"התפסן היה מרגל": מסטרייק במגרש לכזה בריגול

טלוויזיה
מו (מוריס) ברג היה איש מיוחד מאוד, שחקן בייסבול, ניחן בכישרון נדיר לשפות, פיזיקאי, עורך דין ואפילו מרגל. הסרט מתמקד באחד הסיפורים המרתקים בחייו המרתקים במילא של ברג, גם אם לא עושה זאת היטב, הסרט עדיין מצליח לעורר עניין ולספר סיפור חשוב לצופים.

"התפסן היה מרגל": מסטרייק במגרש לכזה בריגול
"התפסן היה מרגל": מסטרייק במגרש לכזה בריגול

האמרה "המציאות עולה על כל דמיון" חוזרת בלא מעט מקרים על סרטים שמבוססים על סיפור אמיתי. יש לא מעט סיפורים אמיתיים שבמידה ולא היו באמת היו נופלים בחדר העריכה או אפילו לפני חדר העריכה: "22 ביולי" (מתקפת הטרור בנורווגיה), סרטים שהנושא שלהם עוסק בפיגועי ה-11 בספטמבר ועוד לא מעט מקרים דומים. אחד מהסיפורים הללו הוא הסיפור של שחקן בייסבול יהודי שנשלח להתנקש בפיזיקאי גרמני כדי למנוע ממנו לפתח את האטום וזאת בכדי למנוע מגרמניה הנאצית לנצח במלחמה.


חולם בספרדית, באיטלקית ובעוד כמה וכמה שפות | באדיבות yes

כאשר קוראים את זה ככה; זה אכן נשמע הזוי ומוזר - למה לשלוח דווקא שחקן בייסבול על מנת להתנקש בפיזקאי גרמני? התחלת הסרט מספרת לצופים אודותיו של מו ברג, שלא היה שחקן הבייסבול הטיפוסי; הוא נחשב גאון בלימודיו באוניברסיטה, ידע לפחות 11 שפות (יש האומרים שאפילו 27 שפות), כאשר שבע מהן הוא ידע בצורה שוטפת, היה בין היחידים שנרשים לקורס "קוואנטום" באוניברסיטת פרינסטון ואף קיבל ציון A על הקורס. בנוסף הוא נראה מסתובב לא מעט עם אלברט איינשטיין והיה שותף בפרוייקט לביקוע האטום, תוסיפו לכל זה את כושרו הטוב כשחקן בייסבול לשעבר והעובדה שברג היה מתבודד שידע לשמור טוב על חייו האישיים ולבסוף את עצם העובדה שהוא לא התחתן או היו לו ילדים ותקבלו את כל הסיבות לכך שסוכנויות הביון האמריקאיות ייקחו אותו לשירותיהן.

קצת לפני המלחמה מול יפן, האמריקאים שלחו משלחת בייסבול כמחווה וניסיון לקירוב לבבות. המשלחת כללה לא מעט שחקני בייסבול מפורסמים שילמדו את היפנים על המשחק, ביניהם היה מו ברג שצילם מספר תמונות חשובות מאוד שעזרו לאמריקאים בהמשך. במהלך המלחמה מול גרמניה הנאצית, האמריקאים חששו שגרמניה הנאצית תצליח ליצור פצצת אטום ולכן רצו לשלוח אדם לא מוכר בחוגים הפיזיקאים בעולם, שיוכל לדון על כך עם פרופסור ורנר הייזנברג, שהיה מוביל בפרוייקט האטום של הגרמנים ולהבין את מצבם של הגרמנים והאם הפרופסור משתף איתם פעולה או מעכב אותם בכוונה, לשם כך הוא חזר לאוניברסיטת פרנסטון שם למד בעברו, לאחר מכן הוא נשלח לשוויץ על מנת להיפגש עם הייזנברג וזה עיקרו של הסרט, אבל לא נרחיב בנושא כדי לא לגלות את הסוף בסרט.


בא לך להתנקש בפיזיקאי? | באדיבות yes

הבמאי היהודי בן לוין שמכיר את הסיפור המעניין אודות ברג הביא איתו עוד יהודי מתעשיית הקולנוע – פול ראד, כדי שגלם את ברג, ביחד עם קאסט לא מבוטל של שחקנים מוכרים – ג'ף דניאלס, טום וילקינסון, פיירפרנצ'סקו פאבינו, מארק סטרונג, גאי פירס וכמובן פול ג'יאמטי הוא סידר הרכב לכאורה מנצח, אבל למרות הכל, גם הסיפור האמיתי והמעניין בנוסף לקאסט המוצלח, משהו חסר, אולי קצת יותר פירוט על קורות חייו המרתקים של ברג, אולי קצת יותר אקשן ואולי קצת יותר הסבר על מה שאנחנו רואים, בסופו של דבר אנחנו מקבלים טעימה קלה ממוריס ברג ומפועלו, טעימה קטנה מידי.

ההיסטוריה של הבייסבול לא מלאה בכוכבים יהודיים. היו 160 שחקנים יהודיים ששיחקו בייסבול מקצועני בארה"ב בינהים סנדי קופקס, הנק גרינברג, לו בודראו, מייק לבנטל וג'ייסון מרקיז, אבל ספק אם יש מישהו שהיה מיוחד והשפיע כל כך כמו מוריס ברג.


צלם אותי כאילו אני לא מסתכל | באדיבות yes

בכורה ארצית – רק ב-yes. ערב יום השואה (ה-01/05), 22:00 בערוץ yes 4 ובספריית yesVOD 24/7
סיכום המבקר
10/
5.5
תגובות
כתוב תגובה ותהיה הראשון להגיב על "התפסן היה מרגל": מסטרייק במגרש לכזה בריגול
סרטים בקולנוע