סרט במתנה!צפייה ישירהסרטים בקולנועבקרוב בקולנועבתי קולנועטריילרים חדשיםחדשותמצא לי סרטביקורות
סרטים
בתי קולנוע
צפייה ישירה
חדשות
טריילרים
סדרות
קהילות
התוכן שלי
נוספים
התחבר
מגיע השבוע לקולנוע
אהבה בשחקים: מאווריק
קדימה, קדימה
יום האם
רדופה

מגיע בקרוב לקולנוע
ליגת סופר-פטס
הבורגרים של בוב - הסרט
התחרות הרשמית
שלום ולא להתראות
סופרנובה
עולם היורה: עולם חדש
טווח אפס
האדם הגרוע בעולם
לעבור לגור עם הבת שלי
חומוס פול טריילר
שנות-אור
שיעורים בפרסית
משני צידי החוק
בלאק-פון
בוטיק פריז
אלביס
לומדת לעוף
הכל עבר בשלום
הפנתר השחור 2: וואקנדה לנצח
תור: אהבה ורעם
אף פעם לא מאוחר
רכבת הקליע
שירת סרטני הנהר
Nope
מוקרן כרגע בקולנוע
אחוזת דאונטון: עידן חדש
אייפל
בת המלך
גברת האריס נוסעת לפריז
מערבולת
שעת נקמה
כלב מי שמנגן 2
אמה, הזאב והאריה הגדול
אפריקה
הורסת בלי חשבון
החיים המחשמלים של לואי וויין
משחקת באש
שדה פרג
איפה אנה פרנק
דוקטור סטריינג' בממדי הטירוף
האיש שלא היה
קולות רקע
קיארה
גלגל המזלות
השורד
משחק המלכים
נקמה ללא מעצורים
סאמרלנד
שרלוט
הכול בכל מקום בבת אחת
מלך הצפון
משקלו הבלתי נסבל של כישרון ענק
איינבו ושומרי הג'ונגל
האמיצות
חיות הפלא: הסודות של דמבלדור
חדש בקולנוע
חדשות » ביקורות
קולנוע
טלוויזיה
מוזיקה
רכילות
טכנולוגיה
קטע וידאו
ביקורות

"נשים קטנות": הבלתי נגמרות

יום שישי, 24 בינואר 2020, 00:39Friday, 24 January 2020
שתף בפייסבוק


גרטה גרוויג משתפת פעולה עם סירשה רונאן פעם נוספת. הפעם הן מביאות איתן עוד תחמושת לארסנל בשביל להפיח חיים (פעם נוספת) באחת מהקלאסיקות הספרותיות המפורסמות ביותר ועל הדרך מגששות אחר פסלון

"נשים קטנות": הבלתי נגמרות
"נשים קטנות": הבלתי נגמרות

הגרסה השביעית לאחד הסיפורים הקלאסיים והקאנוניים אי פעם, אשר נכתב על ידי לואיזה מיי אלקוט, מהווה סוג של הנגשה נוספת ובין דורית, עליה אחראית במאית האינדי (אוטוטו לשעבר) – גרטה גרוויג. הבמאית הצעירה כבר צדה את עיניהם של אנשי האקדמיה בטקס לפני שנתיים, בזכות אותו שיתוף הפעולה עם סירשה רונאן - אחת השחקניות העולות והמוכשרות ביותר בדור הנוכחי. בסרטה השלישי בסך הכל, בתור במאית, גרוויג כבר נקראת שוב אל הדגל ואוספת מועמדות נוספת בזכות התסריט, כאשר מחלקות אחרות בסרט בבימויה זוכות לעוד חמש מועמדויות (בין היתר בקטגוריות: שחקנית ראשית, משנית ועיצוב תלבושות).


נחשו מי מאיתנו הולכת להתמודד על האוסקר השנה | באדיבות סרטי פורום פילם

ההתלהבות סביב הסרט איננה עניין של מה בכך, היות והוא לא נכנס תחת קטגוריות רבות, אשר מגדירות להיט מודרני. אולי הליהוק הנפלא ועצם העובדה שגרוויג – במאית מעניינת מאוד, מביימת ומתסרטת את הסרט, מהווים חלק ניכר מהסיבות לערימת המועמדויות הזו. דרמה רומנטית תקופתית שאינה מתויגת תחת אחד מאבני היסוד הספרותיים, כסיפורה של מיי אלקוט, ככל הנראה לא הייתה מצליחה למשוך במאית עולה וקאסט בקנה מידה כמו זה שאספה תחתיה גרוויג ובעקבותיה מיליוני צופים סקרניים, אבל עצם העובדה שבאמת מדובר ביצירה המפורסמת ועמוסת הגרסאות היא זו שבעצם גורמת לכך שאין צד ביצירה שלא רוצה נתח – הן מהצד המייצר והן מהצד הצורך.

את סיפורן של הנשים הקטנות ככל הנראה אין רבים שלא מכירים או זוכרים במעומעם מתקופת ילדותם. מי שלא קרא את הספר בבגרותו או צעירותו, קיבל אותו דרך סדרת אנימה יפנית, שהייתה רצה, בשידורים אינסופיים כמעט, בערוץ הראשון (והיחיד) של הטלוויזיה הישראלית בשלהי שנות השמונים – הדרך הראשונה והיחידה שאפשר היה לצוד את ילדי דור האייטיז, על מנת שייצרבו בתודעתם תכנים ספרותיים, במידת מה. בסך הכל, בכל הנוגע לגרסאות טלוויזיה – הנשים הקטנות קיבלו עוד כחמש גרסאות על המסך הקטן, מעבר לשביעיית הסרטים, אשר הגיעו בתקופות שונות של ההיסטוריה, אפשר לומר בביטחון כי הגיע זמנו של סוף העשור הקודם ותחילת העשור הנוכחי לקבל גם גרסה משל עצמו.


מי, מי, מי מגיע? | באדיבות סרטי פורום פילם

אולי בגלל שרבים מכירים יותר את עלילותיהן של בנות משפחת מארץ' הצעירות, גרוויג החליטה לקחת את העלילה לעולמם בתור בוגרות, שמרפרפות אל עברן. דווקא עובדה זו מגלמת בתוכה את שתיים מהנקודות החלשות יותר בסרט, כאשר מרוב זגזוגים אל העבר, קשה להתמקד בהווה או ברצף עלילתי נכון ולא מבלבל. גרוויג מצפה מהצופה שיידע להחסיר שבע שנים מגילן של שחקניות, שממילא לא נראות תואמות לגיל שהן מגלמות בסרט, כחלק מהכרונולוגיה העלילתית. זה מבלבל לא פעם ולא פעמיים, כאשר הצופה נדרש להבטיח חדות בכל הנוגע לחיבור העלילתי ומעבר לכך ובאופן כללי, קשה להאמין שחלק ניכר מהשחקניות אכן צעירות בשבע שנים, באופן כללי, כאשר פונים לפלאשבקים.

בסרטה של גרוויג, תשובו לפגוש את ארבעת הבנות שאת כולן הכרתם כבר בעבר משלל הגרסאות – הן הכתובות והן המצולמות. מג, האחות הבכורה, שכל הווייתה וחלומה הוא להקים בית, להיות רעיה טובה ואם אפשר שיהיה בעל עשיר, שיוכל לקנות לה...כל מה שאפשר בעצם. ג'ו, שהיא בעצם גיבורת הסרט (וכמובן הספר), המרדנית והשנויה במחלוקת, שרוצה לכתוב ולהיות רחוקה ככל האפשר מגינונים נשיים ותכתיבים חברתיים שנכתבו על ידי גברים. בת' שהיא בדיוק הקוטב השני של ג'ו ואיימי, הילדה המפונקת יחסית, שלא מסוגלת לקבל "לא" בתור תשובה.


נראית שובבה ומרדנית - איימי | באדיבות סרטי פורום פילם

לעלילה כמובן משודך גבר – הלא הוא לורי – הנער הצעיר, שגר עם סבו, חמור הסבר. לורי וסבו הופכים להיות כמעט חלק אינטגרלי במשפחה שראשה (אבי הבנות) משרת בתור כומר, אי שם במלחמת האזרחים. בבית גם גרות אם המשפחה המכילה ושופעת האופטימיות הקוסמית ולצידה ועזרתה העוזרת-משרתת. את כל הפרטים הללו, מכיר גם מי שלא צפה באחד מהגרסאות המצולמות של הסיפור ובהזדמנות חגיגית זו מתכבדת גרוויג לנסות ולבצע קונטקסט מודרני, דרך התכנים של הסרט וגם כמובן דרך עצם העובדה שהיא פשוט יכולה להשחיל יצירה קאנונית זו אל עבר תקופה הוליוודית, שבמסגרתה סרטי נשים, בבימוי נשים והפקת נשים נמצאים בשיא פריחתם.

בעידן הנוכחי, אפשר לראות ולהבין כמה פורץ דרך היה ספרה של מיי אלקוט, שדווקא נדחפה לכיוון במסגרתו כתבה את הספר על ידי המו"ל שלה. מיי אלקוט רצתה לכתוב משהו קליל הרבה יותר ודווקא המו"ל ביקש משהו נועז ומורכב יותר. ימים יגידו אם ג'ו מארץ' הייתה סתם טום בוי או שמא לסבית בוערת במסווה, אבל כל אלו נותרו בגדר ספקולציות ואולי משאלות לב של נציגים מהקהילה הלהט"בית הענפה ברחבי העולם. בשביל לדלות פרטים עסיסיים אלו, כנראה שתצטרכו למצוא מתקשר טוב עם רוחות רפאים.


מי קרא לי לסבית? | באדיבות סרטי פורום פילם

הרבה סובב סביב העובדה שהנשים הקטנות הן נשים. וקטנות. ודווקא לא בהכרח בקונטקסט של הגיל, כי אם מעצם העובדה שהן נשים ותמיד יתייחסו אליהן כקטנות ולא שוות ערך לגברים, אחוז ניכר של הסרט מתעסק עם עובדה זו. אצל מג הבכורה, מה שקובע עבורה אושר, בשלב מסוים של החיים הוא סטטוס, שמלות והופעה חיצונית וכמובן העובדה שהיא מצליחה למצוא לה בעל, על בת' לא כל כך מסתכלים, מעבר לזה שצריך לסעוד אותה והיא משמשת מנוע עלילתי להשבת אחותה מהגולה, ג'ו היא קפיץ מתוח שבסך הכל רוצה לקבל הזדמנות שווה – אם מדובר בתרגום כשרונה לכתוב לכדי הוצאות לאור ובין אם מדובר בתיעוב שלה למערכות יחסים שבין גברים ונשים וכמובן תיעוב למושג "אהבה", כמושג.

נותרנו עם איימי – המפונקת, שגם משמשת בתור הנמסיס היחסית של ג'ו, בכל הנוגע למיקומה ותפקודה בבית. היא נראית כמו אחת מהדמויות הזניחות יחסית, שמהוות קונטרסט לנוחכותה של ג'ו, אבל היא עומדת למלא את אחד התפקידים המרכזיים ביותר בסרט. גם לאיימי, בתקופה הבשלה והבוגרת שלה, ישנם תסכולים ומחסומים יצירתיים ומעבר לכך שהיא מנסה למצוא חתן באופן עצוב ומגוחך, היא גם צריכה לדאוג לדודתה הנכה והרגזנית (המגולמת על ידי מריל סטריפ), לה היא משמשת בת לוויה, במהלך טיוליה בכרכרה, בעודה מחלקת הוראות לאחייניתה הצעירה.


לא שכחתם אותי כאן, נכון? | באדיבות סרטי פורום פילם

חובה לציין שההגעה לצפייה בסרט לא הייתה נטולת חששות וזאת למרות הקאסט המדהים והבמאית הכשרונית. כי כמה כבר אפשר להצליח בגרסה השביעית שחוזרת על עצמה? כמה אפשר לייצר מקוריות יחסית ומאחז עיניים, אשר ימשוך את הצופים אל הסרט? סרטה של גרוויג לכל היותר מעדכן את התקופה במסגרתה הסרט נוצר ושופך פרשנויות שלו על סיטואציות מרובות בעלילת הסרט. ואכן הסרט לוקח את הזמן שלו בכדי לייצר חיבור שאינו מתנצל על אורכו ולאחר שעה שלמה הוא מייצר את החיבור הנחוץ לצופה וממיס אותו לאיטו, עד לסופו של הסרט.

סרטה של גרוויג והשביעי במספר מסתבר כעדכון גרסה חיוני והכרחי והוא מגיע בעיקר עבור הנשים הקטנות האמיתיות, בגילן. גרוויג עושה שימוש קריטי בנורמות מהעבר, בכדי להדגיש כמה חשוב העתיד. היא אורגת את יצירתה במיומנות רבה ונטולת מניירות, כאשר היא פשוט נותנת לקסם של הסיפור לעשות את שלו ולשמש בתור אבק פיות, שיגרום לצופה לרחף, בעזרתן של שחקניות מופלאות ובמאית שבפשטות רבה, מספרת פעם נוספת את אחד הסיפורים הנפלאים שנכתבו במאות האחרונות.


ממש מתפללת שאף אחד לא ילהק אותה לתפקיד נוסף | באדיבות סרטי פורום פילם

משפט על הסרט:
יצירה מופלאה, שמקבלת תרגום נפלא ובלתי נשכח. סרט שובה, שאולי לא יזכה בפרס הגדול, אבל הוא בהחלט מגיע בזמן הנכון ובשנה גדולה לקולנוע.

משפט על הבמאית:
גרוויג נישאת על רוח האינדי ומוצאת את הדרך ללב כל קשת הצופים באמצעות פשטות, בימוי מדויק ושחקניות מופלאות.

משפט על השחקניות:
סירשה רונאן ופלורנס פיו קיבלו מועמדויות, אמה ווטסון דווקא קצת פחות בכל הנוגע למועמדות ולתפקוד בכלל. לורה דרן נהדרת, לצידה טימות'י שאלאמה, בוב אודנקירג וכריס קופר. קאסט יוצא דופן לסרט מופלא.

משפט על אורך הסרט:
שעתיים ורבע, בקירוב, שפשוט חבל עד בלתי אפשרי להסיר שום חלק מהסרט.

קישורים רלוונטים
חדשות בנושאים דומים
המשתחלים שלא הצליחו להשחיל יום רביעי, 12 בפברואר 2020, 20:02
אוסקר 2020 - הזוכים יום שני, 10 בפברואר 2020, 10:40
הימורי אוסקר® 2020 יום שבת, 08 בפברואר 2020, 00:24
אוסקר 2020 - רשימת המועמדים יום רביעי, 15 בינואר 2020, 17:17
הזוכים בגלובוס הזהב 2020 יום שני, 06 בינואר 2020, 12:57


תגובות

שתף:
תגובה



שלח

לא נמצאו תגובות
"מלך הצפון": איסטר אגרס
"מלך הצפון": איסטר אגרס
הרבה כוכבים, הרבה זמן מסך, הרבה טקסים, ה...
"השורד": בן מפסטר את עצמו לדעת
"השורד": בן מפסטר את עצמו לדעת
בן פוסטר וזה כבר ספויילר כיוון שלא תזהו ...
"החיים המחשמלים של לואי וויין": החתול שתה שוב מהשמנת
"החיים המחשמלים של לואי וויין": החתול שתה שוב מהשמנת
בנדיקט קאמברבץ' כבר באמת לא גילם כמעט חמ...
"הורסת בלי חשבון": חיקוי זול, שעובד לא רע, בסופו של דבר
"הורסת בלי חשבון": חיקוי זול, שעובד לא רע, בסופו של דבר
החיקוי הזול של ג'סי אייזנברג מוביל מותחן...
"אפריקה": אני מברך על הגשמים באפריקה
"אפריקה": אני מברך על הגשמים באפריקה
הסרט הכמעט תיעודי של אורן גרנר הוא מסע נ...
"דוקטור סטריינג' בממדי הטירוף": רק לחובבי מארוול
"דוקטור סטריינג' בממדי הטירוף": רק לחובבי מארוול
הסרט המצופה של מארוול הסרט התורן בסד...
"האיש שלא היה": הפיהוקים שהיו
"האיש שלא היה": הפיהוקים שהיו
הסרט הבריטי, אשר מתאר את אחד ממבצעי ההונ...
"גלגל המזלות": הוליווד מצאה אהבה יפנית חדשה
"גלגל המזלות": הוליווד מצאה אהבה יפנית חדשה
ריוסוקה המאגוצ'י הוא המאמי או האוממי החד...
"קיארה": פוטנציאל מבוזבז
"קיארה": פוטנציאל מבוזבז
החלק השלישי בטרילוגיית השוליים האיטלקיים...
המהדורה ה-19 של פסטיבל הקולנוע הצרפתי
המהדורה ה-19 של פסטיבל הקולנוע הצרפתי
המהדורה ה-19 של פסטיבל הקולנוע הצרפתי, א...
נומי ראפאס בממלכת הביזאר או איך למדתי לדבר שפות נוספות?
נומי ראפאס בממלכת הביזאר או איך למדתי לדבר שפות נוספות?
נומי ראפאס מעניקה שתי הופעות נהדרות, במס...
"X": איקס מסמן את המקום
"X": איקס מסמן את המקום
אחד מסרטי האימה המרשימים, שנראו בשנים הא...
אמזון פינת הולו את נטפליקס
אמזון פינת הולו את נטפליקס
פינת המומלצים של אלו שהוזרמו חוזרת ולוקח...
"'משקלו הבלתי נסבל של כישרון ענק": הוא חזר או שהוא חזר?
"'משקלו הבלתי נסבל של כישרון ענק": הוא חזר או שהוא חזר?
ניקולס קייג' חוזר בסרט מבדר, מצוין, פגיע...
סרטים בקולנוע
אחוזת דאונטון: עידן חדש, אייפל, בת המלך, גברת האריס נוסעת לפריז, מערבולת, שעת נקמה, כלב מי שמנגן 2, אמה, הזאב והאריה הגדול, אפריקה, הורסת בלי חשבון, החיים המחשמלים של לואי וויין, משחקת באש, שדה פרג, איפה אנה פרנק, דוקטור סטריינג' בממדי הטירוף, האיש שלא היה, קולות רקע, קיארה, גלגל המזלות, השורד, משחק המלכים, נקמה ללא מעצורים, סאמרלנד, שרלוט, הכול בכל מקום בבת אחת, מלך הצפון, משקלו הבלתי נסבל של כישרון ענק, איינבו ושומרי הג'ונגל, האמיצות, חיות הפלא: הסודות של דמבלדור, שלוש קומות, אבו עומאר, אבן המים הקסומה, אימהות מקבילות, איקס, אמבולנס, הבריחה מפרטוריה, הסיפור שלנו, לב של אש, סוניק 2 הסרט, שאיפה לחיים, הטוב עוד לפנינו, מורביוס, סיראנו, אל תחכי לי, בחורה נחמדה שכמוך, הועידה, הנהגת של מר יוסוקה, העיר האבודה, נשים מתות מהלכות
בקרוב בקולנוע
אהבה בשחקים: מאווריק, קדימה, קדימה, יום האם, רדופה, ליגת סופר-פטס, הבורגרים של בוב - הסרט, התחרות הרשמית, שלום ולא להתראות, סופרנובה, עולם היורה: עולם חדש, טווח אפס, האדם הגרוע בעולם, לעבור לגור עם הבת שלי, חומוס פול טריילר, שנות-אור, שיעורים בפרסית, משני צידי החוק, בלאק-פון, בוטיק פריז, אלביס, לומדת לעוף, הכל עבר בשלום, הפנתר השחור 2: וואקנדה לנצח, תור: אהבה ורעם, אף פעם לא מאוחר, רכבת הקליע, שירת סרטני הנהר, Nope, אדם השחור, חיה, Salem's Lot, כרטיס לגן עדן, אל תדאגי יקירתי, החתול של שרק: משאלה אחת ודי, ספיידרמן: ממד העכביש 2, האלווין סוף, הפלאש, משחק הניצודים, אווטאר: דרכם של המים, אקוומן 2 הממלכה האבודה, מותו של הקולנוע ושל אבא שלי גם, ג'ון וויק: פרק 4, שומרי הגלקסיה: חלק 3, רובוטריקים: עליית החיות, משימה בלתי אפשרית 7

TOP 500
סטטיסטיקות
28,919 סרטים, 3,035 סדרות, 7,171 עונות, 121,449 פרקים, 401,041 אישים, 593,533 משתמשים, 267,334 הודעות, 29,043 ביקורות, 100,020 תמונות, 7,227 וידאו
מידע כללי ועמודים נוספים
שפה
סרטים © 2022