"ראלף שובר את האינטרנט": האינטרנט שובר את כוכב הוידאו

ביקורות
אל דאגה. ראלף ההורס לא מעז לחבל בתסריט ובתוצאה הסופית של הסרט השני בכיכובו. הנה עוד אחד מהמקרים הללו, בהם הסרט השני משווה ומעלה אל מול קודמו. ההברקה של הסרט הראשון מקבלת הגברה וביצוע צבעוני, מבדר ומהנה.
"ראלף שובר את האינטרנט": האינטרנט שובר את כוכב הוידאו
"ראלף שובר את האינטרנט": האינטרנט שובר את כוכב הוידאו

שש שנים אחורה ודיסני החליטו לבצע מחווה, אחת מיני רבות בקולנוע של השנים האחרונות, למשחקי הארקייד וגוללו את עלילתו של ראלף ההורס, שהוא ה"רע" במשחק וידאו ישן וכזה שמנסה להבין את מהות התמצית שלו בעולם המשחקים ומנסה לערער על הקביעה שהונחתה עליו מלמעלה - להיות הרע. הוא פוגש דמות בשם ונלופי, ממשחק מירוצים וגם היא דחויה בעולם והמשחק שלה ובין השניים נרקמת חברות גדולה, שהציתה את הסרט הראשון והפכה אותו ללהיט ההיסטרי. היום, שש שנים אחרי ולאחר שפירקו את מוקש הנוסטלגיה ומשחקי הארקייד, הגיע הזמן לטוס קדימה, לעולם המרושת של האינטנרט ואין דרך מופלאה יותר, מאשר דרך התסריט המבריק של שישה כותבים וביניהם פיל ג'ונסטון, שהיה אחראי בין היתר על התסריט של הסרט הראשון (וגם של "זוטרופוליס" ; ו"גרימסבי") וריץ' מור, שהיה הבמאי של הסרט הראשון.


התגעגעתם?! חזרנו! | באדיבות סרטי פורום פילם

השניים מאחדים כוחות, לא רק בעמדת התסריטאים, אלא גם אוחזים בשרביט הבימוי ומפיחים חיים בעולם האינטרנטי, בדרך קסומה ומלאת דימיון וגאונות. האינטרנט, על כל קטנותיו וגדולותיו, עולה כעת על הבמה הראשית ומותיר אחריו את עולם הארקייד, מאחור. בסוף שנות השבעים, תחילת שנות השמונים שרה להקת הבאגלס ש-Video Killed the Radio Star וסימלה את המעבר, ממנו לא תהיה דרך חזרה. תרבות הוידאו והשיתופים שלו באינטרנט בהחלט עולה לדיון בסרט וממש בתחילתו ישנה הבעת חשש וחוסר הסכמה בין שני כוכבי הסרט לגבי המהות שלהם ודרכי החיים שלהם מנקודת מוצא זהה למדי. ברגע שהמטען למשחקי הוידאו כולל לתוכו גם חיבור לרשת ול-WiFi, חייהם של גיבורי הסרט ומשחקי המחשב משתנים ללא היכר והחששות צפים אל על.

ראלף ו-ונלופי מוצאים את עצמם נשאבים בעל כורחם אל תוך העולם האינטרנטי ואין ספק שבשביל לייצר תוכן מסוג זה המוחות האחראיים על הכתיבה חייבים להיות חריפים ובעלי חזון מיוחד והתוצאה הסופית והמוצלחת מוכיחה כי הצוות העמוס כותבים עשה עבודה מצוינת, כאשר הוא מתרגם עולם דיגיטלי של סימנים וקודים, לכדי דמויות וסיטואציות יוצאות דופן, מצחיקות ומשעשעות למדי. החשש שהאינטרנט יהרוג את משחקי הוידאו מתקיים, אבל באותה הנשימה גם כוכבי משחקי הוידאו מוצאים את עצמם מתמכרים לטיפה המרה, שמפרישה לכיוונם הרשת ומאותה הנקודה גם נמתחים קווים מקבילים שמציגים בערמומיות את היתרונות והחסרונות, בצורה מבדרת למדי, בכל הנוגע לאינטרנט.


אז מה....קטנטונת? יוצאים לעוד מסע | באדיבות סרטי פורום פילם

אולי הסרט שיכול היה להיות סרט הביניים עבור ראלף ומשחקי הארקייד, היה "שחקן מספר אחד" המרהיב והממגנט וייתכן שהוא אפילו היווה הכלאה בין שניים מהנושאים המרכזיים של סרטי "ראלף ההורס", אבל בסופו של דבר מדובר בקווים מנחים ומונחים עבור עולם ותקופה מעט שונה ועתידנית. כאשר ראלף מגיע לשבור את האינטרנט, הוא עושה זאת במה שנראה כמו התקופה הנוכחית והוא מנחית לצופים הבוגרים והצעירים אינספור רפרנסים ותרגומים של דימיון פרוע ומשולהב, אשר נוגעים בדרך שבה רואים יוצרי הסרט את תופעת האינטרנט כעידן שלם רוחבי וגם בתור רסיסים קטנים המתבטאים דרך אנקדוטות והאנשה לתופעות קטנות כגדולות ונחמד לראות איך הם רואים תופעות כמו פרסומות, קליק בייטס, לייקים, חיבורים, ניתוקים ועוד אוקיינוס שלם, באפס זמן יחסי...אינטרנט, כבר אמרנו?

סיפור הסרט ועלילתו לא מורכבים במיוחד, אבל הם לוקחים את הצופה למחוזות המופרעים ביותר שיכול היה לדמיין, בנוסף לצפייה ב"שחקן מספר אחד". ראלף רוצה לייצר ריגוש במשחק של ונלופי ואפילו מצליח, אבל השחקניות מהצד השני של המכונה לא מעכלות היטב את השינוי וגורמות למשחק להישבר ולהיות בסכנת פירוק. בשביל להציל את המשחק, ראלף ו-ונלופי זקוקים לחלפים שניתן להשיג ב-ebay וכמובן תוסיפו את העובדה שבאותו היום גם בעל הארקייד, בו שוכנים ונלופי וראלף, מתחבר לאינטנרט ותקבלו את האחד ועוד אחד, אשר יוצרים את תחילתו של המסע המופלא הזה (וכן, גם יש קריצה קטנטנה ל"קוסם מארץ עוץ"), אל עבר העולם הייחודי הזה, אותו יצרו ג'ונסטון ומור.


אוקיי, אז עכשיו תורכן...תעשו כמוני | באדיבות סרטי פורום פילם

כמעט לכל אורך דרכם של ונלופי וראלף, במרחביה הבלתי נגמרים של רשת האינרטנט, זהו מסע של קסם, מודעות והתפכחות. לצד הדמויות מלאות הדימיון, המייצגות לא מעט תופעות הקשורות לרשתות החברתיות בפרט ולאינטרנט בכלל, ישנם גם ערימות של ביקורת קצת יותר רצינית, שמכוונת אל הצופים הבוגרים יותר. בין אם זה הקושי לעכל את הטרנדים הזמניים שמכתירים ומנחיתים בשניות או בין ביקורת קצרצרה וקולעת על הארסיות שבתגובותיהם של אנשים בשר ודם, המתחבאים מאחורי מילים פוגעות וחסרי קמצוץ אנושי. השיימינג האינטרנטי מרים את ראשו לרגע ואיתו גם ביקורת על דור שלם שצורך סרטונים אידיוטיים ומעלה אותם ואת יוצריהם לסדר היום והופך אותם לתופעת תרבות חולפת או קבועה.

וכמובן שבסוף אי אפשר בלי הייצוג הנשי העצום בסרט הנוכחי, בין אם נתחיל עם ונלופי, המגולמת היטב על ידי שרה סילברמן. ונלופי מתוארת כדמות הרפתקנית, שוחרת אתגרים וזו שמהווה בשלב הנוכחי יותר אנטיתזה לראלף מאשר קווי דימיון לחריגות שלהם, בסביבתם, כאשר נזכרים בסרט הראשון. נמשיך עם האישה והפרובינציה המריירת (ובצדק) שאחריה - גל גדות. היא מקבלת תפקיד קטן, אבל משמעותי יחסית והיא מוצגת בתור ה"וונדרוומן" ; הפרטית של הסרט ומעלה עוד קצת את הרף של הכוח הנשי בסרט, כאשר היא מהווה עוגן עלילתי וכמעט הירואי עבור הגיבורה הנשית של הסרט. כן, זה עדיין מצחיק או מוזר שגדות לא הצליחה להגיע ולתרום את קולה לגרסת הסרט בעברית, אבל מי אנחנו שנשפוט או נערער?


הנה היא...שלנו...שלנו... | באדיבות סרטי פורום פילם

אי אפשר לקנח את הצד הנשי מבלי להביא את *כל* הנסיכות של דיסני אל הקאסט ולא סתם, אלא כאשר הן מוצגות בחצי לעג ומעוררות יותר רחמים מהערצה. דיסני נותנים לעצמם הצלפה גבית טובה, בכדי להרוויח את אהדת הצופים הבוגרים יותר (כמו גם את זו של הצעירות, כאשר לא משנה מה, הגיבורות שלהן על המסך). ההצלפה הכל כך מודעת הזו מציגה בעיקר את ההתפכחות הדיסנית והניסיון להתנערות של הגוף הזה מדמויות נשיות חלשות, כאשר הנסיכות מוצגות בלעג, בעודן שבויות בתבנית של: שמלות, טיפוח והמתנה לאביר על הסוס הלבן שיבוא לחלצן. ונלופי היא בדיוק האנטיתזה לה היו זקוקות הנסיכות של דיסני, בשביל לקרצף קצת את התדמית החלשה שלהן בעיניי ציבור בוגר וחושב.

ראלף השני לשמו גם מנסה לצאת קצת ממחוזות האינטרנט לבחינה קצרצרה על הורות, עושה קולות של סרט בנאלי עם לקחים ידועים מראש על חברות וכמובן מציג את החשש הענק מבליעת הישן את החדש וההקאה אחר כך, לרחוב וללא צורך בך, מעבר לנוסטלגיה והצורך להביך ולהיות מובך, בשביל להישאר רלוונטי. עם ועל כל אלו אפשר למצוא סיפוק ענק מהסרט, אבל מה שבהחלט נותן את החותמת הרשמית על ההצלחה הגדולה של הסרט הוא החזון שלו והדרך הנפלאה בה מציגים ומתרגמים יוצריו את הקול בראש שלהם.


מי רוצה להיות הורה בשיטת שני השלבים? | באדיבות סרטי פורום פילם

משפט על הסרט:
ראלף החדש מוכיח פעם נוספת שכן אפשר לייצר סרט המשך שלא רק שישווה, אלא גם ישדרג את החוויה עבור הצופה ולו רק מעצם העובדה שהוא פורס בצורה כל כך מרשימה את התופעה התרבותית הזו אל מול הצופים.

משפט על הבמאים:
הדימיון והחזון של צמד הבמאים/כותבים הוא בעצם החותמת הבלעדית להצלחה ולעובדה שהסרט הזה הוא כל כך לגיטימי, על אף העובדה שהוא השני בתור.

משפט על השחקנים:
ג'ון סי. ריילי לא זוכר מתי הייתה לו תקופה כל כך מוצלחת עם עליית הסרט הנוכחי ועם עליית "האחים סיסטרז", בתחילת החודש הבא. שרה סילברמן עם קול מתקתק ומרגש (שוב) וגל גדות ממשיכה לקבל לגיטימציה בתור מגה סטארית, בתפקיד אורח נהדר. מעבר לכמעט משולש הזה, מופיעים גם אלפרד מולינה, אד אוניל, טראג'י פ. הנסון, ג'יין לינץ', אלן טיודיק ו-ים כוכבים וכוכבות למילה ורבע, בכדי לייצג את דמויות דיסני המבליחות להופעות טיזר מבריקות.

משפט על אורך הסרט:
שעה וחמישים נפלאות, שעוברות בקליק ומספקות חוויית בידור עצומה, צבעונית ומספקת.



סיכום המבקר
10/
5.5
תגובות
כתוב תגובה ותהיה הראשון להגיב על "ראלף שובר את האינטרנט": האינטרנט שובר את כוכב הוידאו
סרטים בקולנוע