"סטארטרק: אל האינסוף": בהצדעה

ביקורות
בצירוף מקרים ביזארי מצאו את עצמם ג'יי.ג'יי אבראמס, ס'סטין לי ושלל יוצרי סטארטרק החדש מצדיעים, דרך מחוות קטנות, לשני שחקנים שהלכו לעולמם לפני יציאת הסרט הנוכחי. לנרד נימוי ואנטון ילצ'ין כבר לא יזכו לראות את הסרט הבא בתור וזה הזמן להיפרד באופן רשמי.

"סטארטרק: אל האינסוף": בהצדעה
"סטארטרק: אל האינסוף": בהצדעה

איך שלא תסתכלו על זה ובייחוד נוכח ההייפ העולמי המטורף שהתרחש קצת לפני שנה, עת יציאת "מלחמת הכוכבים" החדש ובעיתוי (לא כל כך) מפתיע עם הטריילר של "רוג אחד: סיפור מלחמת הכוכבים" (הספין אוף של אותה "מלחמת הכוכבים"), הסרט השלישי במספר של סטארטרק, הסדרה וסדרת הסרטים האלמותית, שגם מתרחשת בחלל וגם שם נלחמים עם לייזרים, פייזרים ועוד שלל "זרים" אחרים נדחק קצת לשוליים ומרגיש פעם נוספת כמו האח החורג של "מלחמת הכוכבים". גם כאשר סטארטרק היה בעמדת הכוכב הנוצץ אשר התחדש והתמרק לראשונה מזה שנים רבות בגרסה החדשה של ג'יי.ג'יי. אברהמס (הוא לגמרי נגס משתי העוגות עתירות השומן הללו), היה הייפ גדול ואפילו הצלחה גדולה סביב החזרה לימי קדם, בהם ספוק וקירק היו מן יריבים ועשבים שוטים. מאז העשבים גדלו, התפתחו והשתלטו על ספינת החלל - האנטרפרייז וכעת הגיע הזמן לעשות עוד סרט, שלישי במספר, לפי מדד האברהמס (הפעם מפיק בלבד ולא במאי הסרט). ושוב תתחיל כאן החלוקה בין הצופים והציפיות מעריצי המקור לבין אלו שהגיעו להינות מסרט קיצי, קליל וכזה שבמסגרתו מושמדות ספינות חלל, כוכבי לכת ומה לא? הסרט הנוכחי כנראה ייתן מענה הולם עבור אלו שמחפשים מזור ואסקפיזם זמין בדמות סרט אקשן כוכבי עתיר אפקטים, יריות ופיצוצים. המעריצים השרופים כנראה ימצאו ארגז וירוקנו לשם את מלאי התלונות שלהם על אי היצמדות למקור ועל כל מה שאפשר למצוא להלין עליו.

הסך הכל והתוצאה הכללית די מזכירים סרט, שרק לפני חודש עלה וחידש להיט משנות השמונים - "מכסחות השדים", שם היו לא מעט אלמנטים דומים שחוזרים גם בסרט החדש מסדרת "סטארטרק": רשע מתוסכל, שרק רצה ללמד עולם ומלואו לקח על הפניית עורף לצרותיו ולכן שחרר לאוויר העולם שדים, רוחות, הרס וחורבן כללי ומולו חבורה מגובשת שתילחם באחדות על מנת להציל את האנושות. גם כאן, לא ממש בשונה מהשדים המכוסחים, ישנו רשע אחד, שדימיונו לדוריאן, הנבל מהסרט "המסכה" (כאשר הוא עוטה את המסכה) הוא מפתיע ומטריד בחוסר המקוריות שלו. הנבל הנוכחי גם מחפש נקמה במין האנושי בגלל אי אלו סיבות שנראה מיותר לקלקל למעריצים לפני שהם מגיעים לקולנוע (לא שיש כאן חידוש תסריטאי מקורי או קונספטואלי). ספוק וקפטן קירק מגיעים לצומת דרכים, כל אחד בתחומיו ויוצאים לדרך, למה שעשוי להפוך ולהיות משימתם האחרונה ביחד ובתפקידם, כאשר לא זה ולא ההוא יודעים על מטרות ומחשבות חברם. הצוות מתאחד בפעם נוספת למשימת מחקר והצלה וזהו האות לשלל הרפרנסים, הקריצות ושחזור המשפטים האלמותיים מהעבר שיתחילו להיזרק ולהתחלק במידה ואופן שווה במהלך הסרט, קצת פחות מקצב האש המסחרר.


(אופס, טעות בסט ובשנה)

העלילה, כאמור וכמעט באופן די צפוי, איננה מסובכת או עמוקה בשום אופן שהוא והדמויות לא מצליחות להימתח או להתפתח מעבר ללבטים הרגעיים וחסרי העומק, על כן נחמד לראות, מלבד האפקטים המשוגעים, את הכבוד והאיזכור ללנרד נימוי, ספוק האגדי, שמרבית הקריירה שלו נבנתה על אותה דמות מיתולוגית, אשר גילם במהלך השנים בשלל פרקי וסרטי "מסע בין כוכבים". שנה וחצי לפני יציאת הסרט נפטר נימוי ממחלת ריאות והותיר אחריו בור בלתי ניתן למילוי והרבה מורשת גיקית, לעולמי עד. על העיתוי הזה עטו כותבי ויוצרי הסרט הנוכחי ודחסו פנימה התפתחות עלילתית, שבבירור הושפעה ממותו של השחקן, שהותיר חותם. גם שחקני הצוות פרסמו וידאו הוקרה כחלק ממחווה לזכרו וללא קשר לשום התפתחות עלילתית בסרט. מה שלא יכלו לחזות מפיקיי, יוצריי ותסריאטיי הסרט היה מותו המפתיע והמזעזע, בטרם עת, של אחד השחקנים הצעירים והמבטיחים שהיה לקאסט להציע - אנטון ילצ'ין, היהודי-רוסי, אשר קיפח את חייו בתאונה ביזארית, שהתרחשה לאחר שרכבו נותר בהילוך סרק, הידרדר לעברו ומחץ אותו למוות.

ילצ'ין בן ה-27 כבר הספיק לבצע לא מעט תפקידים מרשימים בחייו והסרט הנוכחי הוא אחד האחרונים שייצאו בכיכובו ולאחר מותו ומרגיש עצוב יותר, שדווקא החותם הסופי שלו היה מעומעם, לפחות בסרט הנוכחי, בו הוא המשיך לגלם את צ'כוב, איש הצוות הרוסי בעל המבטא הכבד. מלבד היותו מקדם מכירות לעוד ארבעה סרטים עתידיים, בכיכובו ושיצאו אחרי מותו, המורשת של השנים האחרונות הייתה דלה למדי וכללה מספר תפקידים טובים מצומצם למדי ונותר לקוות שאחרוני סרטיו יהוו קפיצת מדרגה מכובדת על מנת לכבד את זכרו קצת יותר ממה שמכבד הסרט הנוכחי, שמעבר לכתובית לקונית ומחווה מרומזת (אותה הוסיף וערך לין במיוחד עבור ילצ'ין) לקראת סופו, לא הצליח לייצר (גם מפאת העיתוי וכנראה מפאת הנתח הקטן שלו בסרט) שום רגש אצל צופי הסרט. בסרט הנוכחי הוא נותר דמות משנית ולא כזו שתיזכר הלאה, בבחינת תפקידיו הגדולים והמשפיעים והסרט הבא, למשפחת סטארטרק, כנראה יטאטא את נוכחותו עם מחליף אקראי, אשר יותיר אותו בתור עובר אורח ואפיזודה חולפת בסדרת סרטי הגיקים הזו.


(ביי צ'כוב, להתראות אנטון | צילום: מתוך כרזת הסרט)

הסרט הנוכחי היה בעיקר הזדמנות למעריצים לאוורר את מדי החלל שלהם, להוציאם מהאפסנה, לעטות אותם על גופם ולמהר להפגין נוכחות בבית הקולנוע הקרוב לביתם. בהקרנת הבכורה עוד הגדיל ובחן אחד מהצופים את המצאי הקיים בקולנוע וזרק לאוויר "all those nerds" עם כניסתו לאולם, כדי לבדוק אם אכן כולם כאלו או שמא אחד מהם יזנק להגן על שמו הטוב. מיותר לציין שאיש לא קם, לא התרגש ואפילו לא טרח להפטיר מבט או תגובה להערה האגבית שנזרקה לאוויר. העלילה הגנרית של הסרט לא תגרום לאף אחד מהחנונים הללו להתרגש יתר על המידה, כאמור, כאשר הקו המנחה, מעבר לפיצוצים והרס כללי עצום, הוא שימור על האחדות של "הטובים" מול הפילוג והנקמנות של "הרעים" ואילו "רעים" נפלאים היו בסרט. כאשר הראשי מגולם על ידי אידריס אלבה (במסיכת הרשע, דוריאן, מהסרט "המסכה") בתפקיד טוב וקריפי. מעבר להצטרפות המבורכת של שחקן העל הבריטי הזה, ממשיכים כריס פיין וזאכרי קווינטו להנהיג את קאסט השחקנים, כאשר הסרט וסדרת הסרטים המתחדשת הם נקודות התחייה והחזרה למרכז העניינים עבורם.

כריס פיין לא נח ומדי כמה זמן יוצא סרט טוב בכיכובו או השתתפותו (בקרוב ילווה את גל גדות ב"וונדר וומן"), אבל זאכרי קווינטו ו"סטארטרק" זו קומבינה מצוינת, בעיקר עבור השחקן, להפגין פעם נוספת יכולות טובות, על מנת לחזור לעין הסערה ההוליוודית ולא לנמנם על זרי הדפנה הטלוויזיוניות. זואי סלדנה וסיימון פג ממשיכים לעבוד במתכונת "עסוקים כרגיל" ועל ילצ'ין כבר הורחב לא מעט וזה משאיר אותנו עם קארל אורבן וג'ון צ'ו. השניים גם מקבלים סוג של חבל הצלה בפרנצ'ייז הנוכחי, כאשר אורבן בדרך כלל הוא נע ונד בין תפקידים חביבים לבינוניים ובסדרת סרטי סטארטרק הוא מתפקד היטב בתור דוקטור בונז מק'וי. וכן, גם ג'ון צ'ו כאן, ההוא מ"אמריקן פאי" שהמציא את המושג MILF והרולד, מ"הרולד וקומאר", שסדרת הסרטים הנוכחית מעלה אותו בחזרה אל התודעה, כמו מרבית חברי הקאסט, כפי שניתן לראות. התפקיד שלו, בתור סולו מספק הפתעה מסוימת, ששמורה לרוח התקופה הנוכחית, ואת העובדה המפתיעה והלא כל כך רלוונטית, מעבר לקוריוז, תוכלו לגלות בשלב די מוקדם של הסרט.


(אל הלא נודע והלאה)

ג'סטין לין, האיש שהשתלט על בימוי כמחצית מסרטי "מהיר ועצבני", מפגין יכולות בימוי מהירות ועצבניות ולוקח את הסרט לקצה מבחינת אפקטים ושאר פיצוצים, אבל בהחלט ניכר שחזור עלילתי מינימליסטי הדומה לזה של בני הדודים המהירים והעצבניים, כאשר אין יותר מדי עומק, מעבר ל"האחדות תנצח" וזה קצת חבל, אבל בתור סרט קיץ מרהיב, החלק השלישי (וכנראה גם לא האחרון) בסדרת סרטי "סטארטרק", עושה את העבודה בצורה נהדרת וממלא נהדר את השעתיים שהוא מקבל.
סיכום המבקר
10/
5.5
תגובות
כתוב תגובה ותהיה הראשון להגיב על "סטארטרק: אל האינסוף": בהצדעה
סרטים בקולנוע