"בובה של רצח": על חבובות וגסויות

ביקורות
יצירה קולנועית נוספת שמייצרת היתוך בין בני אדם לבין בובות ומדירה ילדים מהמסכים, עקב עומס גסויות כמעט מאולץ. בריאן הנסון, הבן של הבובונאי המפורסם ביותר, לוקח את שרביט הבימוי ומנסה את מזלו.

"בובה של רצח": על חבובות וגסויות
"בובה של רצח": על חבובות וגסויות

בריאן הנסון הוא בנו של ג'ים הנסון, האיש אשר העשיר את הילדות של כל כך הרבה אנשים בעזרת "החבובות" ו"סיפורי עמים". הנסון הצעיר היה שותף להרבה מיצירות אביו ואפילו גילם את תפקיד הכלב ב"סיפורי עמים", אבל בסרט הנוכחי הוא לוקח את הקונספט הבובתי ומערבב בגסות עם בני אדם נושמים, חיים, מעשנים ומקללים. לא סתם הוגדר הסרט לגילאי 16 ומעלה, כיוון שהוא כולל שפה בוטה, גסה ולא מעט סיקוונסים שלא תרצו שילדיכם, מכל טווח גילאים שהוא, ייחשפו אליהם, גם אם המרכז שלהם נעוץ בדמויות עשויות בד, חוטים ולבד וייתכן שיש לילדיכם מספר בובות דומות בחדר המשחקים או חדר השינה שלהם.


(הבוס בימים יפים יותר | באדיבות סרטי פורום פילם)

הנסון הבן לא מנסה לייצר אמירה מסוימת מאחורי הגסויות והקונספט הבובתי השונה שלו, הוא גם לא מנסה לייצר עלילה סבוכה ומאתגרת, הוא בעיקר מנסה לייצר סרט מצחיק וכזה שייכנס להיות ברשימת סרטי הקאלט, כמו לא מעט מיצירות אביו, רק מכיוון ולכיוון אחר במפה הקולנועית. לאחר פטירת אביו מדלקת ריאות בשנת 1990, נטל בריאן את החברה של אביו, ביחד עם שאר האחים וניסה לשמר על המורשת ועל הגחלת. הפעם הוא מנסה לעשות משהו קצת שונה ממה שייצר הנסון האב עוד בחייו והוא פונה בעיקר לקהל צופים בוגר יותר, אבל כזה שמצהיר על עצמו בתור אינפנטיל ומציג לו שילוב מצחיק ומעניין.

פיל פיליפס הוא שוטר לשעבר ובובה בהווה, הוא חי בלוס אנג'לס, כאשר אוכלוסיית הבובות משולבת בעיר, אבל סובלת מהדרה מסוימת, גזענות בובתית אם תרצו. הוא נושא עימו פצע פתוח ועמוק מזה זמן רב, מאז שהיה שוטר. הוא הודח בבושת פנים מהמשטרה ואף שותפתו לשעבר העידה כנגדו על מנת להשלים עבורו מהפך מהצלחה לכישלון, כאשר הוא הפך לבובה הראשונה שקמה במשטרה וגם הבובה האחרונה שהייתה שם מאז. על אף המשקעים שני השותפים לשעבר מוצאים את עצמם מצוותים לחקירה של מקרי רצח, הקשורים סביב סדרת בובות טלוויזיונית, ישנה ופופולארית בשם The Happytime Gang.


(הבובות בימים יפים יותר | באדיבות סרטי פורום פילם)

ככל שהחקירה הולכת ומתקדמת, מתגלים עוד ועוד פרטים מוזרים ומפתיעים וכמובן קורבנות חדשים צצים חדשות לבקרים וכולם בסביבתו של פיל, שלאחר שהופרש מכוח המשטרה, פתח לו משרד בילוש פרטי וכך המשיך לתחזק לעצמו חיים ריקניים, מחוץ לראדאר של המשטרה. מקרי הרצח והציוות הישן עם אדוארדס, השותפה הישנה, מעלים לא מעט זכרונות מהעבר של פיליפס והוא נאלץ להתמודד איתם תוך כדי החקירה האינטנסיבית שהוא מנהל, על מנת ללכוד את הפושע הלא נודע.

ייתכן שהסרט הזה לא ירשום הצלחה מרובה בקרב הצופים, אבל יש סיכוי לא רע שעוד כמה שנים הוא ייזכר כסוג של סרט קאלט בקרב קהלים מסוימים ומעושנים, כאשר יביטו ויצפו בו במבט לאחור. ההומור אינו ברמה גבוהה ויש הרבה בדיחות קרש, בדיחות גסות למען הגסות וכמובן קטעי קאלט, אשר נצרבים במהלך ואחרי הצפייה בסרט. זה מרגיש ממוצה כבר באמצע הסרט, אבל זה עדיין מצחיק ואפילו אם ההומור אינו ברמה גבוהה, הוא מצליח, עובד והמזל הגדול של הסרט הוא אורכו, שלא מצליח להמאיס את כל הסיפור, כיוון שכאשר הסרט כבר מרגיש ממוצה, הוא פשוט מסתיים.


(אולי משהו מחומר הקריאה התמים הזה יעזור לתפוס את הרוצח | באדיבות סרטי פורום פילם)

הסרט מרגיש בשלבים רבים כמו כל סרט בלשים שהתרגלנו לראות בשלושת העשורים האחרונים וגם נראה במרבית שלביו כמו פילם נואר בובתי במיוחד, כאשר כל האלמנטים מצביעים על סוג של "רוג'ר ראביט", רק מז'אנר שאינו אנימציה (וניתן לראות בדיוק איך ייצרו את הסרט בסופו ועם עליית הקרדיטים). הקאסט האנושי המקיף את הבובות עושה עבודה טובה ובעיקר מליסה מקארת'י, אשר מתמסרת כהרגלה, לעוד תפקיד קומי, שמתבצע באופן די מושלם. לצידה גם מיה רודולף, פליטת "סאטרדיי נייט לייב" בתפקיד מצוין וגם אליזבת' בנקס באה לתת כמה שורות.

על מפעילי הבובות כנראה שלא שמעתם יותר מדי, אבל למכורים לסדרות הבובות אולי יהיו כמה עובדות משעשעות לתרום לשיחה על מאחורי הקלעים של הסרט ובכלל. את הבובה של פיליפס הם בנו כמו הארווי קייטל (ובעיקר מזכיר אותו ב"פקד מושחת" האלמותי), את שאר הבובות צבעו בכל צבעי הקשת, על מנת להיות מסוגלים לייצר ביקורת מסוימת כנגד צבע עור ולייצר בכך את האמירה המחודדת ביותר, שאמורה לצאת מהסרט, מעבר להומור הגס שלה.


(מוכן לעבוד בשביל הכסף! | באדיבות סרטי פורום פילם)

משפט על הסרט:
עובד במרבית שלביו, הולך ונחלש לקראת סופו וקצת חבל, כי יכול היה להיות פה סרט בלתי נשכח מהרגע הראשון שעלה. גם עניין הבובות בוודאי מנמיך ציפיות אצל צופים שטרם גיבשו דעה מוקדמת, טרום הצפייה בסרט עם בובות. מצחיק בשביל להיות מצחיק וללא רצון להיות מעבר למצחיק.

משפט על הבמאי:
הנסון הבן אולי לא עומד בסטנדרטים של האב, אבל הוא בהחלט משחרר לעולם משהו עם סגנון משלו, שכבר נתקל בחומה ביקורתית מעובה. לא מנסה לצאת מהקופסה עם יצירתיות ומקוריות ויש לו עוד עבודה בשביל לצייר תמונה משלו.

משפט על השחקנים:
ביל בארטה בתפקיד הראשי של הארווי קייטל הבובתי; פיל פיליפס. עושה עבודה מצוינת ומשכנעת. מיס פיגי המקומית של הסרט עושה עבודה קומית נפלאה כתמיד וכאמור לצידה גם רודולף בהפוגות קומיות משל עצמה ורק אליזבת' בנקס ממשיכה בצלילה התלולה של הקריירה שלה, ללא שום מעצורים.

משפט על אורך הסרט:
סוף סוף יצירה קולנועית, שהצליחה לדחוס את מרבית הבדיחות והעקיצות ההדדיות בשעה וחצי, ברכה חמה נשלחת מארץ ישראל לבריאן הנסון.

סיכום המבקר
10/
5.5
תגובות
כתוב תגובה ותהיה הראשון להגיב על "בובה של רצח": על חבובות וגסויות
סרטים בקולנוע