"אתה מת רק פעמיים": לב במתח גבוה

טלוויזיה
זוכה פרס חביב הקהל בפסטיבל דוקו אביב האחרון מגיע לבכורה ב-yes דוקו וזו בהחלט סיבה טובה לשחזר מה היו הסיבות לאהבה הגדולה שקיבל הסרט מהקהל. יאיר לב יוצא למסע בלתי מתוכנן, שיוצר מותחן דוקומנטרי מטלטל.

"אתה מת רק פעמיים": לב במתח גבוה
"אתה מת רק פעמיים": לב במתח גבוה

המציאות הטכנולוגית המודרנית הנוכחית מכתיבה את חיינו. הראש המורכן כלפי הפלאפון הפך להיות דבר שבשגרה וכמעט אייקוני, אנשים לא תמיד נהנים מהרגע, אלא מנסים לתפוס אותו ורגעי קודאק הם כבר מזמן מונח מיושן, שאבד עליו הכלח. במציאות שכזו כמעט ולא מתרחשים מצבים שרוצים ללכוד סיטואציה וקייימת מצוקת אמצעי צילום בכדי לצלם אותה ואפילו הנטייה הגדולה היא להמשיך הלאה ולשתף. לא רק את בני המשפחה והחברים הקרובים, אלא את כולם. אבל לא כל סוג סיטואציה דורשת תיעוד ארוך טווח, בטח ובטח לא כאלו שעשויות להניב סרט באורך מלא והסרט הנוכחי הוא סרט שבסיסו והמשכו משתייכים לסוג המאפיינים שמהם מייצרים סרטים. מותחים וטובים.


אז.........הגענו? | באדיבות yes

ואיך קורה שתפוח כל כך בשל נופל בידיים מקצועיות כל כך, שיכולות להפיק את המירב מהמצב? כל אחד ישייך זאת למה שהוא מאמין, אבל יאיר לב בהחלט התברך גם בכישורי הבימוי וגם בסיפור מקור, ממקור ראשון, שיגרום לשערותיכם לסמור למשמע העלילה והתפתחותה. זה כמעט בלתי נתפס, לצפות בהתפתחות האירועים והעלילה האמיתית כל כך, שהתדפקה על דלת ביתו של לב, שכל מה שנותר ללב הוא פשוט לדאוג לצלם צמוד ולתת ליתר הדברים לקרות מעצמם. עובדה שמותירה עבורו מעט מאוד פעילות במלאכת הבימוי ורק השלמה קטנה בכל הנוגע לעבודה בחדר העריכה וזהו! התסריט והעלילה פשוט כתבו את עצמם בצורה כל כך משכנעת, אמינה, מרתקת ומותחת שלב יכול היה להיות באותה המידה גם צופה מהצד.

אבל לב מתבונן בתור שחקן ראשי, בתור בלש בסרט מותח ונפתולי העלילה בהחלט מטלטלים אותו בגלים שמערערים על יציבותו ועם זאת הוא יוצא עם תוצר, שבסופו של דבר מרגיש לא רק כמו סרט דוקו מוצלח, אלא יותר כערבוב ז'אנרים, כאשר הדוקו נמהל אל תוך סרט מתח, שבאמת קשה להאמין שניתן היה לכתוב עלילה כל כך טובה יותר ממה שזימנה המציאות עבור במאי הסרטים הדוקומנטריים הנפלא הזה. סרטו של לב מתפקד במשך כל הזמן בתור מסמך דוקומנטרי מרתק, אבל התגליות על גבי תגליות שעולות וצפות עם זרימתו של הסרט לא יכולות להותיר אף צופה אדיש ואין ספק שהנגיעות המותחות שזימנה המציאות עבור לב מצדיקות פזילה למחוזות ז'אנר המותחן הדרמטי.


בוא, בוא...יש מכות! | באדיבות yes

לא סתם בחר לב בשם עבור הסרט שלו, אשר מתכתב עם שם סרטו של ג'יימס בונד משנת 1967 ("אתה חי רק פעמיים") ומן הרגע הראשון הוא מכריז על ריצה למרחקים ארוכים, כאשר הסרט נפתח עם שיחת טלפון של אמו אליו בכל הנוגע לירושה שקיבלה במפתיע מאת בת דודה נשכחת, אשר הורישה עבורה נכס בצפון לונדון. הנכס שווה לא מעט כסף וכל שצריכה האם לעשות הוא להנפיק תעודת לידה ופטירה של אביה, בכדי לדרוש את הירושה לעצמה, רק שהמציאות שבהחלט עולה על כל דימיון, מבשרת לה (דרך עורך הדין המטפל בנכסי הירושה) ששם וזהות אביה שוכפלו וישנו מסמך המעיד על קיום אדם נוסף בעל אותו השם ובעל תאריך, שעה ומקום לידה זהים וכמובן בעל שם זהה לזה של אביה - ארנסט בכינסקי.

לפני שאתם מספיקים לסגור את הפה הפעור, עולה לב על מטוס ולמסע גילוי וסריקת מקורות משפחתיים ולא רק של משפחתו שלו (בעיקר לא שלו, האמת) וכל עניין הירושה מתחיל לקבל פחות ופחות פוקוס והופך להיות מקגאפין נהדר להנעת העלילה הזו למספר יעדים לא אקזוטיים במיוחד, כאשר הראשי שבהם הוא אוסטריה, בעודו מנסה להתחקות באקטים בלשיים אחרי האדם, שלפי ראות עיניו התחזה לסבו. לב עובר משברי זהות קלילים ומתחבר לאנשים שמעניקים עוד עומק ונפח למחקרו ומציבים אותו במקום עוד פחות נוח, מאשר זה שהתחיל בו את הסרט.


איך נפל לו הסיפור הזה ישר לידיים | באדיבות yes

לב, אשר תיעד דובב את אביו המנוח בשני סרטי "הוגו" (1989 ו-2008), על מנת להביא למסך את סיפור הישרדותו, לא מפספס את ההזדמנות הנוכחית, שנפלה עליו כמו התפוח על ראשו של ניוטון ומתחקה אחרי עברה של אמו ובכורח הנסיבות מגלה תגליות מרעישות, שמוציאות אותו מאיזור הנוחות, מציידות אותו במצלמה ומאלצות אותו להפוך לבלש במשרה חלקית, על מנת לצרף לעצמו עוד ועוד פרטים, שקושרים כמה חוטי עלילה לא ברורים ופורמים אותם בדיוק ברגע בו יש צורך להתיר חוסר בהירות עלילתית ומציאותית, נוכח התגליות המרעישות החדשות.

"אתה מת רק פעמיים" הוא סרט פשוט, שמבקש לנכס לעצמו גינונים של סרט מתח כתוצאה מההתפחויות העלילתיות ועדיין נותר בתבניות הקבועות והידועות של מחלקת הדוקו. הוא לא מוכן להתפשר על הדרך שלו והוא מעמת את היוצר ואת מרואייניו עם סיטואציות לא פשוטות, שמוציאות מהם הרבה כוח, אנרגיות ותגובות מופתעות וחצי מופתעות. בגיבוי גנאולוגים, ארכיונאים, ספריות מקומיות ואמונה שקשה לסדוק, יוצא לב לאחת מהתעלומות הבלשיות המרתקות שבהחלט לא נכתבו על ידי אף תסריטאי, מוכשר ככל שיהיה.


אורה הכפולה, בגרסת הדוקו-דרמה מתקופת השואה | באדיבות yes

יאיר לב ודוד דרעי ("סלאח, פה זה לא ארץ ישראל") מעבירים את צופי הסרט הזה רכבת הרים מטלטלת של רגשות ותגובות עבור תסריט שרק המציאות המפתיעה של בן דור שלישי למשפחה של ניצול שואה יכולה לסייע לכתוב. הם מדלגים באופן כמעט קבוע בין הסוגות, מותירים את הצופה פעור לסת בקטעי המעבר ומדלגים בקלילות בין תגלית אחת לזו שבאה לאחר מכן בתור. ולב עצמו? מגלה מסירות כמעט בלתי מוסברת על מנת לקבל את ההסבר האמיתי אודות הפעילות של סבו ובעיקר של הכפיל המוצלח, שפרטים רבים על חייו נחשפים בלא מעט רגעים נתונים ומגלה מחויבות גדולה לערכים ויסודות הרבה יותר חשובים מירושה והשילוב החזק הזה, כמו קשר מקצועי ואמין של מטפסי הרים, יוצר נוסחאת דוקו מנצחת.

"אתה מת רק פעמיים" יגיע בהופעת בכורה טלוויזיונית לערוץ yes דוקו, ב-23.1.2019, ביום רביעי בשעה 21:00. רק לצופי yes ו-STINGTV.

סיכום המבקר
10/
5.5
תגובות
כתוב תגובה ותהיה הראשון להגיב על "אתה מת רק פעמיים": לב במתח גבוה
סרטים בקולנוע