"סקין": הסטודיו לבימוי של גיא נתיב

טלוויזיה
מה הייתם עושים לו היו לכם עשרים דקות לפרוש קונספט, לבצע אותו ולהותיר בסופו של דבר חותם עוצמתי על קהל הצופים? כנראה שהייתם הולכים לקורס אצל גיא נתיב, על מנת להבין איך עושים זאת, מצליחים ועוד מוציאים על זה אוסקר®.

"סקין": הסטודיו לבימוי של גיא נתיב
"סקין": הסטודיו לבימוי של גיא נתיב

עשרים דקות...זוז! ורוץ להביא לנו אוסקר®. גיא נתיב מצליח לעשות זאת בהזדמנות האוסקר® הראשונה שלו אי פעם, מביים סרט קצר על פשע שנאה בארצות הברית ומצליח ללכוד כל כך הרבה בכל כך מעט זמן. סרט של עשרים דקות מצליח להמם, לערער ולעורר מחשבות עמוקות בכמה הזדמנויות ובזמן הכל כך קצר שהוקצב לו. נתיב לקח תמצית מקוצרת ופשוט ניגש לעניין - בלי משפטי "נפלת מגן עדן", בלי משחק מקדים ובלי כל הבולשיט מסביב. קצר, ישר ולעניין וזה עובד לו, כאשר הוא מנצל את הזמן שעומד לרשותו, במסגרת פורמט הסרט הקצר ויוצר עלילה קצרצרה, שמביאה סיפור של משפחה אחת כמעט ללא סיפור רקע, שיוצר את עלילתו של הסרט עצמו.


לא ללמוד מאבא...או שבעצם, כן....מבולבלים? גם אנחנו | באדיבות yes

הקטגוריה המעניינת של הסרט הקצר עולה בארץ לדיון וברור לחלוטין שאין כאן שום קשר להתעניינות פתאומית מצד צופיו של העם הנבחר בסרטים קצרים אלא בגלל, או נכון יותר בזכות, המועמדות של אחד משלנו, שחי בארצות הברית. באם נתיב לא היה מועמד לפרס האוסקר®, ברור ואין צל צילו של ספק שאף אחד בישראל לא היה משאיר את הטלוויזיה דלוקה בעת הקראת הזוכה באוסקר® באותה הקטגוריה. בכל מקרה, זו הזדמנות נהדרת לקהל הרחב להיחשף בפעם הראשונה לפורמט קצת פחות מוכר ולראות שיש דרך נוספת לייצר סרטי קולנוע. ואם לשפוט על פי החוויה בת העשרים דקות, באדיבותו של נתיב, מדובר בדרך נוספת לייצר קולנוע מצוין.

הסרט נפתח בסצנת תספורת של אב לבנו, בחצר ביתם. מהר מאוד הם יוצאים לטיול ירי בבקבוקי בירה בטבע ואנחנו למדים שהאב הניאו נאצי כבר מתחיל לעבוד על חינוך הדור הבא דרך שתיית בירה, שנאת האחר, טוהר הגזע וכמובן ירי ברובים. את הסצנה שתבוא לאחר מכן קשה לתאר ואין צורך, פשוט תצפו, אבל הסיקוונס, ככלל, מכיל את התמימות שקודמת לבהמתיות המשתרשת בדור שלם חודש והיא בשיאה. תחת כל עץ רענן תמצאו את התיאור "פשע שנאה" בכל הנוגע לתיאור המתרחש בשלב המסוים ההוא של הסרט, אבל זו מכבסת מילים שנכתבת בצורה מקלה, אם לומר את האמת, אל מול הבחילה שמתעוררת בעת הצפייה באותה הסצנה.


תתכונן בן, נחת מספיק ועכשיו? לעסק... | באדיבות yes

נתיב מנסה להעניק מעט אנושיות לדמותו של ג'ף, האב הניאו נאצי הצעיר, אבל קשה לומר שמישהו חש אמפתיה מסוימת כלפי התא המשפחתי הקטן, ההולך וגדל להיות תא ניאו נאצי נוסף בפרברים העירוניים בארצות הברית של טראמפ. סיפורו של הילדון הקטן בסרט מזכיר בדיוק את אחת התמונות מהקמפיין להעלאת המודעות לאלימות נגד נשים, שעלו לאחרונה בעיתונים, בכל הנוגע לאב מכה - אם מוכה. אף אחד לא נולד כזה, זו הסביבה שגורמת לאנשים להתפתח בצורה העקומה הזו ובסרט הנוכחי נתיב חושף את הצורה העקומה ביותר שהורה כלשהו מצליח לחנך את ילדו. כן, הוא מלמד אותו מספר דברים מועילים וטובים, שגם הם בעלי רמיזות עבות לטבע וצבע האדם, אבל השאר אפילו לא ראוי להוקעה, אלא למאסר.

יש משהו קסום באורך הסרט והדחיסות שלו. העברה מהירה של כל מה שצופה מצפה לראות בסרט באורך מלא וכל זאת בזמן מינימאלי, שמגיע לאיזורים של פרק בסדרת סיטקום יומית. זו בפני עצמה היא עובדה שצריך לכבד. נתיב רותם את כל צוות השחקנים שלו לתצוגת תכלית מקסימלית ומקבל בחזרה מיני אמריקה X, ללא אד נורטון, אבל עם דניאל מקדונלד, הכוכבת הבלונדינית שפרחה ב"פאטי קייקס" הנהדר והיא השם המוכר ביותר בקאסט המקוצרר וגם בקאסט של סרט נוסף בשם "סקין", בבימויו של נתיב גם כן, גם הוא עוסק בניאו נאצים, אבל מזווית שונה במקצת. רחבה יותר ונותר באמת רק לחכות.


אז יאללה...זזים לישון. | באדיבות yes

הסיטואציות הספורות שמוצגות בסרט הן הן הסיטואציות שבעצם מעצבות דור שלם קדימה, דור שלא יכול לשכוח או להתעלם מגזענות ושנאה על כל סוגיה וגווניה. דור נוסף שהולך לאיבוד בדרכו, בגלל הטעויות של הדור הקודם ועוגר הלאה כאשר הוא מגדל את זה הנוכחי. הסרט מתריע מפני השנאה המיותרת ולא סתם בתקופה הנוכחית, במסגרתה האנטישמיות מרימה את ראשה המכוער ביתר שאת באירופה ואילו ארצות הברית של טראמפ מרגישה לא פעם כמו כר דשא פורה לשנאת על בסיס גזע וכמו שעשו עשרות סרטים לפני סרטו של נתיב, הוא מציג את הקריאה האישית שלו לגמילה מסכסוכים על בסיס צבע, בעיקר.

התחושה הכללית שעלתה במהלך הצפייה בסרט הזה התקרבה בהחלט לתחושות שנוצרו במהלך כמעט שעתיים של צפייה בקלאסיקה המודרנית, בכיכובו של אד נורטון. זה היה סוג של פיצוץ מבוקר לכיוון העבר, רק עם יותר מרמז או שניים בנוגע לכיוונים אליהם ממשיכה לצעוד ארצות הברית של אמריקה, בעידן שאמור להיות נאור יותר וגזעני פחות מאשר לפני 20 שנים, כאשר יצא "אמריקה X". בכל אופן, גיא נתיב זכה בהזדמנות פז וזכה בסופו של דבר לחלץ פסלון פז ולחלץ את הקריירה לכיוונים ומקומות מפתיעים, שלא בטוח שחשב שיגיע אליהם אי פעם.


הסרט SKIN זוכה פרס האוסקר® 2019 בקטגוריית הסרט הקצר הטוב ביותר ישודר הערב ב- 22:00 ב-yes1 - רק לצופי yes ו- STINGTV
סיכום המבקר
10/
5.5
תגובות
כתוב תגובה ותהיה הראשון להגיב על "סקין": הסטודיו לבימוי של גיא נתיב
סרטים בקולנוע