"כנופיית ברמינגהם" עונה 4: יפי הבלורית והכובע

טלוויזיה
עונה רביעית הסתיימה בחסותה של "נטפליקס" וכבר התגברו הציפיות לעונה החמישית אחרי עוד עונה משובחת, בחסות הכוכבים הרגילים והופעות אורח נפלאות. סיכום עונה.

"כנופיית ברמינגהם" עונה 4: יפי הבלורית והכובע
"כנופיית ברמינגהם" עונה 4: יפי הבלורית והכובע

העונה הרביעית של "פיקי בליינדרז" (או בשמה העברי המקולקל - "כנופיית ברמינגהם") הגיעה לסיומה בעוד שישיית פרקים שהבטיחו וגם קיימו את המשך עלילות משפחת שלבי, עם עוד תגבורות מבחוץ. העונה הזו הכילה לא מעט תכנים והם כללו את המשך הרומנים חסרי המשמעות של תומי שלבי, מאז שגרייס נרצחה, העונה הזו כללה הרג של אח אחד וכמעט אח נוסף. מאבק על שיוויון בין פועלים לפועלות, שהגיע לסף דלתו של תומי, קרבות אגרוף בין יהודים לצועניים ומעל הכל כמובן סכסוך עקוב מדם בין כנופיית שלבי לבין המאפיה האיטלקית, בהנהגתו של לוקה צ'נגרטה (אדריאן ברודי בתפקיד משובח). כל זאת בשישה פרקים, שאורך כל אחד מהם היה כמעט שעה של עונג מתוסרט היטב, מבוים נפלא וכולל מוזיקה נפלאה, במסגרתה "Red Right Hand" של ניק קייב קיבל כמה גרסאות חדשות.

לאחר שתומי הסגיר את כל בני משפחתו בתום העונה השלישית, נפתחת העונה הרביעית כאשר כולם עומדים בפני תלייה ומשתחררים ברגע האחרון. המשפחה מפוזרת ולא מאוחדת, כל אחד הלך לדרכו ותומי ממשיך להפגין קור רוח יוצא דופן, כאשר מדובר על משפחתו הקרובה ביותר. הכל משתנה כאשר כל אחד מבני המשפחה מקבל מכתב איום ממשפחת צ'נגרטה, מאפייה סיציליאנית שמגיעה מניו יורק בשביל לחפש נקמה על מות האב, שנורה על ידי ארת'ור בעונה שעברה (בעקבות מותה של גרייס שלבי). משפחת שלבי מקבלת פקודה מתומי, להתאסף. מי שלא מספיק לאסוף את עצמו הוא ג'ון (ג'ו קול הנפלא) שנורה בחצר האחורית של ביתו על ידי החבר'ה של צ'נגרטה, שמוכיחים שלא באו לשחק משחקים.


(היישר מהמאפייה האיטלקית - לוקה יפחיד אתכם עד שיתוק |צילום: IMDB)

מהשלב הזה משפחת שלבי בעצם מוצאת את עצמה במצוד ומנסה לחפש אחר הדרך לצאת מהכוונות של האיטלקים, הם שוכרים כוח צועני, בהנהגתו של אבראמה גולד (איידן גילן בתפקיד מצוין), שאחד מהתנאים שלו הוא קידום קריירת האגרוף של בנו. כדי שלא ישעמם לתומי במשרדו המפואר, עולה דרישה לשיוויון בשכר הפועלים עם מנהיגה אישה חדשה, טרף קל עתידי נוסף לתומי. הטבעת האיטלקית הולכת ומתהדקת על תומי והפיקי בליינרדז המתאחדים שלו. אלפי סולומונס, היהודי החוטא הגדול מכולם נזרק לקלחת, להופעות קצרות ומשמעותיות לקראת סיומה של העונה והדרמה הולכת ומתהדקת מפרק לפרק, כאשר היריבות בין שתי הכנופיות הולכת ונבנית על מנת להגיע לגראנד פינאלה המיוחל בפרק האחרון.

אחד המאפיינים המוליכים את הסדרה הזו במשך העונות הוא המוזיקה המשובחת שמלווה כל תחילתו, סופו ומהלכו של כל פרק ופרק. העונה הזו "Red Right Hand" ליווה את כתוביות הפתיחה רק פעם אחת באופן רשמי, אבל המשיך ללוות בדרכים אחרות, כאמור, כאשר בוצעו לו קאברים משובחים ומותאמים לאווירה שיוצרי הסדרה רצו להדגיש מדי פרק. עוד דגש על העונה הנוכחית, כחלק מהמכלול הזה שנקרא "כנופיית ברמינגהם" הוא הטקסטים המושחזים, במסגרתם הצטיין דווקא טום הארדי, אמנם בהופעות קצרות, אבל בעודו יוצק משמעות לכל פיסת טקסט שהוטל עליו לבצע כחלק מתפקידו. הארדי נפרד מהסדרה בתום העונה הזו, אבל הוא תרם לכל רגע בתור אלפי סולומונס בתפקיד קטן-ענק ובלתי נשכח.


(תחסר לנו, אלפי | צילום: IMDB)

ואם כבר בטום הארדי עסקינן, אי אפשר להפריד מהעונה הזו את הופעות האורח המשובחות של עוד משתתפים מלבדו. איידן גילן בתור הביריון הצועני, שמריץ את בנו לתחרות האגרוף. גילן זה עתה איבד את תפקידו בתור לורד בייליש ב"משחקי הכס" ואין ספק כי הנישה הקטנה שמצא בתור אבראמה גולד הולמת אותו ואת כישוריו. מלבדו אי אפשר להתעלם גם מההופעה המנצחת של אדריאן ברודי בתור לוקה צ'נגרטה, המאפיונר שנראה כאילו הועתק מסרטי "הסנדק" ועוד כמה סרטי מאפייה מפורסמים; הקיסם בפה, הדיבור השקט והבטוח והמבט החודר עשו את שלהם במהלך העונה ואפילו תומי שלבי נראה כאילו הביטחון הענק שלו מתחיל להתמוסס אל מול היריב האימתני והאלים שעומד מולו.

העונה הזו נפתחה בסכסוכים משפחתיים, פולי הפכה למגדת עתידות פסיכית, ארת'ור החל לצאת מהנישה שאשתו - לינדה, הקצתה לו בחווה ואיידה גידלה אשכים בשביל כל הגברים במשפחה, שאיבדו חלקים משמעותיים מהם. משפחת שלבי אמנם איבדו את ג'ון, אבל הרוויחו בחזרה את כל שאר החלקים ואת האיחוד בסופו של יום. תומי המשיך לפזר את זרעו ופעולת ההמרה מכנופיית רחוב לפוליטיקה סגרה את הקצוות, כאשר בתום הפרק האחרון תומי יורד במדרגות העירייה מלווה בכל הג'מעה, בדרך לעונה החמישית (שכבר הוכרזה למועד לא ידוע עדיין).


(עוד דמות אהובה שהמסך יורד עליה - ג'ון שלבי | צילום: IMDB)

המסך יורד על עוד עונה משובחת, המונהגת על ידי קיליאן מרפי, פול אנדרסון והלן מק'רורי ולא נותר לנו, הצופים, אלא להמתין בסבלנות לחמישית של מצוחצחי המבטא הבריטי ומחודדי כובעי הברט.

סיכום המבקר
10/
5.5
תגובות
כתוב תגובה ותהיה הראשון להגיב על "כנופיית ברמינגהם" עונה 4: יפי הבלורית והכובע
סרטים בקולנוע