הידעת? קצת על האיש שגילם את ההשראה לג'וקר

קולנוע
מכירים את שם קונרד ויידט? כנראה שלא. ויידט היה שחקן גרמני עם חיים קצרים, אך עם קריירה ארוכה ומעניינת והדבר הכי מוכר שיודעים עליו, הוא שהפרצוף שלו היווה השראה לדמות המיתולוגית

הידעת? קצת על האיש שגילם את ההשראה לג'וקר
הידעת? קצת על האיש שגילם את ההשראה לג'וקר

בשנת 1928 יצא לאור הסרט "האיש הצוחק". הסרט סיפר על אציל המסרב לנשק את ידו של המלך ג'יימס בשנת 1690, בתגובה לכך הוא נרצח ופניו של בנו: גווינפליין, מושחתים כך שהוא תמיד יחייך וזאת על מנת ללמד את הילד לקח על זלזולו של אביו. הסרט עצמו לא מוכר כל כך אבל היווה השראה גם מבחינת החיוך התמידי שנשאר לגווינפליין וגם מבחינת השיער המסורק לאחור לדמות המפורסמת של הג'וקר.


חייך, הכל לטובה | צילום: Imdb

את גווינפליין גילם השחקן קונרד ויידט שנולד ב-1983 בברלין ונפטר ב-1943 בהיותו בגיל 50 בהוליווד שקליפורניה. ויידט נפטר בעקבות התקף לב במהלך משחק גולף ועד אז הספיק לשחק בלא פחות מ-119 סרטים, חלקם הופקו בגרמניה, חלקם בבריטניה וחלקם בהוליווד, כאשר הסרט המפורסם ביותר בו השתתף היה הקלאסיקה העל זמנית: "קזבלנקה", שם הוא גילם את המייג'ור הנריך שטראסר.


בלי חיוך, אבל עם שפם | צילום: Imdb

ויידט, שהיה שחקן מוכר בגרמניה, היה גם מוכר כאחד שהתנגד נחרצות למשטר הנאצי. בגסטפו החליטו לחסל את שחקן הקולנוע המפורסם והוא הספיק לברוח בזמן, לפני שהנאצים הספיקו לשים עליו את ידיהם. בשנת 1942 הוא שיחק בסרט "הסוכן הנאצי"; סרט המספר על זוג תאומים שנולדו בגרמניה ואחד מהם עבר לארה"ב, להיות אזרח אמריקאי נאמן, בעוד השני נשאר בגרמניה והיה נאצי. ויידט גילם את הדמויות של שני האחים.

ויידט היה בעל אזרחות בריטית ועזר מבחינה כספית לא מעט לצבא הבריטי במסגרת המלחמה נגד הנאצים, הוא הוציא את רוב כספו על עזרה לבריטים במלחמה נגד גרמניה הנאצית, במהלך השנים שלו באנגליה (בהן הוא קיבל את האזרחות הבריטית), הוא כמובן לא זנח את הקריירה הקולנועית שלו ואף הופיע בסרט המפורסם "הגנב מבגדד".

ווידט היה חייל במלחמת העולם הראשונה, הוא שירת קרוב לורשה ולאחר כמה חודשים של לחימה הוא חלה בצהבת ונשלח לבית חולים בפרוסיה המזרחית.


פעמיים ג'וקר בבקשה | צילום: Imdb

הסיבה העיקרית שויידט שנא את המשטר הנאצי הייתה אישתו שהייתה יהודייה, מאחר ו-ויידט היה שחקן מפורסם בגרמניה, המשטר הורה לו להתגרש מאישתו אך הוא סרב. בנוסף לכך שר התעמולה הנאצי יוזף גבלס הכריח את כל תעשיית הקולנוע הגרמני לרשום מה הגזע שלהם, ויידט רשם שהוא יהודי על אף שלא היה כך, אך כיוון שאישתו הייתה יהודיה הוא רשם זאת. גבלס אמר שויידט לא ישחק יותר בסרטים תחת המעטה הגרמני.

ב-1998 אפרו של ווידט שוכן סופית בבית קברות בשכונת גולדרס-גרין בלונדון, בשכונה נמצאת אוכלוסייה גדולה של יהודים. אפשר להגיד שהאיש אשר גילם את הג'וקר היה אמיתי בהחלט ואפשר להגיד שהוא הרבה יותר טוב ממה שכולנו חשבנו שהוא יכול להיות. ארתור פלק, לידיעתך.
סיכום המבקר
10/
5.5
תגובות
כתוב תגובה ותהיה הראשון להגיב על הידעת? קצת על האיש שגילם את ההשראה לג'וקר
סרטים בקולנוע