכול להעניק לצופה רקע מסוים על המוטיבציות של הגיבורה הראשית שלו והסיבות לכך שהיא הפכה להיות מי שהיא, בסופו של דבר. במקום לקבל רקע מסוים, תסתפקו בהיכרות ממש קצרצרה עם מדענית ארוגנטית, נוירוטית וחסרת סבלנות, שבטוחה שהשמש זורחת לה...משם.

מהר מאוד היא תפגוש בבעלה לעתיד והעלילה תתגלגל במהרה לאורך השנים, מבלי לשמור על מבנה עלילתי קבוע. העובדה הזו תכלול המון תסכולים עבור הצופים, שיתקשו לקבל תשובות בעבור המון שאלות – טכניות ועלילתיות. מה בעצם מגלה גיבורת הסרט, מבחינה מדעית? מה המשמעות של כך מכמה בחינות? שאלות שעליהן יקבלו הצופים תשובה ברורה אך ורק בערך באמצע הסרט ועדיין, ככל הנראה, יתקשו להתחבר אל שאר האלמנטים בסרט.


סיפור אהבה אפור ומשעמם | באדיבות סרטי פורום פילם

המינוחים הטכניים, כאמור, לא ברורים ולא עוזרים לשפוך אור על העלילה והדמויות המרכזיות עצמן מרגישות מנותקות זו מזו ובכלליות. רוזמונד פייק מעניקה הופעה בינונית ומאולצת, כאשר בלא מעט שלבים היא מנסה לייצר תצוגת משחק היסטרית וצעקנית, שתגרום להאמין בכוח כמה שמאדאם קירי הייתה טיפוס נוקשה ולא מוסיפה לכך העובדה שפייק מלהגת במבטא בריטי מוגזם ומשדרת תחושה מזויפת ולא אמינה במרבית השלבים של הסרט.

המבנה העלילתי של הסרט עובד על דילוגים ופיזוזים קצרצרים על נתחי עלילה מרכזיים, שיכלו לקבל פוקוס הרבה יותר ארוך ומקיף. מכירה את בעלה – בום, בום והם נשואים. הריונית שכמעט לא מצוינת בתור אחת כזו ובום - ילדה ראשונה. היריון נוסף, שעליו מדברים פחות מדקה ובום – ילדה נוספת. תגליות מרעישות, פרס נובל והופ...הנה הסרט בשלביו האחרונים, כאשר הוא מרגיש שהוא ממש חלף עם הרוח, מבלי להתמקד בשום נושא או תקופה חשובה בחיי המדענית.


אני ארקח שיקוי שיעביר לכם את הסרט בטיל | באדיבות סרטי פורום פילם

באמצע הסרט ולצד שלבים עלילתיים חשובים, מדלג התסריט להשפעות התגליות המדעניות של בני הזוג קירי בימים שלאחר מותה. דווקא הסצנות הללו שופכות אור, עבור הצופה הממוצע, בנוגע לפעלים היוצאים לתגליותיה וכיצד נעשה בהם שימוש בתקופות מודרניות יותר ועם זאת ולאור ההתפתחויות הדלות והחולשה הכללית של הסרט, מדובר במקבץ יוצא מהכלל, שאינו משקף את הכלל.

אולי זו עצם העובדה שסיפור חייה של קירי היה פחות מעניין מזה של מדענים מהפכניים אחרים, אבל אין ספק שהתסריט, הבימוי והחיפוף הכללי של מרג'אן סטראפי בסרט הזה מעניקים לצופים תוצאה בינונית, במקרה הטוב. הכוונה הטובה לייצר סרט חשוב, על אישה מאוד חשובה, מייצרת תוצר סופי די מאכזב, שטוב שלא השתחרר לבתי הקולנוע ובהחלט ניתן להסתפק בצפייה ביתית בו.


אני דן אתכם לכמעט שעתיים של שיעמום לא מספק | באדיבות סרטי פורום פילם

משפט על הסרט:
לא הייצוג הקולנועי שהייתה מפללת לו המדענית הדגולה והמפורסמת, אבל גם ייצוג קולנועי כלשהו חשוב במקרה הזה.

משפט על במאית הסרט:
מרג'אן סטראפי, הבמאית האיראנית, אשר משכה את תשומת הלב עם סרט הביכורים שלה: "פרספוליס" המופתי וקינחה לפני ארבע שנים עם סרטה הרביעי "הקולות" (בכיכובו של ריאן ריינולדס) מורידה עוד פעם הילוך ונראה כי היא צריכה לנוח ולחשב מסלול מחדש.

משפט על השחקנים:
דווקא בסרט על כימיה היה מצופה שנראה כזו בין השחקנים הראשיים, אבל זה לא ממש קורה. רוזמונד פייק וסם ריילי ("קונטרול") בתצוגות משחק בינוניות ומאולצות להחריד, לא מצליחים להרים את הרמה של הסרט ולא מצליחים לפתח כימיה בינם לבין עצמם. אניה טיילור-ג'וי, אשר מאז התפרסמה בענק בזכות הסדרה "גמביט המלכה" בתפקיד קטן.

משפט על אורך הסרט:
שעה וארבעים, נטו. מרגיש קצר, לא ממצה ולא מספק בכלל ואם התלונה היא שהסרט קצר מדי, אפשר להבין שהוא התנהל בריצות, קפיצות ודילוגים.



"מאדאם קירי" יעלה בבכורה היום (חמישי ה-24/12) ב-yesVOD ו-STINGTV
סיכום המבקר
10/
5.5
תגובות
כתוב תגובה ותהיה הראשון להגיב על "מאדאם קירי": מיני קירי
סרטים בקולנוע