"מכונת הכסף": מכונה משומנת

ביקורות
רביעייה כובשת, חמש מועמדויות, הסיפור האמיתי והבימוי המושחז שיחזיק אתכם בתמונה, למרות שכמעט כל הסרט לא תצליחו להבין על מה לעזאזל מדברים איתכם. המשבר הכלכלי של שנת 2008 מעולם לא נראה מרהיב יותר

"מכונת הכסף": מכונה משומנת
"מכונת הכסף": מכונה משומנת

הטריילר לא ניסה להסתיר אפילו פרומיל מהאמת; מהסיפור הלא פשוט שאתם עומדים לחזות בו; הוא סיפר על בנקים ונפילתם המצלצלת, הוא נשבע שמדובר שם בשחיתויות ובמפלה המטורפת שפגעה בכל העולם, אי שם לפני שמונה שנים. הטריילר המשיך ודיבר על תקופה אפלה וחשוכה, שמרביתנו מעדיפים לשכוח שהיא התרחשה והוא גם לא פסח על עצם העובדה שיהיו הרבה מונחים טכניים הקשורים לעולם הבנקאות ובעצם אמר לכם בכל צורה אפשרית, שהנושא שאתם עומדים לחזות בו הוא....מ ש ע מ ם וכנראה שלא תבינו כלום ממה שהולך לקרות.

אבל...וזה אבל עצום. הטריילר הנחמד, שאי אפשר שלא לחשוב על להעניק לו פרס או מועמדות משל עצמו, דיבר גם על כמה חברי קאסט נדירים ואף השכיל להציגם, בדרך ששיקפה את רוח הסרט: קומדיה מרירה, ריאליסטית ועוקצנית, שעוצרת מדי פעם את שטף בלבולי הסאב-פריים, טריפל A, CDO ושלל ביטויי הבנקים, שאפילו בנקאים, שמזדמנים לקולנוע, לא מבינים באופן וודאי (ועל כך גם התבססה שיטת הרמייה, אגב).

הוא סיפר, הטריילר הממזר, שכריסטיאן בייל (אהוב ליבו של כותב שורות אלו) ובראד פיט (גם ברקיע, שם ליד בייל) וריאן גוסלינג וסטיב קארל ו...מה? לא מספיק? אז הנה, תנו למרגו רובי (באמבטיית בועות) וסלינה גומז (בסשן בלק ג'ק) להסביר לכם למה הסרט הזה אמור להיות כל כך טוב, אם במקרה לא הבנתם.


(אז הקטע עם מניות הסאב-פריים... | צילום: יוטיוב)

קשה לדבר על הסרט במונחים של אכזבה מסוימת, אבל אם הוא יזכה, בטעות אנוש, בטקס האוסקר בקטגוריה של הסרט הטוב ביותר, זה יהיה עוול לסרטים טובים קצת יותר ("האיש שנולד מחדש") ואחרים, שאינם "מכונת הכסף". אין ספק שבכירי הקאסט עושים את עבודתם נאמנה ואת עיקר האכזבה וחוסר הצדק יספוג סטיב קארל, שמשום מה מועמדתו נפקדת מהמועמדויות עד כה. כריסטיאן בייל מקבל מועמדות, כמעט של כבוד, כי קודם כל מגיע לו וגם בגלל שהוא מבצע תפקיד ענק בנעלי אדם כמעט תמהוני, שעשה רווחים עצומים, שהתבססו על התמהוניות שלו ובד בבד על הגאונות שהתעלתה עליה.

את סטיב קארל אתם עדיין לא מתרגלים לראות בין השמות, אבל הוא נותן כאן חתיכת הופעה וזו בעצם אחת מגולות הכותרת של הסרט הזה. כאילו השחקנים מנסים להגיד לנו: "תתרכזו בסיפור הגדול, אנחנו נדחוף לכם הרבה פרטים קטנים, תראו כמה טוב אנחנו קוראים אותם ומאמינים במה שאין לנו מושג בו ואתם תשתכנעו כמה שאנחנו שחקנים דגולים". שחקנים כל כך דגולים שהם מצליחים להרים סרט עם תוכן דלוח, שמחייב הרבה סוכר, הומור ואפילו הסבר ופרשנות פנימית, בשביל לעבור בגרון, דרך משחק משובח, כמעט באופן מוחלט ועוד במשך שעתיים ועשר דקות! כן, ככה הם טובים!

מה שהטריילר לא סיפר לנו ובעצם ביצע הטעייה מסוימת לציפיות הצופים, הוא שהסרט, למרות הקצב המסחרר שלו, הוא לא בסגנון "אושן 11-13", הוא לא מכיל כמה מאסטר מיינדס שמתאחדים למבצע מורכב ומשותף להפיל וללחום בבנקים. הגיבורים מפוצלים וגם דרך הסקת המסקנות שלהם היא סוג של מגדל קלפים, שהולך ומתפזר למטה.

בייל מגלם את מייקל בורי, מנהל קרן גידור והראשון שגילה את הבור השחור והמסוכן שהבנקים הכניסו את עצמם, בעקבות נתינת הלוואות לאנשים שבסופו של דבר לא עמדו במשכנתאות ומשם פוררו פירמידות כלכליות וגרמו לקריסה העולמית ולרווח אישי של בורי. בורי הוא איש עם כישורים חברתיים של דג, במקרה הטוב, אבל במקרה שלו דג זהב.

מהעסקאות שבורי מקיים עם בנקים אחרים, על מנת להרוויח ממצב הביש ההולך ומתקרב, לומדים שניים שמשתפים פעולה בסופו של דבר: בנקאי בשם ג'רד ונט, בגילומו של ריאן גוסלינג הפנטסטי, שגם מקריין חלק מהסרט ועוד מנהל קרן גידור, היפראקטיבי וצדקן בשם מארק באום, אותו, כאמור, מגלם בצורה פשוט פנטסטית, סטיב קארל בתפקיד עמוק ורב רבדים.


(איפה הכסף סרג'יו?! | צילום: יח"צ)

לבאום יש צוות, אשר נרתם בשביל להבין את עומק "מחילת הארנב" והצדקנות שלו מתמוססת עם האופציה העצומה בידו לייצר לעצמו ולצוותו כסף, שלא חלמו עליו אי פעם. עוד שני מנהלי השקעות מוצאים את עצמם חשופים לסיפור ומתחננים לסוחר בכיר (המגולם על ידי בראד פיט בתפקיד רגוע) שיעזור להם לעשות גם מכה מהמכה. כולם נקרעים, בשלב זה או אחר, בגלל הכלכלה הקורסת, אבל באותה נשימה גם שמים את הידיים אל תוך הגריל הלוהט, בשביל לסגור את הפנסיה לדורות הבאים אחריהם. יש פה עניין של נקיפת מצפון של רווח עצום, בעוד שאר העולם הולך לעזאזל וחיים של אנשים נשטפים באסלה, אבל הסרט ינסה לחפות על הכל בהומור הסרקסטי, הבלתי נגמר.

חלק מהצוות פונה למצלמה ובעיקר גוסלינג, בתפקיד הקריין השותף. גם שאר חברי הצוות זורקים פה ושם הערות עם מודעות עצמית גבוהה, של הסרט עבור צופיו, כמו העובדה שלעולם לא תצליחו להשלים את הפערים הטכניים ממנו, אז בואו ניתן לכוכבות סקסיות לנסות ולהסביר לכם. נקודה נוספת מתבססת על הסיפור האמיתי, אבל גם שם הכוכבים מתערבים, בהנחיית הבמאי והתסריאטי וחושפים ש"כן, זה אשכרה היה ככה" או "ממש לא כך זה הלך, למעשה זה הלך אחרת", כלומר ממשיכים לנסות ולשמור על הצופה בתוך הסיפור ולחפות על האובר של הטכני אל מול הכישרון המתפרץ.


(כל כוכב - זהב)

גם המוזיקה מתערבבת עם הסרט, קליפ של לודאקריס חותך את הסצנה ונעלם כלעומת שבא, הוא רק דוגמא אחת מיני רבות לבימוי המבריק והדינמי של אדם מקיי ובאמת צריך להיות רב אומן ובעל תעוזה מיוחדת, בשביל להביא נושא לא פשוט לעיכול לקהל, בצורת סרט של שעתיים ועשר דקות, אשר במהלכו האש מוסטת לכל כיוון אפשרי, דרך עריכה תזזיתית ובשביל שנשכח לרגע או שתיים את בלבול המוח, שקשור למונחים בנקאיים ושמוטט את הכלכלה העולמית לאחד מרגעי השפל שלה.

חמש מועמדויות לאוסקר, שלא סביר שיניבו יותר ממועמדות. שחקני חיזוק נפלאים (מריסה טומיי, רייף ספאל, ג'רמי סטרונג ומליסה ליאו), מעבר לרביעייה הראשית, שממנה רואים בעיקר את בייל, קארל וגוסלינג וקצת פחות את פיט, שנמצא פה בעיקר בשביל להעצים את קנה המידה של הסרט. סרט מצוין וראוי למועמדות, אך בוודאי שלא ראוי לזכייה ויקשה עליכם לא מעט בדרך להנאה מוחלטת, שילוב מצוין של ריאליזם עם עידון קומי מושחז ושנון שמדגדג את הסאטירה במהלכים רבים של הסרט. אחד מסרטי השנה, לא כדאי להחמיץ, בעיקר את ההופעות המנצחות של הקאסט המשובח והבמאי ההולך ומתפתח.
סיכום המבקר
10/
5.5
תגובות
כתוב תגובה ותהיה הראשון להגיב על "מכונת הכסף": מכונה משומנת
סרטים בקולנוע