"אל תתעסקו עם חתולים": מייאו...שורטת

קולנוע
לפני כחודש וחצי עלתה לנטפליקס סדרת דוקו מצוינת בשם "אל תתעסק עם חתולים: המצוד אחר הרוצח מהאינטרנט", המספרת על קבוצת פעילי אינטרנט שחיפשו רוצח חתולים, התיאור נשמע לא הכי מעניין, אבל הסדרה מרתקת ומשוגעת.

"אל תתעסקו עם חתולים": מייאו...שורטת
"אל תתעסקו עם חתולים": מייאו...שורטת

האינטרנט הוא עולם חדש ומופלא. אולי כיום הוא לא מרגיש בדיוק חדש, אבל הוא בהחלט מופלא, ה-World Wide Web משתמש בפלטפורמות, שמאפשרות לגרום לעשרות אנשים להגיע ליום הולדת של ילד קטן, שאף אחד לא הגיע למסיבת יום ההולדת שלו, הוא יכול גם להשתמש באותן פלטפורמות לגרום לעשרות אנשים לשפץ בית של ניצול שואה תוך פחות משבועיים והאפשרויות רק גדלות מיום ליום. וכמו שהוא נותן דרור ואור לטוב שבאנשים, מוציא האינטרנט לאור או ליתר דיוק לחושך גם את הצדדים האפלים שלהם ו"אל תתעסקו עם החתולים" מתחילה מנקודת המוצא הזו.

בוקר אחד בהיר (או מעונן חלקית, וגם לא בטוח שזה בוקר, זה לא באמת נאמר) משתמש מעלה ליוטיוב סרטון שבו הוא רוצח בצורה אכזרית זוג חתלתולים קטנים. המטרה של אותו משתמש היא ליצור משחק של חתול ועכבר בינו לבין קהילת אוהבי החיות וכמובן לספק את היצר המעוות שלו. מספר אוהבי חיות רואים את הסרטון ומחליטים לעשות את המעשה המבורך ולרדוף אחריו, אבל הנבל שלנו חכם ומתוחכם, הוא משאיר פירורים קטנים בשביל שימצאו אותו או לפחות שיחשבו שהם קרובים למציאתו וגורם למתנדבים הוירטואלים שלנו לעבוד שעות על גבי שעות על מנת למצוא אותו, את ההמשך נשאיר לסדרה, אבל הסיפור רק מתחיל בזה ולא מסתיים כל כך מהר.


הבלשים החדשים | צילום: Imdb

"אל תתעסקו עם חתולים" ממשיכה שושלת ארוכה ומהנה (כמובן ביחס לנושאים המדוברים) של סדרות שמוכיחות שהמציאות עולה על הדמיון עם סיפורים מוזרים ומרתקים. "הג'ינקס" ו"לעשות רוצח" הן שתיים מהסדרות היותר מוכרות בתחום ההולך ומתפתח של סדרות דוקו על מקרי רצח, אונס, חטיפה ושלל המעשים האיומים שאדם עושה לחברו, בעוד שבארצנו קיבלנו את "צל של אמת" מאת יותם גנדלמן וארי פינס המנסה להוכיח את חפותו של רומן זדורוב ברצח תאיר ראדה ז"ל.

מה שמיוחד בסדרה הוא לא רק הסיפור עצמו, על הרוצח ועל החבורה האינטרנטית שמחפשת אותו בחינם ללא עלות וגם עושה עבודה מדהימה בכך, אלא הסדרה מעבירה אותנו לדור חדש של חוקרים, אמנם כרגע זה לא בתשלום, אבל החקירות ברשת הן העתיד. לא מזמן העלנו כתבה על "בלינגקאט: אמת בעידן הפייק-ניוז" ולוחמי הסייבר, "אל תתעסקו עם חתולים" מוכיחה לנו שלא מדובר במקרים חד פעמיים והעתיד כבר כאן, בינתיים בסדרות דוקו, אבל הוא כבר כאן.
גם התזמון בסדרה מיוחד יחסית וספק אם נכתב מראש כך שייצא ביחד עם הסרט "ג'וקר" בכיכובו של חואקין פיניקס, נראה כי חייו של "גיבור" הסרט (למרות היותו נבל) הולכים יד ביד לחייו של אותו ג'וקר מיוסר ומצחקק אותו חואקין פיניקס ניפק לקהל הרחב, ניתן לראות את הקו המקביל לא רק בין הג'וקר לבין אותו נבל אלא גם האימהות שנראות כבבועת מראה אחת לשנייה, האם מדובר בחקר מצוין של כל עוסקי מלאכת הג'וקר או סתם מזל לא נדע, אבל קשה להתעלם מהחיבור בין השניים.

קצת על הכוכבים בסדרה וזה לאו דווקא הרוצח המתועב, אלא האנשים שעשו ימים כלילות בשביל למצוא אותו, תשומת הלב שלהם לפרטים מדהימה והפתרונות שלהם מתוחכמים, אם ברקע יש שיר שקשה לשמוע, הם כבר ידעו להגיד מי הזמר, איפה הוא הושמע ומה משמעות השיר, שלא נדבר על שפת המקור של השיר. זה ממשיך עם חפיסת סיגריות, שואב אבק שנמכר רק באזורים מסויימים, אין פרט שהחבורה מפספסת, הם משאירים למשטרה אבק בכל הנוגע לעבודת הבלשות וכרגיל מראים שהמציאות יותר מעניינת מכל סרט בדיוני ודמיוני שניתן להעלות.



אל תתעסקו עם חתולים! | צילום: Netflix

הסדרה מתחילה עם סיפור קטן יחסית (ככל שרצח ברוטאלי של חתלתולים יכול להיות קטן) וממשיכה לסיפור שייתכן ושמעתם עליו בעבר בחדשות, הכל נבנה בהדרגתיות ומבלי מתיחות או לעיסות מיותרות, כולל כמה ניסיונות לערער את בטחון הצופה וזאת בכדי לשמור על החדות והערנות. חשוב לציין שלמרות המעשים הגרפים שעליהם מבוססת הסדרה, לא מראים את המעשים עצמם ומהצד שני יש אזכורים ברורים ולא מעטים לנושא.

לסיכומו של דבר, אם תהיתם לעצמכם מה אלו הן סדרות הדוקו-קריים שכולם מדברים עליהם בעבודה, "אל תתעסקו עם חתולים": המצוד אחר הרוצח מהאינטרנט" היא ללא ספק התחלה טובה בשביל לאהוב את הז'אנר. היא הוליוודית לא פחות מכל סרט הוליוודי אחר וזה מבלי לנסות. אורכה מתפרש רק על פני שלושה פרקים, ככה שאם קרה הדבר האבסורדי ולא אהבתם אותה, היא תיגמר מהר מאוד. רק בל לנו לשכוח, האינטרנט מלא בדברים חיוביים ושליליים, אבל אל תתעסקו עם חתולים!
סיכום המבקר
10/
8.5
תגובות
כתוב תגובה ותהיה הראשון להגיב על "אל תתעסקו עם חתולים": מייאו...שורטת
סרטים בקולנוע