"זוטרופוליס": וגר שועל עם ארנבת

ביקורות
הארנבת הראשונה במשטרה פוגשת את השועל הנכלולי המאתיים אלף.אולפני דיסני מנעימים לכם את הזמן עד שיתחמם מזג האוויר מבחוץ עם קומדיה נפלאה לכל המשפחה, שכבר ביססה לעצמה עדת מעריצים עוד בטרם הגעתה לקולנוע.

"זוטרופוליס": וגר שועל עם ארנבת
"זוטרופוליס": וגר שועל עם ארנבת

כבר כמה חודשים שהטריילר המפתיע, באורכו ובהצלחתו המסחררת, מוציא כל עוקץ קומי מסרט הקולנוע שמגיע אחריו, פשוט כי הוא כל כך טוב וכל כך מצחיק. המרצ'נדייזינג כבר נמצא בשיאו והסרט אפילו עוד לא נחת בארץ. פלאש העצלן האיטי ביותר בעולם בסצנה בודדת הצליח להוציא משיווי משקל גם את האדישים שבצופים והקפיץ את סף הציפיות לשמיים. הטריילר המדובר אפילו לא ניסה להיות טריילר במובן הקלאסי של המילה וההגדרה, הוא פשוט סצנה חתוכה בשלמותה מהסרט. הסצנה הזו היא, ללא ספק, אחד מהשיאים הקומיים המוצלחים של הסרט וכאשר היא הגיעה, במהלך הסרט, היא גם הרגישה כמו אחד הדברים הכי טובים שהיה לסרט להציע, אבל בהחלט לא רק הסצנה הזו מחזיקה את הסרט המשובח שדיסני מפגיזה עלינו שניה ורבע לפני שהאביב נכנס רשמית ללוחות השנה עם חודש אפריל.

אולי העלילה ותוכנה לא ירגישו לכם ייחודיים ומקוריים, אבל שלל הרפרנסים, הדימויים וההשאלות מעולם בני האנוש המולבשים על בעלי חיים ובעיקר האזכורים והקריצות לשלל סרטים אחרים יעשו לכם חמים ונעים בלב ובבטן, בזמן שאתם צופים בסרט עם עוד אולם מלא, שנקרע, פשוט נקרע, לנוכח כל פיפס קטן שמזכיר לו סרט גדול שפעם ראה. "זוטרופוליס" ; בעברית ובאנגלית (Zootropolis), באירופה והסביבה לא קשור ונעוץ בטעות תרגום של המפיצים המקומיים הפעם.


(כנראה שאת החיוך הזה לא תשכחו עוד הרבה זמן | צילום: יח"צ)

עצם העובדה ששאר העולם (ארה"ב וכאלה) מזהים את הסרט בתור Zootopia דווקא נעוץ בהחלטה וותיקה של דיסני עצמם שעשו חלוקה לשני שמות פורמאליים בעבור הסרט. כך או כך, אפשר לדלג על העניין הזה בקלילות, מכיוון שגם האוטופיה האמורה לשרור בין מגוון החיות רלוונטית לסרט, גם המילה פוליס, אשר מרכזת את העלילה תחת תחנת המשטרה המקומית של עיר החיות וגם כמובן החיבור למטרופוליס, העיר אשר אמורה להוות כור היתוך בין שלל החיות, שמגיעות מקשת רחבה של זנים, אך סובלת מחיתוך ברור וחד וחלוקה בין בעלי חיים אשר נחלקים לטורפים וליונקים.

העלילה היא דווקא החלק הפשוט, אבל גם המרענן הלא רשמי של הסרט, במסגרתה ישנה הדמות המרכזית - הטובה, הנשית והראשונה מבין הארנבים שהופכת להיות שוטרת, זו שתתגבר על כל הקשיים בשביל לבצע מהפכה במקום עבודתה ועבור המין (מגדר, זן או איך שלא תרצו לתאר אותה או את מה שהיא מייצגת) והיא צריכה לעזור קודם כל לעצמה, להתקדם בסולם הדרגות המשטרתי, כאשר סביבה עולם גברי וחייתי, שממש לא רוצה לראות ארנבונת קטנה שוברת את המחסומים ובד בבד היא צריכה גם לנסות ולפתור תעלומה משטרתית מוזרה, במסגרתה נעלמים יונקים מכור ההיתוך, "זוטרופוליס" ;, ההולך ומתפרק.

בדרכה היא פוגשת את האנטי-תזה המושלמת שלה; שועל ערמומי וחלקלק שלא אוהב ללכלך את הידיים יותר מדי בשביל להרוויח, השועל מגיע על תקן חיה, שכבר השלימה עם מי שהיא וכיצד הוא מסומן בעיניי אחרים והוא זורם עם זה. הארנבת המרדנית, האינטלגנטית ובעלת המוטיבציה המיוחדת לשבור את הסטיגמות על ארנבים, נשים ומה לא, עובדת על דלק אחר ורק מנסה להוכיח שאת מה שחושבים עליה היא תשאיר בראשן של חיות אחרות. הדיסני הזה, על פני השטח יכול להתאים לילדים גדולים יותר, בתור סרט מעניין וגם מצחיק, אבל הוא מיועד לא פחות בעבור ההורים הכמהים לשנינות והחדות שמעניקים יוצרי הסרט.


(בטוחה שזה בסדר שכבשה ושועל ליד אותו המחשב? | צילום: יח"צ)

הסרט מציג אהבה גדולה לקולנוע ומה שנראה בשלב מסוים כמו מבחן לחובבי קולנוע קלאסי, לסוגיו, בעבור זיהוי המשפטים והדמויות מסרטים או סדרות אחרות. בשלבים מסוימים זה מרגיש כמו ספין אוף מצויר לאחד מסרטי "השוטר מבוורלי הילס", כאשר מבחינה עלילתית הסרט נכנס לכל אותן פינות בלשיות וטומן בחובו חקירה, שתחשוף בסופו של דבר שחיתויות ברמות הגבוהות ובאילנות הגבוהים של המערכה העירונית והפוליטית, בעוד את הדרך לשם תבצע הדמות הראשית דרך חיוכים בלתי פוסקים.

האלגוריה החייתית המושלמת מקלפת לעיתים קרובות מסרים אנטי גזעניים ופרו-נשיים, כאשר המחאה נגד הגזענות איננה ממוקדת באוכלוסיה כזו או אחרת. ההתאמה הנהדרת בין אופיין של החיות לבין אופי ותפקודים אנושיים, כמו דוגמת העצלן בתור עובד איטי במשרד הרישוי, ארנבים חרוצים עובדי חווה, שועלים נוכלים, אריה ראש עיר וכהנה וכהנה. השילוב של הסרט מרשים ובעל חזון מופלא, כאשר חיות ענק משלבות ידיים עם המיניאטוריות שהטבע ברא, אולי שילוב שראה הקולנוע פעם או פעמיים, אבל הסרט הנוכחי משתמש בשילובים הללו, בין הגדלים, ללא צורך בחריגה מחוקי האנימציה או שימוש באפקטים מיוחדים, ששמורים לסרטי קולנוע שאינם אנימציה ועושה זאת באופן נהדר, חלק וקולח.


(תביא את הדו"ח, לא קראתי את האותיות הקטנות | צילום: יח"צ)

את הסרט ביימו וכתבו שני דיסניים: ריץ' מור, שכתב וביים את "ראלף ההורס" הנפלא וביירון האוורד, שביים את "פלונטר" ו"בולט". קולותיהם של השחקנים המרכזיים בסרט הם: ג'יניפר גודווין האלמונית למדי, ג'ייסון בייטמן המצוין ואיידריס אלבה הנפלא, בדיבוב מצוין לקרנף, מפקח משטרתי ודמות חזקה, כוחנית ועדיין פריכה מבפנים. שוב מצליח אלבה להעביר את האיכויות המשובחות שלו בתור שחקן גם דרך תפקיד דיבוב. מתגברים, בתפקידים קטנים למדי, את הצוות הראשי: ג'יי.קיי סימונס (זוכה האוסקר משנה שעברה), אוקטביה ספנסר (זוכת האוסקר משנת 2012), טומי צ'ונג (זוכה פרס הסטלנות הלא רשמי של הוליווד) ואפילו שאקירה מחלטרת תפקידון לשיר הסיום.

סרט שייתכן ומה שייוותר ממנו, בתור הדמות והקטע החזקים ביותר בזיכרון הקולקטיבי, יהיו פלאש העצלן וסצנת משרד הרישוי, אך בהחלט אחד הסרטים של דיסני שאולי לא הוערכו נכונה, בשעת יציאתם ואחד הסרטים שהפכו את הקופות על פיהן ואת דעת הקהל מאדישות "עצלנית" מסוימת לטירוף ארנבי בלתי נשלט ולקונצנזוס קולנועי רגעי באולמות הקולנוע. שובה לב, קורע מצחוק ופשוט אנימציה דיסנית משובחת.
סיכום המבקר
10/
5.5
תגובות
כתוב תגובה ותהיה הראשון להגיב על "זוטרופוליס": וגר שועל עם ארנבת
סרטים בקולנוע