"דרדוויל": על כתף אחת שטן, על כתף שנייה מלאך.

טלוויזיה
הסדרה, אשר נטפליקס שחררה לכל עבר תוך שבוע, עושה מסע הצלה בן 13 פרקים לרושם האחרון שהשאירו בן אפלק וג'ניפר גארנר בסרט הקולנוע הנושא את אותו השם בדיוק. בסופו של המסע, אפשר לומר שהמשימה הושלמה בהצלחה.

"דרדוויל": על כתף אחת שטן, על כתף שנייה מלאך.
"דרדוויל": על כתף אחת שטן, על כתף שנייה מלאך.

השנה הייתה שנת 2003 ובן אפלק לקח על עצמו פרויקט מעניין, להיות גיבור נוקם ומגן הציבור, אשר מתחבא מאחורי מסכה, שמסתירה את החלק העליון של פניו ועל מנת לטשטש כל רמז שמותיר החלק התחתון של הפנים הוא מעווה את קולו, מרטש אותו וגורם לו להישמע עמוק וכבד יותר. נשמע לכם מוכר? בהחלט! הוא עומד לעשות את אותו הדבר גם בשנה הבאה, בתור באטמן.

השוני, לפני קצת יותר מעשור, הוא שחליפת הספנדקס הייתה אדומה, גלימה לא הייתה במלאי והקשר היחיד בין הגיבור שגילם אפלק לפני 12 שנים לבין זה שהוא עומד לגלם בשנה הבאה הוא העיוורון. עיוורונו של מאט "דרדוויל" מורדוק ועיוורנו של היצור המכונף, אשר את סמלו יענוד אפלק במרכז חזהו ממש בקרוב, הם החוט היחיד אשר קושר בין שני גיבורי העל אותם גילם/יגלם האיש, שעם הזמן הפך לבמאי מוצלח, יותר מוצלח מאשר היה בתור שחקן.


(יצאנו לרקוד. צילום: מתוך הסרט "דרדוויל")

בן אפלק הותיר מאחוריו חורבן, הרס והמון ביקורות רעות ועל אף שהצוות שהיה עימו היה בעל פוטנציאל ליצירה יותר איכותית, הסרט כשל בכל מקום אפשרי והפך, עם השנים, לאחד מסרטי הקומיקס הכושלים וכוכבית נוספת בקריירה העמוסה של אפלק וחבריו מהסרט (סתם לסבר את האוזן והעין: מייקל דאנקן קלארק, ג'ניפר גארנר, קולין פארל, ג'ון פאברו וג'ו פנטוליאנו גדשו את הסט בשנת 2003 וכשלו להביא תוצרת ראויה לקומיקס המסקרן הזה).

וכעת, שנת 2015, שנה שבה זליגה מהקולנוע אל עבר הטלוויזיה אינה מילה גסה, ההיפך הוא הנכון ושחקני קולנוע מכל סדרי הגודל מכתתים רגליים ומוצאים את עצמם גודשים את מסך הטלוויזיה בכל ז'אנר אפשרי של סדרות. דרדוויל מכיל ערב רב של שחקנים מכל קליבר הוליוודי, מלבד כוכבי על והמרקם העדין הזה מצליח לעבוד נהדר: צ'ארלי קוקס, הדי אלמוני, קיבל את ההזדמנות להוביל את הסט ולהפוך למאט "דרדוויל" מורדוק, החטוב של הסדרה. אלדן הנסון הוא פוגי נלסון וגם הוא כוכב(ית) קולנוע מסדרי גודל בינוניים (אבל בלתי נשכח מתפקידו בתור לני ב"אפקט הפרפר") ודברה אן וול (ג'סיקה מ"דם אמיתי") היא החוליה השלישית והיחסית לא מוכרת לחובבי הקולנוע.

השחקנים היותר מוכרים בנוף ההוליוודי והאיכותיים יותר; וינסנט ד'אונופריו המצוין, שמדשדש כבר שנים בסרטים סתמיים ותפקידים שוליים ומקבל הזדמנות לעשות תפקיד בעל השפעה, יוצק לתוך תפקידו את מיטב יכולות המשחק (שקיימות אצלו, ללא ספק) האישיות שלו. לצידו (גם באופן מעשי, בסדרה) איילת זורר המצוינת שלנו, שכבר נחשבת כוכבת קולנועית מסדר גודל גבוה משאר חברי הקאסט ומפתיע שהסדרה לא קיבלה חשיפה עודפת בארצנו הקטנטונת, המשוועת לתכני סדרות איכותיות, בטח ובטח שאחת הנציגות בסדרה ישראליות - אבל הס מלהזכיר את שיקולי ההפצה הארצישראליים, שלא מתעניינים בצופיהם, אלא יותר באינטרסים כנגד צמיחתן של רשתות שידור כגון "נטפליקס", שמשרשרות את כל פרקי הסדרה תוך פרק זמן קצר ומאיימות לכלות את תרבות הצפייה השבועית, המוכתבת.


(אתה יכול להיות רגוע, תפרתי את הקוביות חזרה. צילום: מתוך הסדרה "דרדוויל")

כמעט שנשכחה לה, עם התקדמות העונה, רוסריו דוסון, אשר מספיק לכתוב את שמה בתור משתתפת בסדרה בשביל למשוך קהל עדרי נוסף, שהולך אחריה באופן עיוור. אין ספק שבתור אושיית קולנוע, היא המוכרת ביותר מכולם, אך מבחינת השתתפות ואורך זמן בסדרה, היא נמצאת בקטגוריה קצת שונה. חלק אחרון ומוכר של הקאסט הוא בוב גאנטון (המגלם את לילנד), בעל הפנים המוכרות מעשרות סרטים ובעיקר בתפקידים יחסית קטנים, אבל הוותק עושה את שלו ואין בושה בחיפוש הרפתקאה חדשה בפורמט קצת שונה מהפורמט הקולנועי.

הסדרה הנוכחית מעצימה צדדים אפלוליים כנהוג בסרטי הקומיקס של השנים האחרונות. מאט מורדוק הוא ילד שמתעוור בניסיונו לעזור לאנשים, אשר נקלעו לתאונה. חושיו האחרים מתחדדים ובמגוון פלאש בקים לעברו מתאפשר להבין כיצד גדל להיות מי שהוא - לוחם צדק. חייו עולים על המסלול הישיר אל עבר מלחמת חורמה בקינגפין מקומי, איש חזק, שמסתתר מעיניי הציבור ומחזיק את מרבית הכוחות בשכונה עם מלחציים בוערים הצמודים לשק האשכים המטאפורי של Hell’s Kitchen, שכונה מפוסמת במנהטן, ניו-יורק.

קשה לומר שיש פה משהו חדש, מבחינה תוכנית. יש איש חזק (ווילסון פיסק, המגולם על ידי ווינסנט ד'אונפריו), אשר המשטרה ומרבית הנכסים הרציניים באיזור הם בשליטתו הגלויה והסמויה. הוא משתמש בשלוחות של עבריינים מסדרי גודל שונים על מנת לטשטש עקבות, אשר יובילו אליו באופן ישיר. האויב הגדול של פיסק ומגן הציבור, עולה מכלום ומתחקה אחר עקבותיו לאט ובשקדנות והוא לא אחר מגיבור הסדרה "דרדוויל", עורך דין עיוור ביום ולוחם צדק בלילה. שוב אפשר לראות את אוזלת היד בין חליפות מחויטות, אשר נשבעו להביא צדק אל העיר לבין בגד צמוד, המבליט את הקוביות ולא מאמין בחצי מהחוקים, אשר החצי השני שלו נשבע לאכוף ולשמור עליהם.


(זה לוחץ שם למטה. צילום: מתוך הסדרה "דרדוויל")

האידיאליזם התמים וחסר כל האחיזה במציאות הקיימת, בשנים הללו ובשנים קודמות (של יציאת הסרט הנושן), בנוגע לניסיונות לתפוס את "הרעים" דרך מערכת החוק מתמסמסים להם לא פעם ולא פעמיים במהלך הסדרה ורק מוכיחים את נחיצות הצד האפל, הנקמני, אך המרוסן, יחסית וזה שמכופף את החוק למען שמירה על עקרונותיו בצורה אמיתית.

אחת התכונות הבולטות של הסדרה היא הדואליות של גיבוריה, גם החיוביים וגם השליליים; כולם נקרעים בין טוב לרע והקו המטשטש הוא לעיתים קו דק מאוד, אשר מי שחוצה אותו מסתכן במעבר לצד השני. לעיתים הזליגה של הטוב והרע, מכל דמות, משתקפת גם בתוך עולמה הפנימי של הדמות, בתכונות האופי הטובות והרעות ושאינן קשורות, בהכרח, לצד הדמות בספקטרום של: טוב ורע.

על כן רצינו להגיש לקהל קוראינו את המלאך הטוב והמלאך הרע בגילומם של שני הכותבים מבית משפחת טרגרמן, כאשר כל אחד מהאחים ייצג את האופי שהולבש לו (והקרוב אליו) אצל כל אחת מדמויות המפתח הדואליות. דינו של מי מגיבורי הסדרה לעלות למעלה ולעטות כנפיים צחורות ודינו של מי יהיה להישלח לבור החמסין אצל לוציפר, ההחלטה בידיכם, הפירוט בידינו.

על הכתף הבוערת יושב לו מיכאל עם קרניים וחוכך ידיו בהנאה, לוחש לחשים ומשלח כל רסן וכמובן מייצג את הרע, אשר טמון בכל דמות, בעוד על הכתף השנייה פורט לו זיו על מיתרי מצפון כל דמות ודמות ומשכנע אותן להיטיב דרכיהן ומייצג את כל הטוב בדמויות:

מאט מורדוק:
על כתף אחת שטן; הכינוי שלו כולל בתוכו את השם שטן. אפשר לעצור כאן ולסיים. דמות אפלה ומפוקפקת,אשר פועלת בלילות, שם תחתונים מלוכלכים כל כך, שהשחירו, על פניו ומרחיק מזיקים בעזרתם. אמנם לא מוכן להרוג במזיד, אבל מוכן להטיל מום בכל מי שמעז להתקרב ומניין הקורבנות של ה"הגנה העצמית" שלו כבר מתחילים לחרוג מכף ידו השמאלית. אפילו בשעות היום הוא נחשב לשובר לבבות לא קטן ועיוור שמנצל את זה שחושבים שהוא לא רואה, אבל לא יודעים שכל שאר החושים מחודדים באופן בלתי פרופורציונאלי, נו... זה פשוט לא הוגן.


(תן ת'כסף ועוף מפה. צילום: מתוך הסדרה "דרדוויל")

על כתף שנייה מלאך;
מאט מרדוק הוא עורך דין, מאוד כישרוני שיכול לעבוד בחברת ענק ולהרוויח הרבה, אך הוא רוצה לעזור לאנשים וכאשר הוא מבין שהוא לא יכול לעזור רק לפי החוק היבש הוא מחליט לפעול "מחוץ לחוק" ולנסות לתפוס את הפושעים לא משנה מה, או שכמעט לא משנה מה, להבדיל מדקסטר/הקדושים מבוסטון ועוד פורעי חוק למיניהם, מרדוק לא הורג את האנשים הרעים, אצלו יש קווים אדומים והקו האדום לא עובר את האמרה "לא תרצח". מרדוק בנוסף לא רוצה לסכן את החברים שלו ולמרות שלפעמים (או ליתר דיוק לרוב) לא תזיק לו עזרה רבה מחבריו, הוא מעדיף לא לשתף אותם במה שהוא עושה כדי שלא יפגעו, גם אם הדבר גורם לו להתייסר פיזית ונפשית הרבה יותר ממה שהוא צריך.

פוגי נלסון:
על כתף אחת שטן; הבן אדם חולני, אחרת אי אפשר להסביר איך הוא עדיין דורך במקום עם קרן. מהצד השני הוא דואג, באופן דרך אגבי לחלוטין, להראות לקרן מאיפה משתין הפוגי ונכנס לעיתים תכופות למיטה עם האקסית הסקסית והבלונדינית, שהיא ביאץ', במלוא מובן המילה. מקפיד לגרום למאט להרגיש כאילו הוא נשוי לפולניה רוטטת (ולא מהסוג הטוב) והמאיס את עצמו עם הימשך הפרקים על מרבית הצופים. אם זה לא רוע, אז מה כן?


(אתה תהיה עיוור ואני, כרגיל, אסכם. צילום: מתוך הסדרה "דרדוויל")

על כתף שנייה מלאך;
פוגי הוא "ילד טוב הלס קיצ'ן", הבחור שכל הורה היה רוצה לקבל בתור מחותן, אבל לא בטוח שכל בחורה תרצה. פוגי כל כך טוב, שהוא ויתר על הכסף הגדול בשביל לא לעבוד בחברה מושחתת, הוא כל כך טוב, שכאשר הוא גילה שחברו הטוב ביותר מכסח פושעים למחייתו (בסתר), הוא התעצבן עליו שאיננו פועל כחוק ונאלץ לעבור על החוקים בשביל לכלוא פושעים. הוא כל כך טוב, שבסופו של דבר הוא גם השלים עם החבר כיוון שהחברות היא מעל הכול. הוא כל כך טוב שזה מעצבן.

קרן פייג':
על כתף אחת שטן; נראה שהיא מושכת צרות אחריה, אולי לא ביודעין ואולי לא בכוונה, אבל היא חטטנית. מסתכלת איפה שלא צריך ולא מבינה רמזים, אחרי שמנסים להוריד אותה לא פעם ולא פעמיים. מתעתעת בין שני חברים ולא נכנסת לסנדוויץ' המיוחל במיטה וכמובן שגורמת לפוגי להכחיל באיזור הדרום ללא הרף. לב טוב או לא, היא גרמה למותו של יוריך, כאשר תמרנה אותו לביקור חולים "עאלק" בשביל אשתו והשיא היה בהפיכתו של ווסלי לגבינה שוויצרית ולא מהסוג הטעים.


(מי זוכר, שבסדרה הקודמת בכלל הייתה ג'ינג'ית. צילום: מתוך הסדרה "דרדוויל")

על כתף שנייה מלאך;
הבלונדה החביבה הזאת חוברת ל-2 עורכי הדין שהצילו את חייה ומוכנה לעבוד בחינם בתור הכרת תודה, זה לא ברור מאליו וזה מאוד אצילי. בנוסף, קרן מוכנה לעבוד בחינם לא רק בשביל עורכי הדין שהצילו אותה, אלא גם בשביל כל מי שנזקק לזה, למשל אישה זקנה ללא מזומנים, היא עוזרת לה לשפץ את ביתה על חשבון זמנה הפנוי, היא נלחמת בשבילה והכל ללא תמורה. אומרים שאם עושים מעשה טוב צריך לעשות אותו מכל הלב וקרן היא אחת כזאת שמבצעת לא מעט מעשים טובים ובכל פעולה היא משקיעה את כל כולה.

ווילסון פיסק:
על כתף אחת שטן; היחיד מבין כולם שהכינוי שטן הולם אותו. הרוע המוחלט והמושלם, גם כאשר המשימה הניצבת לנגד עיניו היא להציל את מקום הולדתו, הוא עושה את זה באופן שיגרום למי שנותר לרצות לברוח. כאשר הוא מקבל את הג'ננה, הוא מסוגל להכל והכוח הפיזי המתפרץ שלו לא יודע גבולות. דרדוויל כבר הרגיש את נחת זרועו ושרד, כל מי שהיה לפניו וגם אחריו - לא כל כך. רוסי אחד איבד את הראש מדלת רכבו של פיסק, יוריך אחד חוסל על ידי מכות אגרוף ולילנד פגש את רצפת פיר המעלית מקרוב. כמו שאמרנו - רוע!


(לא בוכה, זה דם של מישהו אחר. צילום: מתוך הסדרה "דרדוויל")

על כתף שנייה מלאך;
הנבל הגדול של הסדרה, אבל להבדיל מנבלים גדולים בסדרות/סרטים אחרים, פיסק הוא לא "נבל רגיל". המטרה הראשונית שלו איננה לשלוט על העולם או להתעשר (כי הוא כבר במילא עשיר), מטרתו הייתה לשקם את "הלס קיצ'ן". הוא קצת סטה מהדרך, אבל כמו שאומרים לילד קטן: העיקר הכוונה.

בנוסף, פיסק הוא לא בנאדם אטום לגמרי, הוא מאוהב בוונסה, אהבה כזאת שגם הטובים בסדרה ובסדרות אחרות לא אוהבים, הוא יעשה הכול בשבילה ולעולם לא יבגוד בה, הוא יהיה מוכן לוותר עליה רק בשביל שלא תיפגע. הוא יודע להעריך ולהוקיר את ג'יימס ווסלי, יד ימינו וחברו הטוב, בדרך כלל הנבלים הגדולים מוכנים לחסל כל אחד שטועה, לפיסק יש קו אדום וג'יימס ווסלי הוא הקו האדום במקרה הזה.

ג'יימס ווסלי:
על כתף אחת שטן; סגן השטן, שאינו בוחל באף אמצעי על מנת להגשים את מטרותיו של לוציפר הפרטי שלו. מתמרן עולם ומלואו על מנת שהבוס יהיה מרוצה. אם פיסק מחסל עם ה"פיסט", אז ווסלי הוא המוציא לפועל השקט, שיש לו מוציאים לפועל משלו. כל מי שפיסק לא חושב שראוי ללכלך עליו את הידיים (ואלו בדרך כלל העובדים הזוטרים), עובר שלל מיתות, אשר הלחישה הסופית לקביעת סוג המוות מגיעה מקולו השקול והנעים של ווסלי.


(ווסלי, רוץ תביא את האוטו. אני בחנייה כפולה. צילום: מתוך הסדרה "דרדוויל")

על כתף שנייה מלאך;
לפיסק יש/היו לא מעט שותפים ועוזרים בעלייתו לגדולה, ווסלי, נובו, לילנד ועוד... כולם היו אינטרסנטים והשותפות שלהם הייתה בשביל תועלת הדדית, אבל ג'יימס ווסלי הלך בנאמנות עיוורת אחרי פיסק, הוא כאב את כאבו של פיסק, כשזה כאב והוא עשה את כל הפעולות שלו למען החברות המיוחדת שלו עם פיסק, גם אם יכל להרוויח הרבה יותר מ"התחברויות" ; עם אנשים אחרים כגון לילנד ונובו.

וונסה מריאנה:
על כתף אחת שטן; החברה של השטן מתחבאת תחת מעטה אינטלגנטי, אלגנטי והיא המסוכנות ביותר. מסובבת את השטן של הסדרה על הציפורן והוא עוד לא יודע את זה, אבל הוא הולך להוריד מעצמו וממעמדו בשביל לעמוד לבד במטבח ולשטוף כלים באישון ליל, הוא יוריד את הזבל וילבש חצאית טוטו, כאשר הוא מבריק את הבית בזמנו הפנוי ויש לו הרבה. לא סתם ניסו לחסלה כי היא מורידה אותו לתרבות רעה. לא חשבו שזה אפשרי, אבל וונסה, המגולמת על ידי ישראלית כשרה למהדרין, מוכיחה שפיסק הוא רק המוציא לפועל, הכלב המאולף, שהמחשבות מושתלות בראשו על ידי המניפולטיבית מספר אחת של הסדרה.


(אבל וונסה... מי לובש פפיון?!. צילום: מתוך הסדרה "דרדוויל")

על כתף שנייה מלאך;
וונסה היא אישה, שעד למפגש שלה עם פיסק לא מתוארת כפושעת אלא דווקא להיפך, כדמות מאוד חיובית, מוכרת חפצי אומנות שלא עשתה רע לאף אחד (מלבד מכירה של יצירות זוועתיות לכל המעוניין), אבל האהבה והמחויבות שיש לונסה לפיסק הן משהו נדיר בנוף הטלויזיוני לדמויות שליליות. גם כשפיסק לכאורה "נופל" כשבאים לעצור אותו, זה לא שובר את ונסה, היא לא בוגדת בו ומחפשת מישהו אחר אלא נשארת נאמנה לאהבה הגדולה שלה.

בשנה, בשנה הבאה...
באפריל, שנת 2016 החבר'ה חוזרים, נטולי בן יוריך המאוס, אשר מותו, בטרם עת, התקבל בקריאות שמחה מלא מעט בתי אב בארצות הברית ועם ווילסון פיסק כלוא ועצבני מאי פעם. מאט מורדוק, הידוע, כבר בתור דרדוויל מפסיק להסתובב עם גוש הסמרטוטים השחור והבלוי ומתהדר בחליפת גומי מבליטת שרירים ושאר איברים (לא סתם נסחבנו עונה שלמה אחרי גיבור בסמרטוט שחור וגופיות מנדפות זיעה) והחבורה מגובשת מתמיד ומוכנה לשוב ולהילחם בפשע.


(ניפגש בעונה השנייה)

מעגל האויבים כנראה יתרחב ויחלו להגיע אויבים לא פחות מעניינים מראש ארגון פשע מהורהר ומעורער. ניתן לראות בעמוד הסדרה ב-IMDB, כי הקאסט של השנה הבאה כולל בינתיים את צ'ארלי קוקס (כוכב הסדרה) וג'ון ברנטל, שמיועד להיות "המעניש" ומעבר לכך, דממת אלחוט ועלטה. Hell’s Kitchen תתכונני, דרדוויל מגיע לסיבוב נוסף.
סיכום המבקר
10/
5.5
תגובות
כתוב תגובה ותהיה הראשון להגיב על "דרדוויל": על כתף אחת שטן, על כתף שנייה מלאך.
סרטים בקולנוע