"משחקי הכס" עונה 8, פרק אחרון: מה שמת...שימות כבר וזהו.

טלוויזיה
הסוף, הקץ, הפרק האחרון בהחלט (עד צאתם של הפריקוולים) בסדרה שהוציאה עולם שלם משפיות. מה שהתחיל בתור יצירת מופת טלוויזיונית ירד מכס המלכות שנמס לו לאיטו עוד ועוד קצת בכל פרק בעונה שלא הותירה חור בלב הצופים.

"משחקי הכס" עונה 8, פרק אחרון: מה שמת...שימות כבר וזהו.
"משחקי הכס" עונה 8, פרק אחרון: מה שמת...שימות כבר וזהו.

אתם יודעים מה הנוהל של סדרת מופת, אשר מסיימת את דרכה. ישנם שני מסלולים עיקריים ולעיתים סטיות מאותם המסלולים - סטיות קלות. או לסיים בענק ולפרוש עם זיכרון חרוט בלב או לעשות את ההפך ולחרבן כל קשר בין ההתחלה לבין הסוף. כאשר "אוז", "הסמויה" ואפילו "שובר שורות" ירדו, הן עשו זאת ברוב פאר והדר. הסדרות הללו הותירו חור עצום בלב וזה הרגיש בכל כך הרבה רגעים כמו לאבד חבר קרוב. "הסופרנוס" עשו זאת בעזרת רגע שנוי במחלוקת, שבעיקר נוצר בכדי לעשות באז וסיום פתוח. סדרות אחרות, שהיו על המסלול המוזהב פשוט דרסו לעצמן את הרגליים: "נמלטים" ו"אבודים", למשל, השכילו לחרב עונות ראשונות ועוצרות נשימה עם שארית דרך שעשויה מדרעק אחד גדול ואפילו "דקסטר" המשובחת הואשמה במריחה עלילתית מאולצת אי שם לקראת הסוף (למרות אקורד סיום נפלא) וכך גם עשתה לה "משחקי הכס", כאשר היטיבה לרדת ברמה באופן אקספוננציאלי, מדי עונה וירדה מגדולת העונות הראשונות שבעיקר הואשמו באובר סקס ואלימות - עובדה שהולכת ומסתברת כלא כזו שמחרבת סדרה, אלא משפרת.


קצת עזרה לתסריטאים לא תזיק | באדיבות yes

כך הגיעה לה לקו הסיום, בעונה שמינית מזעזעת מבחינה תוכנית ומבחינת ביקורת קהל ומבקרי טלוויזיה, הפיניטאה הגדולה של שני סוגי הקהלים הללו. הן המבקרים והן המעריצים חבטו לאורך כל הדרך בת ששת הפרקים ומאותה פיניטאת העונה השמינית גופות נפלו ונערמו על פי בקשת הקהל או על פי מצבי הרוח של התסריטאים המוזרים, שהחליטו לדבוק בריצת המשוכות הפסיכית שהתרחשה לה בעונה הזו. וויס ובניוף אולי בנו על כך שהקהל שבוי, הם בנו הררי ציפיות וניצלו כל גרם של סחף מצד כל סוגי קהל הצופים וזאת בכדי לייצר הייפ טלוויזיוני חסר תקדים, אבל שכחו אולי בדרך משהו אחד קטן - ככל שהם נישאים על גלי האהבה ומצפים מהם להמשיך בקו של יצירת מופת טלוויזיונית, כך הם חשופים לביקורת גדולה יותר. כמו שהפרגונים והציפייה היו עצומים, כך גם החיפוש אחר טעויות גדל באותו היחס ואלוהים (והצופים) יודע כמה טעויות ופאקים נעשו במהלך העונה הנוכחית.

כל כוס קפה נשכחת הפכה לאירוע, לתחרות המם המצחיק וכל חצי ליטר מים או יד לא תותבת בתמונה הפכו להיות מושא ללעג וקלס וזה עוד לפני שהתחילו לנתח את הפרק עצמו בצורה מעמיקה, חודרנית ופולשנית. וייס ובניוף הוכתרו לגאונים השכם וערב בעונות הראשונות והיחס אליהם הלך והשתנה עם כל פרק שיצא בעונה השמינית. פתאום הם כבר לא בטוח מספיק טובים בשביל לייצר את פרויקט "מלחמת הכוכבים" הבא, פתאום הם בוערים שם על כס המלכות וכל מהותם בתור כותבים מוכשרים מוטלת בספק. ועדיין חובה לזכור שהם יושבים בתוך תא הטייס של אחד הקונצנזוסים הגדולים בהיסטוריה של הטלוויזיה - סדרה ששומרת על המתח ועל השיח הציבורי בשיאים היסטריים. אין מקום עבודה שלא התחמש בעובדים שמזהירים מספויילרים ואין כמעט אנשים שלא מודעים לקיומה, מדברים עליה ומנתחים כל פרק ופרק, כ-24 שעות אחרי יציאתו בארצות הברית.


חבר'ה, אצל מי המים? | באדיבות yes

בבחינת ההישג הטלוויזיוני, ייתכן וזו אחת הסדרות האחרונות בקנה המידה הזה, שאינו בינג' והוא עדיין עצום ומדובר. הסדרה הזו תותיר זיכרון צורב בתודעה העולמית והאישית, אבל בכל הנוגע לעלילה והכתיבה של העונה השמינית, הבור הזה נחפר כבר בעונות הקודמות ואיש לא השכיל לנסות ולכסותו. ולכן בעונה הנוכחית והאחרונה הסדרה נמחצה על ידי הצופים כשם שסרסיי וג'יימי (כאילו) נמחצו תחת ההריסות של הארמון, הסדרה שהונפה אל על נמסה לאיטה בדיוק כשם שכס המלכות עבר תהליך המסה מזורז מפיו של דרוגון. הניגודיות והקיטוב בין תחילת הסדרה וסופה מצביעים על פערי האיכות הגבוהים שבכתיבה וכמובן על הבדלים בתגובות הצופים לסדרה, לה נשארו נאמנים על אף שבלעו עונה שלמה שפגעה בהם כמעט בכל דרך אפשרית, מלבד לוויזואליות המהפנטת שלה ובעונה האחרונה אפשר להיכנס בכל הכוח כי פשוט אחר כך לא תהיה עוד הזדמנות.

הפרק האחרון של העונה האחרונה ושל הסדרה כולה בהחלט נפתח בתסכולים תסריטאיים קטנים כגדולים וחשף בפעם המי יודע כמה את החשיבות בפרטים הקטנים, אותן שורות חסרות בטקסט הכתוב ואותו חוסר בתשומת לב לזוטות. חוסר שהיה מצוי בשפע בעונות הקודמות. טיריון מוצא את אחיו ואחותו קבורים תחת פיסות הגג שהתמוטט ומוצא אותם בקלות מטופשת למדי. מסתבר שאם סרסיי וג'יימי היו טורחים להסתכל למעלה ופחות זה בעיניי זה, אולי הם היו מצליחים לזוז שישה צעדים הצידה ולהימנע מכיליון. מה גם שככל הנראה הם נמחצו תחת אבני iJump, שכן טיריון פינה אותן בהינף יד ואפילו היטיב למצוא גופות במצב טוב יחסי ולא מרוטשות, כפי שהיה מצופה למצוא שני בני אדם שזה עתה התמוטט להם גג גדול וכבד על הראש.


נו...אפשר לנשום כבר שוב? | באדיבות yes

ג'ון מתרוצץ ברחובות כתרנגול כרות ראש ומוצא את תולע אפור מתיז את ראשי הסגל של העירייה הקודמת. התולע אינו שועה להפצרותיו של סנואו ושם בעצם מתחיל הבחור השלגי לבשל בליבו את התבשיל המסריח שאריה הייתה אמורה להשקות איתו את ד.פ.ס.ה.ג.ח (דאינזריז פרי סער המכונה גם חאליסי) וחאליסי? הצמות שלה כבר בשלות להיכנס להיריון מרוב העומס, השריון שלה נדמה כאילו הושאל מסט אחר ונאום חוצב הלהבות שלה אל מה שנותר מהחאלסר והבלתי טמאים (ומסתבר שמדובר בלא מעט) כבר הושווה בכל פורום אפשרי לנאומי היטלר, רק ללא הרמקולים הצווחניים, שממוקמים בכל פינות הרחבה בה עמדו רבבות חייליה הממושמעים, שדפקו ודפקו בכל פעם שהיא ציינה יעד אפשרי לכיבוש. סליחה, לשחרור. כל מקצב הדפיקות הופר כאשר גמדון שימדון אחד לבד העז, איך הוא מעז למען השם? זרק לה את הסיכה לרצפה והעניק לה רגע של Mega Burn מטאפורי, קצת לפני שהיא תבטיח להעניק לו אחד כזה אותנטי יותר.

ג'וני טמבלוני עוד מנסה להיראות נאמן למלכתו, במה שנראה כמו אקט טלוויזיוני ארכאי, אל מול טיריון, אקט לא אמין לצופה הפעוט ביותר, אבל טיריון משתמש ביכולותיו הקסומות בכדי לשבות (פעם ראשונה בפרק) את ג'ון ולשכנע אותו לעשות את מה שכנראה היה צריך לעשות בעונות מוקדמות יותר. ג'ון משתכנע בסופו של דבר שרצח עם זה לא משהו ויוצא לפגוש את מלכתו, לה הוא נאמן, נאמן, נאמן ללא סייג והוא גם אוהב אותה, אבל נאמן לה בעיקר והיא גם מלכתו...נשמע כמו משהו שהוא נשאר לכתוב על הלוח של בארט סימפסון אחרי בית הספר, אבל לא. כזה הוא ג'וני טיפשוני שלנו. העיקר שהוא הבין שרצח של איזור שלם הוא אקט שלילי, גם אם זה תחת הכיסוי שזוגתו המציאה, כי זה יביא לשליטה באותו איזור ו"שחרורו מעבדות לחירות".


זה הכל בגלל כסא הברזל המטופש הזה! | באדיבות yes

ג'ון מגיע לפגוש את הבלונדה שחורת הגבות שלו, שנמצאת בדיוק באמצע הגשמת החזון שחוותה מימים ימימה. דרוגון בחצר. שומר ומנער מעצמו את השלג (או את האפשר, אבל לא את ג'ון שלג), שואל את ג'ון לסיסמא, ג'ון מגלגל עיניים ולוחש חרישית "להרוג את המלכה" (זה רק קרה בראש של מי שלא כתב את הסדרה). דרוגון מרים זנב ונותן לו לעבור אפילו מבלי להפעיל את גלאי המתכות ומשם שיחה פסיכוטית עם אהובת ליבו. חלומות ילדות (שלא מעורבת בהם שמלת כלה) וכמובן שליטה על העולם ביחד הן רק חלק מהרשימה שתכננה דאינריז לה ולג'ון. הם מתחבקים. הם מתנשקים (אתה מנשק עם הפה הזה את הדודה שלך?) ובסוף נשמע הצליל הזה של מתכת חודרת שיריון רך ועור עוד יותר רך (חייבים לבדוק למה הצליל הזה הוא זה שנשמע, כי זה לא נשמע הגיוני באף סיטואציה); הוא לא קטל את מלך הלילה, אבל בהחלט קטל את מלכת האש.

מפה לשם, דרוגון יסביר לכם למה לעזאזל הוא שרף רק את כס הברזל ולא את ג'ון סנואו, כאשר הוא עליו ואם אפשר שכותבי הסדרה יסבירו לאן הלכה הסיטואציה שהתרחשה לאחר מכן ולמה שתי דקות אחרי כולם כבר יודעים שג'ון הוא הוא קוטל המלכה החדשה (שטרם הספיקה להתיישב על הכסא, עליו חלמה לשבת) - האם ג'ון הלך עם אזיקים על הידיים וביקש להישפט? האם דרוגון יצר כתובת אש, נוסח הצופים, שם נכתב: "Jon Killed Mom"? האם היה שידור סמוי של המלכת המלכה החדשה ועל הדרך הם תפסו את הבגידה? או שאולי ג'ון רק סיפר למישהו אחד וביקש ממנו לא לספר לאף אחד אחר (כי ראינו איך זה עבד עם סאנסה) כנראה שלעולם לא נדע והאמת שכנראה שלאף אחד לא יהיה אכפת אחרי השבוע, לגבי פרטים מזעריים וחסרי חשיבות שקשורים לסדרה הזו.


רק שתדע...אותך לתולע אפור! | באדיבות yes

וכך נגמרת הסדרה בלי להבין מי יישב על כס הברזל, כי פשוט אין כזה יותר. צריך איזה מלך, לא? ג'ון הוא הבחירה הטבעית והוא הרג את המלכה, שהותירה דרקון יתום ושני צבאות עצבניים אש. דרוגון ברח ותולע אפור נשאר עם העצבים על אובדן מיסנדיי ועל כאב הביצים המטאפורי שפשוט עבר לראש והכחיל אותו. התולע תובע נקמה בג'ון וכמובן את שרפתו של טיריון, אבל גם מזה טיריון נחלץ כאשר הוא נעמד מול מועצת השבט וממליך להם מלך, ככה בתור אסיר וללא התנגדות אמיתית וכנה מצידה של סאנסה (מעבר להפרטה של ווסטרוז משבעת הממלכות). הוא ממליך למלך או ממליץ להמליץ למלך את...לא, לא, אתם לא תאמינו. את בראן! הנער שנעלם (הודור מת בגללך יא זבל!) במצבים מכריעים (וגם תיאון!) ללא הסבר אמיתי, שלא רצה למלוך וכנראה לא יביא המשך מלכותי עקב בעיות תפקוד פיני הוא, הוא המלך החדש.

החלטה המלכותית הראשונה – לדפוק את טיריון חזק, למנות אותו לימין המלך פעם נוספת ולשלוח אותו למצוא את הסיכה שאיבד במדרגות. לא רק בגלל המינוי המלכותי, אלא גם בגלל שהמציא לו את הכינוי: "בראן השבור", לא מספיק על כסא גלגלים במקום כס מלכות מהודר, אז גם שבור. ומוזר תכלס. אז בראן וטיריון סוגרים חשבון בינם לבין עצמם במה שיהפוך למשחק כס חסר סקס אפיל. אריה מפתיעה ובהחלט מחרבנת בהינף שני פרקים את מה שבנתה במשך סדרה שלמה ויוצאת לטייל מערבה בשביל לגלות את...אמריקה? עדיף סעי מזרחה מתוקונות שלנו, אולי לפחות תגלי את תאילנד בטיול הפרטי שלך אחרי הצבא.


יאללה, מה מחליטים היום? שווארמה? שניצל דרקון? | באדיבות yes

תולע אפור נסע לנאת' בשביל לחפש תואמת מיסנדיי, סאנסה חוזרת לצפון, לשלוט בבית אבא. בראן ישלוט לעיתים בשאר ששת הממלכות ובין לבין ייצא לטיולי מעקב וחיפוש אחרי דרוגון, בעזרת העין העורבנית. טיריון מכנס ישיבות צוות, מסדר כיסאות ודואג לכיבוד על השולחן, ברון חזר שוב, בלי קשת ועם טונה סרקזם, היישר לישיבות מועצה, כמו גם האביר(ה) בריאן, סאם הוא המלומד החדש ודאבוס...מה הוא עושה שם, בחייאת ראבאק? ג'ון נשלח לטירת שחור בשביל לאסוף כמה שיותר טיט ולבנים, בשביל לסתום את החור שעשה דרקון "הלילה" וכמובן גם בשביל להתאחד עם זאבו וטורמונדו ו"משחקי הכס"? הם כבר לא יחזרו עוד לשום מקום, לפחות לא בשם הזה או במתכונת הזו. התרעת ספויילר...זה כנראה לא ייגמר כאן.

שלום לך סדרת מופת בחלקים כל כך רבים ותופעה תרבותית כל הזמן. תודה שאילצת אותנו להסתובב בעבודה עם תגי "צפיתי / לא צפיתי בפרק X", תודה על כל מם איכותי או מצחיק, תודה שגרמת לעולם שלם להתיישב מול מדורת שבט בזמן ושעה קבועים ולפעמים אפילו בבוקר, כאילו היית משחק NBA של פלייאוף, תודה שגילית לנו שאנשים עדיין אוהבים פנטזיה ודרקונים, שאנשים אוהבים תככים וחפירות וכמובן סצנות מין וגור בלתי נגמרות (לפחות בשלושת העונות הראשונות) ותודה שהיית שם בשבילנו בלי בינג', בהפרש של שבוע ובחנת את גבולות דחיית הסיפוקים בעידן של מחסור חמור במצרך הספציפי הזה.


הולכים אל הלא נודע... | באדיבות yes

וגם צריך לדעת מתי לבקש ממך סליחה. סליחה אם או יותר נכון כאשר ספיילרתי (הפרק שג'ון קם לתחייה...אופסי פופסי), סליחה שגרמנו לך להרגיש לפעמים הרבה יותר ממה שאת – סדרת טלוויזיה נפלאה, אבל לא מושלמת או חפה מטעויות; עובדה שנשכה אותך בתחת כי הכותבים שלך התחילו לזרוק לקראת הסוף, סליחה ששפטנו אותך מעבר למידה הראויה לסדרת טלוויזיה, סליחה על שכתשנו אותך בפורומים, אחרי שכבר גרמנו לך להרגיש מושלמת, סליחה שבדקנו לך בציציות וחיפשנו בכל פריים אפשרי את הטעות התורנית שעשית וסליחה שאנחנו נזכור עכשיו למשך תקופה מסוימת שחירבנת משהו מהפנט בעונה הוליוודית מדי, אבל אל תדאגי הזמן מרפא.

זה נגמר. עדיף למרביתנו לא להחליט עכשיו אם אנחנו נתגעגע יותר או שהוקל לנו הרבה הרבה יותר, כי נו...עכשיו זה זמן לא טוב לסקרים טלפוניים ואינטרנטיים, כאשר הגופה (של חאליסוש) עוד מתקררת בדרכה ליעד לא ידוע. היית טובה אלינו בסך הכל. היית יותר מסדרה ולפעמים זה היה בעוכרייך. ועכשיו בואו נראה את כל החכמים בדיעבד מנסים לייצר איזה משהו דומה, בסדר הגודל או באיכויות, שינסה אפילו להזכיר אותך. באופן אישי הגעגועים ותחושת ההקלה מהולים עכשיו כמו וודקה ורדבול. האחד מנחית והשני מרומם. היית תופעה, היית ייחודית ולעולם תישארי כזו – דוגמנית יפיפיה ובעלת תחכום, שלעיתים נעצרת עם מבט מטומטם בעיניים ופשוט זורקת חיוך שגורם להבין שהכל יהיה בסדר.


אתם שם מאחורה...שקט! | באדיבות yes


האתנחתא הקומית – סאם מציע דמוקרטיה! לשנייה אחת זה היה נראה כאילו זה לא יתקבל בצחוק היסטרי. רק לשנייה.

הצילום – רצח עם נותן לך כנפיים וכנראה גם את המיני שוט היפה ביותר בסדרה, קצת לפני סדרת האכזבות האישיות שכללו אי ישיבה על הכסא, מוות ושריפה של הכסא שלעולם לא יישבו עליו עוד.

המציאון – הופה הופה, בקבוק המים הפעם עלה והגיע. קפה אאוט, מים אין.

למה מי מת? חאליסי. זהו. אה...והסדרה, גם זהו. סופי. נקודה. נתראה מתי שהוא...או שלא.

משחקי הכס 8, זמין ב- yesVOD וב- STINGTV
סיכום המבקר
10/
5.5
תגובות
כתוב תגובה ותהיה הראשון להגיב על "משחקי הכס" עונה 8, פרק אחרון: מה שמת...שימות כבר וזהו.
סרטים בקולנוע