"אחת ויחידה": סרט קשה וחשוב

ביקורות
סחר בנשים תמיד יהיה נושא קשה שלא ירצו לדבר עליו ובמיוחד להתמודד איתו. הקולנוע לא ישנה את העולם, אך בהחלט יתן לכם פרספקטיבה נוספת לגביו.

"אחת ויחידה": סרט קשה וחשוב
"אחת ויחידה": סרט קשה וחשוב

בסוף השבוע עולה לאקרנים סרטו של הבמאי דיוויד פאבלוס. הסרט הצליח לסחוף את קהל הצופים ואת המבקרים בפסטיבל קאן, הוא הבחירה הרשמית בקטגורית מבט מסוים וגם זוכה באוסקר המקסיקני של שנת 2015. "אחת ויחידה" מתחיל במפגש מבויש בין ילדה תמימה בת 14 בשם סופיה (ננסי טאלאמנטס) לבין יוליסס, הנער בו היא מתאהבת (אוסקר טורס). כבר בתחילת הסרט, המפגש ביניהם מתווה את הטון להמשך, הולכים לדבר פה על סקס ולא, זה לא הולך להיות קל.


(לא כל רומן מקבל סוף טוב)

סופיה גרה בבית ללא אב, כאשר אמה המלצרית מנסה לפרנס את התא המשפחתי הכולל גם את אחיה הקטן. יוליסס מגיע מבית בו הוא נשלט על ידי אביו שמנהל עסק משפחתי עם אחיו הקטור. פאבלוס בחר שלא להציג בפנינו סרט על אהבה נכזבת במקום אקזוטי בשם מקסיקו. הוא בחר לעסוק בנושא קשה שהוא סחר בנשים באחד המקומות הבעייתיים על פני כדור הארץ בנושא הזה. יוליסס מתאהב בסופיה והשניים מבלים זמן יחד, הכל טוב ויפה עד לרגע בו היא נחטפת בידי משפחתו של יוליסס וכופים עליה להצטרף למעגל הזנות.

בעודו נקרע בין אהבתו לסופיה לבין משפחתו, יוליסס מחליט שהוא לא מוותר והוא ימצא דרך לחלץ את סופיה ממעגל הזנות ולברוח איתה לארצות הברית. השם של הסרט הוא אירוני במידה מסוימת. הנערות הצעירות, שיומם עובר עליהן תחת עשרות גברים שאונסים אותן, יודעות שאם הן לא יבחרו על ידם, הן לא יכניסו מספיק כסף לעסק ויקבלו בתמורה אלימות פיזית קשה.

סחר בנשים במקסיקו הוא בעיה מוכרת לעולם, לרשויות המקומיות ולאזרחים המקומיים, לא פעם, הנושא אף קיבל כותרות גם בארצנו. איכשהו, שום דבר באמת לא קורה עם זה והפתרון נראה רחוק מתמיד. הסרט הזה מעלה מחדש את הסוגיה שצריך להתייחס אליה. אף אחד לא באמת חושב ששעתיים בקולנוע ישנו את העולם. אבל זה מסוג הסרטים שיציגו בפניכם מציאות עגומה, אך מציאות.


(איפור, תמימות וחבלות על הגוף)

את הקטעים הקשים ואת האונס הצליחו להעביר בצורה אלגנטית ככל הניתן, זהו סרט על מעגל הזנות אבל הוא רחוק מלהיות זול או פורנוגרפי. זה מה שיפה, הדרך בה מצליח פאבלוס לגרום לקהל הצופים לנוע בצורה לא נוחה על הכיסא בקולנוע מבלי להראות לגמרי מה קורה, אלא מצייר בראשכם את התמונה. יחד עם זאת, אסייג ואומר שלמרות שהנושא קשה וחשוב, קשה להתעלם מכך שלא מדובר בתסריט גאוני ולא מלווה את הסרט פסקול מרגש. אפילו הקשרים בין סופיה לשאר הצעירות הנחטפות בבית הזונות לוקה מעט בחסר.

הצילום אינו מתווה תחושה של סרט דוקו, אך בהחלט נאמן לתחקירים ולעדויות האמיתיות של נשים אשר הצליחו לברוח מכבלי התעשייה. יוליסס מוצא דרך לחלץ את סופיה מהעסק המשפחתי, אך מגלה שיש מחיר לרצון שלו. הבחירה שהוא צריך לעשות תגרום לכם לחשוב, מה לעזאזל הייתם אתם עושים במצב הזה? לא אעשה ספויילר אבל בסופו של דבר, אף אחד אינו יוצא חופשי לגמרי מהבחירות שהוא עשה. אשאיר לכם לשפוט האם מדובר בסרט מרגש על מציאות קשה, או קלישאה נוספת על נושא ידוע שפשוט לא מוצאים לו פתרון.

סיכום המבקר
10/
5.5

מתוייגים בכתבה זו

תגובות
כתוב תגובה ותהיה הראשון להגיב על "אחת ויחידה": סרט קשה וחשוב
סרטים בקולנוע