"חינוך רע": הדרך לגיהנום

טלוויזיה
בחסות הקורונה ושלל ספקי התכנים בטלוויזיה, קיבלנו בזמן אמת סרט רלוונטי ואקטואלי לתקופה ובכלל סרט נהדר, שמעלה לדיון את אחת המעילות הגדולות בהיסטוריה האמריקאית, שהתרחשה בין כותלי בית ספר.

"חינוך רע": הדרך לגיהנום
"חינוך רע": הדרך לגיהנום

יו ג'קמן הפך בשנים האחרונות להיות מזוהה בעיקר בתור וולברין; השרירי, הזועם, בעל טופרי האדמנטיום ויכולת הריפוי המהירה. חלקנו הספיק כבר לשכוח תפקידים עילאיים שלו לפני ותוך כדי המיתוג, בתור דמות שליוותה לא מעט מסדרת סרטי "אקס-מן". אבל דווקא סרט שירד מתחת לרדאר המקומי, ממש לא מזמן, מיקם את ג'קמן עם תפקיד שדווקא די הזכיר את התפקיד שגילם בסרט הנוכחי של HBO.


אל...תגיד....לוגאן | באדיבות yes

"המועמד המוביל" היה סרט שיצא לפני כשנתיים בארצות הברית ובארץ פסחו על הפצתו עקב ביקורות ותגובות פושרות ברחבי העולם (כאילו זה מנע מסרטים מדרגים נמוכים הרבה יותר לעשות עלייה). במסגרת הסרט ההוא, גילם ג'קמן את תפקידו של סנטור בשם גארי הארט, שהיה אמור להתמודד חזק במירוץ לנשיאות ארצות הברית בשלהי שנות השמונים ונפל בגלל פרשיית אהבים מחוץ לנישואיו.

בתור הסנטור הארט, צייר ג'קמן תמונה של אדם אכפתי, מורד לקרקע וכזה שבאמת רוצה לבצע שינוי ולא בשונה בהרבה, גם תפקידו הנוכחי מזכיר לא מעט את אותו התפקיד רק במשרה רמה אחרת ובעבירה שונה לחלוטין. כאן מגלם האוסטרלי בן ה-51(!!!) את דמותו של פרנק טאסון, מפקח בתי ספר של רוזלין, שבלונג איילנד והוא מוצלח...מאוד! כך גם מספר לצופים קורי פינלי, במאי הסרט, כבר עם פתיחתו ועם נאומי תודה של חברי הסגל על הגעת התיכון למקום הרביעי במדינה.


מקום שלישי אינו מילה גסה | באדיבות yes

כולם כל כך נלהבים מהמיקומים של התיכון, מהצלחותיהם של התלמידים ומהאיש המקסים, הכריזמטי והשובה, עד שאף אחד לא באמת מעז לפשפש בתוך התקציבים וחלק בלתי מבוטל מהוצאותיו של המפקח הלבבי והעוזרת הנאמנה והיעילה שלו – פאם גלוקין. ערך האזור עולה גם בזכות ההצטיינות היתרה של מערכת החינוך וזו עובדה שמצוינת ומוזכרת השכם וערב, לא מעט פעמים ולא נראה שיש סיבה נראית לעין לחפש מינוסים בתוך ים הפלוסים המוזכר לעיל.

כל זה משתנה כמובן כאשר תלמידה שמבצעת כתבה על עוד אחד ממפעליו של פרנק – גשר עילי, שהולך להיות מוקם לרווחתם של התלמידים וכמובן לרווחת הדירוג התיכוני, הולכת וחושפת בעיקר לעצמה, בתחילה, בזבזנות מיותרת בפרויקט וכמו כן גם מצליחה לשים את ידה על ערמות על גבי ערמות של חשבוניות ששולמו מכספי בית הספר על הוצאות שאינן קשורות בשום קשר שהוא לבית הספר, אלא דווקא לאלו שמתפעלים אותו.


מי היה מאמין שדווקא מכאן תבוא הנפילה? | באדיבות yes

מכאן והלאה העלילה הולכת ומתפצלת לכמה כיוונים, כאשר היא כמובן מובלת על ידי ג'קמן, שהולך וחושף טפחים על גבי טפחים מאישיות כמעט נסתרת מעיני הקהילה שאותה הוא מרבה לשרת בחיוך רחב. אליסון ג'ני מובילה טפטופי עלילה נוספת של פאם גלוקין, שנכנסת למערבולת משלה ולבסוף, הצלע כמעט הכי חשובה, שדווקא לא מרבה לקבל זמן מסך עודף, היא עלילתה של ג'רלדין ויסוואנתאן, אשר מגלמת את רייצ'ל, העיתונאית הצעירה שדווקא מכולם, מצליחה להעלות את הביוב אל מעל פני הקרקע.

הקו העלילתי המפוצל לעיתים קצת מאבד כיוון וזאת בעיקר נוכח עצם העובדה שהתחקירים היו יכולים לקבל במה קצת יותר משמעותית ועם זאת, הסרט הזה נשען בעיקר לא מעט על הופעותיהם הנפלאות של ג'קמן וג'ני, שמציגים שני סוגים של אישיות שונה ונפרדת לחלוטין ולכן נפלא לראות את השקיעה של שניהם בתוך הבוץ, כזו המשחררת מכל דמות סט שונה לחלוטין של תגובות ושל התנהגות.


בא לי להיחנק כבר מהמיצים הבריאים האלה | באדיבות yes

הקטבים המרכזיים גם אצל הגיבור וגם כיצד הוא נתפס בידי הצופים מתמקדים בעיקר בעובדה שאי אפשר להתעלם מהעובדה שאכפת לו מהדור הבא ולא בכדי הוא זוכר או משתדל לזכור את שמות כל אלו הפונים אליו ולתת להם יחס של דלת פתוחה תמיד. טאסון נראה כאיש שהשליחות שלו היא מעל הכל, אבל איפה שהוא באמצע הדרך הוא הפך להיות אסיר של מספרים, סטטיסטיקות, דירוגים ומיקומים ועוד קצת על הדרך הוא גם הרגיש שהוא יכול לפצות את עצמו על ההשקעה הבלתי פוסקת, גם על חשבונם של אלו שאותם הוא משרת.

סרטו השני של פינלי גם כן מגובש קצת פחות, כפיצול העלילתי שלו, כאשר במרביתו הוא נושא את דגל הדרמה הממסדית המתרחשת בין כותלי בית הספר ומהצד השני הוא לעתים מתפקד בתור סאטירה חברתית וממש לעתים רחוקות הוא גם נוגע במקומות הנועזים, בתור מותחן תחקירני וכאשר שלושתם נפגשים הוא מעט מתקשה לשמור על הוויסות. אבל על אף הטענות ואיבוד הקו המנחה הרציף, התוצאה מצליחה להיות מרתקת ולא משעממת לרגע אחד.


לא תראו את הפרצוף הנפול הזה במרבית חלקי הסרט | באדיבות yes

הסרט הצליח להוציא תגובות חיוביות בלא מעט פסטיבלים, עובדה שגררה אחריה את רכישת HBO למוצר שיש לו בדיוק את הזמן הנכון לצאת ברחבי העולם, כאשר מרביתנו עדיין ספונים בבתים והמסכים הגדולים ביותר שיש בסביבה, הם אלו אשר תלויים על קירות הסלון. אין ספק שהסרט הזה לא היה מצריך יציאה מהבית בכל אופן ועל כן החשיפה המוגברת שהוא מקבל עכשיו משרתת אותו באופן פשוט נפלא ויוצא מן הכלל, בטח כאשר התחרות מצד נטפליקס היא כמעט בלתי נגמרת.

בשבוע בו מרביתנו עדיין מתלבטים האם להחזיר את ילדינו לבתי הספר וזקוקים להסתמך על אישיותם של אלו שמחנכים אותם, דווקא בולטת העובדה שצד אחד של גיבור הסרט הוא הצד שכולנו היינו רוצים לראות אצל המחנכים של הדור הבא ועם זאת, להבין שעדיין תחת מעטה החייכנות והרצון להרים את ילדינו לגבהים ושיאים, עשוי להסתתר צד אפלולי שמוכן לשבור לא מעט קופות חיסכון בשביל לדאוג לעצמו לפני כולם.


אם לא תזרמו איתי, החמסה הזו תהיה גם המיקום אליו ניפול | באדיבות yes

משפט על הסרט:
במקום הנכון ובזמן הנכון. עשוי היטב ומעביר את המסר וכמובן לא מלאה או מתיש לשנייה אחת ועם עלילה ונושא שכאלו, גם זה בבחינת ניצחון.

משפט על הבמאי:
קורי פינלי עם עליית מדרגה קלילה מסרטו הראשון – "גזעיות" ועם בימוי מאוזן, שלא נותן לנפילות רגעיות להשפיע על התוצאה הסופית.

משפט על השחקנים:
ג'קמן כובש ונפלא בתפקיד הדרמטי שלו, ג'ני חדה כתער ומשכנעת ולצידם גם ריי רומנו האהוב וג'רלדין ויסוואנתאן ("מאבדים את זה") הצעירה והמבטיחה.

משפט על אורך הסרט:
שעה וארבעים. מדוד ומדויק. לא צריך יותר או פחות. בחירה נכונה.

"חינוך רע" זמין לצפייה ב-yesVOD

סיכום המבקר
10/
7.5
תגובות
כתוב תגובה ותהיה הראשון להגיב על "חינוך רע": הדרך לגיהנום
סרטים בקולנוע