"הניצוץ" - "האח הגדול של דוקטור סליפ"

קולנוע
לאור יציאת סרט ההמשך של "הניצוץ" - "דוקטור סליפ", החלטנו לעדכן את בלוטת החשק שלכם לצפייה בסרט עם כמה עובדות מעניינות

"הניצוץ" - "האח הגדול של דוקטור סליפ"
"הניצוץ" - "האח הגדול של דוקטור סליפ"

ב-1977 יצא הרומן השלישי של הסופר הצעיר, בן ה-30 - סטיבן קינג (כן, פעם הוא היה צעיר). ספרו היווה הצלחה גדולה וביסס את קינג כסופר מכובד בז'אנר ספרי האימה. ב-1980 הבמאי סטנלי קובריק החליט שהוא רוצה לבצע עיבוד קולנוע לספר המצוין ובזכות שניהם נולד לנו אחד מסרטי האימה הטובים בכל הזמנים "הניצוץ". כמה עובדות הקשורות לסרט:

1. הבמאי, סטנלי קובריק ("התפוז המכאני", "אודסיאה בחלל"), ידוע בתור אחד שקופץ בין ז'אנרים שונים ולהבדיל מהסופר של "הניצוץ" סטיבן קינג, לא מוכוון לז'אנר אחד, קובריק רצה להיכנס לז'אנר סרטי האימה ואף עמד להיות הבמאי של הסרט המוצלח "המגרש", אך הוא רצה להיות גם הבמאי וגם המפיק בסרט ולכן לא התקבל לתפקיד, לא נורא.

2. הסלידה של סטיבן קינג מהסרט ידועה, קינג אמר בעבר מספר פעמים שהוא לא אוהב את הסרט והסרט לא קרוב למה שהוא התכוון בספר. מי שקורא את הספר או אפילו ראה את סרט ההמשך יכול להבין על מה קינג מדבר. דיוויד יוז, אחד מאלו שעזר לסטנלי קובריק לכתוב את האוטוביוגרפיה שלו, טען בעבר שסטיבן קינג כתב תסריט לסרט, סטנלי קובריק לא ממש קרא אותו ואמר שהתסריט "חלש", הוא לקח את הסופרת דיאן ג'ונסון והם כתבו את התסריט במשך 11 שבועות, עכשיו זה אף יותר ברור מדוע קינג סולד מהסרט.

3. קינג לא היה מאוכזב רק מקובריק, אלא גם מהליהוק של ג'ק ניקולסון (מה שאולי מסביר למה ניקולסון לא הופיע ב"דוקטור סליפ"). הוא טען שאמנם ניקולסון שחקן טוב, אבל הוא יותר מידי מזוהה עם "קן הקוקיה" ועל כן הצופים יחשבו שהוא קצת מטורלל מתחילת הסרט, מה שמשנה את הסיפור כיוון שקינג רצה להראות את הקיצוניות וההתדרדרות שעבר ג'ק טוראנס (הדמות הראשית).


קינג רצה מישהו שפוי | צילום: Imdb

4. בספר עצמו, חדר 217 הוא החדר שבו קורים האירועים המפחידים ולא חדר 237. השינוי בסרט נעשה כיוון שהבעלים של "טימברליין לודג' " - המלון שבו צולם הסרט (בתור מלון ה"אוברלוק"), ביקש מצוות ההפקה לשנות את החדרים, כיוון שהם פחדו שאנשים לא ירצו לישון בחדר 217 לאחר הסרט ובמלון לא קיים חדר 237. מה שהם לא ידעו זה שבסופו של דבר חדק 217 נהיה החדר הכי פופולרי בעקבות הספר והסרט.

5. באחת הסצינות בסרט רואים שג'ק טוראנס כתב במכונת הכתיבה ספר שלם המכיל את המשפט הבא: "All work and no play makes Jack a dull boy", בחלק מהשורות היו שגיאות כתיב, מה שהוביל לשמועה שלא אומתה מעולם על כך שסטנלי קובריק כתב את כל ה-500 עמודים בעצמו, אולי גם הוא השתגע בגלל ה"אוברלוק".

6. מלון ה"אוברלוק" המקולל, ככל הנראה לא פסח על הילד החמוד ששיחק את דן טוראנס (דני לויד) - ההוא שמסתובב במסדרונות המלון. לא לדאוג, לשחקן שלום, אבל הקריירה הקולנועית שלו לא ממש הצליחה. לאחר הסרט הוא הופיע בסדרת טלויזיה לא מצליחה בשם "האוטוביוגרפ יה של גורדן לידיי" ו..זהו, בעצם לא בדיוק זהו, בסרט "דוקטור סליפ" הוא חוזר להופעת אורח קטנה בתור צופה באחת הסצנות.


מה ז"א זה התפקיד הנורמאלי האחרון שלי??? | צילום: Imdb

7. לויד שהיה באותה תקופה בן 5, בכלל לא ידע שהוא מופיע בסרט אימה, הוא חשב שמדובר בסרט דרמטי בנוסף הוא גם לא ראה את הסרט עד גיל 16, בראיון שנערך איתו הוא ציין שהוא בכלל לא אוהב סרטי אימה אלא סרטי קומדיה וסרטים דוקומנטרים.


לויד היום | צילום: Usmagazine

8.המשפט המפורסם "Here's...Johnny" ; הוא בכלל אילתור של ג'ק ניקולסון ולא היה בתסריט ומבוסס על תוכנית הלייט-נייט של ג'וני קרסון שבה הוא מוצג. המשפט והסצנה (בה ניקולסון מנפץ את הדלת של חדר האמבטיה ומציץ מבעד לשברים) הובילו לעשות רפרנסים שונים בסרטים וסדרות ואפילו המוסד לקולנוע אמריקאי בחר בו כאחד מ-100 ציטוטי הסרטים הכי גדולים אי פעם ולקטנונים בינינו, הוא מופיע במקום ה-68.

9. סטנלי קובריק הסתדר עם ג'ק ניקולסון מצוין, אבל עם שלי דובאל היה קצת פחות "ניצוץ". דובאל סיפרה על כך בעבר ואמרה שזה התפקיד הכי קשה שהיא חוותה בחייה והיא הייתה חולה תקופה ארוכה בגלל הלחץ שקובריק הפעיל עליה, היא גם נכנסה לספר השיאים של גינס בזכותו, על אף שקשה להגדיר את זה בתור זכות - הסצנה בה דובאל משתמשת במחבט בייסבול, נכנסה לספר השיאים המפורסם כאשר היא צולמה 127 פעמים ועל כן "זכתה" בקטגוריית "הסצנה בעלת הדיאלוג" אשר צולמה הכי הרבה פעמים בהיסטוריה.


עוד 126 נסיונות וסיימנו | צילום: Imdb


10. על מנת ליצור את המבוך של סצנות סיום הסרט, או ליתר דיוק בכדי ליצור את השלג במבוך, ההפקה השתמשה במלח...ואם לדייק אז ב-21 טון של מלח.


ברמן, תפזר לי קצת מלח, יש לך בשפע | צילום: Imdb

11. במקור היה סיום שונה לסרט; לאחר המוות של ג'ק, רואים בלש שמגיע לוונדי ואומר לה שהשוטרים בדקו ביסודיות את המקום ולא מצאו שום הוכחות למה שהיא אומרת. הוא מזמין אותה ואת דני לגור אצלו קצת זמן כדי להתאושש ואז עולות כתוביות, במסגרתן ניתן לראות שהמלון עדיין פתוח, מלבד בחורף. קובריק החליט בסופו של דבר להוריד את החלק הזה.
סיכום המבקר
10/
5.5
תגובות
כתוב תגובה ותהיה הראשון להגיב על "הניצוץ" - "האח הגדול של דוקטור סליפ"
סרטים בקולנוע