צייר לי ילד קאראטה חדש - חלק א'

קולנוע
בימים של בינג' טלוויזיוני כפוי, נחמד לצאת קצת מהמסגרות שקברניטי הסטרימינג הגדירו ולהתחבר לעבר דרך ההווה. זהו סיפור של המון זמן פנוי שהתחיל עם "קוברה קאי" ונמשך עם כל סרטי "קראטה קיד" לדורותיהם.

צייר לי ילד קאראטה חדש - חלק א'
צייר לי ילד קאראטה חדש - חלק א'

יש ל"קראטה קיד" פינה חמה לכל יליד אייטיז וכמו כל ילד אייטיזי הוליוודי, כך גם שלושת תסריטאי הסדרה "קוברה קאי": ג'וש הילד, ג'ון הורביץ והיידן שולסברג, אשר החליטו ביום בהיר אחד לבסס סדרה על אהבת ילדותם. השלושה הם ילידי סוף שנות השבעים ובדיוק עונים לכל קריטריון הערצה עיוורת של תכני מקור שנוצרו בשנות השמונים. "קראטה קיד" הוא חתיכת פיסה היסטורית וקאלט לכל מי שרצה לצבור קצת ביטחון בשנים בהן הביטחון היה מצרך נדיר ומבוקש ברחבי בית הספר.

השלושה אספו את צמד כוכבי הקאסט המקורי של הסרט, ללא מיסטר מיאגי כמובן (השחקן פט מוריטה, שנפטר לפני 16 שנים) – ראלף מאצ'יו ו-וויליאם זבקה (דניאל לארוסו וג'וני לורנס) ופשוט החלו לערבב את היוצרות מחדש בסדרה שעלתה לשירות הסטרימינג של גוגל - יוטיוב רד. כל העלילה וההתרחשויות החדשות לוקחות חלק כשלושים שנים לאחר אותו נוקאאוט בלתי נשכח שבעט דניאל-סאן לפניו של הבלונדיני הכי מרגיז שראו שנות השמונים, אולי שני לאיוון דראגו האיום.


לא יכולים לצאת לים? אז תראו טלוויזיה | באדיבות yes

האם הסדרה עתירת חורים מוזרים בעלילה? בהחלט. האם ההיגיון מונח לעיתים קרובות בצד? אתם יכולים להיות בטוחים שכן. האם המון המון עובדות מסתדרות בדיוק כפי שכותבי הסדרה כיוונו את עלילתם, על מנת שיסתדרו? לא חשבנו לרגע שלא. האם הסדרה הזו נאמנה לסרט הראשון ברמה שפשוט אי אפשר שלא להתאהב בה מרגע לרגע? ובכן...כן, כן, כן! תקראו לזה הומאז', תקראו לזה חנופה, תקראו לזה איך שבא לכם, אבל בתור בוגרי "קראטה קיד", אין מצב שלא תתאהבו בחטיף הנפלא הזה. בינג' היסטרי והיידה למיטות.

אבל לפני שנתחיל עם סיכום שתי העונות המופלאות ולאחר צפיית בינג' מואצת של יומיים זריזים שטרפו את העונה הראשונה בסדרה, החלטנו שהזמן לחזור למקורות הוא קריטי, מכיוון שבכדי להיות בשלים במאה אחוז לצרוך את הדור הנוכחי והמתבגר, יש להיזכר בדור הקודם והצעיר. מה גם שישנו גם העניין של דור הצופים הצעיר הנוכחי, שככל הנראה יספוג את הסדרה מבלי להיות מוכן למה שהוא עומד לראות. אז בשבילם, בשבילכם ובשביל כולנו, הסקירה המלאה והכי תמציתית שאפשר של התפתחות סרטי ילדי הקראטה למיניהם.


מהיום אתם מתחילים בינג', בשביל להתכונן לסדרה. יש?! | באדיבות yes

"קראטה קיד": תחילתו של הקאלט

לא בטוח שכאשר ג'ון ג'י אבילדסן ליהק את מאצ'יו, מוריטה וזבקה הוא ידע איזו קלאסיקה הוא עומד ליצור. הבמאי, זוכה האוסקר, על "רוקי" הראשון (משנת 1976 - שמונה שנים לפני יצירת הסרט "קראטה קיד") לקח את השטאנץ הבלבואי, הצעיר את גילו של הכוכב הראשי שלו והשליך לכיוונם של הילדים והנוער. מה אתם יודעים? זה תפס ובענק. סיפור על נער, סנסיי מבוגר ואגדי ותנועת עגור אחת, שהפכה להיסטריה רבתי בבתי הספר ברחבי העולם ובניסיונות חיקויים אינסופיים. אם נער הקראטה היה נולד היום, אלוהים יודע כמה ממים וניסיונות הומאז' היו שוצפים וקוצפים ברחבי הרשת. רגע...בשביל זה בראו את דור ההמשך ב"קוברה קאי".

סיפורו של דניאל לארוסו (ראלף מאצ'יו) הצעיר, שמגיע עם אימו מג'רזי הרחוקה לקליפורניה השמשית ובעוד אמא'לה מבטיחה הרים וגבעות, המציאות מחווירה לו את הפרצוף, טופחת וגם בועטת לו בין הגבות. מסובבת. הסיפור הקלאסי, שבמסגרתו הפה הגדול ואומץ הלב של נער אחד מצליחים לסבך אותו עם בריוני השכבה, שבמקרה גם לומדים קראטה אצל הסנסיי הכי אכזר בסביבה. אה, גם ממש ממש במקרה, ג'וני (וויליאם זבקה) - ילד עשיר, אלוף העמק וכמובן מנהיג חבורת הערסים הקראטיסטים הללו היה פעם חבר של מושא חיבתו של לארוסו הצעיר (המגולמת על ידי אליזבת' שו היפיפייה). נערת המריבה היא המצת לחבית הנפץ ומשם הניצים לוקחים את הסכסוך הלאה.


עוד זבוב אחד ואני מכין מרק | באדיבות yes

רוצים עוד מקריות? ממש ממש במקרה, אבל ממש במקרה...השרת באיזור מגוריו של לארוסו הוא יליד אוקינאווה - מולדת הקראטה. מיסטר מיאגי מתברר בתור מומחה קראטה סמוי, שלעולם לא ישתמש באומנות הלחימה שלו ובכן...להילחם. מיאגי (פאט מוריטה) הוא גיבור מלחמה מעוטר ולחם עבור הצד האמריקאי במלחמת העולם השנייה. הסנסיי הזקן, המוסווה כשרת פשוט, פורש את חסותו על דניאל (שבינתיים הופך לדניאל-סאן האלמותי) ומתעמת בענווה עם מדריכם של פרחחי הקראטה של מועדון "קוברה קאי", המונהגים על ידי ג'ון קריס (מרטין קוב), שלחם במלחמת וויאטנם ואכול שנאה כלפי מלוכסני עיניים ובכלליות.

שתי תפיסות העולם הולכות לקראת מסלול התנגשות ובעוד קריס מלמד שנאה את תלמידיו, מלמד מיאגי את דניאל סאן הצעיר חמלה ומלמד כיצד להשתמש בקראטה בשביל להשכין שלום ואיזון בנפשו וכיצד לרכוש את כבוד אויביו בדרך החיים הזו. עוד מלמד הסנסיי המבוגר גם בנוגע לטיפול בעצי הבונסאי הננסיים, שיטה נוספת לטפל בשלוות הנפש. הכל הולך ומתכנס לקראת הטורניר הגדול, במסגרתו כולנו יודעים איך כל הסיפור ייגמר מראש, גם אם עדיין לא הגענו אל סוף הסרט. הבמאי של רוקי בלבואה הולך על הנוסחה המנצחת של סרטי הספורט הקלאסיים ויוצר עוד אחד, שאפילו פולט מועמדות לאוסקר עבור פאט מוריטה, שלא היה לו מושג באומנות לחימה והרוויח מן ההפקר שהפקיר צ'אק נוריס, בעודו מבטל בהינף יד חסונה את השתתפותו בסרט.


אין ילד מהאייטיז שלא ניסה | באדיבות yes

גם אם לא היה לו שום מושג שהוא הולך להיות כזה, "קראטה קיד" הראשון הפך לסרט קאלט עבור ילדי שנות השמונים והתשעים, מודל לחיקוי בכל בית ספר וזיכרון שנחרט באופן בלתי מעורער גם מעל שלושים שנים לאחר יציאתו. אבילדסן יצר קלאסיקת ספורט על פי כל החוקים הקולנועיים של סרטי הספורט וחוקי רוח התקופה והיה שם בזמן הנכון ובשנים הנכונות על מנת להיזכר בשני עשורים בזכות שניים מסרטי הספורט הקלאסיים שלא נס ליחם גם כיום, שלושה עד ארבעה עשורים לאחר מכן.



"קראטה קיד 2" - משנים לוקיישן

הירידה הייתה חייבת להגיע, אבל את ההצלחה הזו היו חייבים להמשיך ואם כבר, אז שתהיה ירידה הדרגתית ברמה וכך באמת היה. מכתב מפתיע את מיסטר מיאגי, שבדיוק רצה שדניאל יעבור לגור אצלו במהלך הקיץ (הקשר החברי הזה הולך ונהיה קריפי מסרט לסרט). השניים קונים כרטיסי טיסה ומטיסים את עצמם לאוקינווה, על מנת להיפרד מאביו של מיאגי (שלא ברור מה החזיק אב לאדם די מבוגר בחיים כל כך הרבה זמן) ומעוררים יריבות ארוכת שנים, שבצורה מפתיעה למדי, מגלה עליה דניאל ממיסטר מיאגי, כמו גם על אהבה נושנה, לפני אשתו של מיאגי (שכל אזכור עליה כמעט נמחק לחלוטין בסרט השני) ממש כמה ימים לפני יציאתם לכיוון האי הצמוד ליפן.


אתה יכול לשחק עוד קצת פחות אמין? כןןןןןן! | באדיבות yes

עלילת הסרט מטיסה, כאמור, את מיאגי ולארוסו לביקור במולדתו של מיאגי - אוקינאווה. המטרה המרכזית של מיאגי היא, כאמור, פרידה מאביו הגוסס ואילו לארוסו רוצה ללוות את הסנסיי שלו, לתמוך בו וכמובן, על הדרך, להכיר את מולדתו של הסנסיי שלו, את מנהגיה, סוד הקסם שלה ולספוג קצת אווירת קראטה ממקור ראשון. הבעיה הגדולה וההפתחתות הדרמטית של העלילה מגיעה מכיוונו של סאטו, איש קשוח ואכזר למדי אשר מחפש נקמה על כך שמיאגי גנב את חברתו בימי צעירותם. סאטו גם שולט בכל מה שקשור לפן הכלכלי בכפר ומהרגע שמיאגי נוחת באוקינאווה הוא מחפש את הנקמה על כבודו האבוד, שלא הושב לו מימי צעירותו.

גם הפעם ההגעה למקום חדש מלווה את דניאל ביריבות חדשה, כמו גם אהבה חדשה (שאת הקודמת הוא מעלים בטקסט יבשושי ולא אמין במיוחד, בתחילת הסרט). אבילדסן מביים את הסרט הנוכחי ומחפף לא מעט, בכדי להגיע לתוצאה הרצויה והיא לייצר סרט המשך, שנתיים לאחר צאת הסרט הראשון והמוצלח. היריבות בין דניאל לבין בין טיפוחיו (ואחיינו) של סאטו (דני קמקונה) - חברו ויריבו המושבע של מיאגי, היא יריבות תפורה בכדי להקנות קצת עומק ובשר ליריבות עתיקת היומין בין מיאגי לסאטו ויש בה הרבה פחות עניין ואמינות מזו שהייתה בינו לבין לורנס.


נגיחה אחורה ואתה מסודר | באדיבות yes

הפלוס בסרט הוא הנופים המרהיבים וחיי הכפר הפשוטים, שמוציאים את מיאגי ולארוסו מקליפורניה המתועשת ועם כל המינוסים והתפירה העלילתית, הסרט מחזיק מעמד היטב וממשיך לבנות על הלב של הגיבורים שלו וגם אם הוא מוציא טורניר ספורט אל מחוץ לכותלי הסרט, המאבק של הטוב ברע ורודף הכבוד האוקינאווי מצליחים לשמור על הקסם וכמובן בזכות השמירה על תבנית עליתית אחידה למדי, בהתבסס על אירועי הסרט הראשון, הצוות ששב לשתף פעולה פעם נוספת מצליח להוציא את קהל הצופים מרוצה למדי.



"קראטה קיד 3" - קריס אנד קרוס

תמו אירועי הסרט השני והנה הגיע הזמן להשלים טרילוגיה, שלוש שנים לאחר מכן וכמובן לפסוע במשעול הפתלתל שמוריד את הרמה של הסרטים למינימום הנדרש בכדי להוציא סרט חדש. כאמור, עוברות שלוש שנים מהסרט השני ונדמה כי הרעיונות של אבילדסן די אזלו והוא בעיקר רוצה להנשים את האגדה הזו ועל כן הוא מתחיל לזלזל בצופיו וזורק כל היגיון עלילתי לפח. זה בא לידי ביטוי בכך שבתור צעד ראשון מתעלם הבמאי מהעובדה שעברו חמש שנים מצאת הסרט הראשון וראלף מאצ'יו, שמגלם את לארוסו הוסיף כמה סנטימטרים לגובהו, העלה כמה קילוגרמים למשקלו ונראה שונה למדי, אבל הקו העלילתי כמעט ולא התקדם מבחינת הזמן - הזוג המוזר חזרו זה עתה מהטיול באוקינאווה ואמו של לארוסו ממשיכה להישמר בתור אח גדול ובלתי נראה.


חכה, חכה איך שאני הולך לאמן אותך! | באדיבות yes

לארוסו נפרד באקט זריז למדי מאהובתו האוקינאווית, שוכח ממנה מהר על אף שבילו זמן מיוחד למדי על האי ועובר ליעד הבא. הוא קונה נכס למיאגי בכספי הזכייה מהתערבות הקרח באוקינאווה ומתחיל במסלול חדש מבלי להיתקל באף יריב מהעבר...ג'וני לורנס כבר לא יריב? לא נורא, כי ג'ון קריס לא שכח לרגע את ההשפלה וההדחה מאולימפוס הקראטה עליו ישב עד לא מזמן (על פי עלילת הסרט). את קריס מאתר טרי סילבר, חבר מימי וויאטנם וביחד הם רוקחים את המזימה ההזויה ביותר ומפתחים את מוטיבציית הנקמה הביזארית ביותר שנכתבה לסרט כלשהו.

קריס כל כך כועס על הילדון והמאסטר הזקן שלו, שהוא מוכן לתת לחברו משכבר הימים (שהוא במקרה גם מיליונר) לאמן את לארוסו בדרך המרושעת של "קוברה קאי" ועל הדרך לשכור את שירותיו של קארטיסט אכזר, שיאתגר את לארוסו ועל הדרך גם יטריד אותו, ברמה של כניסה לכלא. כל העלילה ההזויה הזו מתרחשת בו בזמן שמיאגי ולארוסו מנסים להריץ את חנות עצי הבונסאי שלהם. לארוסו בונה לו חברות-ידידות אפלטונית מעצבנת למדי עם ג'סיקה, השכנה בחנות מעבר לכביש וכמו הידידות האפלטונית והמאולצת, כך המוטיבציה של האנטגוניסטים בסרט וגם מרבית נתחי העלילה עצמה - מאולצים ודי מעיקים.


זה בגלל שמשכת לי באף! | צילום: IMDB

הכל מתועל ומוביל לכך שהסרט ייגמר בטורניר שסופו ידוע מראש, אבל הדרך עצמה היא דרך מאומצת, משוללת מחשבה והיגיון ועל כן מאכזבת למדי. עם כל הנאמר בכל אחת מהפסקאות הקשורות לסרט השלישי בסדרה, אי אפשר להסתיר את החיוכים כאשר מגיע ה-Final Fight ומצליח לסחוט עוד כמה נקודות חיוביות, קלושות למדי...ועדיין מצליח. ואם חשבתם שהיה אפשר להישאר עם צמד סרטי "קראטה קיד" ובסוף סגרתם את טרילוגיית מיאגי ודניאל לארוסו עם טעם מעט חמצמץ, חכו לפרק הבא בתור, שסותם את הגולל על כל תקווה לשיקום וככל הנראה עזר לדחוף את יוצרי הסדרה לקדם את המותג "קראטה קיד" לגאולה של כמעט שלושה עשורים לאחר מכן.





יאללה בובה, נעשה ממך שחקנית קולנוע | צילום: IMDB

חלק א' בסדרת הכתבות של קראטה קיד מרכין את ראשו ונפרד באופן זמני בלבד מדניאל לארוסו, רק בשביל לפנות מקום להילרי סוונק בתפקיד הראשי הראשון שלה בסרט קולנועי כלשהו. השלימו את הטרילוגיה, גם אם לא תמיד זה יהיה נעים ותחשבו...הגרוע מכל עוד לפניכם...בכל הנוגע לסרט הרביעי. בכל הנוגע למה שמתחולל בחוץ - בריאות לכולנו ושעות רבות של בינג' כיפי ומהנה.
תגובות
כתוב תגובה ותהיה הראשון להגיב על צייר לי ילד קאראטה חדש - חלק א'
סרטים בקולנוע