"תעלומת הספר השחור": כיצד הועלמה השואה ברוסיה הסובייטית

ביקורות
תעלומת הספר השחור הוא סרט דוקומנטרי חשוב, העוסק ביחסה של ברית המועצות לשואה ומציג כיצד אחרי השואה, לא רק שהאנטישמיות לא פחתה, היא הפכה לממסדית.

"תעלומת הספר השחור": כיצד הועלמה השואה ברוסיה הסובייטית
"תעלומת הספר השחור": כיצד הועלמה השואה ברוסיה הסובייטית

מלחמת העולם השנייה היא המלחמה הגדולה ביותר שידעה האנושות. 64.5 מיליון איש איבדו את חייהם במלחמה ההיא והיא עיצבה את המשך ההיסטוריה בצורה ישירה. בתוך המלחמה ובין כל ההרוגים הללו בולט הסיפור האישי של העם היהודי והוא לרוב מקבל חשיבות גדולה מאוד בעיקר בארץ. על כן כל עיסוק במלחמת העולם השנייה ובטח בשואה הוא מורכב וקשה. השואה היא האירוע המכונן והקשה ביותר, אותו חווה העם היהודי.

כל ניסיון לקיים בה דיון או בחינה כרוך בהשארת הזוועות בצד וזה קשה. ק. צטניק כתב בעבר "לא על כוכב לכת אחר נרצחו יהודים, אלא על פני כדור הארץ". הוא כתב את מה שכתב בעיקר על מנת להוריד את השיח לגבי השואה וזאת לא בכדי להשאיר אותו מרומם, אלא לקשר אותו לחיי היום יום. לאפשר לשוחח על ההשפעות שלה ולא לתאר את אושוויץ כאילו היה פלנטה אחרת. הסרט תעלומת הספר השחור עוסק בשואה, אבל מצליח להשאיר אותה בעולמנו אנו, לקשר אותו להיסטוריה ולהפוך את הנושא המורכב למעניין. וזו הגדולה שלו.


לא על כוכב לכת אחר נרצחו יהודים, אלא על פני כדור הארץ | מתוך "תעלומת הספר השחור"

אז מה זה בעצם הספר השחור? במהלך ימי המלחמה כבשה גרמניה את רוסיה במהירות מסחררת וחלקים גדולים מרוסיה הפכו להיות בשליטה נאצית. כתוצאה מכך היהודים שגרו שם עברו את אותה ההשמדה השיטתית אשר התרחשה באירופה עם הבדל אחד – היא התרחשה על אדמה רוסית. ולמרות שזה לא אמור לשנות, זה ההבדל הגדול. המלחמה ברוסיה ארכה כ-4 שנים במהלכם פרסם עיתונאי יהודי מפורסם, בשם איליה ארנבורג, 1,500 כתבות (כמעט אחת ליום), אשר ליוו את הלוחמים בשטח ודחפו את קטר התעמולה הרוסי קדימה. הם נתנו פרופורציות לצבא הגרמני שמולו התמודדו והחדירו מטרה אחת – נקמה! נקמה על ההרים ההרוסות ועל האחים שנהרגו. חשיבותן של הכתבות הללו הייתה גדולה מאוד ואיליה הפך לחביב השלטון.

לאחר שראה את זוועות השואה היהודית, ביקש ארנבורג אישור לאסוף עדויות ומכתבים שסיפרו על הזוועות אשר התרחשו בכל רחבי רוסיה. במשך חודשים עבד ארנבורג על אוסף של עדויות, מכתבים, סיפורים ועוד ואיגד את כולם תחת מסמך אשר נקרא "הספר השחור" ומטרתו – חשיפת הזוועות הנאציים על אדמה רוסית. אז למה לקח 40 שנה לספר הזה לצאת? בדיוק בזה עוסק הסרט. ברצונה של ברית המועצות שלא לפצל את האומה ואת הרגשת ה"כולנו סבלנו וכולנו ניצחנו". אנו נחשפים לרוח התקופה שאחרי המלחמה ול"בעיה היהודית החדשה" אשר נפלה על התושבים, בדמות הניצולים שחזרו חזרה לבתיהם וגילו שאלה נתפסו על ידי השכנים שלהם.


קטר הצבא האדום - איליה ארנבורג | מתוך "תעלומת הספר השחור"

ברית המועצות נחשפת בספר ובסרט במלוא כוח המשטר שלה לדכא את האמת, להעלים את אלה שמנסים לחשוף אותה וכן להמציא מציאות אלטרנטיבית (נשמע מוכר) ואנטישמית שבה "רופאים יהודים ניסו להרוג את סטאלין". אומנם הסרט מתעסק בימים שהגיעו אחרי מלחמת העולם השנייה, אבל הוא מצליח לשרטט בצורה נפלאה את זרעי האנטישמיות שניטעו עוד אז במדינות ברית המועצות לשעבר, כיצד הושתקו סיפורי הזוועה על רצח היהודים וכיצד הסיפורים אודות שיתופי הפעולה מצד המדינות הנכבשות (כגון: ליטא ורומניה) הועלמו כאילו לא היו מעולם.

הסרט מראה כיצד התדרדרה הקהילה היהודית, מהיותה חביבת המפלגה הקומוניסטית והשלטון, להפיכתה לכמעט אויבת עם. הוא מציג את חוסר האונים שבהם חיו יהודי רוסיה בשנים שאחרי המלחמה וכיצד למרות כל הניסיונות שלהם והרצון העז להיות חלק מהאומה הרוסית, תמיד נשארו בחוץ עד שנתנו להם בשנות ה-80 את האפשרות לצאת, או יותר נכון לברוח, מהמדינה ולנסות להשיג לעצמם אחרי כל כך הרבה שנים חיי נטולי פחד. "תעלומת הספר השחור" הוא סיפור חשוב על חלק בשואה שכמעט נעלם מאיתנו ועל אנטישמיות שהחלה בנאציזם, המשיכה בפאשיזם והסתיימה עם העליה לארץ ישראל ומדובר בסרט שהוא בבחינת חובה עבור בני העם היהודי באשר הם.

סיכום המבקר
10/
5.5

מתוייגים בכתבה זו

תגובות
כתוב תגובה ותהיה הראשון להגיב על "תעלומת הספר השחור": כיצד הועלמה השואה ברוסיה הסובייטית
סרטים בקולנוע