"גזעיות": לא מה שחשבתם

טלוויזיה
הסרט גזעיות מציג מערכת יחסים סבוכה בין שתי נערות, כאשר ברקע עומדות להן על קצה הקרחון חוויות טראומתיות, נטיות אובדניות ורצח

"גזעיות": לא מה שחשבתם
"גזעיות": לא מה שחשבתם

אחד מהמשפטים המפורסמים שטבע אנטון צ'כוב ליצירת מבנה העלילה של סיפור אומר: "אקדח שמופיע במערכה הראשונה של ההצגה, חייב לירות עד סוף המערכה האחרונה שלה". בסרט הנוכחי, בו מככב אנטון אחר, בין היתר ובפעם האחרונה בחייו, החוק נכנס לתוקפו במהרה, כאשר הסצינה הראשונה בסרט משמשת כמפתח עלילתי עבור כל הסרט ולא מעט בזכות האינטנסיביות, אבל בעיקר בגלל השתיקה שבו.

20 השניות הראשונות של הסרט כבר מראות את העומד להתרחש, כאשר הסרט יוצר אווירת פחד ונאיביות ועמוס בניגודיות, בכל הנוגע להבדלים בין צמד הצעירות התמימות למראה, המככבות בו ובין הטקסטים המורכבים והשיחות האינטנסיביות שלוקחות חלק בין השתיים. אמנדה (אוליביה קוק) היא נערה האוצרת בחובה צד אפל. היא נשלחת ל-Play Date ביחד עם חברתה - לילי (אניה טיילור-ג'וי), בתקווה שזו תשפיע עליה לטובה, כאשר בפועל ההפך קורה. ה-Play Date נזנח די מהר לטובת מערכת יחסים מיוחדת ומורכבת, הכוללת כנות ברוטלית ושיחות פילוסופיות אפלות במיוחד.


אני לא יודעת איך להגיב למה שאמרת, אבל יש לי חשק עז לפצוח במשחק שח-מט | באדיבות yes

אל הסיפור נזרקת גם דמותו של סוחר סמים מקומי ולא חכם במיוחד, אך בעל שאיפות גבוהות ומנטליות קפיטליסטית במיוחד. הדמות הזו, על אף העובדה שהיא משנית למדי, עדיין שווה אזכור, בכל הנוגע לפן הקולנועי, שכן זה הסרט האחרון בהשתתפותו של אנטון ילצ'ין, שנמחץ למוות על ידי רכבו, לפני כשנתיים בתאונה ביזארית, בגיל 27.

את אנטון ילצ'ין סביר להניח שפגשתם לראשונה כאשר גילם דמות מקסימה ושוברת לב ב"אלפא דוג", בהמשך התפרסם קצת יותר בצמד סרטי "מסע בין כוכבים", כאשר גילם את תפקידו של פאבל צ'כוב, הנווט הרוסי. מה שהיה משותף לכלל הדמויות שגילם ילצ'ין, הייתה היכולת שלו לשדר פשטות וחביבות. ילצ'ין היה שובה לב בנורמליות שלו וגרם לקהל להתחבר לדמויות שלו ולהתאהב בו בכל פעם מחדש. גם בסרט הזה הוא מגלם דמות פשוטה וחביבה, שחרף העובדה שדמותו היא שלילית, כביכול, היא עדיין יוצרת הזדהות עמוקה, רחמים וסימפטיה, בכל אחת מדקותיו המועטות יחסית, בסרט.


האוטו לא בקו ישיר אליך, אתה יכול להיות רגוע | באדיבות yes

הסרט לא מתנצל ולא מנסה להסביר את עצמו וזו גם הבעיה שבו. אין רקע ואין כמעט דמויות נוספות שמנסות לשפוך אור על הסיפור שנערם כאן, הכל מגיע מנקודת המבט של הבנות ומתוך היכולת של הצופה לחבר את הנקודות וזה לא תמיד עובד. הסרט מכיל לא מעט נקודות דימיון ל"משחקי שעשוע". הבנאליות שבה הנערים ב"משחקי שעשוע" ביצעו את פשעיהם וקיימו את שיחות החולין העמוקות מחד גיסא ומטופשות מאידך גיסא, שוזרת קווי דימיון מסוימים לתוכן הסרט הנוכחי.

הסרט משוחק בצורה נפלאה וברגע שהצופה רק משחרר את עצמו ונבלע אל תוך הסרט, שארית הדרך מתרחשת בצורה מוצלחת למדי. רגעי השקט הרבים שיש בו יוצרים אווירה מיוחדת. אווירה עוטפת שמגרה את החושים ומולידה ציפייה לקראת הסרטים הבאים בתור של קורי פינלי, לו זה סרט הביכורים בתור במאי ותסריטאי.


גם אצלך לא שמו מספיק מלח? | באדיבות yes

פינלי ו"גזעיות" עשו את בכורתם בפסטיבל סאנדנס. שנה לאחר יציאת הסרט בהפצה רחבה יותר, הוא התקבל באהדה רבה אצל המבקרים והוכתר כאחד הסרטים המקוריים והמבטיחים של 2018. סרט שהצמיח במאי ותסריטאי מבטיח מצד אחד וערך מיני טקס אשכבה לאחד השחקנים המבטיחים שניפקה הוליווד בשנים האחרונות. גלגל החיים הסימבולי, שמתגלגל לו בשעה וחצי של סרט מרתק וייחודי.


הסרט זמין לצפייה בספריית "24/7 סרטים חינם" ב-yesVOD וב-STINGTV
סיכום המבקר
10/
5.5
תגובות
כתוב תגובה ותהיה הראשון להגיב על "גזעיות": לא מה שחשבתם
סרטים בקולנוע