צייר לי ילד קאראטה חדש - חלק ג'

טלוויזיה
הסדרה שהחזירה את "קראטה קיד" אל הבמה היא לא פחות מהברקה טלוויזיונית של ענקית הרשת ושיתוף הסרטונים. כנראה שאין זמן טוב יותר לחזור לפשטות והילדות, מאשר כעת ועל הדרך לקבל מנה גדושה ומודרנית מהממתק הטלוויזיוני הנפלא הזה.

צייר לי ילד קאראטה חדש - חלק ג'
צייר לי ילד קאראטה חדש - חלק ג'

בשעה טובה ומוצלחת, סיימתם את כל ההכנות על מנת להתחיל לצפות ב"קוברה קאי" וכמו רבים וטובים לפניכם, גמעתם את העונה הראשונה בבינג' מסחרר (ולא רק כי אין שום דבר אחר לעשות או לראות) ואיזו עונה נפלאה זו הייתה. לעיניי מתבוננים נייטראליים יהיה קשה להבין את ההייפ ואת גודל ההישג, אבל מי שחווה את סדרת הסרטים המקורית ובעיקר את הסרט הראשון, בזמן אמת, יודע ומבין בדיוק איך סדרה, שבכל מתכון ופורמט אחרים הייתה הופכת להיות בנאלית ולא מרגשת בכלל, הופכת להיות קלאסיקה מודרנית לצפייה עבור ילדי שנות השמונים ואולי גם עבור הדור הנוכחי.

גם ילידי המאה הנוכחית אשר עשו עבודת הכנה בצפייה בסרטים, שאבד על מרביתם הכלח, ימצאו כי האינטרפרטציה של צוות התסריטאים ויוצרי הסדרה - ג'וש הילד, ג'ון הורביץ והיידן שולסברג, היא חדה, מדויקת ומתאימה לרוח התקופה ובאותה הנשימה גם עושה המון כבוד למקור. המשכיות היא שם המשחק ועל כן התסריטאים, שכמובן היו חלק מצוות ההפקה דאגו לאחד את השמות הבולטים מסדרת הסרטים, מינוס פאט מוריטה כמובן, וזאת בכדי לספק את המשך הקסם עבור ילידי שנות השמונים והתשעים, באופן ישיר ומובהק.


געגועים לביצועים חמים | צילום: IMDB

זוכרים שפאט מוריטה השתתף אי שם באמצע שנות התשעים באחד מפרקי "הנסיך המדליק"? וזוכרים שכמה שנים לאחר מותו יצא הרימייק, בכיכובו של ג'יידן סמית'? אז הקשר הרעוע, אך המתמיד, בין משפחת סמית' למשפחת "קראטה קיד" נמשך גם בעצם קיומה של הסדרה "קוברה קאי". סמית' האב רשום בתור אחד מהמפיקים בפועל - תפקיד די מעורפל בעולם הקולנוע והטלוויזיה, אבל מעיד על תרומתו היחסית של השחקן המפורסם לבריאתה של הסדרה הטלוויזיונית, אשר הפכה למן המשך חסר די רציף לסדרת הסרטים שכבתה אי שם בשלהי שנות השמונים.

אז מה קורה ב"קוברה קאי"? כל צופה שעשה הכנה או זוכר מספיק טוב את הסרטים מהאייטיז (ומחק מהזיכרון את ההוא מהניינטיז) זוכר את הדוג'ו של ג'ון קריס, שסימל את כל מה שרע בעמק וברגע שדניאל לארוסו השבית את התלמיד מספר אחד והבלונדי המעצבן של קריס, קרס עם השניים גם הדוג'ו ובהמשך גם קרס הקריס, בסופו של דבר. מה שהעונה הראשונה של הסדרה תספר לכל הצופים, שלא המשיכו לחשוב מה קרה עם שתי הדמויות המרכזיות בסרט הראשון בהמשך חייהם, הוא....מה קרה לשתי הדמויות המרכזיות בהמשך חייהם וכאמור, כל הצוות המקורי של הסרט הראשון חוזר במלוא הכוח לסדרה.


נחשו מי פותח את הדוג'ו מחדש? | צילום: IMDB

ג'וני לורנס קם בוקר אחד, כאשר הוא שיכור מהתחת והולך לעבודה המחורבנת שלו בתור שיפוצניק, שגר במתחם מגורים דמוי מלונית, בדיוק כמו זה שבו התגורר דניאל לארוסו בסרט הראשון. הוא קם לבד, בדירת שמאוד מזכירה את דירות הרווקים מהסוג הגרוע ביותר והוא נדרש ללכת לעבודה די נחותה, שהוא שונא ובעלת לקוחות מעיקים למדי. אחת כזו גורמת לו לאבד את משרתו וכאילו שכל זה לא מספיק, גם האוטו שלו חוטף טוטאל לוס מחבורת בנות עשרה, שנראות ומתנהגות כמו מלכות שכבה ביצ'יות – כאלו שהוא התרגל לחיות במחיצתן.

אם לא מספיקה העובדה שג'וני מאבד בתוך 24 שעות יותר מדי, הרי שהוא ממשיך להיחשף לעוד ועוד פרסומים על יריבו משכבר הימים – דניאל לארוסו ולעסק שלו – סוכנות רכבים יוקרתיים, שגם לוקחת על עצמה עבודות תיקונים לרכבים פגועים. לארוסו עצמו פוגש בג'וני ומתעקש לקחת עליו את התיקון ובין השניים מתחילים לעוף ניצוצות היריבות מהעבר, רק שהפעם יחסי הכוחות הראשוניים התהפכו; העשיר והמיוחס הוא לארוסו ואילו ג'וני, בן עשירים לשעבר מחזיק בפיסות מזומנים האחרונות רק בשביל לצוף מעל המים. העונה הראשונה כוללת לא רק את דור המקור, אלא גם את דור ההמשך, שיילכו ויזרמו עם המשך הפרקים ובחסות היריבות ארוכת השנים של הפאפות - לורנס את לארוסו.


אני זוכר את הלוזר הזה, רוצים לראות אותו גם כן? | צילום: IMDB

היוצרות התהפכו? לארוסו נהיה דושבאג? תעברו את הפרק הראשון ותראו איך זה הולך ומתפתח. יוצרי הסדרה לא בחלו באף אמצעי שנועד להדגיש כמה הסדרה תלויה, ממשיכה ומעריכה את סדרת סרטי המקור. פלאשבקים לסרטים רודפים בזה אחר זה ולא מעט סצנות שהן בבחינת הומאז' למיטב הסצנות של סדרת הסרטים וכמובן ערימות של קריצות לאותם חומרי המקור, המלווים בהמון הומור מודע לעצמו, כזה שפחות התקיים בסרטים משנות השמונים, שאופיינו בהרבה יותר רצינות וחשיבות.

ליבת העונה הראשונה היא קודם כל ג'וני לורנס ומיגל דיאז, הילד שאותו הוא מטפח ובזכותו הוא פותח מחדש את מכון "קוברה קאי" על מנת להדריך ילדים שהסטטוס החברתי שלהם הוא בדיוק ההיפך מזה שלו בתור נער צעיר. האם ג'וני לורנס צימח לב והוא מוותר על גינוני הדושבאג מימי קדם? חיזרו לתשובה בפסקה הקודמת ואם לא מצאתם את הרמז הברור, הרי שאתם יכולים לדלג חזרה לכאן ופשוט להתחבר לחוויה הזו, אשר מציעה לכם לא מעט היפוכי תפקידים, בהשראת סרטי המקור ובהתאמה לעידן הנוכחי.


אתה מוכן לעשות קצת נזק? | צילום: IMDB

עם כל האהבה המתפרצת שמציפה איתה הסדרה, ישנם עדיין לא מעט חורים בעלילתה, כי מי באמת הולך להאמין שג'וני לורנס לא נגע בסמארטפון בחייו או לא יודע איך משתמשים בלפטופ? ועם זאת, מה שמנצח עבור הסדרה היא עצם העובדה שהיא יודעת לחמוק בכל פנייה חדה ומהמורה, בהם היא מתקילה את עצמה מראש וזאת בזכות החלפות התפקידים בין הדמויות הראשיות, המקוריות וגם אלו הראשיות בסדרה הנוכחית. חבל ההצלה המרכזי לחורים עלילתיים הוא בעיקר התהליך שעברו הדמויות בעצם התבגרותם, שהוא מעניין וגם אם לא תמיד אמין, הוא מושך ובעיקר מושכת העובדה שכל אחד מהשניים לוקח לו דור המשך שיכול לשאת את הלפיד האישי לאישיות המתבגרת שנוצרה שלושים שנים לאחר המפץ הראשון.

לורנס מלמד את דרכו של "קוברה קאי" – להכות ראשון ובעוצמה, רק שהפעם הוא מדריך קהילת חנונים שחייבים הגנה עצמית ומשנה אותם לבלי היכר. היפוך התפקידים הזה הוא עצם תמציתו של מכון הקראטה – "קוברה קאי" החדש. הצופים לא יכולים שלא להגיב באמביוולנטיות מוחלטת להתפתחות העלילתית – מצד אחד, אי אפשר שלא לגלות סימפטיה לכוכב הראשי של הסדרה, פגום ככל שיהיה ויתאפשר לו להיות. מהצד השני, אי אפשר להישאר אדיש לגיבור הילדות מסדרת הסרטים המקורית. כך מגיעה היריבות בין השניים לשיאים חדשים ובמהלך עונה שלמה האובססיה שלהם זה לזה ולהתפתחות מוסרית, איש איש לעצמו, חוצה גבולות ומרתקת לעין שעור.


שלושים שנה - כלום לא השתנה? | צילום: IMDB

לורנס נע ונד בין אותו נער מוחצן, שרק רוצה להיות הביריון החזק בשכונה, אבל הפעם זה מגיע ממניעים טובים, שכאמור ילמדו ילדים רכים להיות קשוחים כסלע. הנערים אותם יאמן יאמצו טרנספורמציית טינאייג'רים קוטבית וחדה, שעוד תלך ותשתנה ואי אפשר באמת לחמוק מסיפורי אהבת נעורים צעירה וטהורה. היפוך התפקידים בין לורנס ללארוסו ובין הנערים בסדרה, שאותם השניים מעצבים הוא מרתק, הפכפך ומחזיק עונה שלמה שמגיעה לשיא בפרק סיום עונה עוצמתי וכמובן מלא הערכה והצדעה לסרט הראשון.

נכון, אינספור מצבים בסדרה מתרחשים בעיקר בעזרת עבודה תסריאטית מאולצת לפעמים ועימותים רבים היו יכולים לא להיווצר במציאות רגילה, אם פשוט הגיבורים היו ממשיכים בשיחה נורמטיבית, אבל מה הכיף בזה? המכלול הסופי, שכולל עשרה פרקים, הוא פשוט טוב יותר בתור שלם מסך חלקיו שלעיתים רבות מציגים פגמים תסריטאיים, שניכר בהם המגע של רצון ליישר קו מסוים עם הסרטים מהאייטיז. בסופו של דבר מדובר בעונה נפלאה, אשר היא בבחינת להיט מתהווה לבני הדור הנוכחי וגם להורים שלהם. אז יאללה! לבינג' של העונה השנייה.


נתראה בעונה הבאה! | צילום: IMDB

סיכום המבקר
10/
9.0
תגובות
כתוב תגובה ותהיה הראשון להגיב על צייר לי ילד קאראטה חדש - חלק ג'
סרטים בקולנוע