"בלייד ראנר 2049": יצירת מופת

ביקורות
פנו דרך בבקשה במרוץ לאוסקר, כי דני וילנב ביים את סרט השנה בז'אנר מדע בדיוני • ג'ארד לטו בתפקיד הנבל מהמם את המסך ואין דבר כזה בלייד ראנר ללא הריסון פורד • תחזיקו חזק!

"בלייד ראנר 2049": יצירת מופת
"בלייד ראנר 2049": יצירת מופת

ב-1982 יצא הסרט "בלייד ראנר" בכיכובו של הריסון פורד. על כיסא הבמאי ישב רידלי סקוט המהולל שסיפר לנו את הסיפור שהפך לקאלט אודות בלש משטרה העונה לשם דקארד, החי בעולם קודר בקליפורניה ב-2019 וצד למחייתו אנדרואידים הנקראים רפליקנטים לאחר שהם הוצאו אל מחוץ לחוק. למרות התיעוב שהוא חש כלפם, הוא מצא עצמו מתאהב ברפליקנטית.

נשמע כמו עוד סרט מדע בדיוני, אבל בלייד ראנר עם תקציב דל של כ-33 מיליון דולר בלבד השפיע לא מעט על עולם הקולנוע, הוא נבחר בידי הגארדיאן לאחד הסרטים הטובים בכל הזמנים בז'אנר המדע הבדיוני ואף היה מועמד לשני פרסי אוסקר בקטגורית הבימוי ואפקטים מיוחדים. מאז הוא הספיק להפוך לפופולרי למרות שהוא נכשל בקופות. אם בסרט הראשון תהינו אם אכן אנדרואידים חולמים על כבשים חשמליות ואם דקארד עצמו היה רפלקינט, בלייד ראנר החדש מעלה תהייה נוספת: האם אנדרואידים מתרבים ולא ידענו?

עברו 35 שנים מאז שבלייד ראנר יצא לאקרנים וסוף סוף הגיע אלינו סרט ההמשך "בלייד ראנר 2049". הפעם, על אותו כיסא יושב רידלי סקוט אך בכובע של המפיק הראשי כאשר דני וילנב ("המפגש") אוחז בשרביט הבמאי. הסרט ממשיך את קו העלילה לאחר 30 שנים מאז שנפרדנו מדקארד, וכעת מוקד ההמשך הוא הבלייד ראנר החדש, ריאן גוסלינג, בלש משטרתי בלוס אנג'לס העונה לשם קיי. מרחובות לה לה לנד בהן הוא פיזז ושר, עובר גוסלינג לעולם עתידני, גרנדיוזי במיוחד, מרהיב ומה לא.


(האנשים הכי חשובים בסרט | צילום: מתוך IMDB)

ממש כמו דקארד, גם קיי עובד כבלש משטרתי בעל מטרה להשמיד רפליקנטים מדגם ישן ובו זמנית מנהל קשר זוגי, ספק אמיתי, ספק אשליה עם ג'וי, אותה מגלמת אנה דה ארמס ("ידי האבן"). במהלך חקירה קיי חושף סוד מן העבר המסכן את האנושות כולה וטומן בחובו שלושה קווי סיפורים המתנקזים לקו עלילה אחד. המסע אליו הוא יוצא מורכב מפאזל אחד גדול שגם הצופים לא יודעים איך הוא יסתיים.

אם יש משהו שרידלי סקוט ודני וילנב יודעים לעשות, זה סרטים. בחודשים האחרונים שני הגאונים יחד עם 2 במאים נוספים, לוק סקוט (הבן של..) ושיניקירו ואטנאבי הוציאו ברחבי הרשת 3 סרטונים שונים המתארים את המתרחש בעולם בפרק הזמן שבין 2019 ל-2049. כל סרטון מספר את סיפורו של העולם הדיסטופי והקודר שמחכה לבני האדם בעתיד לבוא: "2036: שחר הנקסוס", "2048: אין לאן לברוח" ו-"2022 חשכה". כל אחד מהם מגולל קו עלילה צדדי שמרחיב את הסרט ומהווה לו רקע. לשם השוואה, כשיצא בלייד ראנר 1982, היה לו טריילר אחד.


ׁׁׁ(עולם עתידני וקודר ללא אור טבעי אך מלא בצילומים מרהיבים | צילום: יח"צ)

העולם שבנו וילנב וסקוט הוא בגדר שלמות, הסרט לא עמוס מידי באפקטים מיוחדים והקווים בו נקיים. למרות העולם האפור והמוכר עוד מהסרט הראשון, בלייד ראנר החדש הוא תופעה מרהיבה עם מראה לא סלחני, ללא שמש וללא אור טבעי, אך מלא בצילומים מרהיבים וסימטריים במיוחד שקשה להתעלם מהם. בעבר, וילנב והצלם רוג'ר דיקינס שתפו פעולה בסרט "אסירים" וגם הפעם דיקינס לא בחל בשום אמצעי ועשה את מה שהוא עושה הכי טוב: 163 דקות של מחזה לעיניים וקשה שלא להביט במסך הגדול באדיקות מחשש להחמיץ כל פרט ופרט.


(יקבל מועמדות לאוסקר על צילום? | צילום: יח"צ)

הבאז לאוסקר כבר החל ולרוב סרטי מדע בדיוני לא זוכים בקטגוריות החשובות, אני מרשה לעצמי להמר הפעם שגם השנה דיקינס יקבל מועמדות לאוסקר, אך "בלייד ראנר 2049" שווה מועמדות לפרס הבימוי והתסריט הטוב ביותר.

בלייד ראנר הוא יצירת מופת מינימליסטית אך לא אורדינרית ובו זמנית מלאה בפרטים. יחד עם זאת הסיפור עקבי, פשוט ומותח עד השניה האחרונה. הניגוד שניתן למצוא ברובד הפילוסופי של העלילה בין להיות אנושי לעומת קיום רובוטי מונוטוני, מקבל תרגום גם בעשייה של הסרט. מדובר בסרט עם תקציב גדול מקודמו, אבל כזה שנעשה באלגנטיות שלא גורעת.


(סטנד אוף קלאסי בין הבלייד ראנר הישן מול החדש | צילום: יח"צ)

הרבה נאמר על הריסון פורד וכבר הספידו אותו לא מעט. אכן אין הוא מקפץ ומכה כאילו הוא נכנס לנעליו של אינדיאנה ג'ונס, אך הרגע בו הוא פוגש את ריאן גוסלינג על המסך הוא רגע מהפנט. אין דבר כזה בלייד ראנר ללא פורד.

בזמן שגוסלינג סוחף אותנו למציאת חלקים נוספים בפאזל שהוא מצא, אנחנו מתוועדים לג'ארד לטו. הג'ארד לטו של עולם הקולנוע. תשכחו מהג'וקר, דמותו בסרט כוואלס, האדם האחראי ליצירת הרפליקנטים החדשים ובעל החזון לעתידם של האנדרואידים, זה הדיבור החדש. "אין בנמצא תפקידים קטנים ישנם רק שחקנים קטנים" אמר קונסטנטין סטניסלבסקי, מסתבר שיש. לטו אינו מגלם תפקיד בעל זמן מסך השווה לגוסלינג אך, בקלות גונב את ההצגה כשהוא על הסט. כל תזוזה שלו מדודה ומבוימת באופן טהור עד כי שכחתי לרגע שזה סרט והעולם בו אינו אמיתי.

לטו כמנהגו בוחר את תפקידיו בקפידה, בין אם מדובר בסרט עצמאי כמו "שר המלחמה" ובין אם בבלוק באסטר של DC "יחידת המתנקשים". לטו מגלם דמות קרה במיוחד, מחושבת, שקולה, עם תסביך ישו לא קטן, סוג של הנבל בסרט שרודף אחרי גוסלינג אבל אתן לכם להחליט, תלוי במידות המוסר שלכם וכמה אתם בעד רובוטים עם בינה מלאכותית. מאחר ודמותו בסרט עיוורת, גם פה לטו בחר בשיטת המשחק הידועה שלו והסתובב על הסט בזמן הצילומים עם עדשות מיוחדות שמנעו ממנו לראות וכך הוא הפך להיות עיוור "אמיתי".


(ג'ארד לטו משחק בגאונות | צילום: יח"צ)

מאז שפרץ אלינו לתודעה ג'ימס קמרון עם הסרטים "שליחות קטלנית יום הדין" ו-"אוואטר", קשה לחדש בקולנוע. אך בכל זאת בלייד ראנר החדש הצליח להביא משהו רענן לשולחן. המפטון פנצ'ר ("בלייד ראנר" 1982) ומייקל גרין ("לוגאן") התסריטאים החזירו לחיים טקסטים משובחים, דמויות שלא צריכות לדבר יותר מידי על מנת לחשוף את העומק שלהם ואת המתח שהסרט טומן בחובו עד הפריים האחרון.

בבלייד ראנר 1982 גרסת הבמאי, דקארד חולם על אוריגמי בדמות חד קרן. בסוף הסרט הוא מבחין בו לפני שהוא בורח עם רייצ'ל, מה שמעלה תהייה שמא הוא היה רפליקנטי כל הזמן. בראנר החדש תמצאו לא מעט Ester Eggs עם הפניות לסצינות ישנות יותר, אך עם שאלות חדשות לגבי הרובד הפילוסופי שיש בסרט.

סיכום המבקר
10/
5.5
תגובות
כתוב תגובה ותהיה הראשון להגיב על "בלייד ראנר 2049": יצירת מופת
סרטים בקולנוע