"ארבעה מופלאים": פעם שלישית - לא גלידה

ביקורות
הפעם הרביעית מתוכננת לעוד שנתיים, אבל נראה שהסרט השלישי של ארבעת הגיבורים (לא כולל כישלון חצי גנוז בשנות ה-90) לא מצליח להותיר רושם שונה מאלו שהיו שם לפניו. גם הקאסט הרענן והמצוין שלו לא מצליח לתת ערך מוסף, בעיקר כאשר חלקם נקברים מאחורי שלל מסכות.

"ארבעה מופלאים": פעם שלישית - לא גלידה
"ארבעה מופלאים": פעם שלישית - לא גלידה

מי זוכר את שני סרטי "ארבעת המופלאים" הקודמים? מי זוכר את הרשמים שהותירו שני הסרטים הקודמים? אתה שם בשורה אחת לפני האחרונה: "סרטים מחורבנים. במיוחד השני". תודה רבה, מי עוד? אתה עם כובע הבארט: "עלוב מאוד, בעיקר השני עם הגולש הכסוף". יש למישהו משהו טוב להגיד? אתה באמצע, בבקשה: "ג'סיקה אלבה", "קפטן אמריקה". תודה רבה!


(רק אל תשאלו למה נכנסנו לפרוייקט הזה?. צילום: gettu images)

אלו היו אמנם ציטוטים ממסיבת עיתונאים פיקטיבית, אבל בוודאות לא שונים ממה שהיה הולך במציאות אם השאלות הללו היו עולות באחת ממסיבות העיתונאים לקידום הסרט. לאתחול המחודש אמנם אין גברת אלבה, שחוץ ממראה מדהים אי אפשר לומר שהיא שחקנית טובה מדי ואין כריס אוונס, שלימים הפך לקפטן אמריקה והצליח לברוח מקללת סדרת סרטי ארבעת המופלאים, תוך שהוא יוצר שושלת מכובדת של גיבור קומיקס בעצמו.

לסרט הנוכחי ישנם נתוני פתיחה טובים יותר, מבחינת קאסט: מיילס טלר, המועמד הצעיר לאוסקר (בעקבות תפקידו המצוין ב"וויפלש"), קייט מארה (אחות של רוני מארה ושחקנית נהדרת בפני עצמה), מועמדת לפרס האמי (בזכות תפקידה ב"בית הקלפים"), ג'יימי בל (שלנצח יישאר בזיכרון הקולקטיבי בתור "בילי אליוט" הרקדן הסקוטי שריגש את כולנו בשנת 2000), מייקל ב. ג'ורדן, בעל השם המחייב (שהיה מצוין ב" תחנת פרוטוויל" ו"כרוניקה בזמן אמת") וטובי קבל (הענק, שהיה לא פחות ממדהים ב-"רוקנ'רולה ").


(אל תדליקי אותי. צילום: מתוך הסרט "ארבעה מופלאים")

כל אלו היו אמורים להתעלות על קצת צ'יקליס, אוונס וג'סיקה אלבה, שחירבנו את שתי ההזדמנויות שלהם להציל משהו מהסרט המקורי, משנת 1994, שנגנז עקב מינימום השקעה ומקסימום כישלון. מסתבר שלא מכל הקאסט הזה תגיע הישועה. הסרט הרביעי במספר של הרביעייה הלא מעניינת לא מציג שום חזון חדש ושום תקווה להציל את השם הרע שיצא לסדרת סרטי הקומיקס המציגים את ארבעת הגיבורים, שהם ממש רחוקים מהמילה "פנטסטי".

הפעם חוזרים לימים צעירים ועם דגש חזק על כך שהסרט הנוכחי הוא כזה שיתחיל סדרה חדשה, שלא בטוח שתצא לדרך לאור כישלון זה הנוכחי. ריד ריצ'רדס ובן גרים הם חברי ילדות; האחד חכם כשד והשני הוא סייד קיק עם כוח פיזי וקשה יום, מתאים בול לתפקיד המאובן אותו יגלם בהמשך.

יריד מדענים חושף אותם לדוקטור סטורם (רג'. אי קת', שנטל חלק בכמה שוברי קופות וזכור גם מתפקידו בסדרת המופת "אוז", בתור מרטין קוורנס), אשר רוצה לאחד מוחות מבריקים ולייצר כניסה ומעבר לעולמות אחרים, בשביל (וזה ייאמר בדרמטיות יתרה): "להציל את כדור הארץ".
מפה לשם הם משתגרים ומגלים כוחות חדשים, שאי אפשר אפילו לנסות להסביר למה כל אחד קיבל את מה שקיבל, חוץ מה"יצור" המאובן. את אותם הכוחות רותם הממשל לצרכיו, נלחמים קצת ברע שהם יצרו (דוקטור דום) ויש לו כעסים לא ברורים עליהם, הכל צפוי והסוף כבר כותב את עצמו מראש.


(שמישהו יוציא אותי מהסרט הזה. צילום: מתוך הסרט "ארבעה מופלאים")

קטעים מאוסים של חנונים מתנשאים יש בשפע, לדוגמא: סו סטורם (קייט מארה) אשר מדברת על דפוסים בחיי היום יום ומנסה להישמע מתוחכמת ומרוחקת, בעוד כולנו יודעים שהיא מבלבלת את הביצים בשביל להישמע גאון. חצי מהסרט הוא הקדמה חלושה ולא נוראה ודווקא שהוא אמור לנסוק למעלה עם הכוחות המיוחדים שהחבר'ה מקבלים הוא נותן נפילה חופשית אל תהומות שני הסרטים הראשונים שהוא מנסה לקפץ, ללא הצלחה מעליהם.

דוקטור סטורם נראה ונשמע אובר דרמטי בכל משפט שיוצא לו מהפה ונראה שגם אם הוא יבקש את תפריט ארוחת הבוקר במסעדה המקומית הוא ייצר אובר-דרמה, שלא תיתן מנוחה למלצר, אשר משרת אותו, או לצוות המטבח ששוקד על הכנת החביתה עבורו.

החיבה האמריקאית ברתמת כוחות על לעבודות עבור הצבא והממשלה כבר התחילה לצאת בשלב כלשהו מכל חור אפשרי והסרט הזה, שפשוט דורש ומתחנן ליצירתיות וחדשנות, ממשיך לצעוד בקווים מאוד גנריים ולא מציע שום דבר מחוץ לקופסת גיבורי העל ובטח לא מחוץ לקופסת "ארבעת המופלאים". אה, סליחה, מיילס טלר, שהוא מר גמיש (אשר מיישר קו עם בובת החול הישנה מהניינטיז - מר גמיש, תעשה פרצוף!) ויודע לשנות פרצופים בזכות גמישותו - לא אמין, אבל וויתרנו לו בגלל החדשנות.


זה הדגם המוקטן של... שקר כלשהו, אבל תזרמו. צילום: מתוך הסרט "ארבעה מופלאים")

יכולותיהם של מרבית השחקנים לא מנוצלת בתור השחקנים הנהדרים שהם, בעיקר כאשר כולם, חוץ מטלר הגמיש, נקברים מאחורי מסיכה/גוש אבנים/להבה בוערת. הכי בולט וצורם הוא הפספוס שהוא טובי קבל, אשר יכולותיו הפנטסיות, באמת, הולכות לפח והוא אף מאבד את מבטאו הקוקני המצוחצח לטובת מבטא אמריקאי חסר מעוף וחסר ייחודיות בתפקיד שהוא כולו חסר מעוף וחסר ייחודיות.

כך מסתיים לו האתחול הנוכחי ונגמר בקול ענות חלושה, כאשר הוא בעיקר מסביר באופן סופי שחזינו זה עתה באקספוזיציה מורחבת לסרטים שיבואו. אם יבואו בכלל ובשביל לתת חותמת סופית על הכישלון הקולנועי הזה, החברים מוצאים דרך לא מקורית במיוחד לתת לעצמם את השם, אותו כולם יכירו בהמשך בתור בית הקברות הקולנועי לסרטי קומיקס.
סיכום המבקר
10/
5.5
תגובות
כתוב תגובה ותהיה הראשון להגיב על "ארבעה מופלאים": פעם שלישית - לא גלידה
סרטים בקולנוע