"נשות המאה ה-20": תסריט גאוני וקאסט אנושי

ביקורות
מייק מילס הבמאי מביא אליכם דרמה משפחתית מצוינת *אנט בנינג באחד מתפקידיה הטובים עד כה* "נשות המאה ה-20" יסחף אתכם, יצחיק אתכם ויחזור אתכם הביתה.

"נשות המאה ה-20": תסריט גאוני וקאסט אנושי
"נשות המאה ה-20": תסריט גאוני וקאסט אנושי

"נשות המאה ה-20" במילה אחת: תראו. במשפט שלם: הסרט הזה ילמד אתכם פשטות מהי. במאי ותסריטאי הסרט, מייק מילס ("בגינרס") בנה סרט דרמה משפחתית חצי קומית למופת. אין צורך ב-CGI ואקסטרה וגנזה על מנת לייצר סרט טוב. "נשות המאה ה-20", הוא סרט טוב. פשטות היא תכונה שלא מוערכת מספיק בעיני בקולנוע, וחבל.

העלילה סובבת סביב דורותיה, אותה מגלמת אנט בנינג המהוללת. בנינג נכנסת לנעליה של אם חד-הורית בשנות ה-50 לחייה, המגדלת את בנה היחיד ג'יימי, לוקס ג'ייד זונמן, ילד בן 15. העולם שבו הם חיים, מתרחש בזמן שנות ה-70 בסנטה ברברה. העשור בו מוזיקת הפאנק שולטת, ילדי הפרחים של שנות השישים נעלמים והפמיניזם מתעורר.

דורותיה מוטרדת מכך שלג'יימי אין דמות גברית בחייו ותוהה; האם באמת צריך גבר כדי לגדל גבר? היא מסוג האימהות שכולכם הייתם רוצים שתגדל אתכם בגיל ההתבגרות. היא הייתה מעניקה לכם כל אישור היעדרות שתרצו, סתם כדי שתוכלו להבריז מבית הספר על מנת להרהר על טיבו של העולם.


(קשר מיוחד שקשה להסביר | צילום: יח"צ)

דורותיה רחוקה מלהיות אישה שגרתית, היא מעשנת יותר מידי ומשכירה שני חדרים בביתה לשני דיירים מאוד אקסצנטריים, אבל לא יותר ממנה: אבי (גרטה גרוויג, "ארתור", "ג'קי"), וויליאם (בילי קרודופ, "ספוטלייט"). אבי, היא אומנית בנפשה, צלמת מקצועית ורוח חופשית שחוותה טרגדיה אישית, מה שגרם לה לחפש חדר להשכרה וכך הגיעה לביתה של דורותיה. וויליאם, איש קומונה לשעבר, שעל פני השטח נראה כאילו הוא לא מחובר למציאות.


(שלושת הנשים של ג'יימי | צילום: יח"צ)

מבלי לעשות הפרדה בוטה, מייק מילס, בחר לספר את הסיפור בקטעים קטעים מבלי שתשימו לב. כל קטע בסרט חושף בפנינו את אחת מהדמויות, כשהכל מתחיל ונגמר סביב ג'יימי איכשהו. בזמן שאנחנו מבינים כי הוא נכנס לגיל ההתבגרות המגושם, אנו פוגשים את ג'ולי (אל פנינג "מליפיסנט") החברה הכי טובה שלו שלעולם לא תהיה באמת שלו. לכולנו היה את האיש הזה בחיים כשהיינו בבית הספר, והשיחות ביניהם בטוח יחזירו אתכם לגיל שבו עוד דאגתם מתי תהיה הנשיקה הראשונה שלכם ועם מי. כל החבורה מוצאת את עצמה גרה תחת קורת גג אחת ואיכשהו הם מנהלים מערכות יחסים מורכבות שמצליחות, למרות שכל אחד מהם הוא אי בפני עצמו עם הסיפור שלו והרגשת הבדידות בתוך קהל של אנשים.

"נשות המאה ה – 20", הוא סרט תחת מעטפת של: עוד סרט דרמה משפחתית שמדברים בו הרבה, אבל התסריט שלו גאוני ומאוזן עם הפוגות קומיות באופן מושלם. לא סתם הוא מועמד לאוסקר השנה בקטגוריה הזאת, לבטח תהיה לו תחרות קשה מול "מנצ'סטר ליד הים" ו– "לה לה לנד".


(ג'ולי וג'יימי, יש קשרים שמלווים אותנו לכל החיים | צילום: יח"צ)

השיחות שג'יימי מנהל עם ג'ולי יזכירו לכם את השנים בהם הרגשתם כל רגש וכל דחף בצורה עוצמתית, שנים בהם כל תהייה שהייתה לכם הרגישה כאילו עולמכם חרב. סיפור ההתבגרות של ג'יימי מתחיל עם דורותיה שרוצה לגדל גבר טוב, ממשיך דרך אבי שמלמדת אותו על נשיות ועובר דרך ג'ולי, שאתה הוא מגלה חברות אמתית מהי וגם שברון לב. כל דמות תביא אליכם את מה שפגום בה, כל אחד מהם מחפש את השלם שהוא חלק ממנו, אבל לא יודע איך למצוא את עצמו. ג'יימי הוא החוט המקשר שגם לאורך הסרט, האישיות שלו נבנית כשתי וערב באמצעות האנשים שגרים בביתו אמו. כולם ביחד יוצרים סוג של משפחה קצת אחרת.

קאסט השחקנים הוא אחד המרגשים שתראו על המסך. אנט בנינג הייתה מועמדת לאוסקר 4 פעמים ומעולם לא זכתה. השנה זה גם לא יקרה, מהסיבה הפשוטה שהיא אינה מועמדת. השחקן לוקס ג'ייד זונמן, המגלם את ג'יימי הצעיר, חסר ניסיון, זהו סרטו השני באורך מלא, אבל כבר עושה באזז עקב הופעתו והוליווד כבר הכתירה אותו שהוא נכנס לרשימת השחקנים הצעירים והמבטיחים. אסיים כפי שפתחתי, פשטות: ערך שלא מכירים בו מספיק. מייק מילס לקח רעיון פשוט, הצמיד לו תסריט גאוני וצוות שחקנים אנושי, הוא יצר עולם עם פרספקטיבה ייחודית, דרמתית ומצחיקה בו זמנית, בכך הפך להיות אחראי לאחד הסרטים הטובים של השנה.

"נשות המאה ה-20"
במאי: מייק מילס
שחקנים: בילי קרודופ, אנט בנינג, ג'ון בילינגסלי, אל פנינג, אליסון אליוט, אליס שאוקאט, גרט וויליאמס
אורך הסרט: 118 דקות

סיכום המבקר
10/
5.5
תגובות
כתוב תגובה ותהיה הראשון להגיב על "נשות המאה ה-20": תסריט גאוני וקאסט אנושי
סרטים בקולנוע