"אישה במלחמה": גיבורת על, עם סוודר שחבל

טלוויזיה
סרט הפתיחה של פסטיבל הקולנוע "רואים כנרת" מגיע להקרנת בכורה ארצית ב-yes המדובר בלהיט איסלנדי רלוונטי ואקטואלי, שמסופר בצורה קומית, ייחודית ומלבבת, אבל המסר שהוא נושא בקרבו רחוק מלהיות מעורר חיוך.

"אישה במלחמה": גיבורת על, עם סוודר שחבל
"אישה במלחמה": גיבורת על, עם סוודר שחבל

איסלנד בסכנה. הסינים משתלטים, המפעלים מזהמים את האדמות והנופים האיסלנדים עוצרי הנשימה ורק גיבורת על אחת מעזה. והיא עושה זאת בעזרת חץ, קשת והמון תושיה וחוסר פחד. תחילת הסרט לוקחת את הצופים למסע בנופיה הירוקים של איסלנד בחסותה של האלה, גיבורת הסרט, שרק רוצה להילחם למען המטרה. לאט ובזהירות חושפת עלילת הסרט גיבורה בעלת רצון לשמור על ארצה וסביבתה, כזו אשר מצליחה לחמוק לא פעם מהסכנה ויודעת בדיוק כיצד לנהל את עצמה באופן כזה שהיא לא תיתפס. כמובן שלמשימתה של האלה נכנס טוויסט לא צפוי והופך את כל הקערה על פיה, בוחן את נאמנותה למטרה ואת רצונה והעדפתה לראות את איסלנד ניצלת מסיפוח סיני אל מול התרחבותה האישית.


במסיכה ועם חץ וקשת והסוודר, כמובן | באדיבות yes

בנדיקט ארלינגסון (“על סוסים ואנשים”), במאי הסרט, מביים סרט שהוא מיזוג בין אקשן לבין קומדיה, כאשר ברקע שוטים רחבים ומהממים של הנופים האיסלנדיים, כאשר בין לבין שותל במאי הסרט להקה, אשר משמשמת בעצם בתור פס הקול שפולש גם אל תוך הפריים, עובדה שהיא פשוט הברקה קולנועית, בעיקר לסרטים מסדר גודל ננסי ואינטימי יותר, כמו הסרט הזה, שגם אם חווה הצלחה היסטרית באיסלנד, האופן שבו הוא מבוצע מבדל אותו מלא מעט סרטים זרים אחרים ברחבי העולם. הגיבורה שנעה בין חיי פושעת מחתרת סודית לבין חיים נורמטיביים לחלוטין מרגישה יותר כמו גיבורת על מקומית או לפחות כמו סוג של "ונדטה", שפשוט לא נדרשת להרים אגרוף בשביל להיות מסוגלת לבצע את מטרותיה המקודשות ובעבור הציבור עליו היא מנסה לגונן.

עם תחילת הסרט האלה מבצעת ירי בחץ וקשת מעל קווי חשמל ומשבשת אותם. היא מבצעת התחמקות אלגנטית ומסעירה דרך שדות מוריקים וחוזרת באיחור קל אל מקהלת ה-א-קפלה, עליה היא מנצחת. היא מודעת לחלוטין לכל הסכנות הכרוכות בדרך החיים שהיא בחרה ולמזלה היא לא נדרשת לסכן את אהוביה מכיוון שלא ניכר שיש כאלו מסביבה, מעבר לאחותה התאומה, אותה לא פגשה שנים רבות. האלה מוקפת בחברים ואנשים שאוהבים אותה, אבל אף אחד מהם לא נופל אל תוך הגדרת משפחה, שכן היא רווקה המגרדת את גיל חמישים מצידו התחתון וגם אם היא חיה אורך חיים מסוכן, היא ממלאת את החוק הראשון של גיבורי העל ולא נקשרת לאף אחד שעשוי להיפגע מאותם חיים סודיים.


קוקו מסוק...קוקו! | באדיבות yes

היא מוצאת את עצמה חומקת מהרשויות פעם אחר פעם, כאשר בכל היתקלות אופציונאלית היא מעלה את הרף ואת רמת המשחק שלה וככל שהאמצעים הממשלתיים למעקב הופכים להיות מתוחכמים יותר ויותר, בכל הנוגע לטכנולוגיה ומעקב, האלה משיבה במטבע מיושן יותר ויותר, אבל יעיל במידה שווה ואף כזה המתעלה על כל התקדמות טכנולוגית. אין כאן שום דבר בחזקת סאבטקסט סמוי והמסר הוא די בפרצוף של כולנו, אבל היחידים שמרגישים כאילו הם רוצים לפרוץ אל מעבר למרומז הם חברי הלהקה שמלווים את הסרט בתור פסקול פעיל מאוד, ששקוף אך ורק בפני גיבורת הסרט, אבל נראים היטב עבור כל שאר צופי הסרט.

בשלב מסוים כל המלחמה בה שרויה גיבורת הסרט עומדת בפני מבחן גדול ורציני, מבחן המשפחה. לחייה הולכת להיכנס חברת משפחה בפוטנציה וההחלטה על פעולה אחת נוספת לפני הפרידה מאותה המלחמה הופכת להיות קריטית. ארלינגסון עובר בחינניות בין לוקיישנים וחלקים משמעותיים בעלילה בעזרת צילומים עוצרי נשימה ומעוררי קנאה, שרק הולכים ומעצימים את ההצדקה לדבקות במטרה מצד גיבורת הסרט ומעבר לכך הוא משתמש היטב בפס הקול הנפלא והאפקטיבי של דוי ת'ור יונסון והסנכרון בין פס הקול של הסרט לתוכנו הוא קריטי וחשוב, כי ככל שהקצב של הסרט עולה, כך הוא גם תלוי יותר ויותר בפס הקול האקטיבי ומרתק שלו.


ביקור התזמורת | באדיבות yes

משפט על הסרט:
מעבר לפס הקול הנפלא מוענקת חוויה מותחת, מרתקת ומשוחקת היטב בסרט פשוט משובח, שכמובן לא חוסך ביקורת מצופיו. אותנטי וסרקסטי באופן שגורם לחשוב ועדיין להנות תוך כדי.

משפט על הבמאי:
בנדיקט ארלינגסון בסרטו השני בסך הכל עושה עבודה מופלאה וצבעונית בכל אגף ובכל חלק מהסרט שלו. פוגע היטב ומסנכרן, כאמור בין כמה סוגי ז'אנר בדיוק כמו בתזמורות ולהקת הנגנים המתוזמנים שלו מהסרט.

משפט על השחקנית:
הלדורה גירהרוסדוטיר בהופעה מופלאה ומלאת חיים. כל כך טובה שהיא הולכת לקבל הצדעה מאחת הגדולות - ג'ודי פוסטר, שתביים ותככב ברימייק האמריקאי שעתיד לצאת לסרט הזה.

משפט על אורך הסרט:
שעה וחצי וקצת. בלי טיפת שומן מיותרת ובהחלט עבודה נפלאה בזמן התחום, שמצליח להכניס בקרבו את כל מה שהסרט הזה היה צריך בתוכו.

בכורה ארצית, במסגרת פסטיבל הקולנוע. היום (שלישי ה-9/7), ב-22:00, בערוץ yes3 ובספריית yesVOD24/7
סיכום המבקר
10/
5.5

מתוייגים בכתבה זו

תגובות
כתוב תגובה ותהיה הראשון להגיב על "אישה במלחמה": גיבורת על, עם סוודר שחבל
סרטים בקולנוע