"סלולרי": אין קליטה

קולנוע
עוד פרק עצוב ועלוב נכתב בקורות החיים ההולכים ומשמימים של שני השחקנים הראשיים בסרט. זומבים סלולאריים ואפוקליפסה מודרנית הם לא השילוב שיחזיר את סמואל ל. ג'קסון וג'ון קיוזאק.

"סלולרי": אין קליטה
"סלולרי": אין קליטה

בבסיסו, הסרט הנוכחי, מבוסס על רב מכר של סטיבן קינג משנת 2006, שם כבר החל קינג לכוון אותנו אל מול המראה ולהציג את המציאות הדיסטופית ההולכת ונרקמת לאיטה אל נגד עינינו, בכל הנוגע לתלות של המין האנושי בסלולרי שלו. ואם רוצים לעשות מזה סרט אימה, אז למה לא לקחת את הקונספט, לערבל אותו עם זומבים מוטרפים, מושפעי גלים סלולאריים ולתת את המושכות לשני שחקנים נהדרים (לשעבר)? אולי לפני עשרים שנים זה היה תופס. לפני עשור השילוב בין ג'קסון לקיוזאק עוד איכשהו תפס, אבל זה היה עדיין בחזקת מן סימן של הסוף ההולך ומתקרב, בעבור הקריירות העשירות והדגולות של סמואל ל. ג'קסון וג'ון קיוזאק, כאשר הם נפגשו בסרט 1408, המבוסס גם הוא על ספר של סטיבן קינג.

אז איך יודעים שסרט הולך להיות גרוע? צופים בסצנת הפתיחה שלו ומסיקים מיד דלי של מסקנות. ואין ספק כי סצנת הפתיחה בסרט הנוכחי היא פשוט איומה, נוראית ומשדרת רע! רע! רע!. קיוזאק מגלם את תפקידו של קליי רידל, גרפיקאי אשר מוצא את עצמו בורח מחיים בחיק בנו ואשתו ותולה את הכל בהצעות עבודה גדולות, כאשר בפועל הוא בוגד מדי פעם או פעמיים. הוא מספיק עוד לבצע שיחה רגילה עם אשתו ושיחת וידאו עם בנו, כאשר נגמרת לו הסוללה בסלולרי. מכאן לשם, הוא הרוויח. העולם מתחיל בתהליך מואץ של הגעה לקץ, כאשר מרבית האנשים בשדה התעופה חוטפים מן התקף פסיכוטי, במסגרתו הם מתאבדים, רוצחים, רצים ומשתוללים ללא הכרה וללא שליטה. המשותף - כולם מדברים בפלאפון ולמרות שקשה להבדיל, כי כיום מרבית האוכלוסייה שקועה בפלאפון שלה, בצורה כזו או אחרת, אפשר לראות שהתקיפה מתרחשת ומתקיימת בעיקר אצל מי שמדבר בפלאפון.


(צמד רעים | צילום: מתוך כרזת הסרט)

קליי מזהה את הקטע, חובר לכובע גרב וסמואל ג'קסון - שני אלמנטים שילוו אותו עד סוף הסרט באופן בלתי מוסבר בכלל. ובכלל מעלה תהיות מה הקטע של ג'ון קיוזאק עם כובעי גרב בגילו המופלג? זה נראה כאילו הוא רוצה לסמן, כמו שסומנה דלת של עבריים במצרים של עשרת המכות, כי הוא מייצר פה סרט גרוע ואתם יכולים להמשיך הלאה. אם קיוזאק לא נמצא בטריילר או ברבע שעה הראשונה עם כובע גרב או קפוצ'ון על ראשו, סימן שאפשר להמשיך ולצפות בו. אחד התנאים לא מתקיים כאן, בוודאות ולכן זה הסימן שלכם, הצופים, להביע תרעומת על השוד, שבוצע לארנק שלכם, באשמתכם האישית בלבד. באמת שלא ברור מה עובר בראש של בן אדם שמייבא את הסרט החלשלוש הזה לארץ. גם אם הכוונות טובות, הביצוע גרוע והסרט ממשיך לגרור איתו, אל המצולות את צמד השחקנים שפעם שמם היה נקשר לסרטים הרבה יותר טובים ואיכותיים.

הטקסטים שחוקים ומצוצים מהאצבע. רמת המשחק מתחת לכל ביקורת ואם לסמואל ל. ג'קסון יש פעם בכמה שנים איזה טרנטינו או איזה סרט מסדרת "הנוקמים", הרי שלידידו לקאסט אין הרבה במה להתנחם, כיוון שלא זכור סרט אחד טוב בשנים האחרונות שהוא שותף בו (חוץ מ"אהבה וחסד" הנפלא) וקיוזאק מרגיש מסרט לסרט מושפל יותר ויותר ומשפיל את עצמו עד עפר שזה כמעט עצוב, אפילו ניקולס קייג' עוד לא הגיע לבורות ולתהומות בהם נמצא קיוזאק. אך אל דאגה, אם תרצו לראות את המפץ הגדול הזה בין השניים, הם עוד ישתפו פעולה בסרט אחד השנה, שכנראה יסמל את שיא השיאים בסרטי B נוראיים, עם שניים מהכוכבים הגדולים ביותר שידע ז'אנר סרטי ה-B Movies, בסרט שייקרא "ארסנל" (ולא אין בו שום קשר לקבוצת הכדורגל), זאת לפחות עד שיגיעו המפיצים המבריקים, שיחליטו שיש צורך שהסרט יבצע עלייה וגם יעברת את שמו ל"תותחנים" או משהו בסגנון הדבילי הזה.


(אל תתקרבי, הם מקרינים את הסרט שלנו בפאב | צילום: יח"צ)

העלילה סובלת מחוסר קוהרנטיות, נראית כמו שאריות של סרטי זומבים, כאשר גיבורי הסרט נמצאים במסע מתמיד של חיפוש משהו, משהו שייתן להם דרך להתקדם הלאה עם חייהם ועם סיכוייהם לשרוד את היום ואת הלילה. הם מגיעים לכל מקום שרק מוכן לקבל אותם והטיפוסים בכל מקום כאילו לקוחים מבית המשוגעים המקומי. אי אפשר לדעת אם הסרט רוצה למתוח אותנו, להפחיד אותנו או להעליב את האינטלגינציה שלנו. פתאום מגיע רגע במסגרתו סמואל ל. ג'קסון מרגיש צורך לצטט כל מיני פסוקים וחושב שהוא יכול לשחזר שטאנץ, שעבד וכנראה עדיין עובד לו) בסרטים של טרנטינו. אין פה משהו שונה בתכליתו מסרט זומבים רגיל, פשוט ניסיון פשוט להבין מאיפה הם ולאן הם הולכים, כיצד ניתן לנטרל אותם וכיצד להעיף אותם מהדרך.

כמו בכל סרט זומבים, מצחיק לראות איך בני אדם רגילים ופשוטים הופכים להיות פתאום מומחי נשקים, צלפים בכל סוגי הנשק לעת מצוא ופשוט שולטים באלף ואחד תחומים שמעולם לא נתקלו בהם קודם לכן. כן, זה מה שכנראה ייצרב במורשת של שני השחקנים שכבר עשו דבר או שניים בקולנוע. שני שחקנים שמייצרים מדי שנה בין ארבעה סרטים לשישה (למרות שחלה האטה בשנתיים האחרונות בייצור הזבל של קיוזאק, שעבר למתכונת שבתון עם סרט לשנה) ודי משכיחים את הופעותיהם הגדולות מהעבר, כאשר שמם נקשר לאחרונה בעיקר עם סרטים מזן נחות, נמוך ומאכזב עד מאוד. אליהם מצטרף סטייסי קיץ' (הזכור לטובה מ-אמריקה X), שגם לא נח בגילו המופלג (76), בתפקיד קצרצר ולכולם מצטרפת איזבלה פורמן ("היתומה") הצעירה (20) ומשלימה שלישייה ראשית חלשה ומאכזבת, אשר נשנעת על תסריט שהיה רב מכר והתרסק בקופות הקולנוע, אצל המעריצים וכמובן אצל המבקרים, שיצאו לסרט עם סכינים שלופים.


(הנה עוד אחד שלא רוצה לראות את הביזיון)

כמה מאכזב היה הסרט? מאכזב עד מאוד. כמה שווה לצפות בו? ממש לא שווה וכמה סרטים עוד יעשו הלאה הצמד "המהולל" ביחד או לחוד? כנראה שהרבה יותר ממה שהם אמורים היו לעשות עד עכשיו.

"סלולרי"
במאי: טוד וויליאמס
שחקנים: ג'ון קיוזאק, סמואל ל. ג'קסון, איזבלה פורמן, סטייסי קיץ'
אורך הסרט: 98 דקות

סיכום המבקר
10/
5.5
תגובות
כתוב תגובה ותהיה הראשון להגיב על "סלולרי": אין קליטה
סרטים בקולנוע