"בלינגקאט: אמת בעידן הפייק ניוז": האמת בעולם שלאחר האמת

טלוויזיה
בלינגקאט הוא סיפור בריטי על עכבר שמחליט לשים פעמון על חתול שרוצה לטרוף אותו, הפעמון אמור להצהיר מראש על הגעתו של החתול ובכך להזהיר את העכברים. בעולם האמיתי, או ליתר דיוק בעולם הדיגיטלי, באלינגקאט אמור לשמור עלינו מפני תקשורת שקרית שמשמשת את "האנשים החזקים" בהסתרת ראיות חשובות על פשעים שהם קשורים אליהם.

"בלינגקאט: אמת בעידן הפייק ניוז": האמת בעולם שלאחר האמת
"בלינגקאט: אמת בעידן הפייק ניוז": האמת בעולם שלאחר האמת

התקשורת מלמדת אותנו, עם הזמן, שצריכים לקחת אותה בעירבון מוגבל. כאשר התקשורת הייתה מילולית וכללה רק החלפת מילים בין אנשים, אנשים שיקרו, כאשר הרדיו והעיתונות היו האמצעי המוביל היו כאלו שהשתמשו בתקשורת לטובתם. יוזף סטאלין לדוגמא היה אחד מהם; הוא היה כל כך מוצלח שאנשים בברית המועצות האמינו שהוא אל ואפילו לאחר מותו בשנת 1953, מפלגת הפועלים מפ"מ שיחררה את ההודעה הבאה: "מפלגת הפועלים המאוחדת נחרדה לשמע האסון הגדול אשר ירד... על כל האנושות המתקדמת בהילקח המנהיג הגדול והמצביא המהולל יוסף סטלין... קברניט תנועת השלום בעולם". דעיכת המדיום הרדיופוני האיץ את כניסתה של הטלויזיה כשחקן החדש, אבל גם באמצעותה ממשלות או סתם אנשים חזקים ובעלי השפעה יכלו לגייס את התקשורת לצידם. כל זאת היה אפשרי עד הגעתם של הכלים החדשים בכלי העבודה של האדם הפשוט – האינטרנט והטלפון החכם.


מי אמר שלוחמי מקלדת עוברים טירונות 0.2? | באדיבות yes

אם עד היום התקשורת היית מורכבת מעיתונאים או כתבים בתשלום, כאלו שבאים בדרך כלל עם צלם מקצועי ועם עורך שמלחיץ אותם, "בלינגקאט" מציג את התקשורת החדשה ואת לוחמי האמת - אנשים אינטליגנטיים עם זמן פנוי ובדרך כלל עבודה מהבית, מצויידים במחשב נייד, טלפון חכם והרים של כוונות טובות. האנשים האלו רוצים להחזיר לאזרחים הקטנים את האמון בתקשורת והסרט מתעכב מע על מנת שהצופים יזכו להכיר את הצוות שמרכיב את בלינגקאט – הפעמון ששומר על אזרחי העולם מתקשורת שקרית.

החבורה של בלינגקאט משתמשת ב"גוגל Earth", "פייסבוק", "טוויטר" ואפילו סימולציית "מציאות מדומה" על מנת לחקור חקירות של "קוד פתוח". לדבריהם, להבדיל מהחקירות הרגילות גם של העיתונות וגם של הגופים המדיניים השונים, חברי בלינגקאט מראים שקיפות בממצאים שלהם לכל אורך הדרך ומשתמשים בנתונים וראיות שכל אחד יכול למצוא באינטרנט, טוב...לא בדיוק כל אחד אלא בעיקר אלו שיודעים לחפש. "בלינגקאט – הוא אמנם סרט דוקומנטרי על חבורת "לוחמי מקלדת" (וזה ממש לא כינוי מזלזל), אבל הוא יכול בקלות יכול להיות גם סרט מתח או פעולה ואולי הוא גם יהיה, כאשר חברי הצוות מצליחים לעצבן את הממשלה והתקשורת הרוסית בראשותו של ולדימיר פוטין, שהוא כידוע אדם שממש לא כדאי לעצבן.


איש תקשורת חדש והנשק שלו | באדיבות yes

כל זאת בעקבות חקירה משלהם עבור אירוע התרסקות המטוס MH17, שיצא מאסטרדם לכיוון מלזיה והתרסק באוקראינה כ-40 קילומטר מהגבול עם רוסיה, פוטין הכחיש שרוסיה מעורבת בסיפור ולהיפך, הוא והתקשורת הרוסית יצאו בהצהרות שהאוקראינים אשמים בהתרסקות ואפילו פירסמו ידיעות על כך שההתנקשות הייתה אמורה להיות במטוס של פוטין. חברי בליגקאט, באמצעות תמונות וסרטונים שהועלו בימים שלפני ואחרי ובאמצעות "גוגל Earth" הצליחו להוכיח שהרוסים היו המקור לפיגוע ובכך סייעו בחקירה בנושא, חברי הצוות קיבלו איומים על חייהם, זה כמובן לא הספיק לאנשי הצוות וללא קשר למקרה הקודם הם הצליחו להוכיח ששני אנשים רוסים שנתפסו ונחקרו בהולנד הם סוכני מודיעין רוסים שהרעילו מרגל לשעבר מה שבטח לא עזר להם ביחסיהם עם הממשלה הרוסית.

סרטי דוקומנטריה הם לא תחום זר לבמאי הסרט - האנס פול, הסרט הזה הוא ה-19 במספר של הבמאי והדבר ניכר בבירור, להבדיל מלא מעט סרטים דוקומנטריים, שמנסים למצוא את עצמם ויוצאים מבולגנים. "בלינגקאט" הוא מסודר, רהוט, אחיד ובעיקר מתמקד במטרה וברעיון עצמם ולא בנסיון למצוא נוסחה חדשה ומבולגנת לספר את הסיפור. "בלינגקאט" הוא קודם כל סרט שפוקח עיניים, הוא מלמד והוא גם עשוי בצורה איכותית ומעניינת וכל אותן התכונות גורמות לו להיות סרט חובה שפשוט אסור לפספס.


החגיגות שאחרי | באדיבות yes

בכורה ארצית היום (שלישי, ה-23.7), בשעה 22:00 ב-yes דוקו, ב-yesVOD וב-STINGTV.

סיכום המבקר
10/
5.5
תגובות
כתוב תגובה ותהיה הראשון להגיב על "בלינגקאט: אמת בעידן הפייק ניוז": האמת בעולם שלאחר האמת
סרטים בקולנוע